Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 9!

24-02-2021 18:33 3041 berichten
Alle tuinliefhebbers verzamelen zich hier, om te praten over alle mooie groene (en dan bedoelen we géén kunstgras!) tuinen, waarin we genieten van alle mooie planten, bloemen, bomen, vogels, kippen, konijnen en andere bezoekers.
We proberen al het beton en 75% tegeltuinen om te toveren tot mooie groene oases . Waar je in de zomer niet de temperatuur verhoogt wordt door de aanwezigheid van te veel beton of tegels. Waar je ook niet je voeten fikt, maar waar je heerlijk relaxed kan zitten genieten!

Wil je meeschrijven en ons helpen in de betonjungle-guerrilla, dan heb je van harte welkom!

Dus niet dit:
Afbeelding
of dit:
Afbeelding

Maar dit!

Afbeelding
Afbeelding
anoniem_206443 wijzigde dit bericht op 25-02-2021 17:25
10.96% gewijzigd
Hier zit de groene container alweer helemaal vol...
En wordt pas over anderhalve week geleegd. De schietwilg helemaal gesnoeid maar daar ben ik alles van aan het hergebruiken, tenen en dikkere takken. Heb een spuuglelijke plastic pot bekleed met takken en een strik van jute eromheen. Paar dikke takken ga ik gebruiken voor een klimrek voor peultjes. Met de tenen een nieuwe krans vlechten en wie weet een mandje. En aan de uiteinden van de tenen zaten prachtige katjes, dus die takken staan nu binnen op vaas :)

Maar de kronkelwilg moet dus ook nog dit weekend... ik denk dat ik wat emmers op straat zet vol takken met bordje 'gratis paastak'. Dikkere stammetjes kan ik misschien ook wel ergens voor gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Groen zit hier ook vol. Volgende week woensdag maar eens polsen of er buren nog plek hebben, donderdag worden ze geleegd.

Enne tuinieren? Is dat net zoiets als rentenieren? Groetjes vanuit mn hangstoel :cheers: :D
apatura wijzigde dit bericht op 25-02-2021 21:06
0.46% gewijzigd
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ook wel graag weer (sporadisch) meeschrijven! Ooit een keer begonnen en toen werd het winter en toen niet meer. Hier afgelopen week onkruid getrokken want een nieuwbouwhuis en een redelijk lege tuin. Inmiddels zit ik op de helft😂 ik kan heb wat minder spierkracht en energie dus gewoon kleine stukjes op een dag. Zo trots en zo fijn om aan te werken. Meteen mezelf beloond met een bestelling "bijzondere" Fruitstruiken.

Bijna al mijn buren hebben een heftige tegel tuin. Mijn hart huilde een beetje 😅
Alle reacties Link kopieren
TVP!

Ik ben blij dat de lente er aan komt, en kan niet wachten tot ik plantjes kan gaan kijken en kopen in een tuincentrum.

Volgende week komt er een meneer langs van een boomkwekerij voor advies, want we willen graag een of twee bomen planten. Ik ben heel benieuwd waar we op uit komen, want ik ben gek op meerstammige, bloesemende, in de herfst theatraal verkleurende boompjes zoals een Amelanchier, mijn man wil een forse boom met een groene kroon die geen troep geeft.. We zullen zien waar we op uit komen.

Op mijn kruidenspiraal zie ik dat er al een aantal plantjes aangeslagen zijn, daar ga ik vanaf volgende maand nog het een en ander zaaien.

Verder wil ik dit jaar met een kleine moestuinbak gaan beginnen. Even wachten tot die voor mij gebouwd wordt.

En ik wil een maaikant voor het gazon, en een looppaadje gaan maken. De stenen heb ik al, maar ik moest wachten tot de vorst uit de grond is.

Genoeg plannen voor het nieuwe tuinseizoen dus :) En heel veel zin om weer inspiratie uit dit topic te halen! :daisy:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mn dochter beloofd om op de markt weer pluggen met groente te halen. Nog een maandje wachten maar nu alweer zin in broccoli enz uit eigen tuin.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Caaf, I feel you. Ik heb echt dubbel zoveel energie als vorige week. Kwam gister voor het eerst thuis van werk terwijl het nog licht was :jump: Meteen nog even de tuin in gehold.

GLF, misschien wordt dat het wel, eenjarige lupines. Om uit te proberen. Was net nog even stamrozen aan het kijken maar die zijn echt véél te formeel voor mijn tuin. Misschien moet ik nog even bloemzaadjes gaan Googlen :whistle:
Ik heb de mijne van happyseeds! Moet alles nog gaan zaaien natuurlijk, heb vandaag net wat voorgezaaid binnen. De reukerwt staat nog te weken, zo benieuwd!
Wel al wat kruiden voor binnen gezaaid en die kiemen allemaal goed.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja sweetpeas, die wilde ik eigenlijk ook weer... Denk dat het in de pot valse indigo gaat worden, daar vond ik net wat variëteiten van, wat een mooie plant is dat zeg.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag bij vrienden langs geweest en mijn planten daar weg gehaald.
Die hadden we daar even onder gebracht met de verhuizing.
Hortensia, kerstboom, fuchsia's en 2 bakken met aardbeiplantjes.
Nu zijn al mijn planten hier, alleen nog zorgen voor een plekje waar ze goed kunnen staan.
Heb nu alles in potten, moet nog plekken creëren waar het de grond in kan.
En man en ik zijn nog in discussie over de tuin, want hij heeft toch wel andere ideeën als dat ik heb.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
Ik heb deze week iedere dag na het werk nog even in de tuin gewerkt. De hortensia's naast de oprit zijn allemaal gesnoeid en voorzien van mest en blauwmaker en ik ben begonnen de borders die nu de meeste zon krijgen, bladvrij te maken. Overal komen al jonge plantjes te voorschijn, dus ik moet snel zijn, anders hark ik ze kapot.
Vandaag meteen even de oprit schoongemaakt. Grappig om te zien dat er naast de heg daar duidzenden lege zonnepitschilletjes liggen. Mag duidelijk zijn dat de vogels vanuit het voederhuis de pitten meenemen naar de heg en ze daar opeten. :-D
Ik sta te springen om mijn rozen te snoeien, maar daar is het nog iets te vroeg voor. Komende maand zou het moeten kunnen.
Duet, bij mij liggen ze allemaal onder de krulwilg, maar daar stond ook mijn aarbeienbak en wat potten met tulpen ed. Dus daar heb ik een hoop uit kunnen vissen haha.
Had daarna zonnebloempitten zonder schil maar die vinden ze niet tof. Heb nog kilo's liggen...
Ik heb nog niets in de tuin gedaan. Hele week gewerkt, en vandaag mijn kitten opgehaald. Druk genoeg dus met andere dingen :D .
Alle reacties Link kopieren
friezinnetje2014 schreef:
26-02-2021 21:39
Ik heb nog niets in de tuin gedaan. Hele week gewerkt, en vandaag mijn kitten opgehaald. Druk genoeg dus met andere dingen :D .
Oeh leuk! Hoe vind hij/zij het?
Geniet ervan :heart:

Mijn kater heeft de eerste weken naast m'n hoofd geslapen, hij wou niet alleen zijn.. :love:
En hij slaapt nu nog altijd bij mijn voeten..
Of hij sneakt naar dochter en slaapt bij haar op bed :-D

Hier ook weinig aan de tuin gedaan, wel wat gerommeld. Meest oude eenjarige uit de bakken gehaald. Zie nu overal narcissen opkomen, dacht dat ik niets had gedaan qua bollen. Maar denk van alle narcissen binnenshuis haha!
Make it one day
Hele terugreis gejankt in de mand, daarna rustig aan het kennismaken in de woonkamer. Ligt nu lekker op de bank naast mij te slapen. Ben benieuwd hoe het vannacht gaat. Planning is dat ze de eerste nachten in halletje slaapt, daar staat kattenbak en kattenpaal, waar onderin een slaapplek is, en 2 niveau's planken. Eten en drinken staat er ook. Als ze echt gewend is, en ik ook, dan moet ze gewoon in de huiskamer blijven.
Alle reacties Link kopieren
Ahh leuk! Zo koddig die kittens :D
En idd, wennen moeten ze toch!

Haha die van mij heeft 't hele huis tot z'n beschikking.. Maar komt niet buiten, misschien komt er ooit nog een ren/afgeschermde tuin ;)
Make it one day
Leuk fries! Geniet ervan!

Bij mij mogen de katten meestal alleen beneden, maar ze zijn ook veel buiten. Soms maken we een uitzondering en mogen ze bij ons slapen :hihi: toch wel gezellig.
Oh wat leuk, Fries!
En dan ben ik gelukkig niet de enige. Ook ik heb de hele week gewerkt, en in huis moest er ook echt weer het nodige gedaan worden. De tuin komt volgende week wel, de planten groeien toch wel :hihi:
Alle reacties Link kopieren
@Friez, altijd leuk een nieuw huisgenootje. Ik hoop dat de eerste nacht goed verlopen is.

@GLF, wat gek dat ze de kale zonnepitten niet lekker vinden. ik merk dat de vogels hier het liefst eten hebben waar ze geen moeite voor hoeven doen. Liever een pinda zonder dop dan met dop. Ook eten ze het liefst ergens in de bomen, dus geen vetvollen, maar losse zaden waar ze mee weg kunnen vliegen.
duet schreef:
27-02-2021 09:18
@Friez, altijd leuk een nieuw huisgenootje. Ik hoop dat de eerste nacht goed verlopen is.

Is het raar om de kat weer terug te brengen??


:D

Nou ja, niet zo veel geslapen, beestje heeft veel gejankt en dan echt veel en erg luid. Eerst wat genegeerd, stopte het wel even, maar ging al weer gauw opnieuw beginnen. Op gegeven moment zelf op de bank gaan slapen, zit zij ong op mijn gezicht en ligt lekker te ronken. Rond 6 uur weer op mijn eigen bed gaan slapen, maar rond 7 uur weer een zeer klagelijk gejank. Moet natuurlijk erg wennen, ze waren met 6 kittens. Nu is ze vrij rustig, alles gecheckt, gegeten, gepoept dus dat is wel fijn.
Alle reacties Link kopieren
friezinnetje2014 schreef:
27-02-2021 09:46
Is het raar om de kat weer terug te brengen??


:D

Nou ja, niet zo veel geslapen, beestje heeft veel gejankt en dan echt veel en erg luid. Eerst wat genegeerd, stopte het wel even, maar ging al weer gauw opnieuw beginnen. Op gegeven moment zelf op de bank gaan slapen, zit zij ong op mijn gezicht en ligt lekker te ronken. Rond 6 uur weer op mijn eigen bed gaan slapen, maar rond 7 uur weer een zeer klagelijk gejank. Moet natuurlijk erg wennen, ze waren met 6 kittens. Nu is ze vrij rustig, alles gecheckt, gegeten, gepoept dus dat is wel fijn.
Haha, herkenbaar. Toen we onze hond kregen, waren de eerste nachten ook even spannend. Gelukkig waren onze directe buren op vakantie, dus die hebben niks meegekregen. De buurman iets verderop, vertelde later dat hij inderdaad al dacht dat er ergens een pup was. Hij had het gepiep 's avonds gehoord. De eerste avond 20 minuten piepen, de tweede nog maar tien en de avond daarna een jankje en toen was het stil. En het is nu een hond die supergoed alleen kan zijn. Na het ontbijt gaat hij al in zijn hoekje liggen en als ik de deur uit ga, kijkt hij nog nauwelijks op. 's Avonds gaat hij meestal een uur voordat wij gaan slapen al naar de keuken om te gaan slapen, echt zo'n makkelijk dier.

Even doorbijten voor jou, het komt goed!
Alle reacties Link kopieren
haaa, nieuw topic! Bedankt Friez.
Hier nog NIKS in de tuin gedaan, behalve zitten :proud: Ik vind het nog wat te vroeg, ik laat alles nog mooi even liggen/staan. Hier bloeien de crocussen, sneeuwklokjes en sneeuwroem. De tulpen en narcissen zijn in aantocht.
Gisteren eindelijk een positief geluid van de MDL arts, alle lab onderzoeken zijn nu helemaal goed, ik ben officieel in remissie, zoals dat zo mooi heet. Ik heb wel even een vreugdedansje gemaakt!

Manlief maakt nu allerlei wilde plannen voor de tuin, hij droomt van een buitenvoliere voor onze tropische vogeltjes. En dan wel zo, dat ie m in de winter naar binnen kan rollen, in een verwarmde ruimte. Hij denkt eraan om de garage voor de helft om te bouwen naar binnentuin/kas. Dan heb ik ruimte om wat kwetsbare planten te overwinteren, hij voor de vogels. Hij wil er dan wel een gezellige ruimte van maken met tuindeuren, zodat we er in de zomer ook kunnen zitten als het regent. Die man van mij heeft wel eens leuke ideeen! :idee: hahaha.

Ik kan er zeker in mee, nu hebben we een kamervoliere, wat ook heel leuk is, maar wel een hoop troep met zich mee brengt. En we zitten aan het maximum aantal vogels, want we willen wel dat ze genoeg ruimte hebben. Man wil ook graag diamantduifjes, en die kunnen er binnen niet meer bij. Dan hebben we toch echt een grotere voliere nodig. Plannetjes maken is ook leuk, ik zie het al weer helemaal voor me. Dan komt er een haag halverwege de oprit, we schuiven het terras op richting voliere, en waar nu het terras is, komt een mooie vijverpartij.
kanniewachte!
Alle reacties Link kopieren
Haha, goeie plannen TG! Is het huis af, dat je man zoveel ruimte in z’n hoofd heeft voor buitenplannen? (In zoverre een ouder huis ooit af is althans..)

Fijn dat je beter bent! Is het duidelijk wat er precies geholpen heeft of is het meer een heel pakket aan remedies (maatregelen wilde ik bijna zeggen :$ ) geweest waarvan blijkbaar een deel heeft aangeslagen?

Hier een rommeldagje vandaag, beetje opruimen, een poging doen om versie 2 van een zelf bedachte lamp in elkaar te zetten (poging 1 was een soort mobile, dat was heel gaaf maar toch echt te instabiel voor het handig ;-D) en ik steek ongetwijfeld m’n neus nog wel even in de tuin.
Sowieso zag ik van de week dat mijn doorwaskervel, die het vorig voorjaar al na een paar weken na planten begaf door de droogte, nu al weer boven de grond staat en al groter is dan toen ik m kocht. Bizar hoe sterk veel planten toch zijn.
Yesssss TG! In remissie, dat mag gevierd worden! Mooie plannen inderdaad.
Hier stond man naar de oude groenige schuttingen te kijken en een beetje te rouwen omdat 'het heeft toch wel sfeer voor de tuin, dat oude groene', terwijl hij per se nieuwe houtbetonschuttingen wilde terwijl ik daar niet zo'n fan van was omdat ik dat sfeerloos vind. :facepalm: maar goed, dan heeft hij vast geen probleem met wat extra tuinbudget voor houten trellisen, moose farg en klimplanten haha!

We stonden net ook vertwijfeld naar de te snoeien boom van 7 meter hoog te kijken en besloten de tuinman toch maar te laten komen. Geen flauw idee hoe we al die takken moeten wegvoeren namelijk.

Duet, ik snap er ook niks van. Hier zijn inderdaad de voedertafels als eerste leeg en dan gaan ze pas naar de silo's. Zo ook even meelwormen en pinda's halen, de merels kijken me steeds boos aan door het gebrek aan meelwormen terwijl er toch een compleet buffet uitgestald is.

@fries: haha ja kittens kunnen volhardend zijn! En zo leuk :) misschien samen een tukkie doen op de bank vanmiddag om het in te halen?

Vandaag is het vrij koud en grauw hier. En mijn knie is aan het ontsteken, iets teveel gedaan de afgelopen week.
Ik heb gisteren de paasdecoratie neergezet, zo gezellig! Vanochtend maar 1 eitje terug moeten hangen (altijd een verassing met de katten).

Misschien dat ik nog een nieuwe krans maak van de wilgentenen die ik nog heb liggen.
Alle reacties Link kopieren
TG dat is positief nieuws
En leuke ideeën hebben jullie, succes er mee.

Mijn man is met de schuur bezig,maar het gaat me niet snel genoeg
De hele week al dat er van alles tussen komt.
Is hij net druk bezig, telefoontje en dan moet hij weer weg.

Zolang de schuur niet klaar is.
Kan ik ook nog niet veel doen.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Goedemiddag!

Ik ga ook weer een poging doen om mee te schrijven, al ben ik er niet zo'n held in...
Heb hier ooit een paar berichten geplaatst onder een andere naam, maar die inlog ben ik kwijt dus maar even een nieuwe aangemaakt :)

In het kort: Voor stadse begrippen heb ik een grote tuin, lag compleet vol met tegels. Helemaal leeg getrokken, 8 kuub steen in totaal :-o en opnieuw ingericht met veel (klim)planten, grassen en ander groen. Ben benieuwd wat het gaat doen komende tijd :)

Ik denk dat ik hier in het begin vooral zal meelezen en af en toe wat vragen zal hebben, ben nogal nieuw in tuinland maar vind het heerlijk om ermee bezig te zijn.

Vorige week kwam ik op social media een bericht van een kennis tegen die schreef dat alles weer lekker was gesnoeid en dat de tuin lenteklaar was. Keek ik de foto's, was het een tuin vol met tegels, en letterlijk 3 potten met een plant erin...nou dat zal me een werk geweest zijn zeg, om die te snoeien :') Ieder zo zijn ding natuurlijk, maar moest er wel een beetje om lachen.

Leuk om jullie verhalen en ervaring te lezen, dat zal me vast goed op weg gaan helpen. Ik ga weer naar buiten om te kijken wat ik nog kan afronden, fijne dag allemaal :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven