Vaste airco

03-04-2021 18:39 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi..na een paar zomers met hittegolven overwegen wij de aanschaf van een vaste airco. Maar ze zijn behoorlijk duur...hoe is jullie ervaring hiermee? Is het het geld waard voor een paar warme weken per jaar? En hoeveel kostte het bij jullie? We hebben een standaard rijtjeshuis...woonkamer ongev 30m2. Boven 3 kamers en 1 slaapkamer op zolder. We weten nog niet precies wat we willen....we zijn even ideeën aan het opdoen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben alleen boven een unit hangen. Zo fijn! We slapen hier heerlijk, ook tijdens plaknachten. Ik zou de airco ook accuut laten maken als deze kapot is.
En waarom boven? Omdat een gebrek aan slaap echt funest is voor je functioneren. Als het echt heel warm is net als afgelopen zomer dan gaan hier alle deuren open en wordt het beneden ook wel iets koeler maar dat is minimaal.
Hou er wel rekening mee dat het niet alleen de aanschaf is die kosten geeft, airco’s zijn ook echte stroomvreters!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben net een offerte gehad.
Op alle 3 de slaapkamers en in de woonkamer 1.
Kost totaal 11 duizend euro.
Vind dat wel echt heel veel geld.
Ga toch nog even andere offertes ook opvragen.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
03-04-2021 19:26
Da's heftig zeg! Welk merk is dat?
Zelf heb ik HiSense.
Panasonic, totaal koelvermogen 7300 W. Die installateur is ontzettend goed en wij wilden per se deze. Perfect afwerking tegen het huis, geen rommel, ruimden keurig op. Fluisterstille airco ook, je hoort 'm nauwelijks.
Life is short. Eat dessert first.
Het hangt denk ik ook van je huis af. Ons huis is niet zo heel warm in de zomer. Enige ruimte die ruim boven de 30 graden wordt is de zolder, waar dochter slaapt. Met een ventilator aan kan ze goed slapen en heeft ze weinig last van de hitte. Zelf heb ik met een plafondventilator (ideaal) ook weinig last van de hitte.
Als je het eenmaal gewend bent, wil je vast niet meer zonder, maar de hitte stoort mij niet voldoende om er zoveel geld (ik vind het echt heel veel geld) aan uit te geven. Daarnaast is het een belasting voor het milieu (vooral de koelvloeistof) en vind ik de buitenunits aan de gevel aan wel erg lelijk.
anoniem_380947 wijzigde dit bericht op 03-04-2021 19:54
2.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een airco van Toshiba. 1 unit buiten en twee units binnen. Onze beneden unit is voor ongeveer 60m2. Boven is hij voor ongeveer 30m2, we kunnen dan de slaapkamerdeur open laten en het lukt dan goed om er nog een slaapkamer mee te koelen. Het kostte ongeveer 3500 euro.

Wij hebben geen onderhoudscontract. Onze monteur vond dat onzin. Er zit een filter in die je makkelijk zelf schoon kunt maken.
Mijne is ook fluisterstil gelukkig! En afwerking/rommel op ruimen was ook gedaan. Installateur uit mijn dorp die hier heel veel huizen van airco/cv-ketels voorziet. Ik had er in totaal 3 laten langskomen voor een offerte en eentje was me veel te duur, zelfs na afdingen. Een ander zat op het zelfde prijsniveau, maar van deze hoorde ik veel positieve ervaringen vanuit buurtgenoten en dat gaf de doorslag. Ik heb mijn cv-ketelonderhoud ook overgeschreven naar deze, zodat onderhoud gecombineerd wordt.
Alle reacties Link kopieren
Hier werd het max 26 graden in de woonkamer (rolluiken naar beneden tijdens hittegolven en 's nachts alles open). Dat vind ik gewoon te warm. En zeker in de nacht moet het koel zijn. Zelfs in de winter staat hier het slaapkamerraam nog open.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
asimov schreef:
03-04-2021 19:53
Wij hebben een airco van Toshiba. 1 unit buiten en twee units binnen. Onze beneden unit is voor ongeveer 60m2. Boven is hij voor ongeveer 30m2, we kunnen dan de slaapkamerdeur open laten en het lukt dan goed om er nog een slaapkamer mee te koelen. Het kostte ongeveer 3500 euro.

Wij hebben geen onderhoudscontract. Onze monteur vond dat onzin. Er zit een filter in die je makkelijk zelf schoon kunt maken.
Yep, dat zei die van ons ook. Eén keer per jaar eens nakijken en klaar.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
03-04-2021 19:54
Mijne is ook fluisterstil gelukkig! En afwerking/rommel op ruimen was ook gedaan. Installateur uit mijn dorp die hier heel veel huizen van airco/cv-ketels voorziet. Ik had er in totaal 3 laten langskomen voor een offerte en eentje was me veel te duur, zelfs na afdingen. Een ander zat op het zelfde prijsniveau, maar van deze hoorde ik veel positieve ervaringen vanuit buurtgenoten en dat gaf de doorslag. Ik heb mijn cv-ketelonderhoud ook overgeschreven naar deze, zodat onderhoud gecombineerd wordt.
Hier ook positieve ervaringen van mensen die we kenden. Vind ik heel belangrijk!
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Heb net toevallig ook een offerte aangevraagd voor 3 slaapkamers en 1 buitenunit. Deze offerte kwam op € 4400 uit.
doornroosje9 schreef:
03-04-2021 19:54
Hier werd het max 26 graden in de woonkamer (rolluiken naar beneden tijdens hittegolven en 's nachts alles open). Dat vind ik gewoon te warm. En zeker in de nacht moet het koel zijn. Zelfs in de winter staat hier het slaapkamerraam nog open.
Tijdens hittegolven was het op 'n gegeven moment 28 graden in huis en dat kreeg ik er niet zomaar meer uit. En ook rolluiken op de zonnekant dicht. Toen was ik 't dus helemaal zat. Kan daar echt niet meer tegen. Tijdens de ergste hittegolf kan ik het nu binnen op 21/22 graden krijgen. Wil nooit meer anders!
Heb dus ook bewust wél een onderhoudscontract omdat als ie stil valt je dan gelijk hulp kan krijgen.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
03-04-2021 18:46
Denk niet te lang, als je het nog voor deze zomer geïnstalleerd wil hebben, de wachttijden lopen weer snel op.
Euh ja, ik heb eind februari besteld en dat kon toen nog net voor half juli allemaal op tijd geleverd en gemonteerd worden.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
03-04-2021 18:41
Met je eens dat het voor die paar nachten dat het bloedverziekend heet is, fijn zou zijn, maar dan bedenk ik me weer: dat zijn er hooguit 10 per jaar. En ja, shit dat het dan even té warm is om het fijn te hebben, maar ik ga geen airco laten installeren voor 10 dagen per jaar.
Ligt denk ik aan je woning. Het zijn bij mij wel véél meer dan 10 dagen per jaar. En 35 graden bij mij binnen is geen uitzondering in de zomer.

Ik zou dolgelukkig zijn met een vaste airco. Ik denk dat die meer uren op jaarbasis zou maken dan mijn verwarming.
liv8 wijzigde dit bericht op 03-04-2021 20:28
0.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
eckano schreef:
03-04-2021 20:15
Euh ja, ik heb eind februari besteld en dat kon toen nog net voor half juli allemaal op tijd geleverd en gemonteerd worden.
Wij hadden besteld in november, zou in april geïnstalleerd worden, werd uiteindelijk midden mei.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar laten plaatsen. Een buitenunit op het balkon vd slaapkamer op de 2e verdieping. Daar ook een binnenunit. En een binnenunit een verdieping lager op onze slaapkamer.

Daikin, kosten 3600 euro.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij worden ze over 2 weken geplaatat, 2 buitenunits en 2 binnenunits. Ik verheug me er enorm op, het wordt enorm heet in ons huis en zo ellendig als vorig jaar wil ik t niet meer hebben. Het gaat 2600 euro kosten; ik heb drie offertes opgevraagd waarbij de duurste 12.000 was, dus kijk wel even rond:)
Wij hebben er sinds vorig jaar 1 en eerlijk gezegd van mij hoefde het niet. Man is er heel blij mee maar ik niet zo. Ik vind het al snel koud en dat geld dus nu ook voor de zomer. In plaats van korte broek en top zit ik nu in de zomer ook met een vest op de bank :"-(
Wij hebben een split-unit. Eentje op zolder en eentje op onze slaapkamer. Als we deuren open laten is onze woonkamer ook koel en we hebben best een groot huis. Zo’n 3000 euro voor betaald. Voor mij was het geen must (ik slaap met 25 graden nog onder een dekbed), maar het is wel erg lekker. Zeker met dat thuiswerken van het afgelopen jaar.

De stroom wekken we zelf op via onze zonnepanelen.
anoniem_65537e7f5e90c wijzigde dit bericht op 03-04-2021 20:30
21.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Liv8 schreef:
03-04-2021 20:17
Ligt denk ik aan je woning. Het zijn bij mijn wel véél meer dan 10 dagen per jaar. En 35 graden bij mij binnen is geen uitzondering in de zomer.

Ik zou dolgelukkig zijn met een vaste airco. Ik denk dat die meer uren op jaarbasis zou maken dan mijn verwarming.
OK, dan kan ik me er iets bij voorstellen. Ik woon in een ouder huis, met degelijke dikke muren (denk ik dan). En zelfs toen het afgelopen zomer buiten 35+ was overdag, was het binnen nooit warmer dan 27 graden. Nog steeds warm, en nog steeds niet comfortabel qua binnentemperatuur, maar daar kon ik mee leven voor die paar dagen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Als het echt warm is neem ik 2 G&T's en slaap ik als een zonnetje. Serieus: een beetje alcohol en ijs doet wonderen. En beter dan allemaal energieverslindende apparaten te gaan gebruiken tegen iets dat is veroorzaakt door energieverslindende dingen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben sinds vorig jaar beneden 1 u de woonkamer en boven op het portaal 1. Onze slaapkamer deuren gaan dan open zodat iedereen er profijt van heeft. Op elke slaapkamer 1 is niet nodig . Kosten 3000 euro. Ik ben me toch blij ermee. Hier een huis van 115 jaar oud, dikke muren, maar toch wordt het 30 graden in de zomer, zowel boven als beneden. Ik zeg doen!!
Alle reacties Link kopieren
Ow en die van ons warmen ook, dus in het najaar bij nog geen echte kou en nu kunnen ze de boel warmen. We hebben zonnepanelen dus voor de stroom hoeven we het niet te laten.
ca726647543 schreef:
03-04-2021 20:27
Als het echt warm is neem ik 2 G&T's en slaap ik als een zonnetje. Serieus: een beetje alcohol en ijs doet wonderen. En beter dan allemaal energieverslindende apparaten te gaan gebruiken tegen iets dat is veroorzaakt door energieverslindende dingen.

Alcohol is echt dé oplossing voor alles.
:lol:


Ik hou het toch maar bij de airco.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben er vorig jaar eentje aangeschaft, helaas net na de hittegolf, maar wat een genot. We slapen allebei slecht als het zo warm is, maar met de airco slapen we als een Roosje. Zowel binnen als buiten is het geluid echt heel zacht. Als je vlakbij de buitenunit staat hoor je hem iets maar op 3 meter afstand is het geluid al niet meer waarneembaar. Nu we nog steeds thuiswerken ben ik heel blij dat ik niet meer tegen de zomer aan zit te hikken.

Wij hebben er 1800 euro voor betaald en hebben alleen een unit in de slaapkamer. Echter koelt hij genoeg voor de hele bovenverdieping en scheelt het bij hoge temperaturen ook op de benedenverdieping een aantal graden. Ik zou wel even goed nadenken waar je hem wil plaatsen. Bij ons zijn drie bedrijven wezen kijken. Twee daarvan wilden de buitenunit op onze uitbouw zetten en de binnenunit in de kleinste slaapkamer hangen. Ik ben heel blij dat we dat niet gedaan hebben, wij hebben hem nu aan de voorgevel bevestigd en met een struikje ervoor zie je er niets meer van. Daarnaast is de leiding over de muur heel netjes weggewerkt naast de regenpijp.
pejeka schreef:
03-04-2021 18:41
Met je eens dat het voor die paar nachten dat het bloedverziekend heet is, fijn zou zijn, maar dan bedenk ik me weer: dat zijn er hooguit 10 per jaar. En ja, shit dat het dan even té warm is om het fijn te hebben, maar ik ga geen airco laten installeren voor 10 dagen per jaar.
Goed van jou hoor. :whistle:


Is je forumtijd nog niet op vandaag?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven