Elektrische fiets kopen

21-01-2021 14:25 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Dit leek me de beste pijler, vond het niet echt passen onder 'sport'. Ik overweeg een elektrische fiets aan te schaffen. Inmiddels al veel gelezen over (locatie van) de motor, accu, accuduur, etc., maar ik ben benieuwd naar persoonlijke ervaring.

Heb jij een elektrische fiets? Nieuw of tweedehands gekocht? Online of in de winkel? Wat voor accu heb jij? Ben je tevreden, of had je achteraf toch liever een andere keuze gemaakt?

Mijn valkuil is 'goedkoop is duurkoop', dus ik wil me niet laten leiden door geld, maar door een goede match met mijn wensen. That being said; ik hoef ook geen (onnodige) luxe, wil wel enigszins kostenefficiënt kopen. Ik fiets +- 100 km per week, de helft v.d. tijd met mijn zoontje (nu nog voorop, maar straks) achterop.

Ben benieuwd :)
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Ik heb een elektrische fiets gekocht tijdens de zwangerschap en ik heb er daarna 5 jaar plezier van gehad. Toen mijn dochter leerde fietsen, heb ik de fiets nooit meer gebruikt in de functie 'elektrisch'. Als ik fiets, dan voornamelijk met haar. En dan is elektrisch al snel te snel.

Ik heb nu al weer jaren een gewone fiets.

Ik vond het wel superfijn en superrelaxed. Als mijn dochter straks niet meer met me op pad wil, zou ik zo weer een elektrische fiets kopen.
Ik heb trouwens dezelfde valkuil als jij ;-D

Mijn eisen voor een elektrische fiets: motor in het midden, actieradius van minstens 75km (dan zou ik naar mijn werk kunnen en weer terug).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een elektrische fiets gekocht om naar mijn werk te fietsen (18 km) en bij mijn fietsenwinkel hadden ze bijna alle merken, dus dat was praktisch met uitproberen.

Ik heb gekozen voor een fiets die zelf door de fietsenwinkel wordt geproduceerd (en dus alleen in die winkel wordt verkocht). Die fietste het fijnst en is ook heel stevig etc.

Hij kostte 2500 euro, ik heb de beste accu en wat voor mij ook belangrijk was, is dat hij 27 km per uur kan. Bij sommige elektrische fietsen gaat de motor bij 25 km per uur al uit.

De fietsenwinkel had me ook een snellader aangesmeerd, dan is de accu in 2-3 uur weer vol. Maar dat ding maakte heel veel lawaai dus die heb ik teruggebracht (en mijn geld teruggekregen). De gewone lader is ook prima, ik doe de accu 's avonds aan de lader en dan is hij 's ochtends vol.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Doen.
Doen.
Doen.

Ik heb al anderhalf jaar de bus of trein niet meer gepakt om naar het werk te gaan.

Ik heb een fijne Gazelle Orange met Bosch middenmotor en 500 Watt accu.

De capaciteit wordt langzamerhand wel wat lager, van ruim drie ritten naar het werk nu tweeëneenhalve rit. Dit hangt natuurlijk af van de ondersteuning die je gebruikt, dit is bij standje 2 (Tour).

Op standje 1 (Eco) kom je bijna twee keer zo ver.
Bij rottige tegenwind (vlakke, kale vlakte) zet ik hem wat hoger,cdan verbruikt hij meteen meer.

Bij een Gazelle testcentrum kun je allerlei modellen uitproberen. Dit gaf voor ons echt de doorslag.

https://www.gazelle.nl/experience-center/groningen
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik heb een Koga met de motor in het achterwiel, heerlijke fiets. Wel een rib uit mijn lijf, maar met het fietsplan van het werk en de inruil van mijn oude fiets goed te doen. Fiets was iets van 3700 euro.
Daarvoor een Batavus met de motor in het voorwiel, dat fietste minder prettig, zeker als het wat gladdig was door regen, blaadjes of andere dingen.
anoniem_400435 wijzigde dit bericht op 21-01-2021 14:58
24.82% gewijzigd
Al bijna 4 jaar heel tevreden over mijn Gazelle Miss Grace, er is ook een heren variant ;-D

Bosch middenmotor, fietst ontzetten fijn.

Ik heb destijds mijn auto de deur uitgedaan en fiets nu op dit werkpaardje. Maand voorop, fietstassen en zitje achterop en gaan!

Succes met testen, je zal geen spijt krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een miss grace, tweedehands gekocht en fiets er dagelijks op. Lekker breed stuur en kan 27 km per uur. Als je sneller wil kun je het laten opvoeren. Enige nadeel vind ik dat de fiets behoorlijk zwaar is zonder motor. Ik pak nu veel sneller en ook voor langere afstanden de e-bike.

Toevallig was ik vorige week bij de winkel waar ik de fiets heb gekocht voor onderhoud. Ze vertelden mij dat de wachttijden op e-bikes gigantisch zijn. Misschien ook iets om rekening mee te houden.
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een qwic m7 en ben er superblij mee! Ook Bosch midden motor en 500 kWh accu. Zonder begrenzing gelukkig, gemiddeld tempo ligt bij mij rond 28km per uur.
Heerlijke fiets!
Alle reacties Link kopieren
Als je mij even loept vind je een topic van mij over e-bikes.

Ik heb inmiddels de Victesse Melville van Fietsenwinkel.nl maar die is niet meer te koop. Ik ben er erg blij mee!

Nieuw gekocht, en zeker uitgeprobeerd in de winkel. Ik was er na een ritje op een voorwielmotor en een middenmotor snel over uit wat ik wilde (ik vond voorwielmotor echt heel eng rijden).
Ik ben ook aan het kijken naar een e-bike. Ik heb nu m'n oog laten vallen op een fietsenwinkel die juist niet de geijkte merken verkoopt.

Zit te denken aan een Cube (middenmotor van Bosch). Maar ik wil het liefst even naar de winkel en dan een paar fietsen uitproberen. Dat zit er nu niet in. Maar als het te lang duurt dan vraag ik wel of ze er een of twee kunnen langsbrengen om uit te proberen.
Alle reacties Link kopieren
Rubble schreef:
21-01-2021 14:56
Al bijna 4 jaar heel tevreden over mijn Gazelle Miss Grace, er is ook een heren variant ;-D

Bosch middenmotor, fietst ontzetten fijn.

Ik heb destijds mijn auto de deur uitgedaan en fiets nu op dit werkpaardje. Maand voorop, fietstassen en zitje achterop en gaan!

Succes met testen, je zal geen spijt krijgen.

Dat is interessant, ik zocht al naar mogelijkheden om zowel mijn fietstassen als het kinderzitje te kunnen blijven gebruiken. Jij hebt dus de juiste producten aangeschaft :lol: Welke fietstassen en welk kinderzitje heb jij?

louti schreef:
21-01-2021 15:13
Ik heb ook een miss grace, tweedehands gekocht en fiets er dagelijks op. Lekker breed stuur en kan 27 km per uur. Als je sneller wil kun je het laten opvoeren. Enige nadeel vind ik dat de fiets behoorlijk zwaar is zonder motor. Ik pak nu veel sneller en ook voor langere afstanden de e-bike.

Toevallig was ik vorige week bij de winkel waar ik de fiets heb gekocht voor onderhoud. Ze vertelden mij dat de wachttijden op e-bikes gigantisch zijn. Misschien ook iets om rekening mee te houden.

Dank voor de tip! Tweedehands kopen vind ik spannend. De kwaliteit van de accu is niet goed te testen en vervanging is een grote kostenpost, heb ik begrepen :euro:

Een nieuwe e-bike is echt wel duur, daar koop ik een brute scooter voor :bonk:

Maar het fietsen dient ook een doel; ik ga niet meer naar de sportschool. Dus ik wil graag blijven fietsen, maar met de afstanden die ik afleg, het aantal heuvels dat ik tegenkom en de windkrachten die we hier kennen is het soms wel prettig om wat ondersteuning te hebben/harder te kunnen fietsen. Vind het wel écht veel geld..
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook het rondneuzen, toen de fietswinkel nog open was ook even binnengelopen. Zij adviseerden mij een Victoria fiets. Vooral vanwege de prijs kwaliteit verhouding. Iemand hier ervaringen mee?

En eigenlijk wil ik er nu gewoon om, maar ben een beetje bang dat de fietswinkels nog wel even dicht blijven
Ik vind het ook duur, maar ik kan 'm praktisch gratis via m'n werk krijgen door verlofuren in te leveren (heb ik er toch enorm veel van) en netto uit laten betalen uit de EJU (kon eerst met extra reiskosten maar helaas dat is komen te vervallen).

Dus een beetje van mezelf (wat ik niet merk) en een beetje van de belastingdienst / werkgever.

Hebben ze op jouw werk niet zo'n fietsenplan?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een oma fiets elektrisch van Cortina, zwaardere accu bijgekocht voor 75 km. Accu is afneembaar, hebben ze me ook aangeraden voor de levensduur dus hij ligt altijd binnen en niet in de garage . De beste koop ever. 1700 euro
Alle reacties Link kopieren
Een ebike met een trapkrachtsensor fietst echt veel lekkerder. Dat was voor mij 1 van de eerste eigenschappen van waaruit ik dan verder keek bij aanschaf.

Trapkrachtsensor
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
21-01-2021 15:48
Ik vind het ook duur, maar ik kan 'm praktisch gratis via m'n werk krijgen door verlofuren in te leveren (heb ik er toch enorm veel van) en netto uit laten betalen uit de EJU (kon eerst met extra reiskosten maar helaas dat is komen te vervallen).

Dus een beetje van mezelf (wat ik niet merk) en een beetje van de belastingdienst / werkgever.

Hebben ze op jouw werk niet zo'n fietsenplan?

Nee, helaas niet. En ik werk voor een stichting, ik weet niet of dat dan überhaupt mogelijk is met belasting, etc.

bitterbal schreef:
21-01-2021 16:10
Ik heb een oma fiets elektrisch van Cortina, zwaardere accu bijgekocht voor 75 km. Accu is afneembaar, hebben ze me ook aangeraden voor de levensduur dus hij ligt altijd binnen en niet in de garage . De beste koop ever. 1700 euro

Dit is denk ik ook het budget waar ik ongeveer op uit ga komen. Het liefst ga ik echt meer richting de €1.000, maar dat zit er niet in, geloof ik :)
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
1000 euro is wel weinig voor een nieuwe e bike denk ik.
Volgens mij had de anwb ongeveer een half jaar terug een test gedaan met ebikes rond de 1000,-. Misschien helpt dat bij je beslissing.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in eerste instantie voor een goedkopere gegaan met een voorwielmotor. Daar kon een kinderzitje achterop.

Na een paar jaar had ik op vakantie één gehuurd met een middenmotor en na de vakantie ben ik meteen naar de fietsenwinkel gegaan om zo een te kopen. Dat fietste echt veel lekkerder. Deze is niet geschikt voor een kinderzitje meteen op de bagagedrager, maar veel kinderzitjes kunnen ook aan de .. (dat ding waar je zadel in zit, geen idee hoe dat heet) vastmaken.

Ik heb nu een Gazelle en die was (zonder inruil) bijna 3000 euro. Gelukkig kreeg ik nog een mooi bedrag terug voor mijn oude fiets, maar het was nog steeds veel geld.

Ik ben er superblij mee. Momenteel fiets ik niet heel veel omdat ik thuis werk, maar het plan was om 2 keer per week op de fiets naar mijn werk te gaan (15 km enkele reis). Ik fiets ook op een elektrische fiets niet heel hard omdat ook een elektrische fiets een belasting voor mijn knieën is, maar ik ben nog steeds elke keer als ik fiets blij met deze aankoop.
mcsteamy schreef:
21-01-2021 15:43
Dat is interessant, ik zocht al naar mogelijkheden om zowel mijn fietstassen als het kinderzitje te kunnen blijven gebruiken. Jij hebt dus de juiste producten aangeschaft :lol: Welke fietstassen en welk kinderzitje heb jij?
Ik heb een Yepp junior, maar jij moet waarschijnlijk nog een echt stoeltje hebben. Volgens mij heeft Bobike die wel of Yepp.

Je moet een stoeltje hebben dat om de rand vd bagagedrager heen klemt. Geen easyfit dus. Maar daar kunnen ze je prima over inlichten bij een testcenter of bij de plaatselijke winkel.

Idem voor de fietstassen. Ik heb hele gave, Cortina Denim Kansas, maar zie dat die niet meer te verkrijgen zijn.

Mijn Gazelle heb ik gekocht via fietsvoordeel shop voor een kleine 2k.

Je kan bij je werkgever vragen of ze een fietspan hebben. Ook stichtingen kunnen een fietsplan hebben. Dat scheelt je zo een paar honderd euro.

En wees verstandig en kies voor een middenmotor, dat fietst veel veiliger dan een voorwiel motor.
Alle reacties Link kopieren
Mijn Gazelle kocht ik bij een Gazelledealer. Voor de levertijd maakt het ook uit.

Een Gazelle Premiumdealer krijgt als eerste verse fietsen uit de fabriek, daarna een Gazelle dealer en heel ver daarna de overige fietsenzaken.

Ik heb ongeveer drie weken gewacht omdat het natuurlijk even kan duren voor ze weer een batch in de door jou gewenste kleur spuiten.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Hier vorig jaar een Stella Livorno gekocht met middenmotor. Ik had niet gedacht een Stella te kopen, maar het is een super complete fiets voor nog geen 2000 euro. En ik ben zeer tevreden, het fietst erg fijn. Ik fiets met een volle accu denk ik zo'n 80/90 km. Met de Corona toestanden was het vorig jaar mijn beste koop, ik heb zeker 1000 km gefietst binnen een half jaar. Voornamelijk pleziertochtjes, maar af en toe ook naar het werk. Erg veel plezier van gehad. Mijn man heeft een Stella met voorwielmotor, hij is ook tevreden over de fiets. Als het weer beter is zetten we de fietsendrager erop, thermoskan met koffie mee, 2plakken cake, en gaan.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
21-01-2021 16:34
Nee, helaas niet. En ik werk voor een stichting, ik weet niet of dat dan überhaupt mogelijk is met belasting, etc.





Dit is denk ik ook het budget waar ik ongeveer op uit ga komen. Het liefst ga ik echt meer richting de €1.000, maar dat zit er niet in, geloof ik :)
Regeling is een belasting maatregel, ik denk niet dat het veel uitmaakt waar je werkt.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Ga vooral naar een goede fietshandelaar en ga proefritten maken. Het maakt echt wel uit qua fiets en bediening. Ik fiets nu op een Batavus, is inmiddels ook al de derde. Maar fietsen bijna 10.000 in het jaar. Maar heb ook ritjes op een Sparta gemaakt, en dat fietste heel anders. Middenmoter is wel het fijnst vind ik. En kies liever iets duurder dan budget. Dat merk je echt wel en is het echt waard. Met bijvoorbeeld een iets betere accu. Wij hebben bewust geen tweede auto maar een fiets. Maar zelfs nu de auto voor de deur staat pakken meestal de fiets. We fietsen er allebei (man en ik) op en dat gaat ook goed. Ik rijd nu een transport fiets van Batavus. Met een yepp stoeltje achterop met zadelpen bevestiging en ik heb een grote mand voorop dus geen fietstassen nodig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven