Naaivragen topic

03-03-2021 21:30 125 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of er al een vergelijkbaar topic bestaat/bestaan heeft, maar ik stuit tijdens projectjes best vaak op vragen die eigenlijk heel makkelijk op te lossen zijn.

Ik naai een aantal jaar, maar altijd op beginnersniveau blijven steken. Ook les gehad, maar ik ben een kluns en werk langzaam, dus de ervaring bouwt zich maar langzaam op :lol:

Ik ben vast niet de enige, dus misschien zijn er wel mensen die het leuk vinden om elkaar op weg te helpen.

Dus stel hier je vragen over cryptische omschrijvingen in patronen, stofkeuzes en technieken. Hopelijk vindt iemand het leuk om te helpen :hyper:
Alle reacties Link kopieren
TO trapt af.

Ik wil als makkelijk projectje deze set maken maar ik vind de stofkeuze moeilijk https://knipmode.naaipatronen.nl/patron ... 4-top.html.

Het patroon zegt tricot stoffen, maar dat is nogal breed, de col lijkt in ieder geval wel wat stevigheid nodig te hebben. Wie helpt me op weg met stoftypes of specificaties om te zoeken :lightbulb:
Alle reacties Link kopieren
Ik lees graag mee... ik zit nog op het niveau 'alleen rechte lijnen' en maak vooralsnog alleen vlaggenslingers...
Alle reacties Link kopieren
Vutje schreef:
03-03-2021 21:34
Ik lees graag mee... ik zit nog op het niveau 'alleen rechte lijnen' en maak vooralsnog alleen vlaggenslingers...

Haha leuk en welkom. Wat zul je een vrolijk huis hebben ondertussen :-D
Alle reacties Link kopieren
Ik kom uit de meelees-stand. Ik ben even ‘ver’ als jij, TO.

Wat die col betreft: kun je die niet verstevigen met vlieseline? Ik zou niet voor een te zware stof gaan, want de col moet natuurlijk wel een beetje nonchalant hangen.

Leuke set overigens!
aimeemathijs wijzigde dit bericht op 03-03-2021 21:41
Reden: Woord teveel
0.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Er staat stevige jersey, dat is veel dikker er wat stijver dan tricot. Of je kunt aan de binnenkant van de col ook wat dunnere vlieseline strijken. Wordt het ook steviger van.
Alle reacties Link kopieren
Check in, best wel wat ervaring met tricot voor de kids. Er ligt een sweater voor mezelf te wachten.

Stevige Jersey zou ik een biologische katoentricot kiezen en geen viscosetricot, maar ik vind het een ingewikkelde omschrijving qua stof en een grote gok om online te kopen.
superuser2020 wijzigde dit bericht op 03-03-2021 21:45
2.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
helena2 schreef:
03-03-2021 21:41
Er staat stevige jersey, dat is veel dikker er wat stijver dan tricot. Of je kunt aan de binnenkant van de col ook wat dunnere vlieseline strijken. Wordt het ook steviger van.

Haha ik zie het nu ook staan in de link. In het blad staat alleen tricot stof :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Oeh, ik lees mee.
Een naaicursus volgen is altijd stiekem een droom van mij geweest.
Misschien dat ik na mijn opleiding alsnog een poging waag.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Als je online besteld staat er bij webshops vaak een gewicht per m2 bij vermeld. Bijvoorbeeld 140 gram/m2 is echt dunne tricot. Stevige tricot of jersey dan zit je vaak op 200 of 240 gram. Je zou ook french Terry kunnen gebruiken. Als je de col verstevigd let dan wel op dat je rekbare versteviging gebruikt, want anders past deze misschien niet meer over je hoofd.
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic!
Meteen een vraag!
Weet iemand een website om online fatsoenlijk garen en evt stoffen te bestellen?
Ik ben echt door alles heen...
Ik lees mee, ik heb op mijn negentiende mijn kostuumnaai- en coupeusediploma gehaald. Doe op dit moment weinig mee, maar kennis is er nog wel.

Heb ook vier jaar naailes gegeven. Misschien kan ik iets bijdragen voor de beginners.
Alle reacties Link kopieren
Leuk dat jullie aan het naaien zijn. Ik heb heel veel lappen liggen, maar dan ook echt heel veel. Als iemand ergens specifiek naar op zoek is kan ik er naar kijken.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
drominique schreef:
03-03-2021 22:48
Leuk topic!
Meteen een vraag!
Weet iemand een website om online fatsoenlijk garen en evt stoffen te bestellen?
Ik ben echt door alles heen...
De Stoffenkraam
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
textielstad.nl is erg goed in klantbegeleiding.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een col niet verstevigen met vlieseline. Dan valt het niet meer lekker denk ik.
Je hebt inderdaad stevigere jerseys, bijvoorbeeld punta di roma. Dit is wel vaak synthetisch (polyester). Maar dit is dusdanig stevig dat ik er geen col van zou willen.
Ik denk dat een gewone tricot ook zou werken met dit patroon overigens. De col word van dubbele stof gemaakt verwacht ik, dat geeft ook al stevigheid.
Het lastige lijkt me, je wilt de broek van dezelfde stof? Voor een broek wil je juist wel weer body. Zeker geen gewone katoenen tricot denk ik?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie tips. Ga daar eens rondkijken!
Op dit moment ben ik gordijnen aan het maken, schiet totaal niet op met een drukke baby.
Daarna zou ik ook een vlaggenlijn willen maken voor zijn verjaardag.
Alle reacties Link kopieren
Wattenbolleke schreef:
04-03-2021 06:30
Ik zou een col niet verstevigen met vlieseline. Dan valt het niet meer lekker denk ik.
Je hebt inderdaad stevigere jerseys, bijvoorbeeld punta di roma. Dit is wel vaak synthetisch (polyester). Maar dit is dusdanig stevig dat ik er geen col van zou willen.
Ik denk dat een gewone tricot ook zou werken met dit patroon overigens. De col word van dubbele stof gemaakt verwacht ik, dat geeft ook al stevigheid.
Het lastige lijkt me, je wilt de broek van dezelfde stof? Voor een broek wil je juist wel weer body. Zeker geen gewone katoenen tricot denk ik?

Ik ga voor de broek denk ik voor een andere stof, daar zou een dunne tricot helemaal niks voor zijn lijkt me. Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
okkervil schreef:
03-03-2021 22:20
Als je online besteld staat er bij webshops vaak een gewicht per m2 bij vermeld. Bijvoorbeeld 140 gram/m2 is echt dunne tricot. Stevige tricot of jersey dan zit je vaak op 200 of 240 gram. Je zou ook french Terry kunnen gebruiken. Als je de col verstevigd let dan wel op dat je rekbare versteviging gebruikt, want anders past deze misschien niet meer over je hoofd.

Dankje, ik zat inderdaad al naar gewicht te kijken maar handig om iets van een indicatie te hebben.
Alle reacties Link kopieren
drominique schreef:
03-03-2021 22:48
Leuk topic!
Meteen een vraag!
Weet iemand een website om online fatsoenlijk garen en evt stoffen te bestellen?
Ik ben echt door alles heen...

Ik probeer zelf wel bij mijn lokale winkel te bestellen in deze tijden ipv een grote online gigant, zou het jammer vinden als ze na de lockdown in de problemen zijn. Maar dat ligt natuurlijk heel erg aan je locatie.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook eens kijken op de site van driessenstoffen. Die hebben relatief goedkope stoffen, maar fijne katoenen tricot en french terry. Mijn ervaring is dat je ook gewoon uit moet proberen wat werkt qua stof en wat niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik neig nu naar de volgende

Voor de top:
https://www.hoofs-stoffen.nl/stoffen/ka ... rique.html
Voor de broek
https://www.hoofs-stoffen.nl/stoffen/ka ... etrol.html

Ziet iemand daar nog bezwaren in los van smaak :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
Patatje15 schreef:
04-03-2021 08:00
Ik neig nu naar de volgende

Voor de top:
https://www.hoofs-stoffen.nl/stoffen/ka ... rique.html
Voor de broek
https://www.hoofs-stoffen.nl/stoffen/ka ... etrol.html

Ziet iemand daar nog bezwaren in los van smaak :mrgreen:
Hoeveel naaiervaring heb je? Heb je een lockmachine?
Die bovenste ajour is volgens mij dramatisch om te naaien en rekt ook erg. Als je een lockmachine hebt zal het wel lukken denk ik.
Die onderste is een gewone tricot zo te zien? Zou je niet een dikkere nemen voor een broek?
Alle reacties Link kopieren
Oei, die ajour is prachtig maar echt een crime als je geen goede naaimachine hebt, of inderdaad, locker. Heb je een naaimachine met extra boventransport?
Alle reacties Link kopieren
Die onderste is een gewone tricot zo te zien? Zou je niet een dikkere nemen voor een broek?
Ja ik twijfel, hij is wel 240 g/m. Maar misschien ga ik toch maar winkelen op afspraak...

Goed punt van die bovenste stof, ik heb een fatsoenlijke machine maar geen lockmachine.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven