Kat maanden na verhuizing angstig

24-11-2020 20:31 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Poes komt uit het asiel, maar ik heb voorheen nooit problemen met haar gehad of gemerkt dat ze extreem angstig of zenuwachtig was. Helaas is dat sinds mijn emigratie wel anders.. Ondanks dat het alweer 4 maanden geleden is dat ik hierheen kwam en ik in een rustig huisje woon met een enorme tuin lijkt het niet beter te gaan met de poes. Helaas zitten er hier een aantal andere katten waar ze bang van is en waardoor ze niet naar buiten durft. Ze zit nu dus het grootste deel van de dag binnen en gaat alleen naar buiten voor haar behoefte of als ik met haar meeloop. Verder is ze ook bang voor heel veel andere dingen: honden, mensen, het zoontje van de buren, de wind, harde geluiden.. Geloof me, ik woon echt in een rustige buurt, maar ik heb wel buren en die hoor je af en toe. En die lopen soms ook langs, tja daar kan ik verder vrij weinig aan doen.

Ik ben al een keer verhuisd omdat het in het vorige huis helemaal een ramp was met haar. Maar nu lijk ik terug bij af te zijn terwijl de omstandigheden nu zoveel beter zijn. Het ging ook een tijdje best goed, maar sinds een paar dagen is poes weer helemaal van de leg. En dat terwijl de tuin een kattenparadijs is, maar ze is bang voor de geluiden bij de voordeur lijkt het.

Ik ben zo bang dat ze nooit meer de oude wordt :( Iemand hier ervaring mee en kan dit nog goed komen? Poes is pas 8 dus nog genoeg jaartjes te gaan als het goed is. Het liefste zonder al teveel stress...
Alle reacties Link kopieren
Begin november was je nog onlangs verhuisd voor de 2e x in korte tijd en vluchtte de kat nog naar buiten voor je airco, nu wil ze weer niet naar buiten, geef dat beestje ook even de tijd zeg en focus je war minder op dr.
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
Poes voelt jouw onrust ook aan, probeer er wat minder op te focussen.
Alle reacties Link kopieren
En wat geeft het als de kat binnen blijft? Alleen maar prima toch ?

Als ik jou was zou ik hierna voorlopig rustig op 1 plek blijven zitten, er is steeds zoveel stress als ik je topics lees ..... niet alleen voor de kat!
Alle reacties Link kopieren
En koop evt Feliway, kan in het stopcontact of als spray, daar wordt ze misschien wat rustiger van
Misschien heeft ze een pak slaag gehad van een andere kat? Vaak is dat de reden als ze niet naar buiten durven.
Alle reacties Link kopieren
Je bent verhuisd omdat de kat het er niet leuk vond? Echt waar? :-D
For whom the bell tolls
Alle reacties Link kopieren
Nienke, ik zie dat de kat doodongelukkig is binnen. Als ze het hier nou naar haar zin had was het wat anders. Ik woon ook erg klein dus binnen zitten is echt niks gedaan hier.

Antoon, ik denk dat er zoiets gebeurt is inderdaad. Er liep hier ook ineens een hond rond en ze is panisch voor honden. Naja ze is panisch voor alles.

De vraag is: wat doe je eraan? Want inmiddels zakt de moed me in de schoenen. Misschien klinkt het het overdreven dat ik me hier zo druk over maak, maar ik kan niet echt van mijn nieuwe woning en de emigratie genieten als ik zie dat de poes zo ongelukkig is. Ik heb haar immers meegenomen dus het is mijn "schuld".
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de kat ook steeds minder leuk :(
Alle reacties Link kopieren
GelaarsdeKat schreef:
24-11-2020 22:45
Ik vind de kat ook steeds minder leuk :(
En dat voelt die kat vast ook aan, arm beestje. Krijgt nu ook al zo’n beetje de schuld van de laatste verhuizing, moet niet gekker worden.
Je zult heus je best wel doen maar onzekerheid spat in al je topics van het scherm af.
Ik zou echt die Feliway proberen. Er zijn ook natuurlijke middelen als bachbloesem geloof ik, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
En speel met je kat als je thuis bent, dan heeft hij afleiding. Ik denk dat hij een groot deel van de dag slaapt als je er niet bent.
Alle reacties Link kopieren
Fijn voor je dat je het allemaal zo goed weet Nienke. Zelf ook in je eentje geëmigreerd zeker, met een kat?
GelaarsdeKat schreef:
24-11-2020 22:44
.............
De vraag is: wat doe je eraan? Want inmiddels zakt de moed me in de schoenen. Misschien klinkt het het overdreven dat ik me hier zo druk over maak, maar ik kan niet echt van mijn nieuwe woning en de emigratie genieten als ik zie dat de poes zo ongelukkig is. Ik heb haar immers meegenomen dus het is mijn "schuld".
Joh maak je niet zo druk. Liefde gaat vaak door de maag. Paar keer wat lekkers meenemen voor de kat en verder rustig haar gang laten gaan. Af en toe samen naar buiten en een beetje extra aaien, dan paai je ze meestal wel weer. Misschien binnen wat speeltjes met kattenkruid en een krabpaal. Zeker dat ze niet gewond is?
GelaarsdeKat schreef:
24-11-2020 23:20
Fijn voor je dat je het allemaal zo goed weet Nienke. Zelf ook in je eentje geëmigreerd zeker, met een kat?
Ze geeft je toch goede tips?
Die Feliway is echt het proberen waard.
Alle reacties Link kopieren
GelaarsdeKat schreef:
24-11-2020 22:44
Nienke, ik zie dat de kat doodongelukkig is binnen. Als ze het hier nou naar haar zin had was het wat anders. Ik woon ook erg klein dus binnen zitten is echt niks gedaan hier.

Antoon, ik denk dat er zoiets gebeurt is inderdaad. Er liep hier ook ineens een hond rond en ze is panisch voor honden. Naja ze is panisch voor alles.

De vraag is: wat doe je eraan? Want inmiddels zakt de moed me in de schoenen. Misschien klinkt het het overdreven dat ik me hier zo druk over maak, maar ik kan niet echt van mijn nieuwe woning en de emigratie genieten als ik zie dat de poes zo ongelukkig is. Ik heb haar immers meegenomen dus het is mijn "schuld".

Om te beginnen een goede en veilige leefomgeving maken voor je kat. Dus je zet de tuin katproef af. Dat je klein woont is geen enkel probleem maar je moet er natuurlijk wel iets van maken voor je kat dus je zorgt voor klimmeubelen en dat je kat écht de hoogte in kan. Planken aan de muur zodat hij vanaf het klimmeubel op die planken kan en zo bij het plafond kan. Die planken kun je zelfs op alle muren maken zodat je kat je hele kamer/huis door kan via de planken. Ga daar maar eens mee beginnen.
Alle reacties Link kopieren
En kijk een paar afleveringen van "My cat from hell" met Jackson Galaxy voor de inspiratie.
https://www.youtube.com/user/TheCatDaddy66
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Ik ga dan toch maar zo'n Fellwayding proberen. Kan me niet voorstellen dat zoiets helpt omdat ik denk dat het probleem veel dieper zit (trauma van vroeger), maar baat het niet dan schaadt het niet.

Maar de poes doet zo raar soms, ik snap soms niet zo goed wat er aan de hand is. Net nog gaan wandelen met haar in de tuin (is hier een soort campus dus je kan een aardige stukje wandelen) en dan laat ik haar altijd het tempo bepalen. Daarnet liepen we een stukje, begint ze ineens heel raar te miauwen en te blazen en te grommen, ook naar mij, recht in mijn gezicht. Dat laatste heeft ze echt nog nooit gedaan :( Word er echt wat verdrietig van. We waren wel op een voor haar nieuwe plek dus dat zal er wel mee te maken hebben gehad, maar ik heb dit gedrag echt nog nooit bij haar gezien.

Begrijp me goed: ik dwing haar nergens toe, ze loopt gewoon achter mij aan als ik naar buiten ga. Niet altijd trouwens, dan heeft ze er gewoon geen zin in.

Het goede nieuws is dat poes vandaag en gisteren weer wat meer buiten was, maar het is niet te vergelijken met hoe het was bij het oude huis.

Bedankt voor de link.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven