Past een hond in mijn leven?

15-01-2021 18:33 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik stel hier de vraag even, want ik hoor graag meerdere meningen langs verschillende kanten. Van huis uit ben ik niet opgegroeid met dieren. Nooit een hond of kat gehad. Ik heb het altijd wél leuk gevonden!

Nu lijkt het me opeens extra leuk en denk ik: waarom niet? Maar omdat ik nooit een hond gehad heb twijfel of ik iets over het hoofd zie.

Ik ben rond de 30 jaar, woon alleen (niet in een appartement). Ik werk fulltime, nu volledig thuis. De verwachting is dat ik na Corona tijd ook nog gedeeltelijk thuis werk. Ik vind het niet erg om m’n hond naar een dagopvang te brengen als ik een paar dagen per week naar kantoor moet. Alleen laten vind ik zielig dus zou ik niet snel doen.

‘S middags ga ik altijd een halfuurtje lopen en ‘s avonds vaak nog wel een uur. In het weekend een langere wandeling op het strand. Ik loop ook hard, misschien kan hond dan mee?

Ik hoef niet persé een puppy, een oudere hond uit het asiel is ook goed. Als het toch puppy wordt kan ik in het begin best een paar weken vrij nemen om te wennen aan elkaar.

Ik weet dat hier mensen zijn met veel meer hondenervaring. Past een hond in dit leven? Waar moet ik op letten?

Bedankt vast voor jullie input :-D
Ik zou even wachten met kopen tot die coronashit voorbij is.
Ik vind het toch altijd een beetje een onzinnige vraag. Mijn vorige hond werd 15, toen ik haar kreeg wist ik echt niet hoe mijn leven er over 15 jaar uit zou zien.
Mijn ervaring is: je bouwt en plant je leven om je hond heen. Want je moet er natuurlijk altijd rekening mee houden. Met de dagelijkse gang van zaken (want hij moet uit en hij moet niet te lang alleen zitten) en bijvoorbeeld ook met vakanties of feestdagen.

Ik woon alleen, wel op een appartement, werk fulltime en reis graag en heb toch een hond, en volgens mij heeft die hond een heerlijk leven.

Ik denk dat een hond alleen echt niet past als je er zwaar allergisch voor bent, of als je hoogpolige witte vloerbedekking hebt die schoon moet blijven, of als je een hekel hebt aan naar buiten gaan. Voor alle andere omstandigheden zijn gewoon oplossingen te bedenken.
Lady*Voldemort schreef:
15-01-2021 18:36
Ik zou even wachten met kopen tot die coronashit voorbij is.
Tja als je nu bedenkt dat je een hond wil dan heb je waarschijnlijk volgende week nog geen hond he. Als je tenminste ruim te tijd neemt om ‘de juiste’ te zoeken dan duurt dat vaak even.

Je moet sowieso niet naar een broodfokker die pups op voorraad heeft. Dat is een slecht plan. Maar waarom zou ze zich nu niet kunnen oriënteren? Mijn ervaring is dat je zomaar een half jaar verder bent tussen beslissing ‘ja ik wil een hond’ en de eerste keer daadwerkelijk uitlaten.
Alle reacties Link kopieren
Qua omstandigheden lijkt het me geen bezwaar. Heb je wel ervaring met een hond die je bijvoorbeeld te logeren hebt gehad tijdens de vakantie van de baasjes? Zo niet, dan zou ik daarmee beginnen. Gewoon om zonder consequenties eens te kijken of je het echt wat vindt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook wachten tot na Corona.
De prijzen voor honden zijn nu absurd hoog.

Bedenk ook dat je smorgens voor het werk de hond ook moet uitlaten.
En de hond leren niet te blaffen alleen thuis in verband met buren.
Ook mag je op de meeste plekken de hond niet los laten lopen.
En als je graag reist of erop uit gaat is een hond ook niks.
Er beataat geen puppytoeslag voor dagopvang voor honden. :proud:
Denk eraan dat jij het misschien niet erg vind om je hond naar een opvang te brengen, maar dat niet iedere hond het fijn vind in een opvang of bij een uitlaatservice een daar erg veel stress van kan hebben. Ik heb ook zo'n geval (herplaatser) waarbij het niet gaat. Heb je daar een plan b voor?
Kraaienpootje schreef:
15-01-2021 18:44
Denk eraan dat jij het misschien niet erg vind om je hond naar een opvang te brengen, maar dat niet iedere hond het fijn vind in een opvang of bij een uitlaatservice een daar erg veel stress van kan hebben. Ik heb ook zo'n geval (herplaatser) waarbij het niet gaat. Heb je daar een plan b voor?
Net als de kinderopvang dicht is opa’ en oma’s laten oppassen.
kerst schreef:
15-01-2021 18:42

En als je graag reist of erop uit gaat is een hond ook niks.
Ligt eraan. Ik ga er veel op uit en op reis en hond vind het geweldig. Samen met baas op avontuur en kamperen.

Uit eten, bioscoop en luxe vakanties zijn wel lastig inderdaad
In jouw geval zou ik in elk geval niet voor een bewegings/werkhond gaat maar voor een gezelschapshondje. Het kan zeker, maar houd er rekening mee dat de eerste weken een pup nog niet alleen kan zijn. Het alleen zijn moet je namelijk met de tijd rustig aanleren/opbouwen.

Wij kregen onze hond in januari 2020, vlak voor het coronagedoe. Het klinkt idealer dan het is, thuiswerken en een hond. Niets is minder waar, ik vond het pittig en kwam nauwelijks aan werk toe. Pup wil aandacht, pup moet naar buiten, pup zit met zn kaken in de bank, pup hangt in je enkels, etc.
Alle reacties Link kopieren
Auran schreef:
15-01-2021 18:41
Qua omstandigheden lijkt het me geen bezwaar. Heb je wel ervaring met een hond die je bijvoorbeeld te logeren hebt gehad tijdens de vakantie van de baasjes? Zo niet, dan zou ik daarmee beginnen. Gewoon om zonder consequenties eens te kijken of je het echt wat vindt.
Nee dat heb ik ook niet en ik ken ook eigenlijk niemand die een hond heeft die ik even kan lenen...
Alle reacties Link kopieren
Een hond vergt een hoop aanpassingen waar je je leven op in moet stellen. Je kan niet meer zomaar spontaan een dagje weg, de hond moet uit. Na een lange dag weg moet je nog naar buiten net de hond. Weekendje weg, vakanties, gaat de hond mee of waar gaat de hond heen? Door weer en wind de deur uit om de hond uit te laten, niet alleen een klein blokje om maar hij moet zijn energie ook kwijt kunnen. Hangt ook van het ras af hoeveel. Sommige kunnen absoluut niet alleen thuis blijven, wat doe je dan? Wat als de hond het hele huis afbreekt, blaft of niet zindelijk is? Trainen, cursus, opvoeden van de hond, heb je daar zin in?
Life is always rocky when you're a gem.
Alle reacties Link kopieren
Kraaienpootje schreef:
15-01-2021 18:44
Denk eraan dat jij het misschien niet erg vind om je hond naar een opvang te brengen, maar dat niet iedere hond het fijn vind in een opvang of bij een uitlaatservice een daar erg veel stress van kan hebben. Ik heb ook zo'n geval (herplaatser) waarbij het niet gaat. Heb je daar een plan b voor?
Nee daar heb ik geen plan b voor. Hij kan dan alleen thuisblijven en dan kan iemand hem komen uitlaten rond de middag. Maar diegene wil denk ik de hond zelf niet in huis.
Kraaienpootje schreef:
15-01-2021 18:44
Denk eraan dat jij het misschien niet erg vind om je hond naar een opvang te brengen, maar dat niet iedere hond het fijn vind in een opvang of bij een uitlaatservice een daar erg veel stress van kan hebben. Ik heb ook zo'n geval (herplaatser) waarbij het niet gaat. Heb je daar een plan b voor?
En dit. Veel opvangen zien er leuker uit dan dat het er is. Ik dacht eerst ook dat ik mijn hond gemakkelijk naar een opvang zou brengen. Na de rondleiding heb ik de hele weg in de auto naar huis gehuild. Ik vond het zó verschrikkelijk. Honden continu aan het blaffen van de stress. Andere honden kropen in een hoekje van de stress. Om 17uur worden ze voor de laatste keer uitgelaten en moeten ze het ophouden (of in hun eigen hok) tot 09.00 de volgende dag. Nee, mijn hond ga ik echt niet naar de opvang doen. Ik heb nu oppas bij mensen thuis.
Kan je niet een week of 2 een hond van een vriend/familielid lenen?

Ik ben geen hondenmens dus ik heb helemaal geen idee of dit 'zomaar' kan, maar bij dit soort twijfels zou ik eerst even willen proberen of het (nog) niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Je moet er rekening meehouden dat je een keer of 3-4 op een dag moet lopen, ook in de ochtend en alle weeromstandigheden. Daarnaast moet je ook rekening houden met een weekend weg of vakantie,opvoeding (kost veel tijd) en wanneer je alleen bent dan moet je alles zelf doen. Bij een hond kun je niet denken: ik blijf een nachtje weg of laat hem maar een dagje scharrelen zoals bij een kat. Ook wanneer je ziek bent moet je er 3x per dag uit.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Lotus5528 schreef:
15-01-2021 18:49
In jouw geval zou ik in elk geval niet voor een bewegings/werkhond gaat maar voor een gezelschapshondje. Het kan zeker, maar houd er rekening mee dat de eerste weken een pup nog niet alleen kan zijn. Het alleen zijn moet je namelijk met de tijd rustig aanleren/opbouwen.

Wij kregen onze hond in januari 2020, vlak voor het coronagedoe. Het klinkt idealer dan het is, thuiswerken en een hond. Niets is minder waar, ik vond het pittig en kwam nauwelijks aan werk toe. Pup wil aandacht, pup moet naar buiten, pup zit met zn kaken in de bank, pup hangt in je enkels, etc.
Wat voor pup heb jij?
Ik snap dat je het moet opbouwen, hoeveel tijd gaat daar ongeveer overheen?
Alle reacties Link kopieren
Kamiere schreef:
15-01-2021 18:49
Nee dat heb ik ook niet en ik ken ook eigenlijk niemand die een hond heeft die ik even kan lenen...
Dat is lastiger dan :) Maar ik zou het je wel echt aanraden. Ik vind honden heel leuk en ben helemaal gek op de hond van vrienden, maar als de hond in kwestie eens opvang voor een weekend, dan weet ik ook altijd meteen weer waarom ik het zelf toch even niet wil. Ik merk dan ook dat het best een belasting is om de zorg voor de hond niet met iemand te kunnen delen.

Ik zou dus echt even wachten tot mensen na corona weer op vakantie gaan en je met opvang kan proberen hoe het is. Via Facebook jezelf aanbieden werkt ongetwijfeld. En tot die tijd je lekker gaan verdiepen in wat voor ras je zou willen. Dan kun je je tegen die tijd zelfs eventueel nog via een rasvereniging opwerpen als oppas. Ik zie ook best vaak oproepjes voorbijkomen van mensen die iemand zoeken die af en toe wat langer met hun hond wil gaan lopen. Dat kan komende tijd dan ook misschien goed.
Alle reacties Link kopieren
Voordat je naar het werk gaat, moet de hond ook even naar buiten om z'n behoefte te doen.

Ik denk dat jouw situatie wel geschikt is voor een hond. Maar als je het zeker wilt weten, zou je een leuke senior hond kunnen nemen. Die kun je vinden via de hondenbescherming, die heeft een speciale opvang. In de asiels zitten namelijk niet zoveel senioren.

Dan zul door ervaring leren hoe het is om een hond te hebben, en waar je op strandt als je iets wilt gaan doen. Als het dan tegen valt, zit je geen tien jaar aan de hond vast. En je bent nu single, maar je zult de eerste vrouw niet zijn die tegen een onhebbelijke man aanloopt die wil dat je de hond (of kat) weg doet. En wat doe je dan? Heb je dat al bedacht?

Ik heb hier een link waar je kunt kijken: https://hondenbescherming.nl/help-ons/a ... en-senior/ maar deze site biedt sowieso veel meer interessante informatie voor mensen die voor het eerst aan een hond willen beginnen.

Bedenk wat je met de hond wil gaan doen, veel of weinig wandelen, evt. mee op de fiets in het mandje, overal mee naartoe nemen of juist niet.
iones wijzigde dit bericht op 15-01-2021 19:22
20.58% gewijzigd
Led-lampje schreef:
15-01-2021 18:45
Net als de kinderopvang dicht is opa’ en oma’s laten oppassen.
Ik heb een geweldige buurvrouw :-) en nog wat vrienden als back up.

Maar wat al eerder gezegt is TO: vaak lost het zich wel op. Maar ik zou niet voor een pup van zonder ervaring. Mijn hond is een herplaatser, zijn vorige baas kreeg gezondheidsproblemen waardoor hij niet meer voor de hond kon zorgen. Maar bedenk je wel dat een hoop anders kan uitpakken als je van te voren had gedacht. Kun je daar flexibel mee omgaan? Ook in relatie met je baan.
Alle reacties Link kopieren
Ik wacht ook zelf zeker nog even tot de zomer met een hond te adopteren. Denk ook dat de asiels weer volstromen zodra mensen weer op vakantie kunnen of weer (op het kantoor) aan het werk moeten. Wil ook graag weten hoe mijn werkdagen er straks uit zien voordat ik aan een hond begin. In de tussentijd foster ik wel, omdat ik nu toch fulltime thuiswerk en redelijk flexibel ben. Dat is niet super makkelijk natuurlijk, maar geeft je wel de mogelijkheid om een hond in huis te hebben en die op weg te helpen naar een gouden mandje.
Alle reacties Link kopieren
Maar op het moment dat je weer fulltime buitenshuis gaat werken, zul je toch wel een aantal weken vrij moeten nemen als je een hond neemt. Ongeacht het een pup is of een volwassen herplaatser.
Kamiere schreef:
15-01-2021 18:55
Wat voor pup heb jij?
Ik snap dat je het moet opbouwen, hoeveel tijd gaat daar ongeveer overheen?
Ik heb een golden retriever. Hij is nu 14 maanden. De eerste 2 maanden is hij niet alleen geweest. Hij moet eerst je vertrouwen winnen en veilig voelen in je huis, dan kun je het opbouwen. Bij de ene pup duurt dat 4 weken, bij de ander 6 of 8 weken.

Overigens zou ik een golden retriever niet aanraden omdat die wat meer beweging nodig hebben.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
15-01-2021 18:59
Voordat je naar het werk gaat, moet de hond ook even naar buiten om z'n behoefte te doen.

Ik denk dat jouw situatie wel geschikt is voor een hond. Maar als je het zeker wilt weten, zou je een leuke senior hond kunnen nemen. Die kun je vinden via de hondenbescherming, die heeft een speciale opvang. In de asiels zitten namelijk niet zoveel senioren.

Dan zul door ervaring leren hoe het is om een hond te hebben, en waar je op strandt als je iets wilt gaan doen. Als het dan tegen valt, zit je geen tien jaar aan de hond vast. En je bent nu single, maar je zult de eerste vrouw niet zijn die tegen een onhebbelijke man aanloopt die wil dat je de hond (of kat) weg doet. En wat doe je dan? Heb je dat al bedacht?

Ik heb hier een link waar je kunt kijken: https://hondenbescherming.nl/help-ons/a ... en-senior/ maar deze site biedt sowieso veel meer interessante informatie voor mensen die voor het eerst aan een hond willen beginnen.

Bedenk wat je met de hond wil gaan doen, veel of weinig wandelen, evt. mee op de fiets in het mandje, overal mee naartoe nemen of juist niet.
Dankjewel!! Ik ga eens op die site kijken. Als ik alles zo lees is het idd beter om eerst een oudje te nemen want ik weet helemaal niets van honden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven