Ontstoken tandvlees kat, tips?

20-01-2021 22:22 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat van 5 jaar oud heeft ontstoken tandvlees. De dierenarts zag het bij een standaard controle en heeft een kleefpasta aangeraden die ik nu bijna 3 weken in haar bek smeer. Ik zie helaas geen verbetering.

Heeft iemand tips? Heb al wat zitten surfen op internet en kwam echt tandenpoetsen tegen en speciale kauwsticks. Dus ik denk dat ik sowieso maar eens langs de dierenwinkel ga.

Ze krijgt met name brokjes te eten (purina voor gesteriliseerde katten) en elke ochtend 1/3 blikje natvoer (van die paté in zo'n klein blikje van sheba). Soms wat partymix brokjes, kattenmelk of een stick. Zou andere voeding effect hebben?

De dierenarts had verder niet echt tips. Ik vind haar vacht wat mottig, de dierenarts was dat met me eens en dacht dat dit door de tandproblemen komt. Dus die wil ik graag oplossen. Dus tips zijn welkom.
Alle reacties Link kopieren
Die van mij zit op de RC Dental brokken, nadat tanden poetsen niet zo succes bleek. Het is daarmee redelijk onder controle.
Alle reacties Link kopieren
Wat raadde de dierenarts verder nog aan?

De kat bij mijn ouders bleef ontstoken tandvlees en tanden houden (ook na antibiotica) en daar is besloten om alles te trekken... Maar dat zijn wel rigoureuze ingrepen. Hoop dat je wat oplossingen vindt!
Alle reacties Link kopieren
De dierenarts had echt nul tips. Ze concludeerde het, zei iets over tanden trekken als het niet weg ging en vervolgens moest ik zelf vragen hoe we dat dan weg gingen krijgen. Vandaar dat ik mijn licht hier maar eens kom opsteken.

Ik heb normaal een andere dierenarts, deze is er bijgekomen in de praktijk. Volgende keer zorg ik wel dat ik bij de andere dierenarts terecht kan.
Meestal krijgen het gebit een schoonmaakbeurt, of gebit getrokken of injecties met antibiotica of alles.
Een bloedonderzoek kan geen kwaad want bepaalde aandoeningen gaan samen met een slecht gebit.

Als het 1 plekje is doen ze meestal niets.
Alle reacties Link kopieren
Reiniging heeft mijn kat ook gehad. Trekken zou voor mijn kat de volgende stap zijn, maar dat is dus met die brokken nog niet nodig.
Rode katten schijnen gevoeliger tandvlees problemen te zijn, en als ze ooit giarda hebben gehad kan dat ook meespelen. Laat ik nu een rode kat hebben die als kitten giardia had...
Heeft je dierenarts geen gebitsreiniging aangeraden? Zo rond die leeftijd mag dat wel een keer. Je kan wel speciale dentasnoepjes geven, en zo veel mogelijk droogvoer tegen de tandplak, maar misschien is dat nu met de ontsteking niet echt comfortabel...

Ik zou toch even voor een second opinion gaan als ik jou was.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou stoppen met de sheba in elk geval. Kies voor natvoer zonder allerlei toevoegingen zoals suiker. Tandenpoetsen kan zeker helpen, dat kun je ook al doen door dagelijks met je vinger met een gaasje daarom langs de tanden te halen.
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
20-01-2021 22:57
Heeft je dierenarts geen gebitsreiniging aangeraden? Zo rond die leeftijd mag dat wel een keer. Je kan wel speciale dentasnoepjes geven, en zo veel mogelijk droogvoer tegen de tandplak, maar misschien is dat nu met de ontsteking niet echt comfortabel...

Ik zou toch even voor een second opinion gaan als ik jou was.

Nou dat is wel heel vroeg hoor. Dan heb je ofwel een kat met behoorlijke aanleg voor tandsteen ofwel de kat krijgt de verkeerde dingen te eten. Droogvoer is trouwens niet beter dan natvoer hoor.
Alle reacties Link kopieren
Wij kregen hier na de 1ste gebitsreiniging als tip van de dierenarts om te kiezen voor brokken die groter zijn zodat onze kat moet kauwen op de brok of voor speciale brokken voor gebit (bijv royal canin oral care) en om het natvoer zoveel mogelijk te beperken. Bij 1 van de 2 katten bleek het te gaan om een aandoening (gingivitis-stomatitis-pharyngitis-complex) en was de enige oplossing uiteindelijk alle tanden trekken.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
20-01-2021 22:58
Ik zou stoppen met de sheba in elk geval. Kies voor natvoer zonder allerlei toevoegingen zoals suiker. Tandenpoetsen kan zeker helpen, dat kun je ook al doen door dagelijks met je vinger met een gaasje daarom langs de tanden te halen.
Online is daar wel een stappenplan voor te vinden, met veel rust en geduld steeds een stapje verder. Eerst gewoon met je vinger en maximaal 3 seconden in totaal.
Alle reacties Link kopieren
Die van ons krijgt grote brokken, zal de RC dental Care zijn.

Verdere opties bij ons: zeewierpoeder (orozyme) over het natvoer, mondwater in dr drinkbak (aquadent vet) of tandenpoetsen (maar dat was een ramp)

Ze is 3 en inmiddels is ze al een aantal tanden kwijt en verbetert het matig.

Kortom, er zijn nog opties. Maar als kat er gevoelig voor is blijft het een aandachtspunt.
S-Groot schreef:
20-01-2021 22:59
Nou dat is wel heel vroeg hoor. Dan heb je ofwel een kat met behoorlijke aanleg voor tandsteen ofwel de kat krijgt de verkeerde dingen te eten. Droogvoer is trouwens niet beter dan natvoer hoor.
Nah, niet beter maar kan wel wat helpen tegen tandaanslag.

Ik heb de kater van 6 hier net een reiniging laten doen, ik hoefde ook niet het volle tarief te betalen omdat het inderdaad niet zo veel was. Maar de dierenarts zei ook al; beter voorkomen dan genezen. Nou heeft deze kat geen problemen, maar voor de kat van to lijkt het me nogal een open deur omdat die wel problemen heeft.
Alle reacties Link kopieren
Dank allemaal, ik zal nog eens contact opnemen met de tandarts, beter natvoer zoeken want dat vind ze echt lekker en kijken naar ander droogvoer.

Er zit hier in de buurt een natuurvoedingswinkel voor dieren, daar ga ik dan maar eens heen.
Die van ons is enorm opgeknapt nadat diverse tanden getrokken waren
Alle reacties Link kopieren
Ik zou denk ik toch teruggaan als het na 3 weken nog niet over is, bloedonderzoek laten doen ook.
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
21-01-2021 08:25
Die van ons is enorm opgeknapt nadat diverse tanden getrokken waren

Als de DA daar reden toe gezien had had deze dat wel gezegd, zo ernstig lijkt het me dus helemaal nog niet.

Hier zijn opvangkatten trouwens enorm opgeknapt van KVV. Gebitten waarbij je de kiezen niet eens meer kon zien door de gigantische hoeveelheid tandsteen o_o (en daar kreeg ik dan een restje voer bij van een merk met allerlei toevoegingen) en wonderlijk genoeg zagen die gebitten er na twee maanden van goed voer (goede brok (geen speciale 'dental care') plus dagelijks KVV en af en toe een heel kuiken) weer uit om door een ringetje te halen.

Dat had ik de eerste keer dat dat gebeurde echt niet verwacht, bizar. Maar na het nu al een paar keer ervaren te hebben en het bij tot nog toe iedere opvangkat gezien te hebben maar ik me niet meer zo druk als ik weer zo'n slecht gebit binnenkrijg. En mijn eigen katten hebben hier ook tot op hoge leeftijd altijd goede gebitten op gehad, zónder gebitsreiniging of speciale 'dental' zooi.
Het is niet alleen voeding, virussen kunnen ook het tandvlees aantasten, zoals Calicivirus maar er zijn ook nog vervelender virussen.
Alle reacties Link kopieren
Graanvrije brok en KVV je allicht proberen. Ik heb daar ook goede verhalen over gehoord, maar was voor mijn kat alleen niet voldoende. De Dental ‘zooi’ heeft daar wel het verschil in gemaakt. Dan maar niet helemaal graanvrij.
S-Groot schreef:
21-01-2021 12:39
Als de DA daar reden toe gezien had had deze dat wel gezegd, zo ernstig lijkt het me dus helemaal nog niet.

Hier zijn opvangkatten trouwens enorm opgeknapt van KVV. Gebitten waarbij je de kiezen niet eens meer kon zien door de gigantische hoeveelheid tandsteen o_o (en daar kreeg ik dan een restje voer bij van een merk met allerlei toevoegingen) en wonderlijk genoeg zagen die gebitten er na twee maanden van goed voer (goede brok (geen speciale 'dental care') plus dagelijks KVV en af en toe een heel kuiken) weer uit om door een ringetje te halen.

Dat had ik de eerste keer dat dat gebeurde echt niet verwacht, bizar. Maar na het nu al een paar keer ervaren te hebben en het bij tot nog toe iedere opvangkat gezien te hebben maar ik me niet meer zo druk als ik weer zo'n slecht gebit binnenkrijg. En mijn eigen katten hebben hier ook tot op hoge leeftijd altijd goede gebitten op gehad, zónder gebitsreiniging of speciale 'dental' zooi.
Het zal vast ook per kat verschillen. Mijn andere kat vangt en eet ontzettend veel muizen, in de zomer wel tot vier per dag, dat is natuurlijk ontzettend goed voor zijn tanden!
Twee andere katten zijn oud geworden zonder gebitsproblemen, maar als de dierenarts me aanraadt om een reiniging te doen dan doe ik dat gewoon. De muizenvreter heeft die aanbeveling nog niet gehad.
Alle reacties Link kopieren
Wat is KVV?
Alle reacties Link kopieren
dannas schreef:
21-01-2021 19:30
Wat is KVV?
Kant en klaar vers vlees. Mijn katten halen er alle 4 de neus voor op, ik heb zelfs 1 kat die van kitten af aan al geen zachtvoer lust. Die eet liever de geweekte groenten van de honden mee 🤣
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
Alle reacties Link kopieren
maxi14 schreef:
20-01-2021 22:28
Die van mij zit op de RC Dental brokken, nadat tanden poetsen niet zo succes bleek. Het is daarmee redelijk onder controle.
Deze brokken helpen bij onze katten ook goed.
Alle reacties Link kopieren
Hier krijgen ze wel eens een eendennek, die gaat het hele gebit rond en dat schijnt goed te werken voor reiniging.

Kippen nekken is makkelijker aan te komen, maar ja, voedselallergie, dus voor die van mij niet handig.
Alle reacties Link kopieren
maxi14 schreef:
20-01-2021 22:28
Die van mij zit op de RC Dental brokken, nadat tanden poetsen niet zo succes bleek . Het is daarmee redelijk onder controle.
Haha, ik zie het voor me.... ;-)
óu sont les neiges d'antan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven