Gesprek- Hoe gaat de huizenmarkt zich ontwikkelen?

13-03-2021 17:00 472 berichten
:hello:
Mijn vriend gaat in zijn eentje een huis kopen, waar ik erbij kom wonen. Huizenmarkt is een dagelijks onderwerp hier. Los daarvan is wonen, huren en kopen iets wat mijn interesse heeft zodra ik afgestudeerd was en een baan kreeg. Het is een dankbaar onderwerp in alle sociale kringen. Het is vrij 'logisch' om op den duur een huis te kopen. Of groter te gaan wonen vanwege wensen, kinderen die er zijn/komen etc. Als je wat ouder bent ga je wellicht kleiner wonen. Er wordt veel samengewoond, veel relatiebreuken. Oftewel huis is een hot topic.

Iets wat al jarenlang speelt is het huizentekort (belangrijk thema met aankomende verkiezingen, maar bijna elke verkiezing wel), de dalende en stijgende huizenmarkt. Met name in de steden/randstad is het oververhit. Je kan soms niet eens meer een bezichtiging krijgen als je diezelfde dag nog belt. Huizen worden steeds duurder en duurder. Behalve met de laatste crisis van 2008 tot 2013. Relatief kort, 5 jaar. Als je bedenkt dat het daarna alleen duurder en duurder is geworden. In een artikel van Rtl nieuws van 2020 werd gezegd dat huizen gemiddeld 5-6% stegen met uitschieters van 10% per jaar.

Ik vraag mij af wat er gaat gebeuren de komende jaren huizenmarkt, de prijzen en de samenleving. Ik woon in een grote stad en hier ben je beperkt met wat je met 1 modaal salaris kopen. Niet zonder een gift van ouders, eigen geld. Een studio moet lukken, leuke, kleine (klus)woning of in minder aantrekkelijk deel van de stad. Samen met je partner (die ook een redelijk modaal salaris heeft) kopen geeft een betere kans.

Ik denk dat we niet meer in zo'n crisis terecht komen als in 2008. We hebben daarvan geleerd. Maar ja, wat is de verwachting voor de komende jaren? Als de huizen steeds duurder en duurder worden. Het is haast wel wat de gek ervoor geeft. In het filmpje (2018) staat dat een derde van de huizen boven de vraagprijs weg gaat. Ben benieuwd waar die tweederdere van die huizen staan. Aangezien de huizenmarkt steeds gekker wordt, is de inschatting van mij dat er nu nog meer huizen weg gaan boven de vraagprijs en de hoogte van de bedragen waarmee overboden wordt nóg hoger liggen. Een huis wat eerst 250.000 kostte, gaat over 5 jaar voor 319.000 weg (stijging van 5%). Starten komen nu al nauwelijks aan een huis. Op een gegeven moment kan het niet anders dat het stabiliseert of dat het weer instort?

Ik maak mij zorgen hoe de huizenmarkt zich nog gaat ontwikkelen. Ben benieuwd wat jullie gedachtes over zijn :)

https://www.nu.nl/geldzaken/6114216/nat ... elden.html

https://www.rtlnieuws.nl/economie/life/ ... boelhouwer
Check het filmpje ook
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 04-07-2021 13:03
99.25% gewijzigd
Minto schreef:
13-03-2021 17:03
Dit lijkt me meer een onderwerp voor de pijler Actueel.

Even in mijn glazen bol kijken:
Ik denk dat de huizenprijzen alleen maar zullen stijgen.
En ik verwacht dat meer mensen zich gaan vestigen in de noordelijke provincies, nu (deels) thuiswerken normaler wordt.
Huizenmarkt, dus ik dacht bij thuis. Ik zal aan de mods vragen of ze willen kijken wat de passende pijler is :)

Hoe denk je dat mensen duurdere huizenprijzen gaan financieren? Met de overwaarde op hun bestaande huis. Dus huizenbezitters houden met elkaar een soort van bubbel in stand?

Ik zou trouwens wel graag naar het zuiden, noorden of oosten willen verhuizen. Alleen familie en vrienden blijven in de randstad plakken. Vraag mij af hoe lang het duurt voordat mensen zich daadwerkelijk wat verder van de randstad gaan vestigen,
anoniem_82224 wijzigde dit bericht op 13-03-2021 17:11
32.02% gewijzigd
Rentestand is de meest bepalende parameter en de lange termijn verwachtingen zijn een zeer lage rente. Naar Japans voorbeeld. Huizenprijzen blijven stijgen maar de woonkosten blijven laag. Als je een half miljoen leent tegen 1.5% zijn de netto hypotheeklasten nog steeds maar 500 euro per maand plus eventuele aflossing. Vrijwel niks dus.
De huizenmarkt is overspannen het klapt vanzelf.
Alle reacties Link kopieren
Led-lampje schreef:
13-03-2021 17:14
De huizenmarkt is overspannen het klapt vanzelf.
Nee hoor, niks 'klapt vanzelf'. Daar zal een reden voor moeten zijn.
Voorlopig zie ik dat nog niet gebeuren. Zelfs met Covid nog genoeg mensen met koopkracht, nog steeds een schrijnend huistekort, en nog steeds een lage rentestand. Ik zie het voorlopig niet veranderen.
Een van die drie (of alle drie) zullen moeten veranderen voordat de huizenmarkt minder krap raakt.

:fortune:
-
Led-lampje schreef:
13-03-2021 17:14
De huizenmarkt is overspannen het klapt vanzelf.
Ik denk dat dit ook een reëel scenario is. Alleen wanneer en door wat?

En hebben we dan vervolgens weer te maken met mensen waarvan huizen onder water staan en door gedwongen verkoop met een restschuld zitten. Ik hoor nieuwe huizenkopers hier zelden over. Die zijn denk ik te druk om überhaupt een te kunnen kopen :hihi:
Antoon69 schreef:
13-03-2021 17:08
Rentestand is de meest bepalende parameter en de lange termijn verwachtingen zijn een zeer lage rente. Naar Japans voorbeeld. Huizenprijzen blijven stijgen maar de woonkosten blijven laag. Als je een half miljoen leent tegen 1.5% zijn de netto hypotheeklasten nog steeds maar 500 euro per maand plus eventuele aflossing. Vrijwel niks dus.

Maar slechts weinigen krijgen het voor elkaar om een half miljoen te lenen.

Jongeren kunnen vaak nog geen ton lenen. Maar wel voor 600 euro huren.
Phloxx schreef:
13-03-2021 17:18
Nee hoor, niks 'klapt vanzelf'. Daar zal een reden voor moeten zijn.
Voorlopig zie ik dat nog niet gebeuren. Zelfs met Covid nog genoeg mensen met koopkracht, nog steeds een schrijnend huistekort, en nog steeds een lage rentestand. Ik zie het voorlopig niet veranderen.
Een van die drie (of alle drie) zullen moeten veranderen voordat de huizenmarkt minder krap raakt.

:fortune:
Ik zie het wel gebeuren en heb het al vaker gezien in nog 10 jaar terug.
Alle reacties Link kopieren
Ik dank god op mijn blote knieeen dat ik mijn overwaarde van 4 ton gecashed heb.
In ons land is de kans dat ook maar iets klapt sowieso vrij klein, zou ik zeggen. Tenzij het nieuwe kabinet de HRA afschaft, maar dat zal ook wel niet.
Lovestar schreef:
13-03-2021 17:20
Ik denk dat dit ook een reëel scenario is. Alleen wanneer en door wat?

En hebben we dan vervolgens weer te maken met mensen waarvan huizen onder water staan en door gedwongen verkoop met een restschuld zitten. Ik hoor nieuwe huizenkopers hier zelden over. Die zijn denk ik te druk om überhaupt een te kunnen kopen :hihi:
Door groei van werkeloosheid als er crisis komt.
cuculuscanorus schreef:
13-03-2021 17:22
In ons land is de kans dat ook maar iets klapt sowieso vrij klein, zou ik zeggen. Tenzij het nieuwe kabinet de HRA afschaft, maar dat zal ook wel niet.
Twee keer een huis gekocht, 2 keer verlies geleden.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
13-03-2021 17:21
Maar slechts weinigen krijgen het voor elkaar om een half miljoen te lenen.

Jongeren kunnen vaak nog geen ton lenen. Maar wel voor 600 euro huren.
Jongeren zijn zwaar genaaid.
Mijn studievriendinnen zonder partner hebben
a) een studieschuld
b) geen eigen geld want door coschappen nooit tijd voor bijbaan en hierdoor ook nog hogere studieschuld
c) een te laag inkomen in hun eentje voor een fatsoenlijke hypotheek, wat nog meer begrensd wordt door de studieschuld
d) een te hoog inkomen voor de sociale huur
e) een te laag inkomen voor de particuliere vrije sector.
Het is echt een fucking drama.
-
Zolang vele nu overbieden op de huizenmarkt hebben ze niets van het verleden geleerd.
De prijzen zijn abnormaal hoog!
hannaa46 schreef:
13-03-2021 17:25
Twee keer een huis gekocht, 2 keer verlies geleden.
Dat kan. Maar dat kan aan meer liggen dan alleen in de daling van huizenprijzen.
Het zou best kunnen dat huizenprijzen zouden gaan dalen, maar instorting is wel een heel dramatisch begrip. Puur economisch geredeneerd moet dat in een dichtbevolkt land als Nederland vrijwel onmogelijk zijn, tenzij er sprake is van enorm bijzondere omstandigheden.
Alle reacties Link kopieren
Westerpaviljoen schreef:
13-03-2021 17:22
Ik dank god op mijn blote knieeen dat ik mijn overwaarde van 4 ton gecashed heb.

Wil je nu een sticker?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je iets te enthousiast bent als je veronderstelt dat we voldoende hebben geleerd van de vorige crisis. Ik ken ondertussen weer voldoende mensen die maximaal lenen en een gigantisch probleem gaan hebben bij het verlies van 1 inkomen (laat staan 2 inkomens op hetzelfde moment). Bovendien weegt sinds dit jaar de studieschuld minder zwaar, waardoor de leenruimte is toegenomen. Daarnaast las ik vanmorgen dat steeds meer mensen (inmiddels ruim 1/3 van alle kopers) geen financieringsvoorbehoud meer maken bij het kopen van een huis. Je loopt dat een wezenlijk risico op een boete van 10% van de aankoopprijs. Overbieden maakt ook nog eens dat je financiële buffer bij tegenslag aanzienlijk uitgeput kan worden. Kortom, de risico's op de huizenmarkt nemen toe. Een normaal effect van een groeiend risico is een grotere rentelast en een moeilijkere bank. Zodra dat inzet nemen ook de bewegingen af en heb je een recessie op de huizenmarkt.

Tot zover de ratio. Feit is dat ook wij ruim overbieden op woningen en vrij desperate zijn.
Phloxx schreef:
13-03-2021 17:25
Jongeren zijn zwaar genaaid.
Mijn studievriendinnen zonder partner hebben
a) een studieschuld
b) geen eigen geld want door coschappen nooit tijd voor bijbaan en hierdoor ook nog hogere studieschuld
c) een te laag inkomen in hun eentje voor een fatsoenlijke hypotheek, wat nog meer begrensd wordt door de studieschuld
d) een te hoog inkomen voor de sociale huur
e) een te laag inkomen voor de particuliere vrije sector.
Het is echt een fucking drama.

In je eentje, met baan op mbo-niveau, en halve ton op de bank en zonder studieschuld lukt het ook al niet. Sociale huur, negen jaar wachttijd, particuliere huur te duur, kamers alleen beschikbaar voor studenten.
cuculuscanorus schreef:
13-03-2021 17:26
Dat kan. Maar dat kan aan meer liggen dan alleen in de daling van huizenprijzen.
Het zou best kunnen dat huizenprijzen zouden gaan dalen, maar instorting is wel een heel dramatisch begrip. Puur economisch geredeneerd moet dat in een dichtbevolkt land als Nederland vrijwel onmogelijk zijn, tenzij er sprake is van enorm bijzondere omstandigheden.
In 1982 en 2009.
Mij zul je dan ook nooit horen beweren, dat een huis kopen een goede investering is voor de toekomst.
Alle reacties Link kopieren
Antoon69 schreef:
13-03-2021 17:08
Rentestand is de meest bepalende parameter en de lange termijn verwachtingen zijn een zeer lage rente. Naar Japans voorbeeld. Huizenprijzen blijven stijgen maar de woonkosten blijven laag. Als je een half miljoen leent tegen 1.5% zijn de netto hypotheeklasten nog steeds maar 500 euro per maand plus eventuele aflossing. Vrijwel niks dus.
Beetje kort door de bocht dit maar ok. Bij 500.000 zit je al snel aan bijna 2.000 per maand
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
13-03-2021 17:29
Wil je nu een sticker?
Nee hoor. Ik vind de huizenmarkt een drama.
Het is wel zo dat ik min of meer vastzit in dit huis. Het is een leuk huis, dus ik ben gezegend genoeg, maar iets anders kopen is ook gewoon vrij lastig. Zelfs in de goedkopere regio waar ik woon, gaan de prijzen stijl omhoog.
Andersom schreef:
13-03-2021 17:21
Maar slechts weinigen krijgen het voor elkaar om een half miljoen te lenen.

Jongeren kunnen vaak nog geen ton lenen. Maar wel voor 600 euro huren.

Ik denk dat dat wel weer gaat veranderen. Zeker als je 100k+ aan eigen geld kan inbrengen.


Maar jongeren worden inderdaad geweldig genaaid door de oudere generatie. Maar zolang jongeren zo individualistisch ingesteld blijven zal er niet snel iets wezenlijks veranderen denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Niemand weet natuurlijk wat de toekomst doet maar ik kijk ook even in mijn glazen bol :fortune:

De huizenprijzen in Nederland hangen veel meer samen met de betaalbaarheid dan met het woningtekort. Zolang de rentes laag blijven kunnen mensen meer lenen voor hun huis. Een andere belangrijke factor worden nu de verkiezingen. Kijk ik zo eens in wat partijprogramma’s dan willen een aantal partijen de leenruimte vergroten, sommigen het mogelijk maken meer aflossingsvrij te lenen, of de overdrachtsbelasting helemaal afschaffen. Allemaal factoren die er alleen maar voor zullen zorgen dat de prijzen nog verder stijgen.

Ik vind het aan de ene kant prima dat de prijzen stijgen want ik ben al ingestapt. Maar voor mensen die nu in een particuliere huurwoning wonen of voor de jongere generatie is het moeilijk om nog in te stappen. Aan de andere kant vind ik dat een koopwoning ook te veel wordt gezien als iets dat voor iedereen beschikbaar moet zijn. Als ik dan lees dat meer dan een derde van de sociale huurders (verreweg de meeste huurhuizen in Nederland) afhankelijk is van huursubsidie, dan denk ik niet dat die mensen beter af zijn in een koopwoning. Bij een koopwoning komen een hoop extra kosten kijken, dat vergeten mensen wel eens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven