Ervaringen single split airco op de overloop

26-03-2021 13:54 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na een aantal warme zomers overwegen wij een airco te laten plaatsen, ook meerdere offertes opgevraagd. Maar ben toch echt benieuwd naar ervaringen van de consument zelf en niet van de verkopers.

Nu overwegen we om een airco op de overloop te laten plaatsen (5kw single split) die de hele bovenverdieping (3 slaapkamer + overloop) verkoeld.
Op elke slaapkamer 1 plaatsen is nogal een kostenplaatje, maar is ook nog zeker een overweging.

Kortom ik ben benieuwd naar mensen die er ervaring mee hebben om de hele bovenverdieping te koelen met 1 airco.
Koelt het genoeg af? Of moet je halverwege de nacht de boel weer aanzetten omdat je alsnog uit bed drijft? Daar heb ik namelijk geen zin in.. Ben een beetje bang dat het achteraf toch niet genoeg afkoelt.

En zijn er mensen die bekend zijn met het merk Tosot? Artel of Haier?

Of gewoon toch lekker voor 'veilig' gaan en een Mitsubishi/LG/Samsung gaan?
Ik zou lekker voor de Mitsubishi gaan.

En 1x 5 kW kan voldoende zijn voor de hele verdieping, maar dat hangt ook af van isolatie en oppervlakte.

Als het huis uit deze eeuw is en ongeveer 50 m2 oppervlakte, dan zal het wel voldoende zijn.

Een jaren 60 woning en boven 100 m2, dan zeker niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook benieuwd naar ervaringen.
Heb 3 weken geleden iemand gehad voor een offerte.
Zij werken met mitsubishi en hij vertelde dat op de overloop nu best mogelijk is met de krachtigere apparaten van tegenwoordig.
Ik heb nog geen idee van het prijsverschil (heb de offerte nog niet binnen) maar die zal qel behoorlijk zijn...3 apparaten of 1.
Wij hebben 2 weken geleden een LG op de overloop laten plaatsen.
Nog niet zelf gebruikt dus maar meerdere familieleden van ons hebben dezelfde constructie al sinds vorig jaar en die zijn heel tevreden.
Hele bovenverdieping koel en zelfs beneden kan gekoeld worden (boven alle slaapkamerdeuren dicht en de koele lucht gaat ook naar beneden)

Of wij in de praktijk de airco snachts aan laten weet ik dus ook nog niet maar het ding maakt nauwelijks geluid (én zit dus niet op de slaapkamer zelf)

We hebben er een afstandsbediening bij én kunnen het bedienen met onze mobiele telefoons dus hoef er niet eens bed voor uit om aan/uit/kouder te zetten.
Alle reacties Link kopieren
Wil je delen wat je hiervoor kwijt was PoezzinBoots? En is er een makkelijke verbinding te maken met buiten?
Ik vind dat apparaat buiten wel lelijk, maar ja... hitte vind ik nog vervelender.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een 2 onder 1 kap nieuwbouwwoning. Erg goed geïsoleerd. Zomers zijn de muren binnen gewoon warm.

Zomers (niet eens in de warmste dagen) zijn de slaapkamers als snel 28 graden. Tijdens echte warme dagen niet eens meer te meten door de babyfoons.

Bovenverdieping is +/- 70 m2

@Valisa: Het verschil tussen op de overloop en alle slaapkamers was bij ons ongeveer €2500. En het ging om een Mitsubishi. Maar ook voorstellen van andere merken gekregen, maar nijg wel naar een A merk ondanks duurdere kosten.

Ik ben ook erg benieuwd of ik mijn Essent flink omhoog moet gooien per maand.. Ik snap dat het omhoog moet, maar doe ik dan €20 omhoog per maand? Of moet ik al gauw aan het dubbele denken per maand? Ik heb werkelijk geen idee..
Ik zou ook voor mitsubishi 'electric' gaan (er is overigens ook een mitubishi 'heavy' variant maar 'electric' is wat geavanceerder). Kijk ook maar eens naar het geluidsniveau en het energieverbruik (COP-EER).

Qua capaciteit moet een unit met 5 kW op de overloop het makkelijke aan kunnen; het nadeel is dat je luchtverdeling beperkt is. De doorstroming naar de kamers is wat beperkt en je moet eigenlijk de deuren open laten staan.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook heel benieuwd PoezzinBoots. Wat voor soort woning hebben jullie en wat hebben ze bij jullie geplaatst? 3,5 kw of 5 kw? En inderdaad ook heel benieuwd wat je kwijt was.

Hier is de deuren open laten nachts geen optie, slecht slapende en elkaar wakker makende kinderen, al hoop ik dat dat natuurlijk over een aantal jaar beter is.

Hier offerte van €2400 voor Mitsubishi op de overloop 5kw.
Claudia2010 schreef:
26-03-2021 14:13
Wil je delen wat je hiervoor kwijt was PoezzinBoots? En is er een makkelijke verbinding te maken met buiten?
Ik vind dat apparaat buiten wel lelijk, maar ja... hitte vind ik nog vervelender.

€ 1850 incl plaatsen.

Het had goedkoper gekund maar wij wilden dat apparaat buiten niet aan de voorkant van het huis. Naar de voorkant was makkelijker geweest.
Nu moesten ze eerst van de eerste verdieping naar de zolder en daar weer naar beneden omhet platte dak van onze aanbouw achter te komen.

De kortste weg had zo €300 gescheeld.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben er een op de voorzolder hangen, deze koelt ook de eerste verdieping genoeg om lekker te slapen. In de nacht doen wij hem altijd uit. Wel een wat zwaardere genomen daarom. Wij hebben al 15 jaar een airco nooit meer zonder. 7 jaar geleden 1 laten plaatsen voor rond de 1700 geloof ik. Een Mitsubishi fijn apparaat met weinig geluid.
Ik moest even het typenummer zoeken boven maar we hebben 3,5 kw

Voor onze kubieke meters moest dit meer dan voldoende zijn zei de intallateur (en daar vertrouw ik dan maar op)
We wonen in een jaren 50 tussenwoning.


Deze is het https://www.aircosuper.nl/LG-PC12SQ-Sta ... nditioning

(niet onze installateur overigens maar de prijs komt wel overeen als het de eenvoudigste aansluiting zou zijn)
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben er eentje in de slaapkamer boven en de overloop wordt ook goed koel. Dus andersom kan ook, lijkt me.
Onder in de woonkamer ook eentje en als je de deur openzet, is het in de keuken ook koel.

Ik zou voor een bekend merk gaan.
Life is short. Eat dessert first.
Wij hebben er in elke slaapkamer 1.

Het lijkt mij toch niet helemaal werken om er een op de overloop te plaatsen die alle slaapkamers verkoeld, Dan moeten ook alle deuren open blijven.

Warmte stijgt omhoog, ik gok dat het apparaat veel harder moet werken in een 'open' ruimte, dan in 3 gesloten ruimtes.
Maar dit is een aanname, geen ervaring dus.

Wij hebben Mitsubishi's
Alle reacties Link kopieren
86Saar schreef:
26-03-2021 14:16

Ik ben ook erg benieuwd of ik mijn Essent flink omhoog moet gooien per maand.. Ik snap dat het omhoog moet, maar doe ik dan €20 omhoog per maand? Of moet ik al gauw aan het dubbele denken per maand? Ik heb werkelijk geen idee..
Heb je een slimme meter? Dan kan je de app van Essent gemakkelijk gebruiken voor je verbruik. Een paar dagen de airco aan en de app verteld je wel hoe je ervoor staat met je maandbedrag.
Felidaes schreef:
26-03-2021 15:03

Het lijkt mij toch niet helemaal werken om er een op de overloop te plaatsen die alle slaapkamers verkoeld, Dan moeten ook alle deuren open blijven.

Bij mijn familieleden werkt dat prima. Maar die vinden een open deur dan ook geen probleem.

Wij ook niet. Geen kinderen hier en de werkkamer kan gewoon dicht als daar niet gerwerkt wordt. Het is maar net wat bij je gezin past.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben 'm in onze slaapkamer omdat we de deur op een kier zetten 's nachts. Het moet heel donker zijn voor mij. Op de overloop werkt idd alleen met open deuren. En dan moet je 'm wel vol laten koelen, denk ik? Wij zetten 'm op slaapstand, dan hoor je 'm niet.
Life is short. Eat dessert first.
Ik heb er een op m'n slaapkamer. Kon niet op de overloop zonder allemaal enorme gaten in plafond of andere kamers te maken. En ik ben toch maar alleen.

Heerlijk!

Maak je niet druk over de stroomrekening. Ik heb regelmatig de hele nacht en soms zelfs ook de hele dag die airco aangehad. Heb toen een klein rekensommetje gedaan en het kostte me nog geen 10 euro extra die maand aan stroom. Dus zeker niet je maandbedrag gaan lopen ophogen met twee tientjes voor die paar weken dat ie volop draait.

Waarom laat je 'm 's nachts niet aanstaan? Ik vond dat heerlijk. Maakt amper geluid. Ook een Mitsubishi.
86Saar schreef:
26-03-2021 14:19
Ik ben ook heel benieuwd PoezzinBoots. Wat voor soort woning hebben jullie en wat hebben ze bij jullie geplaatst? 3,5 kw of 5 kw? En inderdaad ook heel benieuwd wat je kwijt was.

Hier is de deuren open laten nachts geen optie, slecht slapende en elkaar wakker makende kinderen, al hoop ik dat dat natuurlijk over een aantal jaar beter is.

Hier offerte van €2400 voor Mitsubishi op de overloop 5kw.
Als je koelt tot de zon onder is, dan blijft het echt wel koel binnen gedurende de nacht.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
26-03-2021 15:18
Als je koelt tot de zon onder is, dan blijft het echt wel koel binnen gedurende de nacht.
Dat ligt er maar net aan. In ons vorige huis (benedenwoning) lag onze kleine slaapkamer in een aanbouw op het zuiden. Omdat het een klein kamertje was (met 2 warme slapende lijven) en omdat de muren heel de nacht de hitte van de dag bleven afgeven, werd het daar snachts heet als we de deur niet open lieten naar de ruimte met de airco.
-
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben 3x Tosot. Alles apart omdat we apart willen kunnen koelen en verwarmen. Slaapkamer op het noorden: in de nacht de airco uit. Slaapkamer op het zuiden: nog een aantal uur in de nacht aan. Koelt zacht, in te stellen op wifi.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
26-03-2021 15:18
Als je koelt tot de zon onder is, dan blijft het echt wel koel binnen gedurende de nacht.
Niet tijdens een hittegolf. :proud:

Die 40gr vorig jaar, mijn hemel. Blij dat ik een airco heb die geen geluid maakt voor zulke nachten.
Life is short. Eat dessert first.
doornroosje9 schreef:
26-03-2021 16:18
Niet tijdens een hittegolf. :proud:

Die 40gr vorig jaar, mijn hemel. Blij dat ik een airco heb die geen geluid maakt voor zulke nachten.

Toen had ik nog de mobiele airco. Wat een rotherrie. En koelen...mwoa, niet echt.
Ik heb hopelijk mijn laatste hete plaknacht met een slaapkamer die 30 graden is nu gehad.
DS1971 schreef:
26-03-2021 15:18
Als je koelt tot de zon onder is, dan blijft het echt wel koel binnen gedurende de nacht.
Nee hoor, helaas werkt dat dus echt heel vaak niet zo bij echte hitte die langer dan 2 dagen duurt.
PoezzinBoots schreef:
26-03-2021 15:06
Bij mijn familieleden werkt dat prima. Maar die vinden een open deur dan ook geen probleem.

Wij ook niet. Geen kinderen hier en de werkkamer kan gewoon dicht als daar niet gerwerkt wordt. Het is maar net wat bij je gezin past.
Lijkt mij ook prima te doen, zelfs met kinderen en een kat. Alles beter dan smerige warmte. :-D :-D
Alle reacties Link kopieren
PoezzinBoots schreef:
26-03-2021 16:38
Toen had ik nog de mobiele airco. Wat een rotherrie. En koelen...mwoa, niet echt.
Ik heb hopelijk mijn laatste hete plaknacht met een slaapkamer die 30 graden is nu gehad.
Ik het jaar ervoor ook tijdens die lange hittegolf. Mobiele airco gekocht en na die zomer onmiddellijk een afspraak voor vaste airco boven en onder te laten installeren. Wat een genot zeg!
Life is short. Eat dessert first.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven