Hoe gehorig is jouw huis?

14-01-2021 21:38 174 berichten
Wat hoor je allemaal van de buren qua leefgeluiden en in welke mate beïnvloedt het je woongenot?

Op dit moment woon ik in een hele gehorige jaren 60 flat. Alles is van beton en ik hoor geluid van de buren onder, boven, links, rechts en diagonaal van me omdat alles met elkaar verbonden is en behoorlijk doorgalmt.

Ik hoor het gekletter van kopjes tegen elkaar, bestek dat over borden schraapt, de TV, het gesnurk van de buurman naast mij, ik kan woord voor woord volgen waar de belgesprekken van mijn bovenbuurvrouw over gaan... Kortom als ik thuis ben, ben ik continue overprikkeld.

Zijn nieuwbouw flats nou echt stiller, of heb je hier maar mee te leven als je met zoveel mensen in één gebouw woont?

Ik zou dolgraag naar een hutje op de hei verkassen maar daar zijn er helaas niet zo veel van beschikbaar, en zeker niet binnen reisafstand van mijn werk.
Alle reacties Link kopieren
In ons toenmalige nieuwbouw appartement was het zó stil dat ik mij wel eens af vroeg of we wel buren hadden 🤷🏻‍♀️

Nu een tussenwoning en we horen wel eens wat, maar eigenlijk maar erg weinig als je bedenkt dat we in een buurt met veel kleine kinderen wonen.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor 2 dingen:
- de wc rol houder wanneer ze wc papier afrollen (enkel wanneer ik ook op de wc zit)
- de centrifuge van de wasmachine
Voor de rest hoor ik nooit wat.
Het enige dat ik soms hoor is de buurman die gitaar speelt. Maar dan staan vaak ook ergens 1 of 2 ramen open.
Alle reacties Link kopieren
Vroeger woonden we in een oude twee-onder-één-kap (uit 1915). Daar grensde de badkamer van de buren aan onze slaapkamer en dat hoorden we erg goed.
Beneden viel het wel mee.

We wonen nu in een nog ouder huis. Vrijstaand dus geen last van de buren. Maar toen de kinderen nog klein waren en ze boven speelden, klonk het soms wel alsof er een kudde olifanten boven liep.
Tussenwoning uit 2015, je hoort alleen wat als iemand de muziek keihard aan heeft, verder eigenlijk niks.
Alle reacties Link kopieren
We wonen in een nieuw vrijstaand huis en geen buren verder om ons heen. Of de natuur ons hoort, zal ik morgen eens vragen?
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor muziek, ruzies, boeren, plassen, de afwas die gedaan wordt, lopen en stampende hakken, en nog een tal van andere geluiden waarvan ik niet weet wat het is.
Oja ik hoor ook heel goed de seksgeluiden, gelukkig hebben ze nooit seks.
In mijn jaren 30 huis hoor ik ook van alles van de buren, maar niet zo extreem als jij beschrijft. Hoewel ik denk dat de buren ons meer horen dan andersom, wij hebben 2 kinderen, de buren niet. Ik hoor ze bijv. op de trap lopen en de wasmachine centrifugeren. Maar ik heb er geen last van, en we houden een beetje rekening met elkaar. Ik zal bijv. niet laat op de avond nog een was draaien.
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen 2 onder 1 kap van ongeveer 20 jaar oud. We horen de stofzuiger van de buren, hakjes op de vloer, het rollen/vallen van harde voorwerpen, gestommel als ze aan het dollen zijn met hun kind, gejoel idem. Verder geluiden als ze aan het klussen zijn en soms als de buurman voetbal kijkt. Oh en als ze (veel) bezoek hebben, ze hebben nogal luide vrienden in de groep denk ik.

Zijn zeggen niks van ons te horen dus ik vermoed dat er ook een deel ligt aan de vloer (wij hebben een extra isolatie laag). Overigens hebben we er niet enorm last van maar het is wel een van de redenen waarom we ooit vrijstaand willen wonen.
bessss wijzigde dit bericht op 14-01-2021 21:56
7.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik woon sinds kort in een nieuwbouwwoning en ik hoor NIKS. Ik was echt verbaasd wat een verschil dat maakt (woonde hiervoor in een jaren 60 woning). In mijn vorige woning hoorde ik de tv van de buren als deze hard stond, de ruzies en ik hoorde hen zelfs hard hoesten als ik in bed lag en zij ook...

Ik hoor nu helemaal niks. Soms komt er weleens een grasmaaier voorbij en als ik het raam dichtdoe is het gewoon helemaal weg. Mijn buren hebben ook een kindje en als die in de tuin huilt (of binnen) en ik heb de ramen dicht hoor ik ook niks.

Ik ben echt super blij met mijn woning :)
Emboldened by the flame of ambition
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor momenteel de buurvrouw bellen, en de onderbuurman stampen.
Verder hoor ik soms de gitaar van buurman (geen talent)
Ook hoor ik soms wat getik beneden.
Bouwjaar 1982
Ik hoor heel veel. Fijn, leefgeluiden om me heen.

Maar als de bovenbuurman plast vraag ik me weleens af of er nog glazuur op de pot zit.

Bouwjaar: late jaren 1800. Oud pand.
anoniem_402201 wijzigde dit bericht op 14-01-2021 21:58
16.56% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een jaren '20 woning dus het is flink gehorig. Als het stil in huis is dan hoor ik de buren wel (TV, bellen, etc.) Maar aangezien wij ook geluid maken valt het mij niet op. Als wij de tv aanhebben of bezoek hebben dan hoor ik het echt niet. Andersom is het precies hetzelfde.

Het enige waar ik last van heb is de buurvrouw aan de andere kant. Niet vanwege geluidsoverlast maar omdat ze absolute stilte verwacht (ze heeft al ruzie met de halve buurt). Kind 's nachts een keer wakker en een huilbui dan klaagt ze, kinderen in de speeltuin op het plein voor de deur, dan klaagt ze, als ze ons op de trap hoort lopen klaagt ze (terwijl we er al bewust dik tapijt op hebben laten leggen), ze hoort iemand praten en muziek, dan klaagt ze en belt ze ook regelmatig de politie. Alhoewel de laatste niet meer komen en haar een waarschuwing hebben gegeven dat ze normaal moet doen en niet meer mag bellen voor normaal leefgedrag. Dat mensen prima visite mogen hebben en muziek mogen luisteren en dat ze daar niets over te zeggen heeft zolang dit op normaal volume gebeurt en dat ze in een oude woning middenin de stad geen stilte mag verwachten. Sindsdien slaat ze met express de deuren als ze iets hoort maar ik kan eigenlijk alleen maar lachen om zoveel treurigheid. Ik heb in het begin heel veel geduld met haar gehad maar ze weet dat ze hier niet meer aan de deur hoeft te komen. Ze zal straks ook wel gaan klagen als de baby er is en ze deze hoort huilen.

In mijn vorige jaren '30 woning hoorde ik de huilbaby van de buren en de piano van de bovenburen. Had met beide geen problemen. Ik vond de huilbaby vooral vervelend voor de buren en hoopte dat ik zelf geen huilbaby zou krijgen (was zwanger) en de bovenbuurman speelde professioneel piano dus dat was geen straf. Hij deed het trouwens alleen overdag af en toe een uurtje en niet 's avonds.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje TO dat lijkt me echt de hel.

Ik woon in een nieuwbouwappartement en ik hoor niks. Het is alsof ik alleen in het gebouw zit 99% van de tijd. Heel soms hoor ik in de verte een centrifuge of het voetje van een stofzuiger over de vloer, maar dan moet het helemaal stil zijn en moet ik op de bank zitten niksdoen en dan nog overstemmen de tikkende vlammetje van mijn plastic nepkaarsen het.
Twee-onder-een-kap, jaren 30.
Weinig gehorig. Als ik zelf geen muziek aan heb hoor ik wel eens wat, maar nauwelijks.
De woonkamers zitten hier aan elkaar, niet de trappen, misschien scheelt dat. En ik hoor het als ze hun tussendeuren dichtschuiven (contactgeluid).
Maar oud betekent dus niet per definitie gehorig,
We zijn wel beiden (buren en ik) rustig, gelukkig maar.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een jaren 60 woning en net als bij to is het gehorig. Ik hoor alle dagelijkse leefgeluiden. Zelf heb ik 2 kleine kinderen dus ze zullen ons vast ook horen soms.
Ik vind het niet erg, probeer rekening te houden met geluid en het tijdstip, andersom gebeurt dit tot nu ook.
Bij m'n ouders was het ook gehorig, vind het ook wel wat hebben eigenlijk. Minder vond ik altijd als ik de buurman naar de wc hoorde gaan als ik in bed lag 🙈
Alle reacties Link kopieren
Als ik vrijstaand zou kunnen wonen of in een hutje op de hei zou ik dat zeker doen, maar helaas...

Hiervoor 6 jaar in een appartementencomplex gewoond met een bovenbuurvrouw die lomp liep en een buurman die amateur dj was, het complex waren vroeger meelpakhuizen, dus redelijk gehorig.
Ik kan het eerlijk gezegd niet meer helemaal terughalen, maar wat ik nog weet; dan lag je lekker in bed en dan hoorde ik m'n buurvrouw ''stamp stamp'' naar de wc gaan, die ik ook doorgetrokken kon horen worden. Verder gooide ze keer op keer de deur dicht, er iets van zeggen hielp helaas niet

Nu woon ik in een benedenwoning, met boven me een buurvrouw.
Hier en daar hoor ik deuren dichtslaan, als de muziek iets te hard staat kan ik het al horen, als het echt muisstil is kan ik ze horen praten. Ik hoor inderdaad ook de centrifuge van de wasmachine. Ik hoor elke voetstap en als ze met meubels aan het sjouwen is bij bv het schoonmaken.

Eerlijk is eerlijk, het is te doen. Maar ik ben gewoon een zeikerd als het op geluiden aankomt
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in een nieuwbouwflat gewoond (eerste bewoner) en een huis van een paar jaar oud. Beiden huizen waren absoluut niet gehorig maar op het moment dat ik luide buren kreeg hoorde ik toch veel. In de flat woonde op een gegeven moment iemand onder mij die een compleet omgekeerd dag en nacht ritme had, snachts soms wel 20 man over de vloer had, zijn vriendin in elkaar timmerde. Dat hoorde ik echt allemaal wel ondanks de isolatie. Nu heb ik buren die soms de kolder in de kop krijgen. Vooral rond de ramadan heb ik veel last van ze, wanneer ze gerust om 12 uur snachts de bbq nog aanzetten. Mijn conclusie is dus dat de isolatie tot op zekere hoogte uit maakt, maar vooral het type mensen dat naast je woont. Dingen als stofzuigen, traplopen, plassen hoor ik dan weer absoluut niet.
Alle reacties Link kopieren
Nu vrijstaand en hoor ik niks.

Vorige huis, jaren 70 tussenwoning, hoorde ik alles. De buurman die plaste, dat hoorde je kletteren. De kinderen die met een knikker over de grond rolden, de buurvrouw op hakken, de stofzuiger, de tv, hard telefoneren, de hond blaffen etc.

Voor ons een van de redenen om te verhuizen.
Twee-onder-1-kap uit 1980. Van buiten naar binnen hoor je veel omgevingsgeluiden. Ik hoor boven de buurvrouw veel hoesten als ik in mijn bed lig. Verder is ze zelf wel rustig maar haar verslaafde zoon not that much. Hij lijkt soms manisch en is dan tot diep in de nacht aan het schuiven en aan het timmeren of hij scheldt zijn moeder verrot.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een ‘etage woning’ uit 1933 met houten skeletbouw.
Ik hoor vrij veel zowel van mijn buren boven (schreeuwen, rennende kinderen) als buren beneden (vooral muziek en gepraat, hun woonkamer is onder mijn slaapkamer)

Jammer dat beton zo gehorig is, had ik niet verwacht.
Alle reacties Link kopieren
Het maakt ook wel uit of je in een appartement of een 'gewoon' huis huis woont. In een appartement is de kans dat je je buren hoort gewoon groter omdat de vloeren en muren vaak doorlopen en je ook meer buren hebt.

Ik woon in een appartement van ongeveer 20 jaar oud. Ik hoor geen geluiden zoals praten, snurken, wasmachine, sanitair, muziek, tv, radio etc. maar als mijn naaste buren iets laten vallen op hun keukenvloer dan hoor ik dat wel, en ook best hard. Ook hoor ik heel af en toe een stoel schuiven. Voetstappen hoor ik dan weer niet maar ik vermoed dat als ze hakken binnen zou dragen dat ik dat wel zou kunnen horen.

Mijn onderburen horen het als ik de wc doortrek en ongetwijfeld ook als ik iets laat vallen of met harde zolen door het huis loop. Ik doe mijn schoenen daarom ook altijd meteen uit als ik thuis kom.

Ik heb geen bovenburen en daar is een goede reden voor. In mijn vorige huis van eind 19e eeuw hoorde ik elke voetstap alsof er een kudde olifanten boven me woonde. Vreselijk.
Ik woon in een appartement in een nieuwbouwwoning en hoor zelden iets.
Alleen als iemand wat laat vallen.
Was zo raar toen ik er voor het eerst woonde.... zo stil! Hiervoor woonde ik in een oud pand uit de 19e eeuw met enkel glas.
Alle reacties Link kopieren
jaren 70 rijtjes huis hier, houten vloeren, dunne muurtjes.

We horen alles.
Van het theezeefje wat de buurvrouw in haar wasbak uittikt tot de andere buren die vrolijk kindjes aan het maken zijn.

De blender, de muziek.
Het gekrijs op de trap als een buurkind daar voor straf zit.
Douchen, wc doortrekken. Alles.

Maar ja, zij horen ook alles van ons :)

Tis niet anders :D
Dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven