Trui verkleurd in wasmachine

21-01-2021 19:22 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,
Lievelingstrui van dochter heeft in de wasmachine tegen een ander kledingstuk aangelegen dat blijkbaar kleur af heeft gegeven. Een roze trui zit nu vol met blauwe vlekken :(
Ik heb de trui in een emmer met soda gelegd, maar dit heeft niet gewerkt helaas. Ook HG ontkleurden heeft niet geholpen.
Heeft hier iemand DE tip?
Alle reacties Link kopieren
Niks aan te doen, helaas. Wellicht heb je een nog niet eerder gewassen (donkerblauw) kledingstuk samen met die roze trui in de machine gedaan, en de kleurstof uit die blauwe trui of broek is sterker dan de roze uit die trui.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Nooit meer blauwe kledingstukken (zoals spijkerbroeken) mengen met andere kleuren!
En een nieuwe roze trui kopen.
Probeer nog eens met speciale vlekverwijderaar. Vlekken vochtig maken, inwrijven, nacht laten intrekken, dan op 30 wassen. Nacht laten staan kan verschil maken tussen "gebeurt niks" en " hé, het werkt nog ook".
Nee, daar is niks tegen te doen meer. En laat ik het weten, want ik ben nota bene professioneel wasvrouw.

Nieuwe spijkerbroeken altijd eerst een paar keer apart wassen, of bij de zwarte was gooien.
Iemand anders de schuld geven?
Alle reacties Link kopieren
Het was inderdaad een nieuw blauw kledingstuk dat afgegeven heeft :(
Niet slim, normaal gesproken let ik daar goed op en was ik het apart of gebruik ik zo’n color catcher doekje.
Ik probeer het nog eens met wat ossegalzeep en als dat niet werkt heb ik er alles aan gedaan en geef ik het op
Alle reacties Link kopieren
Je kan de trui nog verven met textielverf. Heb ik ook ooit gedaan. Een beige trui met vlek heb ik toen donkerblauw geverfd :)
Alle reacties Link kopieren
Gekkootje schreef:
21-01-2021 20:12
Het was inderdaad een nieuw blauw kledingstuk dat afgegeven heeft :(
Niet slim, normaal gesproken let ik daar goed op en was ik het apart of gebruik ik zo’n color catcher doekje.
Ik probeer het nog eens met wat ossegalzeep en als dat niet werkt heb ik er alles aan gedaan en geef ik het op
Nieuwe kledingstukken was ik nooit samen met andere kledingstukken. Spijkerbroeken of andere notoire "afgevers" zet ik, als ze voor de eerste keer gewassen moeten worden, in een emmer met wat soda en azijn, en laat dat een nacht zo staan. Hierdoor fixeren de kleuren. Daarna was ik het kledingstuk apart. Een volgende keer kan je het dan met andere kledingstukken van dezelfde kleur meewassen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Soms geven dingen af doordat het water dan de kleur opneemt en dan verkleuren andere dingen in zijn geheel.

Soms geeft kleding bij 'contact' af, dan krijg je dus vlekken.

Dat vlekken kun je proberen te voorkomen door de was direct na het centrifugeren uit de machine te halen want vaak instaan die vlekken pas als de wasmachine stil staat.

Heb je nu niks meer aan, maar tip voor de volgende keer.
RikM schreef:
21-01-2021 20:10
Iemand anders de schuld geven?

Tuurlijk joh! Bij voorkeur de eigenaar van het verkleurde shirt. Als die het niet in de wasmand had gedaan, was het nu niet verkleurd.

Je lijkt mij schoonmoeder wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven