Warmtepomp of condensdroger

22-11-2020 08:06 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn droger met luchtafvoer is aan vervanging toe.

Nu twijfel ik tussen een condens of warmtepompdroger. Ik gebruik de droger hooguit 1 tot 2 keer per week bij slecht weer, bij goed weer droog ik veel buiten. Qua energie verwacht ik geen winst behalen met de warmtepompdroger vanwege het weinige gebruik.

Nu is mijn vraag, zijn er nog andere voordelen dan het lagere energieverbruik bij een warmtepompdroger.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een warmtepomp-condensdroger. Dat kan ook nog.
Neem geen warmtepompdroger wat een ongelofelijk kutding is dat. Doet er heel lang over, gemiddeld 2 tot 3 uur en dan nog is het niet helemaal droog. Het enige voordeel is dat ie superzuinig is.
Alle reacties Link kopieren
Echt? Hij doet er soms lang over, maar alles wordt netjes droog. Na 10 jaar ineens niet meer, toen moesten de ‘voelertjes’ vervangen worden, die waren versleten want zoals ik het heb begrepen, slepen die over de trommel. Nu doet hij het alweer een jaar prima.
Warmtepomp. Ik heb er eentje van Miele, hij is beter en sneller dan mijn vorige (gewone) condensdroger van Bosch. Maar het grootste voordeel: het is geen sauna meer in de bergkast waar ie staat.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je hem zo min mogelijk gebruikt, dat is het allerzuinigste.

Warmtepompdroger droogt in mijn ervaring iets beter; grote stukken als beddengoed komen er droger uit. Ik denk gewoon omdat hij er langer over doet.

Weet je zeker dat de energiebesparing niet telt. Het scheelt al gauw 20-30 cent per droogbeurt.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Het viel mij vooral op dat een condensdroger veel duurder is in de aanschaf dan een warmtepompdroger.
In het gebruik kan ik niet echt schokkende verschillen ontdekken.
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
22-11-2020 09:11
Het viel mij vooral op dat een condensdroger veel duurder is in de aanschaf dan een warmtepompdroger.
In het gebruik kan ik niet echt schokkende verschillen ontdekken.
Andersom toch?
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Ik vind warmtepompdrogers echt ondingen. Het duurt zo bizar lang voordat hij klaar is en dan lijkt het net niet helemaal droog.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een warmtepomp.
Eens maar nooit meer.
Duurt een eeuwigheid, en washandjes blijven lichtvochtig..
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu sinds een paar maanden een warmtepompdroger in plaats van de condensdroger die we eerder hadden en ik ben er echt heel blij mee.

Het grootste voordeel is dat hij nu gewoon weer in de bijkeuken kan staan. De condensdroger maakte de bijkeuken zo warm en vochtig dat we hem in de garage hebben gezet. Nu met de warmtepompdroger warmt het amper op en scheelt het ook ontzettend veel qua vocht. Hij droogt prima (echt alles is kurkdroog) als je hem op de juiste stand zet en ik moet zeggen dat kleding er veel minder onder te lijden heeft, ik kan er veel meer in gooien. Wat mij betreft nooit meer een condensdroger!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net een nieuwe droger (paar maand) en ik hebben warmtepompdroger gekozen. Dit is een droger die snel is.
Een Bosch wtw8444. Hij is sneller en droger dan mijn condensdroger. Ook fijn is dat ie uit gaat als je hem niet binnen een uur na droogtijd leeg haalt.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Kleinezon schreef:
22-11-2020 09:19
Andersom toch?

Wat gek.
Ik ben recent nog op zoek geweest en alle 'koopjes' waren precies géén condensdroger.
Overigens zeggen merken ook wel wat natuurlijk. Een AEG wordt nooit een Miele.
En hoe vol stopt men de trommel..?
Op mijn werk staan ook drogers te draaien, dat volstampen is zo zinloos. Iets minder erin en het is een halfuur eerder droog. Mijn ervaring is dat 2x een halfvolle trommel laten draaien, goedkoper en sneller gaat dan in één keer een hele volle.
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
22-11-2020 10:25
Wat gek.
Ik ben recent nog op zoek geweest en alle 'koopjes' waren precies géén condensdroger.
Overigens zeggen merken ook wel wat natuurlijk. Een AEG wordt nooit een Miele.
En hoe vol stopt men de trommel..?
Op mijn werk staan ook drogers te draaien, dat volstampen is zo zinloos. Iets minder erin en het is een halfuur eerder droog. Mijn ervaring is dat 2x een halfvolle trommel laten draaien, goedkoper en sneller gaat dan in één keer een hele volle.
Dat is toch ook logisch? Zeker bij een warmtepomp die weer gebruik maakt van de warmte die al gebruikt is. Een warmtepompdroger doet het ook beter als iets water in de opvangbak laat zitten.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een warmtepompdroger en wat een vreselijk ding. Wat anderen ook al zeggen, het duurt eeuwen voordat 'ie klaar is en dan nog is het niet helemaal droog. Hier dus een keer maar nooit meer.
Alle reacties Link kopieren
Dus niet iedereen is blij met zijn warmtepompdroger, had ik niet verwacht.
Ik nijg nu toch naar een condensdroger.
Alle reacties Link kopieren
Izzy_ schreef:
22-11-2020 08:50
Warmtepomp. Ik heb er eentje van Miele, hij is beter en sneller dan mijn vorige (gewone) condensdroger van Bosch. Maar het grootste voordeel: het is geen sauna meer in de bergkast waar ie staat.
Dit, bij mij staat hij in een kleine bijkeuken en met een condensdroger stond de bijkeuken vol met condens, dan moest eigenlijk de deur naar de garage open, wat in de winter ook niet echt prettig was. De garage heeft nl een halfsteensmuur en is dus vrij koud. Ik droog als het kan ook buiten. Het prijsverschil tussen een condensdroger en een warmtepompdroger is ook helemaal niet meer zo groot. Bij coolblue is de goedkoopste condensdroger die leverbaar is 399 en de goedkoopste warmtepompdroger 449 (ik heb verder niet naar specificaties gekeken).
Alle reacties Link kopieren
Izzy en Wilma, welk type van Miele hebben jullie.

Ik krijg de indruk dat merk en type het verschil kunnen maken.

Nooit bedacht dat de condensdroger zoveel warmte en vocht afgeeft aan zijn omgeving :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Pamelacourson, welk merk en type heb jij?
Alle reacties Link kopieren
Merel7 schreef:
22-11-2020 14:09
Izzy en Wilma, welk type van Miele hebben jullie.

Ik krijg de indruk dat merk en type het verschil kunnen maken.

Nooit bedacht dat de condensdroger zoveel warmte en vocht afgeeft aan zijn omgeving :facepalm:
ik heb geen Miele, ik heb een Siemens. Is al weer een aantal jaren oud, er zal vast weer een betere versie verkrijgbaar zijn. Wij hebben in ieder geval 1 met een zelfreinigende condensor en we hebben de opvangbak aangesloten op de afvoer van de wasmachine. Het enige wat wij moeten doen is na iedere droogbeurt de pluizenfilters schoonmaken. Bosch en Siemens komen uit dezelfde fabriek.

Wel heb ik het idee dat de was soms wat vochtig aanvoelt als het er langer in blijft staan als hij klaar is. Ik probeer het er dus vaak zsm uit te halen als het programma klaar is. Ik gebruik meestal het langste programma, er staat 4 uur op de timer als ik hem aanzet, maar meestal duurt het niet zo lang. En ik probeer de trommel vol, maar niet te vol te doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een Miele warmtepomp droger van 11 jaar oud die functioneert naar alle tevredenheid.
Ik heb warmtepomp vanwege de zuinigheid.
Maar inderdaad, het doet er nu wel extreem lang over en daardoor is het een bottleneck geworden in mijn wasproces. Dus ik denk volgende keer toch maar gewoon weer een condens.
Alle reacties Link kopieren
Merel7 schreef:
22-11-2020 14:14
Pamelacourson, welk merk en type heb jij?
Ik heb een AEG, type moet ik even naar kijken voor je.
Hier een condensdroger van Zanusi, top ding droogt lekker snel. Ik gebruik hem twee keer per weer, en qua gebruikskosten vind ik het mee vallen.
Hij staat op de wasmachine in een aparte wasruimte.

Ik heb geen last van condens, de warmte die hij afgeeft vind ik op zich wel fijn, scheelt weer stoken.
Alle reacties Link kopieren
Siemens iq700 warmtepomp. Erg fijn, programma duurt zo’n ruime 2 uur maar een nieuwe was ook, dus zo kan ik altijd blijven wassen/drogen. Ik prop hem niet te vol en hij droogt top.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven