Expat-vriendelijke steden/gemeente

27-11-2020 10:09 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Collega van mij is geboren in Turkijke en woont daar nu nog steeds. Hij en zijn vrouw hebben de mogelijkheid om te verhuizen naar Nederland voor hun werk. Kantoren liggen in het noorden (Amsterdam) en zuiden (Eindhoven 's Hertogenbosch) van Nederland.
Wat is jullie advies waar ze kunnen wonen met oog op expat vriendelijke steden/gemeenten? Het mag dus in de buurt van Amsterdan/Eindhoven of ergens er tussen zijn?
Aangezien ik van Belgie ben, is het moeilijker om hen te adviseren, dus ik hoop hier goede/waardevolle tips te krijgen. :-)

Bedankt
mangooooo wijzigde dit bericht op 27-11-2020 10:47
2.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De kernen rondom Eindhoven zitten vol met expats, ik weet bijvoorbeeld dat half ASML in Veldhoven woont. De prijzen zijn er dan wel naar.
Alle reacties Link kopieren
Amsterdam, Rotterdam of den haag.
Hello, can you hear me?
Alle reacties Link kopieren
En de steden op die lijn zelf (Amsterdam, Utrecht, Eindhoven en zelfs Den Bosch) hebben ook genoeg buitenlandse inwoners.
Als ze in allebei de kantoren moet zijn zou ik zelf voor Utrecht kiezen.
anappleaday wijzigde dit bericht op 27-11-2020 10:25
28.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
HelloFromTheOtherSide schreef:
27-11-2020 10:16
Amsterdam, Rotterdam of den haag.
Den Haag is niet zo handig als ze vaak naar Eindhoven moet.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij in de straat, midden van het land, wonen ook expats, uit Turkije en uit India. Die families uit India hebben vnl. contact met elkaar. Die Turkse familie, is ook wel eens bij mij op bezoek geweest, ze spreken alleen maar Engels maar ze zoeken wel contact met andere bewoners.
Alle reacties Link kopieren
Eindhoven, maar dan inderdaad niet Veldhoven.
Maar bv Son & Breugel is prachtig, dicht bij Eindhoven en zo op de snelweg.
conversation = awareness
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof dat er in alle dorpen hier rondom Eindhoven inmiddels wel expats wonen. Wat zoeken ze? Klein dorp, groot dorp, stad?
Amsterdam is niet handig vanwege duur parkeren en waarschijnlijk wel een auto nodig hebben om tussen Eindhoven en Amsterdam te pendelen. Amstelveen is een optie; boordevol expats daar en gemakkelijker qua parkeren.
Alle reacties Link kopieren
Allen bedankt voor jullie reacties tot nu toe. Ik heb me trouwens vergist van stad waar het ene bedrijf ligt, dit is niet Eindhoven maar 's Hertogenbosch (ik ga ook de openingspost aanpassen).
Ze zoeken een omgeving waar de standaard faciliteiten in de buurt aanwezig zijn: shopping, terrasje doen/koffie drinken/... Dus zeker geen te kleine gemeente.
Misschien iets om in overweging te nemen: Mijn Turkse expat-collega wilde niet in wijken wonen met een grote Turkse gemeenschap, o.a. om politieke redenen.

Heeft hij kinderen die naar een internationale school zouden willen?
Alle reacties Link kopieren
Mangooooo schreef:
27-11-2020 10:46
Allen bedankt voor jullie reacties tot nu toe. Ik heb me trouwens vergist van stad waar het ene bedrijf ligt, dit is niet Eindhoven maar 's Hertogenbosch (ik ga ook de openingspost aanpassen).
Ze zoeken een omgeving waar de standaard faciliteiten in de buurt aanwezig zijn: shopping, terrasje doen/koffie drinken/... Dus zeker geen te kleine gemeente.
In Nederland is alles in de buurt.
.
Alle reacties Link kopieren
Hoofddorp, Aalsmeer, Amstelveen :)
Maar waar wonen ze in Turkije? Want als je Istanbul gewend bent met het drukke nachtleven en op iedere hoek van de straat eettentjes die tot laat open zijn, dan is Nederland sowieso even aanpassen, maar bepaalde typisch Nederlandse woonwijken helemaal.
Alle reacties Link kopieren
JackyBee schreef:
27-11-2020 10:39
Amsterdam is niet handig vanwege duur parkeren en waarschijnlijk wel een auto nodig hebben om tussen Eindhoven en Amsterdam te pendelen. Amstelveen is een optie; boordevol expats daar en gemakkelijker qua parkeren.
Ik ken meerdere mensen die tussen Den Bosch (het bleek toch niet Eindhoven te zijn) en Amsterdam reizen met de trein. Die verbinding is goed.
Alle reacties Link kopieren
Wat is hun budget?
Regio Den Bosch is ook niet goedkoop.
Alle reacties Link kopieren
Utrecht ligt lekker centraal t.o.v. Amsterdam en Den Bosch en heeft een internationale school. Er zitten best wel wat expats daar. In Amsterdam zitten ook een hoop expats maar de huizenmarkt is daar nog lastiger.
Alle reacties Link kopieren
JackyBee schreef:
27-11-2020 10:39
Amsterdam is niet handig vanwege duur parkeren en waarschijnlijk wel een auto nodig hebben om tussen Eindhoven en Amsterdam te pendelen. Amstelveen is een optie; boordevol expats daar en gemakkelijker qua parkeren.
k zou mn verhuizing naar een ander land niet primair laten afhangen van parkeren...

Amsterdam heeft parkeervergunningen , in veel wijken krijg je die meteen of snel na inschrijving. Parkeerdruk verschilt sterk per stadsdeel, dus handig om op te letten. Is zeker niet overal een drama. En al helemaal geen reden om in Amstelveen te gaan wonen :-p
Alle reacties Link kopieren
JackyBee schreef:
27-11-2020 10:39
Amsterdam is niet handig vanwege duur parkeren en waarschijnlijk wel een auto nodig hebben om tussen Eindhoven en Amsterdam te pendelen. Amstelveen is een optie; boordevol expats daar en gemakkelijker qua parkeren.
Eindhoven/den Bosch Amsterdam is heel goed te doen met de trein. Grootste deel.van het traject is "spoorboekloos" dus iedere 10 minuten een trein.

Ik zou zelf voor een Bosch of Utrecht kiezen omdat ik het mooie steden vind. Eigenlijk zijn alle steden wel open voor expats (zeker als er ook studenten zijn).
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
Amstelveen is één grote expat kolonie. Met als grote voordeel dat je er op voedselgebied (ingrediënten) echt alles kan kopen om te koken zoals thuis.

Als ik in het Stadshart daar loop, hoor ik meer andere talen dan Nederlands.

Moet je alleen wel zorgen dat je niet onder de vliegroute van Schiphol woont.
Alle reacties Link kopieren
DrieUur schreef:
27-11-2020 10:56
Misschien iets om in overweging te nemen: Mijn Turkse expat-collega wilde niet in wijken wonen met een grote Turkse gemeenschap, o.a. om politieke redenen.

Heeft hij kinderen die naar een internationale school zouden willen?
Correct, hij en zijn vrouw willen zich distantiëren van de Turkse gemeenschappen.
Op dit moment hebben ze nog geen kinderen en hier moet geen rekening mee gehouden worden.
rumforviva schreef:
27-11-2020 11:17
Maar waar wonen ze in Turkije? Want als je Istanbul gewend bent met het drukke nachtleven en op iedere hoek van de straat eettentjes die tot laat open zijn, dan is Nederland sowieso even aanpassen, maar bepaalde typisch Nederlandse woonwijken helemaal.
Ze wonen nu 6 jaar in Istanbul en ze vinden de stad werkelijk te druk. Maar ze zijn dus wel gewoon om alle faciliteiten dichtbij te hebben. Ik heb hen al gemeld dat het sowieso een aanpassing zal zijn voor hen.
Alle reacties Link kopieren
Tilburg is heel centraal gelegen in brabant, vanuit daar ben je zo in den Bosch. Zou ook nog een optie kunnen zijn?
Alle reacties Link kopieren
Amanthe schreef:
27-11-2020 13:51
Tilburg is heel centraal gelegen in brabant, vanuit daar ben je zo in den Bosch. Zou ook nog een optie kunnen zijn?
Alleen totaal niet handig voor Amsterdam en niet per se meer expat gericht dan Den Bosch zelf. En een stuk minder dan Eindhoven.
Alle reacties Link kopieren
Amanthe schreef:
27-11-2020 13:51
Tilburg is heel centraal gelegen in brabant, vanuit daar ben je zo in den Bosch. Zou ook nog een optie kunnen zijn?
Ik woon in Tilburg: op zich ben je met een half uurtje in Den Bosch (met de auto). Maar als je naar Amsterdam moet ben je een stuk langer onderweg. Dan zou ik eerder gaan voor iets in de omgeving Utrecht. Met de trein ben je zo in Amsterdam en Den Bosch.
Alle reacties Link kopieren
Willen ze huren? Kopen? Budget?
Willen ze integreren of juist expat blijven tussen andere expats?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven