Hoe lang gebruik je huishoudelijke apparatuur?

23-11-2020 15:40 81 berichten
Even benieuwd... tijdens mijn jeugd was er voldoende geld maar toch waren mijn ouders heel zuinig als het aankwam op de aanschaf en vervanging van huishoudelijke apparatuur (maar ook: vaatdoekjes, dekbedovertrekken, etc.). Ik merk dat ik dat onbewust heb overgenomen. Zo is mijn waterkoker stuk (hij kan niet meer open of dicht) maar hij 'doet' het nog wel en is zo'n 5-6 jaar oud. Ik gebruik hem meerdere keren per dag. Ik krijg heel vaak de opmerking dat ik dit apparaat zou moeten vervangen, maar ik krijg ook vaker opmerkingen over mijn theedoeken oid (ze zijn niet vies, maar er zit wel eens een gaatje in oid). Mijn grens is echt vies of zeer kapot (en dus echt niet meer bruikbaar). Herkennen jullie dit of hadden jullie een waterkoker zoals in mijn verhaal wel vervangen?
Alle reacties Link kopieren
Hoe maak je je waterkoker dan schoon als hij niet open/dicht kan? Dat zou voor mij toch wel de reden zijn om hem weg te doen.

Vaatdoekjes en theedoekjes met gaatjes gebruik ik ook nog wel. Ik ben ook niet zo snel van het weggooien.
Alle reacties Link kopieren
Die had ik al 3x vervangen. Het is goed om zuinig te zijn op je spullen en het siert je dat je je producten op gebruikt. Maar zeker producten die je veel gebruikt, mogen het gewoon doen. Dus als die stuk gaan, lekker vervangen.
Ik gooi iets pas weg als het echt niet bruikbaar meer is.

Soms ben ik wel toe aan iets anders (bijvoorbeeld een grotere wasmachine toen kind 2 kwam) en dan zorg ik er wel voor dat bruikbare spullen een tweede leven krijgen.

Goede spullen zomaar wegdoen doe ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar, ik ben ook zo. Zolang het werkt gaat het niet weg. Als iets wel defect is, haal ik het rustig uit elkaar om te zien of ik het werkend kan krijgen.
Als het kapot is of ik er op uitgekeken ben vervang ik het. Wat jij als voorbeelden noemt had ik allang weggedaan. Je kan ook te zuinig zijn...
anoniem_277465 wijzigde dit bericht op 23-11-2020 15:47
12.31% gewijzigd
Dutchgirly schreef:
23-11-2020 15:43
Hoe maak je je waterkoker dan schoon als hij niet open/dicht kan? Dat zou voor mij toch wel de reden zijn om hem weg te doen.

Vaatdoekjes en theedoekjes met gaatjes gebruik ik ook nog wel. Ik ben ook niet zo snel van het weggooien.
Ja dat is dus idd lastiger aan de binnenkant. Dat is ook de 'kritiek' die ik krijg van anderen
Alle reacties Link kopieren
De waterkoker had ik vervangen in jouw geval. De theedoeken hang ik inmiddels op aan het gat wat er in zit wegens ouderdom :-$
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Elektrische apparaten die niet meer functioneren naar behorende, kunnen gevaarlijk zijn. In het geval van jouw waterkoker, had ik hem dus vervangen.

Verder probeer ik dingen zo lang mogelijk te gebruiken. Een onderlaken waar gaatjes in komen van het vele wassen, verknip ik als poetsdoeken of als speelkleed voor de kinderen of als vloerbeschermer als ik ga verven etc....

Als je het geld hebt en ervoor over hebt, waarom niet eens in de zoveel tijd wat vervangen? Ik word zelf ook blijer van een theedoek zonder gaten en vlekken.
Als het niet meer naar behoren werkt dan wordt het vervangen.
Die waterkoker had ik allang vervangen, zo duur zijn die toch niet?

Vaatdoeken met een gat gaan weg, theedoeken met een gat worden poetsdoeken.
Dingen werden vroeger ook gemaakt om lang mee te gaan en nu heel vaak niet meer. Bepaalde dingen zijn ook goedkoper daardoor.

Dus mensen gooien sneller weg of als je dat niet doet en ontkalk je alles netjes en zorgt er goed voor, kan zomaar zijn dat dingen minder lang mee gaan.

En op techniek is er vaak gewoon te veel en te snel vooruitgang, dus dan gaan mensen ze vervangen omdat ze de smartere of makkelijker te gebruiken willen. Dat is ook niet raar.
Alle reacties Link kopieren
Als ze stuk gaan, of dreigen stuk te gaan en essentieel zijn.
Als de waterkoker stuk gaat, kook ik water in een pannetje
Maar toen de cv-ketel slecht wed, hebben we hem preventief vervangen
Ja ik word er ook wel blij van om een nieuwe theedoek te kopen bijvoorbeeld. Voor mij heeft het trouwens geen geld motief, maar wel een milieu motief om het kopen echt te beperken tot het noodzakelijke.
Alle reacties Link kopieren
Zo ben ik ook en dat vind ik eerlijk gezegd een hele prima eigenschap. Mijn ouders zijn inderdaad ook zo, dus met de paplepel ingegoten. Toen mijn kinderen klein waren (en nu ze bijna 20 zjin nog haha) dronken zij hun melk bij opa en oma uit de Tupperware bekers die ik vroeger mee kreeg in mijn schooltas.

Met de komst van winkels zoals Action zijn we massaal gevoeliger geworden voor trends in producten waarbij trends helemaal geen fluit uit zouden moeten maken. Het moet allemaal gemaakt, getransporteerd en op termijn weer weggewerkt worden.

Een theedoek met wat kleine gaatjes of een waterkoker die het nog doet maar niet meer perfect sluit, driewerf hoera.

(Mijn moeder deed het inderdaad ook met vaatdoekjes met als gevolg dat ik nu een ongezond grote voorraad microvezeldoekjes heb die in de kookwas kunnen, want :pukey: )
Ik gebruik alles tot het niet meer functioneert. Mijn waterkoker is nu 10 jaar en hij doet het nog prima. Mijn wasmachine is 13 jaar, doet het niet altijd meer, maar als ik zo nu en dan de afvoerslang in een emmer laat lopen in plaats van de afvoer, doet hij het weer een tijdje. Dat vind ik niet genoeg reden voor een nieuwe.

Qua theedoeken en handdoeken: ik kreeg deze tweedehands van mijn moeder en oma toen ik op mezelf ging wonen, meer dan 20 jaar geleden. Ze zijn een beetje vlekkerig maar ze doen het nog prima. Ik koop zelden iets nieuws, denk ik.
Trouwens wel grappig...mijn partner komt uit India en daar hebben ze in Hindi een speciaal woord voor een soort 'hack' om producten zo lang mogelijk te gebruiken, ook al is het stuk. Dat is wat mij betreft wel een andere mentaliteit dan we in NL hebben.
Ik heb al een waterkoker vervangen omdat er aan de buitenkant teveel kalk zat en ik dat er niet meer fris uit vond zien.

De vaatwasser doet soms raar (wasprogramma start niet) en eigenlijk kan ik er niet zo goed tegen dat een voor mij zo essentieel apparaat moeilijk doet. Daarvan ga ik niet wachten tot hij stuk gaat.

Keukendoeken die niet meer mooi zijn worden gedegradeerd tot handdoek voor de badkamer.
Alle reacties Link kopieren
De waterkoker had ik geprobeerd te repareren, of naar zo'n repareercafé gegaan. Als het niet stuk is, hoeft het niet weg, maar dat 'ie niet meer open kan, lijkt mij bijzonder onhandig. Moet wel zeggen dat het tegenwoordig vaak goedkoper is om elektrische apparatuur nieuw te kopen dan te laten repareren. Dat vind ik behoorlijk zonde...
Ben thuis inderdaad ook zo opgevoed, niet in de laatste plaats omdat er niet zoveel geld was. Ik moet wel zeggen dat ik het niet zover doorvoer als mijn ouders. Op een gegeven moment kon je zo'n beetje door de badhanddoeken heen kijken, zo versleten waren ze. :mrgreen:
Oude handdoeken/theedoeken maak ik poetslapjes van, oud beddengoed (met de juiste kleuren/patronen) geef ik aan een bevriende kleermaker, die kan er dan weer (historische) kleding van maken of zoals nu mondkapjes.
Andere spullen waar ik niks meer mee doe, gaan naar de kringloop. Ik vind het zo jammer dat mensen dingen weggooien waar een ander nog best blij van kan worden. Overigens ben ik de 'stortplaats' van de familie. Als er wat ouds* weggaat bij hen, komen ze eerst bij mij vragen of ik interesse heb

* is alles van voor de jaren '70 zo'n beetje.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
Ninx123 schreef:
23-11-2020 15:46
Ja dat is dus idd lastiger aan de binnenkant. Dat is ook de 'kritiek' die ik krijg van anderen
Ik doe altijd schoonmaakazijn in mijn waterkoker en daarvoor hoef ik de klep niet open te maken. Dus hij is prima schoon te houden, want het enige waar ik last van heb, is kalk aanslag. :biggrin:

Het ligt er ook vaak aan wat er stuk is. Als bv de magnetronfunctie van mijn magnetronoven stuk is, dan zal ik hem wel moeten vervangen, want de oven werkt dan ook gewoon niet meer. Zou het ovengedeelte nog wel goed werken, dan zou ik hem ook niet gelijk vervangen. De magnetron gebruik ik nauwelijks. Dat komt dan op het lijstje ooit vervangen, en eventueel houd ik de aanbiedingen in de gaten.

Ik stop gaatjes in sokken/shirts/truien, naai nieuwe lusjes aan theedoeken, ik probeer dingen eerst te maken. En iets is dan niet meer voor goed, maar wel prima voor thuis of in de tuin.

Maar ik heb wel van huis meegekregen dat je dingen niet zomaar weg doet én daarbij past het bij mijn karakter. Ik ben wel iets makkelijker soms, omdat ik het beter heb dan mijn ouders. Maar mijn zus is er helemaal niet van, soort van stuk of erop uitgekeken, hop weg.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Mijn mobiel is niet meer heel mobiel. De accu gaat nog maar twee uur mee als ik hem niet gebruik. Dat is eigenlijk niet zo praktisch, maar ik vind het zonde om een nieuwe te kopen. Dus nu neem ik altijd een accu mee.
Grappig hoe iedereen hier mee omgaat! Kleding laat ik altijd repareren, maar sokken stop ik niet. Meestal is de sok ook in het geheel zo dun dat stoppen echt niets meer gaat oplossen.
Wij zijn van hergebruiken of gebruiken tot total loss is, al dan niet financieel. Gelukkig ben ik zelf handig en man ook.

Mijn auto is 17 jaar, telefoon gaan heel lang mee, of ze worden doorgeschoven, Mijn laptop is 2e hands en die ervoor was ook al 10 jaar oud, tv was ooit smart en nu niet meer maar met een chromecast kom je een heel end. TV boven 18 jaar oud en werkt ook nog prima.

Stofzuiger pas vervangen, omdat de kop eraf viel en werkte echt niet meer.
Fohn is al 9 jaar oud, wel snoer vervangen voor een langere.

Kinderkleding gaat heen en weer, ook nieuw maar ook 2e hands en dan ruilen we met 5 vriendinnen de kleding van de kinderen.
Poetslappen van oude handdoeken en shirts.

Meubels heb ik al 18 jaar, vaatwasser na 10 jaar vervangen.
heb alleen geen geluk met koffiezetappraat, wil een filter met thermokan, elke keer is er wat met die dingen precies na 2 jaar.

Nu blijft hij aangeven dat antikalkprogramma aan moet, maar die werkt niet meer. Moderne troep.

Dus gok dat ik die moet gaan vervangen eerdaags. Voor een normale ouderwetse warmhoudplaat en die je moet ontkalken met antikalk en gewoon paar keer door laten lopen. :-D :-D :-D
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 23-11-2020 16:01
0.43% gewijzigd
Ninx123 schreef:
23-11-2020 16:00
Grappig hoe iedereen hier mee omgaat! Kleding laat ik altijd repareren, maar sokken stop ik niet. Meestal is de sok ook in het geheel zo dun dat stoppen echt niets meer gaat oplossen.
Sokken stoppen? Zijn er mensen die daar nog tijd voor hebben? :-D :-D
Ik houd sowieso van eenvoudige apparatuur e.d., want dan kan er ook minder stuk. Dus gewoon een heel simpel koffiezet apparaat met filter, een simpel strijkijzer, veel tweedehands kleding..
Ik repareer mijn kleding zelf, ook die van de kinderen. Maar sokken en ondergoed niet. Die zijn zo dun dat ze niet te repareren zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven