Klushuis van vrienden gekocht

18-02-2021 23:42 101 berichten
We hebben onszelf in een iets onhandige positie gebracht door het huis van vrienden te kopen. Wel een unieke kans, ze gunnen het ons ook oprecht, maar we merken dat nu de sleuteloverdracht is geweest het toch wel lastig is. Het is -voorzichtig uitgedrukt- een kluswoning en zij hadden zelf geen budget om het rigoureus te verbouwen. Wij hebben dat nu wel en zijn van plan om flink door te pakken. We konden allebei 3 maanden vrij krijgen dus het gaat ontzettend hard.

Zij konden hun droomhuis kopen, maar dit huis en de plannen die ze daarmee hadden is toch moeilijk om los te laten.
Het zijn geen vrienden waarmee we lief en leed delen en de deur bij plat lopen, maar ondernemen wel regelmatig iets en gewoon leuke mensen om in je vriendenkring te hebben.

Waar we nu tegenaan lopen is vooral dat onze ideeën en smaak ontzettend van elkaar afwijken. En een verschil van aanpak: Zij kiezen graag voor de goedkoopste aanpak, wij geven liever 1x goed geld uit. Zij hebben geen smaak (geintje :) ) en de onze is ook maar bij een professional ingekocht.
En omdat we nog geregeld elkaar even nodig hebben, is de hoeveelheid ongevraagd advies niet mis. Eigenlijk pakken we het allemaal veel te duur, te overdreven, niet praktisch en niet mooi aan. Er volgt op alles een voorzichtig "Zou je niet beter ..." of "Ik denk dat ..." etc etc. En die teleurgestelde blik toen ik zei dat ik voor die rode keuken ga, en de open haard in ere herstellen wil, en een Quooker wil (geldverspilling!) en dat we het gehele dak gaan vervangen (goh, dat was toch noh prima?)..

Op deze manier klinken ze wat minder aardig maar dat zijn ze wel. Ik denk dat het voor hun echt moeilijk is om dit te zien. Echt duidelijk afkappen durf ik niet goed, maar ik ben wel een beetje klaar met mezelf verdedigen.

Wie heeft in eenzelfde schuitje gezeten, en hoe hebben jullie dit aangepakt?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou geen rode keuken nemen.

En een beetje meer compassie voor je vrienden tonen.
En als je geen advies wilt, ze ook niet geregeld "even nodig hebben".
óu sont les neiges d'antan

Ik zou een keer met ze afspreken voor een bakkie of een borrel en dan het gesprek hierover aangaan. Dat het nu jullie huis is, dat jullie het naar jullie smaak inrichten, dar jullie smaak ongetwijfeld anders is dan die van hun, dat je snapt waar hun adviezen vandaan komen maar dat je graag je eigen gang gaat zinder commentaar op ieder dingetje. Begrijpen ze dat, dan wordt vanzelf de vriendschap minder goed helaas.
Alle reacties Link kopieren
Net zoiets alsof je van je man bent gescheiden maar nog wel zeer goede vrienden bent en hij krijgt een nieuwe vriendin. In jouw visie doet ze alles verkeerd, je vraagt je af waarom juist die irritante persoon en je twijfelt of dit nog goed komt. Jij weet haast zeker van niet.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeggen: Je moet afstand doen. Dat is wel moeilijk maar wij wilden ons huis altijd zo aanpakken als hoe we nu gaan doen.

Het kan ook per issue. Tenslotte verliezen ze dan ook de moed. Je zegt dat je altijd al een rode keuken had willen hebben en zó fijn dat dit nu kan! :)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ons huis aan vrienden verkocht en het weekend dat wij er uit waren zijn zij begonnen met slopen. Het is heel vreemd om te zien hoe het huis waarin je jaren gewoond hebt zo gesloopt wordt. Maar wij hadden geen zin in de verbouwing die zij wel hebben gedaan en het huis is er ontzettend op vooruit gegaan. Ook al is het niet allemaal mijn smaak.
De tuin waar ik jaren zoveel aandacht aan had besteed, hebben ze volledig leeggehaald. Dat vond ik best wel even moeilijk.

Maar het is niet mijn huis en het zijn niet mijn keuzes om te maken en het is al helemaal niet mijn taak om hier commentaar op te leveren. Dat geldt ook voor jullie vrienden. En dat mag je ze best zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Heel simpel, afstand houden.
Minder delen.
Of zelfverzekerder worden waardoor je in een mindset komt waarbij je bij het zoveelste commentaar gewoon kunt glimlachen zonder dat het je raakt of irriteert wat ze zeggen.
Een ander kun je namelijk niet veranderen, je eigen reactie wel.
Waarom deel je überhaupt dingen met hun? Je hebt dat huis gekocht dus al maak je het hele huis vreselijk en afschuwelijk, dat moet je lekker zelf weten. Ik zou dus niks meer delen.

Ik snap sowieso dat sentimentele gedoe om een paar stenen niet. Ik ben al meer dan 10x verhuisd en het zou mij werkelijk een worst wezen wat toekomstige bewoners met een huis doen. Als ik er zo aan gehecht zou zijn dan zou ik er zelf blijven wonen.
Alle reacties Link kopieren
Ohhhh ik kan me dit zo goed voorstellen van beide kanten en ook hoe intens ongemakkelijk het is! Wij zijn ook stapje-voor-stapje verbouwers en er zit ontzettend veel tijd en liefde (en geen scheve tegels tot nog toe ;-D) in dit huis. Ik zou het vreselijk vinden als de volgende bewoner er alles weer uit zou rauzen. Maar ik zou het dus ook liever niet aan bekenden verkopen om die reden..

Het is jullie huis, ik heb ook het gevoel dat jullie ze al erg tegemoet komen wegens de deal met de paarden, als het je erg stoort zou ik er echt iets van zeggen. Wel op een empathische manier natuurlijk (luister ns, ik begrijp écht dat je het lastig vindt om te zien dat wij het heel anders doen en willen dan jullie, maar het is voor ons net zo vervelend om telkens commentaar te krijgen op wat wij aan het doen zijn. Ik zou het heel prettig vinden als het wat minder vaak over onze keuzes voor het huis zou gaan)

Zet m op TO, t wordt vast mooi.
Dat ze dagelijks op jullie erf komen kun je nu niet vermijden. Maar de paarden staan niet in huis, neem ik aan :P dus daar hoeven ze niet te komen.

Betekent dit dat ze vaak even binnen komen lopen? Dan zou ik op die momenten nu door blijven werken. Vriendelijk groeten en niet de gelegenheid bieden rond te kijken. En niet zelf bespreken wat je doet, hebt gedaan. Ga verder met wat je deed en laten merken dat bezoek even niet uitkomt.

Vervelend dat ze zo reageren, maar je hoeft niet alles te vertellen of te laten zien, hè?
Alle reacties Link kopieren
Erken hun teleurstelling en pijn dat ze het huis hebben moeten verkopen. En vertel ze dat zij goede plannen hadden, maar jullie zijn nu eenmaal andere mensen en maken andere beslissingen. Er is geen goed of fout. Maar jullie gaan in dit huis wonen, dus het is begrijpelijk dat jullie liever jullie eigen keuzes uitvoeren dan die van je kennissen.

Ik zou wel vragen of dat ze nog ergens tegen aangelopen zijn, of twijfels hadden of dat er zaken aangepakt zouden moeten worden. Vooral basis dingen. Zaken die nog wel een paar jaar kunnen wachten maar wanneer jullie tijd en geld hebben het nu beter kunnen doen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Lastig voor beide. Maar het is nu jullie huis en je gaat het naar jullie smaak inrichten. Het huis is niet meer van hen, dus zij hebben er niks meer over te zeggen. Ik zou vriendelijk zeggen dat jullie het doen zoals jullie het willen. En dat je begrijpt dat het voor hen pijnlijk is om te zien.
Dat ze er zelfs wat van vinden dat jullie het dak vervangen, of een Quooker nemen, gaat wel ver. Hoe kun je daar nou tegen zijn?

Als ze er weer over beginnen toch aangeven dat jullie het helemaal eigen willen maken met en dat jullie smaak nou eenmaal afwijkt.
anoniem_402201 wijzigde dit bericht op 19-02-2021 09:22
4.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het ergens wel. Vrienden van mij verkochten onlangs hun jaren 30 huis waar nog heel veel originele details in zaten. De nieuwe bewoners hebben er een soort “kopen zonder kijken” renovatie op los gelaten en van binnen is het nu een nieuwbouwwoning. De tuin is vakkundig leeggehaald (inclusief 60 jaar oude magnolia) en betegeld met een stukje kunstgras. Mijn vriendin moest bijna huilen toen ze het vertelde.

Maar aan de andere kant, het is nu jullie huis, je mag ermee doen wat je wil. En ik denk dat veel mensen dit gevoel zouden hebben. Ik heb het zelfs nog met mijn oude huurhuis. Mijn moeder had daar alle gordijnen op maat gemaakt. En ik wordt altijd nog een beetje blij als ik zie dat de volgende bewoners ze nog gebruiken.

Smaken verschillen nu eenmaal.
Ik zou een eis stellen dat ze binnen een maand de paarden van jullie erf afhalen.
ze zoeken maar ander onderdak.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je jezelf verdedigen? Ik zou details over een qooker gewoon achterwegen laten vanaf nu en het onderwerp veranderen. Had ook kunnen gebeuren als je een willekeurig klushuis had gekocht, er zit altijd wel iemand in je vriendengroep die ongevraagd advies geeft bij de verbouwing.
madamecannibale schreef:
19-02-2021 08:29
Ik snap het ergens wel. Vrienden van mij verkochten onlangs hun jaren 30 huis waar nog heel veel originele details in zaten. De nieuwe bewoners hebben er een soort “kopen zonder kijken” renovatie op los gelaten en van binnen is het nu een nieuwbouwwoning. De tuin is vakkundig leeggehaald (inclusief 60 jaar oude magnolia) en betegeld met een stukje kunstgras. Mijn vriendin moest bijna huilen toen ze het vertelde.

Maar aan de andere kant, het is nu jullie huis, je mag ermee doen wat je wil. En ik denk dat veel mensen dit gevoel zouden hebben. Ik heb het zelfs nog met mijn oude huurhuis. Mijn moeder had daar alle gordijnen op maat gemaakt. En ik wordt altijd nog een beetje blij als ik zie dat de volgende bewoners ze nog gebruiken.

Smaken verschillen nu eenmaal.
Ik snap je vriendin ook wel. Zonde van die de originele details en de magnolia.
Zo zou ik het niet zo leuk vinden als de nieuwe bewoners de boom in de achtertuin zouden kappen, die staat er zo'n 10 jaar. Verder doen ze er maar mee wat ze willen.
Vervelend, maar ik zou mijn grenzen aangeven. Het is geen ruzie waard.
Maar zij zeggen deze dingen omdat ze vinden dat het kan en omdat ze die ruimte daarvoor voelen.

Vraag eens of het pijnlijk voor hun is wat jullie met het huis doen? Zo open je het gesprek. Geef dan aan dat de opmerkingen niet leuk overkomen. Waarschijnlijk valt dan het kwartje.
Alle reacties Link kopieren
eva-luna schreef:
19-02-2021 08:05
Maar de paarden staan niet in huis, neem ik aan :P dus daar hoeven ze niet te komen.
In de gang dan nog altijd :P

Ik zou ook minder delen. Niet helemaal hetzelfde maar toen ons huis gebouwd werd woonden wij een tijdje bij schoonouders en als ik dan enthousiast vertelde (want zo ben Ik) over de nieuwe pannen of de vloer oid dan meteen commentaar van schoonvader dat pannen van de kringloop ook goed zijn of dat laminaat ook van leenbakker mocht zijn ipv die dure vloerenboer etc. Toen leerde ik waarom man dus nooit iets aan zijn ouders verteld van plannen die we hebben.
Ik doe het nog steeds hoor want schoonmoeder is wel enthousiast altijd.
Dus minder delen in het geval van To of het inderdaad van je af laten glijden.
Met de vorst kwamen ze 2x pd binnen, het water buiten dichtgezet of bevroren. En die paarden hadden dorst. En dat zijn van die dingetjes waar je vaak eventjes een oude bewoner voor nodig hebt, het water buiten afsluiten was anders een hele zoektocht :mrgreen:
Ze komen nu echt niet altijd binnen hoor, misschien 1 of 2 x per week en meestal ook alleen voor het noodzakelijke. Maar dan vragen ze toch even hoe het klussen gaat, of komen ze (misschien uit fatsoen?) even de laatste klus bekijken. Ik probeer wel iets terughoudend te zijn als ik aanvoel dat ze er moeite mee hebben, tegelijkertijd ben ik natuurlijk ook heel erg enthousiast want het wordt onwijs mooi. Vind ik dan.
Volgens mij beschouwen zij het als "actief meedenken" wat ze doen, daar zijn ze sowieso nogal van. En vinden zichzelf ook zeer ervaren klussers dus zonde om die kennis niet te delen. Ofzo.

De paarden blijven nog tot eind juni, daar hebben we prima afspraken over gemaakt.

Bedankt voor het meedenken allemaal! De volgende stap is de indeling van de boven verdieping, daar zal vást een behulpzame opmerking op komen :)
dolfje schreef:
19-02-2021 08:41
Niet helemaal hetzelfde maar toen ons huis gebouwd werd woonden wij een tijdje bij schoonouders en als ik dan enthousiast vertelde (want zo ben Ik) over de nieuwe pannen of de vloer oid dan meteen commentaar van schoonvader dat pannen van de kringloop ook goed zijn of dat laminaat ook van leenbakker mocht zijn ipv die dure vloerenboer etc.
Hahaha!! Ja dit! :rofl:

Ze vragen overigens ook gewoon veel hoor, bv of we een Quooker doen dus. Kan ik ook niet gaan ontkennen natuurlijk. Iets minder delen ga ik in ieder geval wel doen!
Alle reacties Link kopieren
Het zal wel heel simpel gedacht zijn maar het huis is niet meer van hun, dus jullie keuze wat jullie ermee doen.
C'est la vie
Alle reacties Link kopieren
oktovrouw schreef:
19-02-2021 08:58
Hahaha!! Ja dit! :rofl:

Ze vragen overigens ook gewoon veel hoor, bv of we een Quooker doen dus. Kan ik ook niet gaan ontkennen natuurlijk. Iets minder delen ga ik in ieder geval wel doen!
Sommige mensen zijn daar ook gewoon een stuk vrijer in. Als ik bij vrienden ga kijken die een nieuw huis heb gekocht denk ik er ook wel eens het mijne van. Maar dat zeg ik dan niet uit fatsoen. Als ze heel direct aan mij een vraag zouden stellen (bijvoorbeeld twee tegels laten zien en vragen welke ik mooier vind) dan zeg ik het wel. Toen ik hier net woonde waren er ook een aantal mensen die heel wat commentaar hadden op wat welke kleur wij de muren schilderde bijvoorbeeld. Ik heb dat van mij af laten glijden, ik moet er zelf tegen aan kijken.
Alle reacties Link kopieren
Bedanken voor de tips ('Wat een goed idee, zal ik zeker over nadenken!') en vervolgens doen wat je zelf wilt.
'Soul mate' isn't a pre-existing condition. It's earned over time.
(Pamela Druckerman)
Alle reacties Link kopieren
Gewoon minder delen wat je van plan bent.
Alle reacties Link kopieren
Los van dat het jullie huis is en zij daar dus geen moer meer mee te maken en te bemoeien hebben, vind ik zeggen dat je een rode keuken neemt wel een beetje olie op het vuur gooien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven