Nieuwbouwhuisje gevonden: Van stad naar mini dorp?

01-03-2021 15:25 250 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi. :D

Ik ben helemaal niet op zoek naar een huis. Ik maak toch geen kans. Nieuwbouw hier is vanaf 300.000 voor appartementen en 350.000 voor woonhuizen. Dat kan ik niet betalen. Tweedehands huizen en appartementen (ha) ook niet, tenzij ik in een flattenpark wil eindigen. Daar heb ik geen zin in, dus ik zit prima waar ik zit, in een klein vrije sector huur appartementje in het centrum van de stad waar ik ben geboren en opgegroeid, in de randstad.

Maar Ugli, waarom is er dit topic dan? Goeie vraag. Ik kwam puur toevallig een nieuwbouwproject tegen. En hij blijft maar in mijn hoofd zitten.

Huisje in kwestie:
- Half uur van mijn stad met de auto
- In het groene hart
- 70m2 woonhuis, met zolder, dus reken zo'n 55-60m2 aan niet-zolder-ruimte, dus niet extreem ruim. De woonkamer is zonder uitbouw 3.3m bij zo'n 4m, met uitbouw (die ik sowieso zou nemen) 3.3m bij 6m.
- Hele diepe tuin. Echt diep! Dieper dan een normale tuin. Er staan geen afmetingen bij, maar het totale kavel is 125m2 (dat is inclusief voortuintje van ik gok een meter diep). Wel smal, zo smal als het huis: 3.3m.
- Ruim binnen mijn budget. Als in, ik kan het kopen, de woonkamer uitbouw erbij nemen (+14.000) en dan heb ik nog zo'n 30.000-50.000 over voor muren, vloeren, etc.
- Het huisje is een beetje wat ik nu heb, maar dan in de vorm van een huisje i.p.v appartment. Er zit enkel een zolder en kamer extra bij. Ik kan dus mijn meubels gewoon meenemen waarschijnlijk, want die passen vast wel prima. Ik hoef dus alleen de afwerking te doen (muren, vloeren, keuken, badkamer, etc).
- Hypotheek maandlasten zouden zo'n 850 worden, dus echt goedkoop.

Mijn twijfels:
- Ik zou van een stad met 150.000 inwoners naar een dorpje met 1000 inwoners gaan
- Het is niet persé ruimer als wat ik nu heb, ik krijg er een tuin, extra kamer en een zolder bij in principe
- Het is een KOOP! huis. Hoe goed zou het verkopen als ik er ooit weg wil? Het is in het groene hart in de randstad maar wel echt in een niemandsland dorpje...
- Het ligt naast een antiek shop die ook spullen opknapt. Potentiële overlast?
- Ik ben dus niks anders dan de stad gewend. Dit dorpje is echt mini, er is niet eens een echte supermarkt, slechts een onbekende-naam-dorps-supermarkt. Er is ook geen drogist. Alleen een basis school, een paar restaurantjes, en verder misschien een 1/4e aan huisjes wat normaal in een woonwijk staat. 0 hoogbouw en één en al polder, dus echt heel schattig allemaal. Wel op 8 minuten met de auto aan weerszijden van het dorpje 2 aardig grote steden (100.000+) waar vast wel een Appie te vinden is en leuke winkels.

Mijn pre's:
- Het liefste woon ik in een (nieuwbouw) huis met vloerverwarming. Ik heb mijn hele leven in nieuwbouw huizen gewoond, en sinds ik in mijn huisje met vloerverwarming woon ben ik een verwend kreng geworden.
- Een tuin.
- Een VAATwasser, oh men wat mis ik die.
- Een extra kamer.
- Een leuke buurt, dus geen achterstandswijkje.

Ik ben dus niet op zoek. :D Maar heb me toch ingeschreven. En stel hè, ik krijg gespons, gewoon hypothetisch. Wat vinden jullie er dan van? Is het makkelijk overstappen van een stad naar een dorp? Zouden jullie het doen? Hij tikt al mijn pre's aan zoals je ziet, maar toch...Een dorp kan ik me zo niks bij voorstellen. Ik ga van het weekend er even heen, gewoon even kijken. Je moet toch wat leuks te doen hebben in Corona tijd.

Ben gewoon benieuwd naar input, dus laat maar horen. :)
Alle reacties Link kopieren
Hoe gehecht ben je aan de stad?
Mijn voorkeur zou uitgaan naar klein dorp
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Nieuwbouw is altijd een goede investering als je weer weg wilt. Ook in een mini dorpje denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Dorps supermarkt en paar restaurantjes klinkt helemaal prima trouwens.
Ik denk dat het valt of staat met hoe erg je gehecht bent aan de (het centrum) stad waar je nu woont. Maak je veel gebruik van de faciliteiten? Buiten coronatijd dus ;)
Een klein dorp is echt anders dan een stadscentrum daar moet je tegenkinnen.
Maar als je zegt, ik ga eigenlijk nooit terrassen/loop de stad in voor een hapje eten/wat dan ook kan je de stap wel wagen.
Alle reacties Link kopieren
Doen. Gaat echt geld opleveren.
Alle reacties Link kopieren
ik ben gillend weggerend uit een dorp ooit (en dat was 10x zo groot als jouw dorpje) :) dus ben misschien niet helemaal objectief
Maar ik zou wel even checken, wat de sfeer is in het dorp: zijn de winkels open op zondag? Wat is er gestemd de laatste verkiezingen etc. Dat zegt veel over de sfeer. En dat is in een dorp echt doorslaggevend
Alle reacties Link kopieren
Ik woon liever kleiner in de stad dan groter in een dorp waar niks te doen is, maar dat is uiteraard persoonlijk.
Ik denk dat je eerst eens goed moet gaan kijken en voelen. Wij hebben toevallig afgelopen week besloten om het niet te doen.
Wat vind je de voordelen van in de stad wonen?
Alle reacties Link kopieren
Zoals je het beschrijft klinkt het echt heel leuk

Lekker diepe tuin dat je inderdaad kan uitbouwen en achterin de tuin nog een tuinhuis met veranda kunt zetten

Ik zou gewoon binnenkort elke dag een naar het dorp gaan op verschillende tijden. Dat zie je wel hoe het leeft
Alle reacties Link kopieren
Het zou echt aan het dorp liggen voor mij. Ik heb twee keer even in een dorpje gewoond waarvan de ene 2000 inwoners had. Het was niet mijn ding. Iedereen kende elkaar, en ik kende er niemand. Misschien als je veel investeert in erbij horen dat het gemakkelijker gaat. Ik vond het ook vervelend dat er alleen een buurtsuper was met beperkte openingstijden. Ik ben blij dat ik in de “stad” bij picnic boodschappen kan bestellen en op een paar honderd meter de keuze heb uit meerdere supermarkten die tot 10 uur open zijn.

Oh en de tuin vond ik ook vervelend. Er woonden in mijn rijtje allemaal plattelandsjongvolwassenen (dat is vast geen woord). Die ook dezelfde mentaliteit hadden en dus vaak feestjes gaven, vuurkorfen en bbqs hadden en veel activiteiten buiten op volume standje 100 aan het ondernemen waren.
madamecannibale wijzigde dit bericht op 01-03-2021 15:47
21.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat gedaan! Maar ik ging samenwonen met iemand die uit het dorp zelf kwam. Waar ik terecht kwam kennen heel veel mensen elkaar en is sociale controle. Daar moet je tegen kunnen. Dat zou ik zeker even checken.
Ik woon in zo'n dorp :)
Iets meer inwoners, maar ook geen supermarkt of drogist, alleen een soort campingwinkel en een bakker.

Maar weet je wat het is. Die dorpen zijn ZO klein dat je dus met 5 minuten alweer in een ander dorp zit, waar meestal wel een supermarkt zit. En terrasjes. En een drogist. Dat is bij mij dus ook zo; Ik ben binnen no time op fiets of met de auto bij Jumbo, AH, Plus, Lidl, of de Aldi. Verder Kruidvat, Trekpleister en Da. En dan nog allerlei coffeeshops, restaurantjes, boetiekjes. Zitten ze in het dorp? Nee... Maar dit soort dorpen zijn niet groter dan een wijk, dus de afstand valt meestal echt reuze mee.
Dus kijk gewoon eens wat er in een straal van een paar km zit, vanaf die woning.

Het voordeel van een dorp is dat je in rust woont (meestal dan), en altijd de drukte en hectiek van de stad op kunt zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon nu hartje centrum, maar ik wil ooit weer naar een dorp. Lekker buiten, ik doe het daar goed op. Ik zou het doen.
O, dat is trouwens wel iets nu ik lees over Picnic bijvoorbeeld. Die komt dus nog niet in ons dorp. Thuisbezorgd heeft ook een zeer beperkt aanbod. Voor glasvezel zijn ze nu aan het peilen wat de interesse is van een hoop vergelijkbare minidorpjes hier; er moeten veel mensen meedoen, want de huizen liggen ver uit elkaar en dat is duur. Dat soort zaken dus wel.
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
01-03-2021 15:50
O, dat is trouwens wel iets nu ik lees over Picnic bijvoorbeeld. Die komt dus nog niet in ons dorp. Thuisbezorgd heeft ook een zeer beperkt aanbod. Voor glasvezel zijn ze nu aan het peilen wat de interesse is van een hoop vergelijkbare minidorpjes hier; er moeten veel mensen meedoen, want de huizen liggen ver uit elkaar en dat is duur. Dat soort zaken dus wel.
maar dat geldt voor veel plaatsen op het platteland, ook de grotere (denk: 15.000 inwoners), thuisbezorgd =De Chinees en boodschappen bestellen kan nog nergens
Alle reacties Link kopieren
Ik heb anderhalf jaar in the middle of nowhere gewoond. Dorp was 45 minuten lopen. Heerlijk rustig, daar niet van. Maar wat miste ik de stad. Zit nu in een appartement in het centrum. Heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
01-03-2021 15:42
ik ben gillend weggerend uit een dorp ooit (en dat was 10x zo groot als jouw dorpje) :) dus ben misschien niet helemaal objectief
Maar ik zou wel even checken, wat de sfeer is in het dorp: zijn de winkels open op zondag? Wat is er gestemd de laatste verkiezingen etc. Dat zegt veel over de sfeer. En dat is in een dorp echt doorslaggevend
10x zo groot? Dat is een stad joh :-D .

Maar ik ben het helemaal met je eens en ik woon mijn hele leven al in een dorp (ok op een aantal jaren op kamers in de stad na).

Kijk of de sfeer bij je past. Zijn er in het dorp activiteiten en verenigingen waar je je bij zou kunnen/willen aansluiten, of ben je juist meer een 'kluizenaarstype'. Worden er dingen georganiseerd of is er bijvoorbeeld een buurtvereniging? Hoe snel ben je in de stad voor meer voorzieningen en vind je dat snel genoeg?

Ik heb bijvoorbeeld om mensen te leren kennen jarenlang vrijwilligerswerk gedaan in het dorp waar ik nu woon. Mijn man heeft daar totaal geen behoefte aan en is meer op zichzelf. Hij wil ook niet met mij om boodschappen want ik kom voortdurend mensen tegen met wie ik ga staan te kletsen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben opgegroeid in deze stad. Mijn ouders en grootouders komen uit deze stad. Mijn familie en vrienden wonen in deze stad...Ik ken alleen deze stad haha. Het is een wel een stad waar iemand niet snel zou wonen als ze er niet geboren zijn. Want. Uhm. Nou oké hij is misschien een beetje ongezellig, buiten de winkelstraat en het oude dorpcentrum. Soms zelfs lelijk. Oké, iets vaker dan soms. Een niet erg knappe stad. Wel een hele handige stad, met alle verbindingen die een mens zou wensen. Dus gehecht? Vast wel, maar omdat ik niet beter weet denk ik. Om deze reden wil ik ook maximaal een half uur van deze stad vandaan wonen, een half uurtje met de auto is echt niks voor mij. Ik forenste voor Corona rustig een uur 1+ naar school en werk en heb mijn hobby op een half uur afstand. Dus ik kan erheen wanneer ik wil in principe.

lilalinda schreef:
01-03-2021 15:42
ik ben gillend weggerend uit een dorp ooit (en dat was 10x zo groot als jouw dorpje) :) dus ben misschien niet helemaal objectief
Maar ik zou wel even checken, wat de sfeer is in het dorp: zijn de winkels open op zondag? Wat is er gestemd de laatste verkiezingen etc. Dat zegt veel over de sfeer. En dat is in een dorp echt doorslaggevend

Oohh wat een goed idee! Ik ga dat meteen opzoeken. Ik probeerde al op te vissen of het een berucht biblebelt achtig dorpje is, maar het is zo klein dat je er met simpel Google niet gewoon komt.

gizzmo-returns schreef:
01-03-2021 15:43
Wat vind je de voordelen van in de stad wonen?
Ik had tot een half jaar geleden geen auto, maar met het OV kon ik letterlijk overal heen door de extreem goede verbindingen. Nu heb ik een auto, dus kan ik dat sowieso, of er nou OV is of niet. Verder loop ik met 5 minuten naar alle winkels die ik zou willen bezoeken. Maar ja, of je nou 5 minuten loopt of 8 minuten in een auto zit, dat zou mij mijn reet best roesten denk ik. Verder ben ik verkocht aan mijn reusachtige Appie XL met openingstijden tot 22.00 die op zondag ook gewoon van 7 tot 22.00 open is. En ik hou van mijn Picnic, haha.

wolkie schreef:
01-03-2021 15:45
Ik heb dat gedaan! Maar ik ging samenwonen met iemand die uit het dorp zelf kwam. Waar ik terecht kwam kennen heel veel mensen elkaar en is sociale controle. Daar moet je tegen kunnen. Dat zou ik zeker even checken.
Ik lees dit wel vaker over een dorp, maar snap nooit zo goed wat ermee bedoeld wordt. Op wat voor manier word je gecontroleerd in een dorp?


GreenLadyFern schreef:
01-03-2021 15:45
Ik woon in zo'n dorp :)
Iets meer inwoners, maar ook geen supermarkt of drogist, alleen een soort campingwinkel en een bakker.

Maar weet je wat het is. Die dorpen zijn ZO klein dat je dus met 5 minuten alweer in een ander dorp zit, waar meestal wel een supermarkt zit. En terrasjes. En een drogist. Dat is bij mij dus ook zo; Ik ben binnen no time op fiets of met de auto bij Jumbo, AH, Plus, Lidl, of de Aldi. Verder Kruidvat, Trekpleister en Da. En dan nog allerlei coffeeshops, restaurantjes, boetiekjes. Zitten ze in het dorp? Nee... Maar dit soort dorpen zijn niet groter dan een wijk, dus de afstand valt meestal echt reuze mee.
Dus kijk gewoon eens wat er in een straal van een paar km zit, vanaf die woning.

Het voordeel van een dorp is dat je in rust woont (meestal dan), en altijd de drukte en hectiek van de stad op kunt zoeken.
Ja, dat was ook een beetje mijn idee. Ik rijd zo naar één van de grotere steden vlakbij en dan kan ik los. Hier zitten dus 2 steden vlak bij, ieder aan 1 kant van het dorpje. De ene ken ik, ga ik het zeggen? Ja ik ga het zeggen. Dat is Woerden. Daar reed ik altijd doorheen en ken ik als een super schattig stadje op 1e gezicht, ben er nooit echt te voet geweest alleen. De andere ken ik niet, enkel van naam. Misschien maar eens kijken. Mij lijkt het inderdaad fijn dat er alleen maar laagbouw is. Ik woon nu tussen de torenflats, naast de randstadrail, met flattenparken in de verte. Daar heb je een hele berg polder en van die schattige straatjes met schetige huisjes. Sowieso staan er veel dure vrijstaande vila's daar.
lilalinda schreef:
01-03-2021 15:54
maar dat geldt voor veel plaatsen op het platteland, ook de grotere (denk: 15.000 inwoners), thuisbezorgd =De Chinees en boodschappen bestellen kan nog nergens
Is ook zeker zo. Al komt hier in het dorp dus wel de Jumbo en de Appie, verder niks bijzonders
Als je daar in de buurt zit, zit je inderdaad alsnog lekker centraal! Je blijft dicht bij de randstad, het is niet zo dat je naar het noorden van Groningen verhuist :)
Ik woonde hiervoor in het centrum van een stadje, daarna dus naar dit dorp verhuisd. Ik zou voor geen goud weer in een drukke stad gaan wonen.
Sociale controle: je buurvrouw die vraagt of je thuis werkt omdat ze je al een aantal dagen achter je computer heeft zien zitten.
Alle reacties Link kopieren
Hm op 1 staat VVD, 2 CDA, 3 één of andere onbekende lokale partij, 3 SGP, 4 Christenunie...Dat klinkt wel erg Christelijk.
Alle reacties Link kopieren
MissPiglet schreef:
01-03-2021 15:56
10x zo groot? Dat is een stad joh :-D .

Maar ik ben het helemaal met je eens en ik woon mijn hele leven al in een dorp (ok op een aantal jaren op kamers in de stad na).
ja, vonden ze zelf ook. Het hele platteland zit vol Dorpen die zich beroepen op stadsrechten, en officieel een stad zijn, Maar in alles een hele dodelijke dorpse moraal hebben. Alles wat anders (andere kleur/geaardheid etc) blieven ze niet, zij doen liever 'normaal'.
Het past echt niet bij mij.
Wat ik wel jammer vind, want ik snap de romantiek er wel van. Maar tja, romantiek is vaak ook niet helemaal gelijk aan de werkelijkheid

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven