Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 9!

24-02-2021 18:33 3041 berichten
Alle tuinliefhebbers verzamelen zich hier, om te praten over alle mooie groene (en dan bedoelen we géén kunstgras!) tuinen, waarin we genieten van alle mooie planten, bloemen, bomen, vogels, kippen, konijnen en andere bezoekers.
We proberen al het beton en 75% tegeltuinen om te toveren tot mooie groene oases . Waar je in de zomer niet de temperatuur verhoogt wordt door de aanwezigheid van te veel beton of tegels. Waar je ook niet je voeten fikt, maar waar je heerlijk relaxed kan zitten genieten!

Wil je meeschrijven en ons helpen in de betonjungle-guerrilla, dan heb je van harte welkom!

Dus niet dit:
Afbeelding
of dit:
Afbeelding

Maar dit!

Afbeelding
Afbeelding
anoniem_206443 wijzigde dit bericht op 25-02-2021 17:25
10.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hi tuindames,

Ik heb graag jullie advies! Mijn buren zijn aan het uitbouwen waardoor we nu tegen een muur van 2,5m en 3m hoog aankijken. Allemaal in overleg gegaan hoor, maar het ding is toch een stuk lelijker en hoger dan we vooraf hadden bedacht. De linkerzijde van de tuin ziet er nu niet uit: uitbouw van 3m hoog, 50cm gat, 1 schuttingdeel van 2m hoog, daarna nog een meter of 6 muur (garage buren en van ons) van 2,5m hoog.

De buren laten het ons redelijk vrij wat we willen doen met de muur. Het deel schutting moet vervangen worden voor iets dat aansluit tussen aanbouw en garage, die kosten worden gedeeld.

De muur aanbouw zit op het noordwesten en heeft alleen in de zomer 's ochtends wat zon. De trampoline staat deels voor de muur en deels voor de schutting, op zo'n 30cm afstand. Tegen de schutting groeit wingerd, die staat er nu 2 jaar en is nog niet heel groot. En we hebben zandgrond hier.

Wat we willen: GROEN!!! En daar lopen we vast: wat dan? Ik wil niet iets dat die muur verwoest, klimop durf ik denk ik niet aan. Klimhortensia vind ik leuk, maar ik ben bang dat dat te vol wordt waardoor het niet handig is icm de trampoline. Bovendien kijk je in de winter tegen kale takken aan en willen we liever dus iets dat groen blijft.
Ik zie ook fantastische plaatjes verticaal tuinieren op Pinterest, maar online vind ik alleen kleine dingen die niet de hele muur bedekken. De hele muur ermee bekleden maakt het weer erg duur. En, hoe houden die sedumplantjes zich in de winter?

Jullie nog tips?
Alle reacties Link kopieren
Welkom Aija :)

Ik heb vandaag 2 prachtige grote Fatsia Japonicas gekocht :cheer2: . Ik kan niet wachten om ze in de grond te zetten. Wanneer zou ik dit het beste kunnen doen?
Voor iedereen een groene tuin
Aija, ik heb een groenblijvende kamperfoelie op een noordmuur, op een klimrek. Er zijn ook clematissen die het goed in de schaduw doen, vuurdoorn ook (wel doorns!), die is tevens wintergroen, hop eventueel.
Wat hanging baskets neerhangen op verschillende hoogtes voor wat kleur in de zomer met vlijtig liesje, hangbegonia, fuchsia!
Of je zet er een tuinkast/plantentafel neer met potten met kruiden die het goed doen in de schaduw!
Kiwi2017 schreef:
01-03-2021 15:21
Heerlijk alle enthousiaste verhalen hier. En die poes... :love: Helaas is kind allergisch (en wil vriend liever geen kat :nope: )...

@GLF; leuk dat je ook groenten gaat zaaien! Ik heb maar weinig ervaring, maar cherrytomaten zelf zaaien is niet moeilijk hoor! Licht plekje, aantal keer overpotten tot ze na ijsheiligen ongeveer naar buiten kunnen. In een mega pot (nouja.. wasmand) in de zon had ik mega opbrengst vorig jaar.
Haha ja ik ben nogal losgegaan met zaden kopen in de winter, dus heb genoeg om heel die bak vol te zetten en ben nu voor het eerst een aantal andere dingen aan het voorzaaien binnen... dus met man afgesproken dat we die plantjes gewoon gaan halen :P
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
01-03-2021 19:35
Aija, ik heb een groenblijvende kamperfoelie op een noordmuur, op een klimrek. Er zijn ook clematissen die het goed in de schaduw doen, vuurdoorn ook (wel doorns!), die is tevens wintergroen, hop eventueel.
Wat hanging baskets neerhangen op verschillende hoogtes voor wat kleur in de zomer met vlijtig liesje, hangbegonia, fuchsia!
Of je zet er een tuinkast/plantentafel neer met potten met kruiden die het goed doen in de schaduw!
De kamperfoelie, is dat de henryi? Kamperfoelie en clematis hebben we tegen de schutting aan de andere kant, maar groeit niet echt dicht helaas. Vind ik wel mooie planten, dus goeie tip!
Vuurdoorn is echt geen optie met die trampoline, een plantentafel ook niet. En de potten die, volgens mij, calamity cat (toch?) voor haar monsterlijke uitbouw had gezet helaas ook niet. Ik lees trouw mee haha :bye:

Ik ga ff kijken of ik een foto kan toevoegen. De regenpijp wordt nog gefikst en de muur moet nog gevoegd worden. En de rest van de tuin is veel groener hoor!

https://ibb.co/FgFQqGC
Alle reacties Link kopieren
Bij jou ook al zo'n gedocht van een uitbouw, Aija @( Vreselijk, dat zou echt verboden moeten worden!
En nog op het noordwesten ook, dat maakt het niet makkelijk. Enige wat ik eigenlijk kan bedenken is de muur een mooie kleur te geven (mediterraans bijvoorbeeld) en er dan bonte klimop tegenaan te zetten. Die zijn in ieder geval 's winters groen en groeien redelijk traag i.t.t. de Hedera Helix die je echt niet in je tuin wil.
Wel kan het blad van een bonte klimop ook wel wat donkerder kleuren omdat er weinig zon komt.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Oei, onze uitbouw is ook zo ;-)
Maar buurman vind 't prima, gelukkig..
En hij mag er tegenaan zetten wat ie wil.. Ik zou ook niet weten hoe we het anders hadden kunnen doen..
Maar ik zou er idd een schaduwklimmer tegen aanzetten.

@glf jij bent echt goed bezig zeg! Woo wat een plannen!

En ik zag nog meer goede harde tuin werkers, maar het gaat hier ineens hard ;)

Wij zijn hier aan het kijken voor een nieuwe overkapping. Maar ik wil dus niet zo'n lomp grote-tuin-verbouwing ding.
Zat zelf te denken om een deel te over kappen en er dakbomen tegenaan te zetten, zodat je naar groen kijkt, bomen in je tuin hebt en dus een stuk natuurlijke schaduw. Nu man nog overtuigen ;)
We gaan sowieso de carport bij de tuin trekken en als de nieuwe schutting staat, bedenken hoe nu verder.
Het hoeft ook niet in een week af :D
De oude waaltjes gaan we wel hergebruiken, ik wil geen voetfiktegels ;-D
En ik weiger nieuwe tegels te kopen, als we nog een zooi goede hebben..
Make it one day
@Aija: als je alleen in de ochtend zon daar hebt, zit die muur dan niet op noordoost? Ik zit achter op noordwest en daar heb ik in de zomer juist avondzon. Hoe dan ook: veel schaduw en de trampoline staat inderdaad erg dichtbij de muur. Idd een niet te hard groeiende hedera. Die trampoline gaat vast ooit wel een keer weg en dan is net je hedera groot aan het worden en kan je die wat weelderiger laten uitgroeien. Misschien ertussen wat bakken hangen voor wat bloeiers in de zomer. En op noordoost is ook een prima plekje voor een nestkastje.
Alle reacties Link kopieren
Sorry Guave, maar zo'n metershoge stenen uitbouw is een pijnpuntje bij me :|
Het is gewoon niet leuk om tegenaan te kijken, zeker niet als er voorheen groen en/of blauwe lucht te zien was. Het geeft een opgesloten gevoel, zo'n hoge uitbouw vlak naast je, of in mijn pechgeval ook nog half voor me.
Maar goed, het mag en is ook niet voor niets vergunningsvrij natuurlijk, maar fijn voor de buren... neuh, dat zeker niet.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja ik snap je zeker CC.. Bij jou staat ie er ook half voor, klopt..
En het is inderdaad vergunningvrij..

Maar ben het met je eens, het is een blok muur en dat blijft lelijk.
Buurman hier gaat 't waarschijnlijk wit schilderen en er dan klimmers tegen aan :) Heb gezegd dat alles mag, zolang 't maar geen muren aantast ;-D
Make it one day
Dankje Guave :hihi: 'Horticulturele therapie' noemen ze dat ;) Het doet me gewoonweg ontzettend goed om lekker met groen en groei en natuur bezig te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Leuke ideeen GLF!
Blij dat je weer wat beter in je vel zit :heart:

Ik heb ook n uitbouw 😅
Maar de buren hebben er een serre van gemaakt, gratis muurtje voor hen dus :proud:

Komend weekend gaat mijn voortuin op de schop. Van de week nog een paar meter dooie buxus uitsteken.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
We gunnen het de buren en het contact is hartstikke goed, maar als het aan ons gelegen had was die uitbouw er niet gekomen natuurlijk. Maar goed, hij staat er en we willen er iets moois van maken. Die oude schutting maakte me nl ook niet heel vrolijk. Zo kwam het idee van een helemaal begroeide muur, zodat we planten zien ipv stenen.

Ik ben echt heel slecht in oost/west. De tuin is op het noorden en dit is de linkermuur, tegen het huis aan.
De trampoline staat er voorlopig nog wel. Ik hoop toch wel dat die muur voor die tijd begroeid is :-D

De bonte traaggroeiende klimop, is dat de hedera helix goldheart?

De andere muren hebben we groen geverfd, dat oogt heel fris met planten ervoor. Je ziet dat nog net, rechts op de foto. Misschien moeten we dat sws doen. En dan de schutting vervangen voor een gaasrek en de klimop tot daar doortrekken zodat het wat meer 1 geheel wordt. Met een aantal clematissen om ook wat bloemen te hebben.
ik zou als buren niet blij zijn met klimop op mijn muur. Dat vreet alle voegen eruit, blijft erg vochtig.
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar niet echt meegeschreven, wel gelezen. Zit bijna altijd mobiel dus typt niet zo lekker maar ik lees weer mee met alle tuinpleziertjes!!

Ik heb ook weer lekker opgeruimd en vrijdag komt de makkelijke moestuin bak van 120x60. :yes:

De egel is uit winterslaap en eet goed en de tuin begint langzaam tot leven te komen.
Alle reacties Link kopieren
friezinnetje2014 schreef:
02-03-2021 07:03
ik zou als buren niet blij zijn met klimop op mijn muur. Dat vreet alle voegen eruit, blijft erg vochtig.
Nee ik zou daar ook niet blij van worden. Onze buren hebben aan de voorzijde (op het noorden) klimop groeien. Hij groeit daar prima maar als ik zie hoe snel dat gaat en hoe stevig die plant zich vasthoud dan zou ik dat niet willen. Gelukkig snoeien ze hem wel regelmatig zodat hij niet op ons huis groeit.
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
01-03-2021 23:10
Dankje Guave :hihi: 'Horticulturele therapie' noemen ze dat ;) Het doet me gewoonweg ontzettend goed om lekker met groen en groei en natuur bezig te zijn.
Nou wel heel fijn om te lezen dat her beter met je gaat en je hier weer de puf voor hebt :D
Waar een beetje horticulturele therapie wel niet goed voor is ;-D

Maar het is toch ook zo? Wij worden toch gewoon ook blij van buiten zijn in de tuin :D
Make it one day
Alle reacties Link kopieren
Wat is er veel geschreven! Dat was ook wel te verwachten met dit weer.

@TG: Wat fijn dat je in remissie bent!! :cheer2: Wat goed dat de medicatie is aangeslagen, want dat was maar afwachten toch? Ingewanden waar je niet op kunt vertrouwen kunnen zo bepalend zijn voor je kwaliteit van leven, dat besef je pas goed als je ermee te maken hebt. Ik wens je een dagelijkse mooie letter op een vast tijdstip, jij weet wel wat ik bedoel. :D

@Friez: Ik heb je poes gezien! :jump:
Beeldschoon en schattig tegelijkertijd. :love: Kom hem gerust wat vaker spammen. Geldt ook voor de voordeur trouwens. :P

@Aila, welkom. Zo'n schaduwrijke muur leent zich ook voor mos graffiti :mrgreen: . Of je buren daar blij van worden is een tweede, maar het is wel gaaf. Zelf vind ik de knoestige takken van de klimhortensia juist wel mooi in de winter. Je ziet dan ook goed de vogelnestjes van het afgelopen seizoen zitten :) .

Nu ben ik vast allemaal TTT-ers vergeten te noemen, dus houd ik het maar even bij zwaaien. :hello: haaaai

Mijn tuinweekend viel in het water doordat ik ineens heftige buikpijnaanvallen kreeg waar ik een paar dagen goed beroerd van ben geweest. Ik had allemaal plannen voor de tuin maar ik heb alleen mijn bed gezien :( . Nu ben ik gelukkig weer opgeknapt en ik overweeg morgen een tuindag in te lassen. Er is veel werk aan de winkel.

En .... de meteorologische lente is gisteren begonnen :jump: :daisy: . Die reken ik ook goed.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zo euforisch van die lente dat ik ben uitgeschoten met de smileys :O :$
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia van al die smileys word het nog vrolijker
Ik ben vanmorgen op de fiets gestapt en boodschappen gedaan (17,5 km)
Heb mezelf het magazine van gardeners world cadeau gedaan.
Staat een stuk in over het beginnen van een moestuin, daar ga ik me zo eens even in verdiepen

Man is inmiddels weer een stukje verder met de schuur.
Als het mee zit van de week geen telefoontjes dat hij de hort op moet.
Dus dan kan hij lekker door werken.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
Mijn 2 Fatsia Japonica :heart:

Afbeelding

Afbeelding
Voor iedereen een groene tuin
@greenladyfern, dat is ook nog een idee, had ik niet eens aan gedacht! Dat lijkt me nou een hele mooie tussen optie.

Kriebelt het bij jullie ook zo met dit mooie weer? Zonde dat ik de rest van zo’n dag weer moet werken, zou het liefst in de tuin bezig zijn.

En wat jammer dat tuincentra nog niet echt open kunnen, zou het liefste alvast rondkijken welke plantjes we allemaal in de tuin kunnen gaan zetten!
Alle reacties Link kopieren
En we hebben weer een merelnestje in de tuin. Ik hoorde weer getjierp :mrgreen:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Hallo tuinierders! Ik had een heel verhaal geschreven, maar ik zie dat het niet geplaatst is. Nog maar een keer: ik ben pas verhuisd en naar een huis met een tegeltuin. Ik wil beetje voor beetje tegels weghalen en planten en struiken neerzetten. Omdat ik geen idee heb wat mooi is, heb ik het mezelf makkelijk gemaakt en heb borderpakketten besteld. Heel leuk! Het bloeit op wisselende tijden. Nu heb ik er tegels uitgehaald en ben ik het zand aan het weggraven. Daaronder ligt worteldoek. Moet ik dat weghalen? Dat gaat nogal lastig. Een vriendin zegt dat ik er ook gaten in kan maken en dat de wortels van de planten dan hun weg wel vinden. Wat denken jullie?
Als het regent is het nat en als het vriest is het glad!
Sabeltandcavia schreef:
02-03-2021 11:58
Ik ben zo euforisch van die lente dat ik ben uitgeschoten met de smileys :O :$
Beetje rustig ja, het friezt vannacht al weer

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven