Wonen omgeving Nijmegen

17-01-2021 23:08 45 berichten
Mijn broer gaat waarschijnlijk later dit jaar in Nijmegen werken en na 13 jaar Utrecht wilt hij sowieso een huis met een eigen oprit of garage (waarschijnlijk 300/350.000 te besteden). We zijn beide niet zo bekend met de omgeving Nijmegen. Arnhem en omgeving ken ik wel een beetje.

Hij is single zonder kinderen en is bijna 37. Hij houdt net als ik van natuur (ik ben fervent fietser maar hij gaat liever met de auto ergens heen en dan wandelen of hardlopen), mooie historische plaatsen maar niet wonen in een gehucht. Huizen dat we online hebben bekeken zitten vaak in grote woonwijken maar dat is ook niet zo zijn ding. Vandaag zijn we in de omgeving een beetje gaan kijken maar in de winter met alle planten kaal is alles wat saaier natuurlijk. Berg & Dal ken ik en is prachtig maar hij wilt liever aan de West/Noordkant buiten Nijmegen wonen ivm zijn vrienden in Utrecht en ik woon sinds een jaar in Deventer.

Wat zijn in die omgeving nou echt leuke plaatsen waar je vrij rustig woont, wel meeste voorzieningen hebt, niet alleen maar grote woonwijken met gezinnetjes en dichtbij natuur/mooie buitengebieden?
Alle reacties Link kopieren
Of het net over de grens gaan zoeken in Duitsland: daar koop je met minder geld meer huis en tuin.
Dwaler schreef:
18-01-2021 06:29
Wageningen is niet omgeving Nijmegen.

Ik kreeg de indruk dat hij iets zoekt van waaruit Utrecht makkelijk bereikbaar is. Als je dan gaat kijken wat er tussen Utrecht en Nijmegen ligt aan aardige plaatsen voor een single dertiger dan is Wageningen imo een van de weinige opties, en ligt tussen Utrecht en Nijmegen in.

Plekken als Druten, Elst enzovoorts lijken mij vreselijk voor een single dertiger, maar nogmaals, dat hangt af van de invulling die iemand aan zijn leven wil geven. Als je prioriteit geeft aan een oprit en wat natuur om je heen en je hebt verder geen behoefte aan een sociaal leven of vertier, dan kan je natuurlijk overal rond nijmegen of in de betuwe gaan wonen. Dan kan je zelfs Kesteren of Opheusden kiezen, lekker goedkoop, lekker rustig. Alleen op zondag niet je auto wassen.
anoniem_639dcde78f69d wijzigde dit bericht op 18-01-2021 09:49
6.47% gewijzigd
minnimouse schreef:
18-01-2021 09:28
Of het net over de grens gaan zoeken in Duitsland: daar koop je met minder geld meer huis en tuin.

Dat valt bij Nijmegen wel mee, dat is een populaire grens om te wonen. En even naar vrienden in Utrecht wordt dan wel weer een drempeltje hoger.
Alle reacties Link kopieren
Parella schreef:
18-01-2021 09:48
Dat valt bij Nijmegen wel mee, dat is een populaire grens om te wonen. En even naar vrienden in Utrecht wordt dan wel weer een drempeltje hoger.
Het is nog altijd goedkoper dan Nederland en allebei kan niet, dus de broer van TO zal ergens concessies moeten doen.
Hij zou ook eens kunnen kijken naar die gave appartementen die ze in West aan het bouwen zijn.... Parkeergarage erbij. Stad dichtbij. Station dichtbij (ook handig voor bezoekjes aan Utrecht).

Waarom zou je in godesnaam als jonge kinderloze in een rijtjeshuis in Lent gaan wonen eigenlijk.
Wow wat een hoop reacties, bedankt! Even paar dingen verhelderen:

- hij heeft een auto van de zaak en een vrij zeldzame coupe erbij. De ene is elektrisch dus laadkabel (hij werkt voor een elektrisch automerk en mag/kan niet thuis werken helaas) en de ander is ie erg zuinig op. Het idee van een oprit/garage laten varen is evt wel een optie mits er fatsoenlijke parkeerplakken voor de deur zijn.

- Hij is zo'n type dat nooit openbaar vervoer gebruikt :facepalm:

- Wageningen is wel stuk verder van Nijmegen. Ik bedoelde echt in de omgeving tussen Arnhen en Nijmegen. 30, 40 min rijden naar werk (dus Nijmegen straks) is wel echt de max. Richting Duitsland is ook geen optie want dat is verder van familie en vrienden af.

- Lent zijn we bij paar huizen langsgereden die hij op funda had gezien. En dat is juist zo'n familiewijk met alleen maar woningen. Niks mis mee maar zoiets zou alleen voor hem iets zijn op kleinere schaal.

- ps: je kan ook single en 37 zijn en gewoon bij vrienden eten, af en toe de kroeg in etc. en rustig willen wonen ;) Single zijn betekend niet elk weekend op zoek naar iemand of flink uit je bol gaan. Hij zal dan sowieso naar meestal naar Utrecht gaan of Nijmegen als ie wat meer mensen leert kennen.

Zitten veel bruikbare tips bij (vooral naamplaatsen!) en zal ik zeker met hem gaan delen. Historische dorps/stadskern is overigens niet echt een must, maar een beetje gezellig centrum is wel prettig. En Nijmegen is natuurlijk niet ver.

We zijn beide wel moeilijk hier in hoor. Ik heb zelf bv drie jaar 'gezocht' naar een nieuwe woonplaat na 13 jaar Amsterdam en dat is Deventer geworden met een huis in een wijk aan de rand bij de IJssel en mooi natuurgebied. Ik zou zelf niet gelukkig in een supermooi huis kunnen wonen als natuur niet in de buurt zou zijn. En ook ik ging (voor corona) ook gewoon vaak naar A'dam voor stappen, vrienden en musea. Dus de afwisseling is goed mogelijk.

Nogmaals bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Ik woon zelf in Nijmegen en vind het echt een heerlijke stad.

Leuk tussen Arnhem en Nijmegen met een gezellige dorpskern, kroegen en restaurants: Elst of Huissen.

Als je nog kleiner zoekt kun je ook aan Bemmel, Gendt, of nog kleiner Doornenburg (met eigen kasteel) denken. Allemaal nog met eigen dorpstradities en feesten. Geen bossen (houd ik zelf van), maar wel heel mooi wandelen/ fietsen over de dijk of in de uiterwaarden.

Ik ken deze dorpen vrij goed, dus mochten er vragen over zijn, kun je altijd een berichtje sturen .
Snap ik! Mooie straatjes en gebouwen en een rivier erbij is altijd genieten (vandaar mijn keuze voor Deventer)

Geen bossen (houd ik zelf van), maar wel heel mooi wandelen/ fietsen over de dijk of in de uiterwaarden.

Dat is ook mooi idd. Sowieso is Veluwe, Ooijpolder, Berg & Dal e.d met de auto ook goed te doen
anoniem_63c8660db209d wijzigde dit bericht op 18-01-2021 13:33
4.83% gewijzigd
Ik snap niet goed wat het verschil is voor hem, tussen wonen in Lent en een buitenwijk in een plaats als Bemmel of Huissen.

Nee, Lent heeft geen eigen centrum, maar is wél dichtbij het grote centrum van Nijmegen. En als je dan aan de rand van zo'n dorp woont...dan zit je alsnog ver van voorzieningen én van een grote stad.

En ik ben van zijn leeftijd en ook single en ik woon in Nijmegen dus ik weet heus wel dat je niet elk weekend loos hoeft te gaan. Maar ik ben toch wel heel blij dat ik niet in Lent woon, maar in een leuke wijk met restaurantjes, winkels en kroegen in de buurt. En vlak bij het centrum. Maar goed. Voor die prijs koop je bij mij in de wijk net een bovenwoning. In Lent wonen echt bijna alleen maar dertigers met kinderen. Maar als z'n auto's zo belangrijk zijn....dan zou ik het wel weten. Win-win. Je fietst in tien minuten de brug over en dan heb je alle faciliteiten van Nijmegen.
Alle reacties Link kopieren
Vanuit Huissen is het hooguit 15-20 minuten rijden naar Nijmegen. Zover vind ik dat niet eigenlijk, en in ruil daarvoor krijg je wel een dorp met een levendig centrum, wat winkels, kroegen en restaurants. Maar ook elk jaar uitbundig carnaval of dorpsfeest als je daarvan houdt natuurlijk. En ruimte.

Dat weegt voor mij persoonlijk toch wel op tegen het levenloze van nieuw-Lent. Dat ook nog eens nokvol gebouwd wordt, waardoor je binnenkort op de dijk ook gewoon in een woonwijk wandelt. Wil je naar het centrum, fiets je de brug over, ben je alsnog 10 minuten onderweg.

Maar dat zijn persoonlijke afwegingen. Ik heb jarenlang geroepen nooit meer weg te gaan uit de stad maar verhuis over een paar jaar toch naar mijn geboortedorp, voor de ruimte 😳. Ga het centrum wel heel erg missen hoor.
Huh, wageningen-nijmegen is een half uurtje.

Ik weet niet wat voor diversiteit en oude stadskernen je verwacht van dorpen rond nijmegen maar het is allemaal nogal vinex-rijtjeshuis-gezinnetjes-saai en hetzelfde. Jullie moeten er nog maar eens rond gaan rijden. Wijchen, Beuningen, Elst, Lent. Als je niks meer zoekt dan een garage, een supermarkt en goede uitvalswegen dan zijn dan prima plaatsen.

Wil je meer dan dat, een beetje een centrum, wat meer singles en dingen te doen, dan kom je uit in Nijmegen zelf en meer in de globale richting van Utrecht misschien Tiel of Wageningen.
Huh, wageningen-nijmegen is een half uurtje
Oh voor mijn gevoel was het verder weg haha. Wel meer in de buurt van de Bible Belt, toch?

We zullen vaker in die omgeving gaan rijden inderdaad
Ik snap niet goed wat het verschil is voor hem, tussen wonen in Lent en een buitenwijk in een plaats als Bemmel of Huissen.
Liefst helemaal niet in een typische volksbuurt of vinexwijk maar dat is prijstechnisch vaak lastig. Concessies zullen hoe dan ook gemaakt moeten worden. Maar Lent was voor ons gevoel één grote woonwijk terwijl een klein wijkje aan een rand al een heel ander gevoel geeft. Het verschilt natuurlijk ook erg waar in de wijk een huis te koop staat
Parella schreef:
18-01-2021 13:44
Huh, wageningen-nijmegen is een half uurtje.

Ik weet niet wat voor diversiteit en oude stadskernen je verwacht van dorpen rond nijmegen maar het is allemaal nogal vinex-rijtjeshuis-gezinnetjes-saai en hetzelfde. Jullie moeten er nog maar eens rond gaan rijden. Wijchen, Beuningen, Elst, Lent. Als je niks meer zoekt dan een garage, een supermarkt en goede uitvalswegen dan zijn dan prima plaatsen.

Wil je meer dan dat, een beetje een centrum, wat meer singles en dingen te doen, dan kom je uit in Nijmegen zelf en meer in de globale richting van Utrecht misschien Tiel of Wageningen.

Nou.... alleen als de snelweg apocalyptisch leeg is. Als je in een normale ochtendspits moet rijden, ben je zo drie kwartier tot een uur onderweg.
Je wilt niet tussen allemaal gezinnetjes wonen, je wilt niet tussen alleen maar ouderen wonen... hij zei ook: in de stad zie je natuurlijk meer diversiteit en mensen van onze leeftijd". Maar ik zei: "onze leeftijd heeft juist vaak kinderen en wonen in familiewijken"... we zijn tweeling maar we worden meestal rond de 28 geschat en soms vergeten we wel eens dat we bijna 37 zijn en dus niet meer tot de 20-ers horen :lol:
Hoe dan ook, herhaal ik mijn tip van de aankoopmakelaar. Het is anders bijna niet tussen te komen.

En ik zou eens kijken naar die nieuwbouwappartementen in west. Je kunt vast wel van een andere bewoner een extra parkeerplek huren voor die twee auto's.
Dat linkje van dat huis wat ik gisteravond postte, vindt hij zoiets niet wat?
Daar in elk geval genoeg plek voor 2 auto's op eigen grond.

Gelijk heeft ie natuurlijk dat ie niet met het OV wil als ie 2 auto's heeft!
redbulletje schreef:
18-01-2021 14:05
Dat linkje van dat huis wat ik gisteravond postte, vindt hij zoiets niet wat?
Zeer net huis inderdaad. Zoiets zou mooi zijn. Want bij veel huizen zit er vaak een lelijke vloer, keuken of badkamer in dus dan moet je er alsnog allemaal geld in stoppen. Al lijkt deze wel iets over budget. Zijn huidige woning heeft wel flinke overwaarde maar hoeveel hij te besteden zal hebben zal pas blijken in een later stadium. Vooralsnog heeft ie tot de zomer nog tijd
MarvelousMrsMaisel schreef:
18-01-2021 14:05
Hoe dan ook, herhaal ik mijn tip van de aankoopmakelaar. Het is anders bijna niet tussen te komen. En ik zou eens kijken naar die nieuwbouwappartementen in west. Je kunt vast wel van een andere bewoner een extra parkeerplek huren voor die twee auto's.
:thumbsup:
Wulp schreef:
18-01-2021 14:24
Zeer net huis inderdaad. Zoiets zou mooi zijn. Want bij veel huizen zit er vaak een lelijke vloer, keuken of badkamer in dus dan moet je er alsnog allemaal geld in stoppen. Al lijkt deze wel iets over budget. Zijn huidige woning heeft wel flinke overwaarde maar hoeveel hij te besteden zal hebben zal pas blijken in een later stadium. Vooralsnog heeft ie tot de zomer nog tijd
Vond het ook strak en modern uitzien. In elk geval neutraal genoeg om het er niet uit te hoeven slopen. Dat scheelt ook gelijk al ettelijke tienduizenden euro's natuurlijk. Verbouwen kost toch altijd al meer geld dan je in gedachten had, want gedurende het proces komen er dan vaak weer dingen bij.
Alle reacties Link kopieren
Beek (gemeente berg en dal)

Historische panden
Naast het bos
Ooipolder aan de overkant
10 min naar centrum nijmegen.
Wel duur denk ik.

Duitsland is trouwens 10 min van nijmegen..
Net voorbij beek ligt de grens al.
Vaak met garage voor 2 auto's ;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven