Vaste airco

03-04-2021 18:39 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi..na een paar zomers met hittegolven overwegen wij de aanschaf van een vaste airco. Maar ze zijn behoorlijk duur...hoe is jullie ervaring hiermee? Is het het geld waard voor een paar warme weken per jaar? En hoeveel kostte het bij jullie? We hebben een standaard rijtjeshuis...woonkamer ongev 30m2. Boven 3 kamers en 1 slaapkamer op zolder. We weten nog niet precies wat we willen....we zijn even ideeën aan het opdoen.
Alle reacties Link kopieren
Met je eens dat het voor die paar nachten dat het bloedverziekend heet is, fijn zou zijn, maar dan bedenk ik me weer: dat zijn er hooguit 10 per jaar. En ja, shit dat het dan even té warm is om het fijn te hebben, maar ik ga geen airco laten installeren voor 10 dagen per jaar.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar aangeschaft, en wat een zegen! Het werd bij ons bekant 40 graden in de slaapkamer (alles pot dicht en afgeplakt en weet ik veel) en die we hebben is echt stil 's nachts (nadat we de externe pomp om het water naar boven af te voeren hadden laten verwijderen en toch maar wel door het kozijn een afvoer te maken) en hij kan ook verwarmen. Dat gebruiken we niet om de slaapkamer te verwarmen (ieks) maar wél om de was, die daar hangt, in de winter sneller te laten drogen soms. Of om net even t vocht van de was uit de lucht te halen.
Denk niet te lang, als je het nog voor deze zomer geïnstalleerd wil hebben, de wachttijden lopen weer snel op.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben 2 jaar geleden een vaste airco laten installeren en had dat echt al 10 jaar eerder moeten doen. Voorkant van het huis op het Zuiden, op zolder helemaal glas aan de voorkant en al heel snel bloedheet.
Echt onzin dat het 'voor 10 dagen per jaar' is. Is bij ons zeker niet het geval.
Het is echt super comfortabel.
En wat Gizzmo ook al schrijft: als je het nog voor de zomer wilt laten installeren, ben je nu waarschijnlijk al rijkelijk laat.
Wij hebben in het najaar offerte laten maken en installatie is gedaan begin maart.
girasole3 wijzigde dit bericht op 03-04-2021 18:51
24.80% gewijzigd
Wij hebben er eentje, maar het wordt hier dan ook enorm warm in de zomer. We hebben een aanbouw met plat dak en een pui op het zuiden. Bij ons staat die toch met enige regelmaat aan in de periode april-september. We hebben er ook boven eentje, iedereen slaapt als een roosje tijdens die plaknachten. Hij gaat dan van 19:00-22:00u aan, dan uit en daarmee slapen we prettig.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het de prijs dubbel en dwars waard. Maar ik slaap al vanaf 23/25 graden overdag, niet meer lekker op onze zolder. Het loopt daar snel op qua temperatuur. Dus ik gebruik hem s zomers veel vaker dan alleen op bizar hete dagen.
Dit jaar ook op zolder moeten werken en toen ook zeer dankbaar geweest dat ik daar airco had.
Alle reacties Link kopieren
Zeker de moeite waard. Na drie!!! hittengolven in 2019, hebben we beslist om boven en onder vaste airco te laten installeren. Door corona is het uitgelopen en was het pas in mei 2020 klaar. Goddank, want die zomer werd het 40+. Ik was dolgelukkig dat ik dat ding had.

In 2019 geprobeerd met een mobiele airco, maar als je het geld hebt, laat vaste airco installeren. Jeetje, wat een genot.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben onlangs 3 airco's laten installeren. Althans, 2 buiten units en 3 binnen. Op zolderkamer bij zoon van 3,5 kwh en voor onze kamer en andere zoon een van 7 kwh. Totale kosten 5000 euro.

We hebben het al een paar keer gebruikt, heb graag een koele kamer van 18 graden en dan even de airco aan, heerlijk.

Mijn zoon heeft de airco ook al een aantal keer aangezet zowel voor koude als warme lucht. We hebben vloerverwarming wat vrij lang duurt voordat het warm wordt en gas is duurder dan stroom dus gebruikt hij het nu als een soort warmtepomp met hetelucht verwarming.

We hebben het er jaren over gehad en zijn een kleine 2 jaar geleden verhuisd naar deze nieuwbouwwoning waar het erg warm kan worden in de zomer, nog geen spijt van gehad.
Alle reacties Link kopieren
Hou je ook rekening met waar je hem plaatst, en de geluidsoverlast voor je buren?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik heb mijn airco nu 2 jaar en het is absoluut zalig! Heb 'm begin van de week al even aangehad.

Heb 2 binnenunits (woonkamer en slaapkamer) en 1 buitenunit.

Hoop voor je dat je nog op tijd bent voor a.s. zomer trouwens! Tussen het moment dat ik besloot er voor te gaan tot het moment van installatie zaten zeker 3 maanden.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben al 15 jaar airco, beste aanschaf ooit. Enne hij draait zeker 3 maanden per jaar, niet hele dagen hoor maar ons huis wordt gewoon snel warm en raakt het slecht weer kwijt. Gewoon dat benauwde even het huis uit.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
03-04-2021 19:04
Hou je ook rekening met waar je hem plaatst, en de geluidsoverlast voor je buren?
De nieuwste airco's zijn toch ontzettend stil?

Nou ja, de buren hebben een pelletkachel en die afvoerbuis steekt door een muur, richting ons huis. Niet eens omhoog, nee horizontaal. :cry:

Maar goed, daar ging het niet over. :proud:
Life is short. Eat dessert first.
thuis/ervaringen-single-split-airco-op- ... ges/475825
pejeka schreef:
03-04-2021 18:41
Met je eens dat het voor die paar nachten dat het bloedverziekend heet is, fijn zou zijn, maar dan bedenk ik me weer: dat zijn er hooguit 10 per jaar. En ja, shit dat het dan even té warm is om het fijn te hebben, maar ik ga geen airco laten installeren voor 10 dagen per jaar.

Hoef jij ook niet te doen hé.
Vind je het goed dat de topicopener dat wel wil?
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel waren jullie kwijt voor boven en beneden?
En als we alleen budget hebben voor 1 verdieping..wat is dan het fijnst? Slaapkamers of beneden (ook voor hond en katten?)
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel waren jullie kwijt voor boven en beneden?
En als we alleen budget hebben voor 1 verdieping..wat is dan het fijnst? Slaapkamers of beneden (ook voor hond en katten?)
Groezeltje schreef:
03-04-2021 19:19
Hoeveel waren jullie kwijt voor boven en beneden?
En als we alleen budget hebben voor 1 verdieping..wat is dan het fijnst? Slaapkamers of beneden (ook voor hond en katten?)

In dat linkje wat ik net plaatste staan ook prijzen en plaatsen waar ze geplaatst zijn.
Alle reacties Link kopieren
Boven, zeker boven. Goed kunnen slapen is zo belangrijk.

Onze airco was vrij duur, bij jullie is het goedkoper volgens mij. België hier. 4500 euro voor één unit buiten en twee binnen.
Life is short. Eat dessert first.
Groezeltje schreef:
03-04-2021 19:19
Hoeveel waren jullie kwijt voor boven en beneden?
En als we alleen budget hebben voor 1 verdieping..wat is dan het fijnst? Slaapkamers of beneden (ook voor hond en katten?)
Voor 2 units betaalde ik 2700. Je bent voor eentje ook veel geld kwijt en je zit niet de hele dag in je slaapkamer en je slaapt niet in de woonkamer, dus beter gewoon gelijk goed aanpakken. Als je volgend jaar een extra unit wil laten installeren ben je nog véél meer kwijt.
doornroosje9 schreef:
03-04-2021 19:23
Boven, zeker boven. Goed kunnen slapen is zo belangrijk.

Onze airco was vrij duur, bij jullie is het goedkoper volgens mij. België hier. 4500 euro voor één unit buiten en twee binnen.
Da's heftig zeg! Welk merk is dat?
Zelf heb ik HiSense.
Alle reacties Link kopieren
PoezzinBoots schreef:
03-04-2021 19:19
Hoef jij ook niet te doen hé.
Vind je het goed dat de topicopener dat wel wil?
Voor mijn part hangt TO 20 airco's neer. Zou niet weten waarom ik dat goed zou moeten vinden. Gaf alleen aan dat ik het zelf overbodig vind voor de 10 dagen of twee weken per jaar dat het echt heel warm is.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik kan niet meer goed tegen warmte/grote temperatuurwisselingen sinds de overgang, dus is gewoon fijn om naar behoefte te kunnen koelen. Ik zet ze wel uit als ik ga slapen, maar dan is het zelfs tijdens de hittegolf 21 graden op 't moment dat ik naar bed ga en heb ik de fan boven m'n bed aan.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben m boven hangen. Bovenaan de trap. Kou zakt. Dus t halletje koelt ook. We hebben toen een extra zware besteld. Als t nodig is, zetten we de deur tussen de woonkamer/halletje open. Je ziet de temperatuur dan zakken
Alle reacties Link kopieren
Vraagje: hebben jullie Een onderhoudscontract? Dat ie 1x per jaar schoongemaakt en nagekeken wordt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven