Vaste airco

03-04-2021 18:39 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi..na een paar zomers met hittegolven overwegen wij de aanschaf van een vaste airco. Maar ze zijn behoorlijk duur...hoe is jullie ervaring hiermee? Is het het geld waard voor een paar warme weken per jaar? En hoeveel kostte het bij jullie? We hebben een standaard rijtjeshuis...woonkamer ongev 30m2. Boven 3 kamers en 1 slaapkamer op zolder. We weten nog niet precies wat we willen....we zijn even ideeën aan het opdoen.
lisbeth schreef:
03-04-2021 20:25
Wij hebben er sinds vorig jaar 1 en eerlijk gezegd van mij hoefde het niet. Man is er heel blij mee maar ik niet zo. Ik vind het al snel koud en dat geld dus nu ook voor de zomer. In plaats van korte broek en top zit ik nu in de zomer ook met een vest op de bank :"-(
Vreselijk. Ik moet zeggen dat ik ook een koukleum ben en slecht tegen wisselende temperaturen kan. In openbare ruimtes en winkels staan die airco's ook altijd zo ellendig koud afgesteld. Kom je bezweet binnen en loop je binnen een paar minuten te rillen.
Alle reacties Link kopieren
Installeren is al duur, maar van een kenner hoorde onlangs dat je ook veel meer energie kwijt bent (hij noemde 1000 kwh extra). Dus een flink hogere energierekening krijg je er bij. Ik zou aanraden aan maatregelen om de warmte buíten te houden. Buitenzonwering bijvoorbeeld, in combinatie met goede (nacht)ventilatie.
For the record: 2020 telde 35 zomerse dagen. Dat zijn dagen met een temperatuur van 25 graden of meer.
Kan het alleen maar aanraden, Kan zo snel het warmer dan 22-23 slaap ik slecht, en omdat ik wisselende diensten werk is het ook fijn als het overdag lekker koel is.
Heb er 1 in de slaapkamer en 1 in de woonkamer sinds 2018 heb er toen rond de 3000 euro voor betaald.
anoniem_64309f462dd23 wijzigde dit bericht op 03-04-2021 21:27
0.56% gewijzigd
PlayingTheAngel schreef:
03-04-2021 21:19
Installeren is al duur, maar van een kenner hoorde onlangs dat je ook veel meer energie kwijt bent (hij noemde 1000 kwh extra). Dus een flink hogere energierekening krijg je er bij. Ik zou aanraden aan maatregelen om de warmte buíten te houden. Buitenzonwering bijvoorbeeld, in combinatie met goede (nacht)ventilatie.
Nee hoor, zoveel duurder vallen maanden met veel airco gebruik niet uit bij mij. Leefcomfort is het ook gewoon waard. Waarom afzien als je er niet tegen kan? En dan woon ik nog in 't bos en heb rolluiken. Eenmaal de warmte binnen krijg ik 't er niet meer uit. Het is elke cent waard net als verwarming in de winter.
Alle reacties Link kopieren
Als je het geld kan missen, doen! Wij hebben ook een paar jaar getwijfeld, maar vorig jaar toch besloten ervoor te gaan, ivm de steeds warmer wordende zomers. Wij vinden het de investering zeker waard!
We wonen in een tussenwoning en hebben 3 binnenunits (2 op de slaapkamers eerste verdieping en 1 op zolder) en 1 buitenunit. Merk: mitsubishi heavy industries. Waren ruim €4000,- kwijt.
Is al door meerdere keren aangegeven, maar ook al zijn er misschien 'maar' 10 tropische dagen in Nederland, dat wil niet zeggen dat de airco maar 10 keer per jaar draait. Ook op dagen dat het 25 graden is, kan het op zolder flink heet worden en dan is het echt fijn om even te kunnen koelen voor het slapen. We merken dat de hele bovenverdieping koeler wordt als ze allebei aan staan en de deuren open. Dus andere kamers profiteren ook nog mee ;)
Ze zijn erg stil, ook de buitenunit, dus dat is fijn (ook voor de buren).
Door een aantal mensen genoemd dat het stroomverbruik flink toeneemt, wij hebben daar niets van gemerkt (verbruik was in de zomermaanden vergelijkbaar met het jaar ervoor). Ze zijn in mei geïnstalleerd, dus nog voor de zomer en sindsdien regelmatig gebruikt. Moet wel zeggen dat we tijdens de heetste week van het jaar op vakantie waren (in een huis zonder airco :facepalm: ), dus wellicht dat het wel wat hoger uit gekomen zou zijn als ze die week wel gedraaid hadden. Maar echt niet noemenswaardig veel meer.
Dus hier een fan :-)
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn afgelopen oktober begonnen met oriënteren voor airco op 2 werkkamers, verschillende bedrijven over de vloer gehad, iedereen had andere ideeën over de uitvoering/afwerking en de offertes varieerden van 3200 - ruim 10.000 euro.

Toen we in de kerstvakantie spijkers met koppen wilden slaan, bleken de bedrijfjes waar we t beste gevoel over hadden (vooral de kleinere, waar monteur zelf kwam kijken en leek te weten waar hij t over had) 'ineens' tot augustus vol te zitten.

We laten t nu voor wat t is en hopen dat we ooit weer naar kantoor met airco kunnen. Voor onze slaapkamers werkt luchten/dichthouden van buitenzonwering afdoende, maar de hele dag in donkere kamer werken is niet echt een optie.

We hebben trouwens veel in warme landen gewoond met airco in slaap/woonkamers en dat relatief weinig gebruikt. Ventilator /buitenzonwering is veel fijner en goedkoper.
Alle reacties Link kopieren
PlayingTheAngel schreef:
03-04-2021 21:19
Installeren is al duur, maar van een kenner hoorde onlangs dat je ook veel meer energie kwijt bent (hij noemde 1000 kwh extra). Dus een flink hogere energierekening krijg je er bij. Ik zou aanraden aan maatregelen om de warmte buíten te houden. Buitenzonwering bijvoorbeeld, in combinatie met goede (nacht)ventilatie.
Zoals ik eerder schreef wordt het hier 40 graden. En dan hebben we alles compleet afgedekt (echte zonwering kan niet hangen hier, maar we hebben zo onze manier gevonden). Maar de warmte komt net zo hard door het platte dak heen (ondanks mega dikke isolatie). Hij staat hier dus best vaak aan, en koud ook (om dan 's nachts op 23 aan de blijven staan) en moet echt hard werken.

Het ging enkele tientallen kwh per maand extra, in die gruwelijke hete weken vorig jaar. Vorig jaar hebben we 1350 verbruikt, waar we normaal 1200 verbruiken, maar normaal zijn we dan weg in de zomervakantie, en nu waren we thuis (want baby geboren). Echt verwaarloosbaar dus, dat verbruik bij ons.
ca726647543 schreef:
03-04-2021 20:27
Als het echt warm is neem ik 2 G&T's en slaap ik als een zonnetje. Serieus: een beetje alcohol en ijs doet wonderen. En beter dan allemaal energieverslindende apparaten te gaan gebruiken tegen iets dat is veroorzaakt door energieverslindende dingen.
Ik word heel erg ziek van warmte. Alles boven de tien graden ervaar ik als zeer warm. Vorig jaar airco met veel vermogen op laten hangen. Dezelfde als mijn kennis en die koelt boven en beneden! We hebben ook rolluiken, maar dat scheelde maar vijf graden met buiten.
Alle reacties Link kopieren
Ik twijfel nog...je maakt het voor de omgeving buiten natuurlijk slechter, met CO2uitstoot etc.
Ozo.
Alle reacties Link kopieren
nootboek schreef:
03-04-2021 21:45
Wij zijn afgelopen oktober begonnen met oriënteren voor airco op 2 werkkamers, verschillende bedrijven over de vloer gehad, iedereen had andere ideeën over de uitvoering/afwerking en de offertes varieerden van 3200 - ruim 10.000 euro.

Toen we in de kerstvakantie spijkers met koppen wilden slaan, bleken de bedrijfjes waar we t beste gevoel over hadden (vooral de kleinere, waar monteur zelf kwam kijken en leek te weten waar hij t over had) 'ineens' tot augustus vol te zitten.

We laten t nu voor wat t is en hopen dat we ooit weer naar kantoor met airco kunnen. Voor onze slaapkamers werkt luchten/dichthouden van buitenzonwering afdoende, maar de hele dag in donkere kamer werken is niet echt een optie.

We hebben trouwens veel in warme landen gewoond met airco in slaap/woonkamers en dat relatief weinig gebruikt. Ventilator /buitenzonwering is veel fijner en goedkoper.

Hoezo ineens? Juist vanwege corona hebben dat soort bedrijven het razend druk.

Valt mijn man ook op (zelfstandig ondernemer in de bouw). Mensen verwachten binnen een paar dagen/weken aan de beurt te zijn en reageren dan gepikeerd als hij zegt dat hij in het najaar langs kan komen.
hallekie schreef:
03-04-2021 22:20
Ik twijfel nog...je maakt het voor de omgeving buiten natuurlijk slechter, met CO2uitstoot etc.
De hele buurt zit met vuurkorven en bbqs en dan zou jij je druk maken over je airco?
redbulletje schreef:
03-04-2021 22:57
De hele buurt zit met vuurkorven en bbqs en dan zou jij je druk maken over je airco?
Ik dacht exact hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
03-04-2021 21:17
Vreselijk. Ik moet zeggen dat ik ook een koukleum ben en slecht tegen wisselende temperaturen kan. In openbare ruimtes en winkels staan die airco's ook altijd zo ellendig koud afgesteld. Kom je bezweet binnen en loop je binnen een paar minuten te rillen.
De meeste airco's in openbare ruimtes staan te koud ingesteld. Er heerst een misvatting dat hoe kouder je dat ding instelt, hoe beter. Terwijl alle deskundigen op dit gebied aanbevelen om de temperatuur van de airco 2-4 graden lager te zetten dan de buitentemperatuur, wordt in vele gebouwen de airco gewoon op 18 graden gezet als het buiten 32 graden is. Ik loop dan ook te rillen. Met mijn man al lange tijd geleden afgesproken dat tijdens de vakantie de airco aan mag zo lang we niet op de hotelkamer zijn, die mag dan van mij desnoods de hele dag/avond staan blazen op welke lage temperatuur dan ook, maar zodra we "thuis" zijn, gaat dat ding uit.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
03-04-2021 22:57
De hele buurt zit met vuurkorven en bbqs en dan zou jij je druk maken over je airco?
Dat vind ik ook al ergerlijk, dat gestook in de omgeving...
Ozo.
Alle reacties Link kopieren
Onze tuin ligt west, maar er staat geen bebouwing zuid die de zon nog een beetje tegenhoudt dus als het buiten 20 graden is, is het soms in de tuin al te warm. Laat staan binnen. We zijn begonnen met warmtewerende screens, toen een paar jaar een mobiele airco, en nu eindelijk een vaste airco. Ook al omdat wij bijna het hele jaar door ramen/deuren niet open kunnen hebben vanwege de herrie hier. De airco is fluisterstil, staat halverwege de tuin. Het ding zelf hangt in de woonkamer. Expres niet eentje extra op de slaapkamer want gek genoeg kunnen wij met warmte best redelijk slapen en het scheelde enorm in de kosten. We gingen op zoek in februari, vonden een goed bedrijf begin maart, en half maart is hij geïnstalleerd. Die van ons kan ook verwarmen en dat is dan in de winter weer lekker want het huis is zo gebouwd dat het 's winters wel fijn is om aan één kant van de kamer een extra warmtebronnetje te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben 2 jaar geleden 1 laten installeren, in het trapgat van de zolder. Een Mitsubishi van 5kW. Deze trekt de hele bovenverdieping koel, 3 slaapkamers en zolder.
In de winter verwarmen we ermee.
We hebben wel zonnepanelen liggen, dus dat maakt het uiteraard wel aantrekkelijker.
Installatie en dit A-merk airco waren 2 jaar terug krap 1800,--.
Onderhoud is dit jaar voor het eerst geweest en was 100 euro.
Schoonmaken filter en hij heeft nog iets gedaan, was meer dan een uur bezig.

Edit: de buitenunit hangt vlakbij de binnen unit, dus de leiding daartussen is vrij kort.
Ik begreep dat de lengte van de leiding en eventuele bochten het vooral duur maken.
De buitenunit staat bij ons op steunen aan de buitenmuur, dus niet op het platte dak, welke ons huis met dat van de buren verbind (dak van de carport). Dat geeft ook minder kans op geluidsoverlast. regelmatig aan de buren gevraagd, zij hebben geen last en horen hem niet: zomers en in de winter niet.
machutookunbietjemeerzijn wijzigde dit bericht op 04-04-2021 12:45
Reden: anvulling
32.87% gewijzigd
Je reactie zegt meer over jou dan over mij....
Machutookunbietjemeerzijn schreef:
04-04-2021 12:41
Wij hebben 2 jaar geleden 1 laten installeren, in het trapgat van de zolder. Een Mitsubishi van 5kW. Deze trekt de hele bovenverdieping koel, 3 slaapkamers en zolder.
Zo hebben wij het ook gedaan! Alleen dan in het trapgat van de eerste verdieping, omdat we op zolder alleen wassen en drogen.
Alle reacties Link kopieren
Schriftje schreef:
04-04-2021 12:24
Ook al omdat wij bijna het hele jaar door ramen/deuren niet open kunnen hebben vanwege de herrie hier.
Waar komt die herrie vandaan dan?! o_o
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Lucieanders schreef:
04-04-2021 13:11
Zo hebben wij het ook gedaan! Alleen dan in het trapgat van de eerste verdieping, omdat we op zolder alleen wassen en drogen.
Als we de deur naar de woonkamer openzetten, beneden in de hal, voelen we zelfs de koelte in de woonkamer. Het haalt niet de temperatuur naar 21 graden, maar naar een 24-25 toch wel.
Je wil het verschil met buiten ook niet te groot hebben, anders krijg je iedere keer zo'n klap.
Je reactie zegt meer over jou dan over mij....
Alle reacties Link kopieren
valisa schreef:
03-04-2021 19:44
Wij hebben net een offerte gehad.
Op alle 3 de slaapkamers en in de woonkamer 1.
Kost totaal 11 duizend euro.
Vind dat wel echt heel veel geld.
Ga toch nog even andere offertes ook opvragen.
Dat is echt niet normaal hoor!! 11 duizend euro! Niet doen
Ik zeg: Absoluut DOEN!

Wij hebben een vaste airco in de woonkamer en keuken en de slaapkamers.
Maar we hebben dan ook veel hele grote ramen in de woonkamer/keuken.
Al heb je het alleen op de slaapkamers, het is elke euro waard!

En met de steeds warmer wordende zomers zou ik niet twijfelen hoor.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben vorig jaar laten plaatsen op zolder en de twee slaapkamers aan zonkant.

Zeker met het thuiswerken echt super blij mee! Van de week met de warme dagen was het al ruim 26 graden op zolder waar wij slapen. Airco een kwartiertje aan ideaal!

Slaapkamer aan voorzijde hadden we niet gedaan omdat we dachten daar schijnt de zon niet hele dag op maar ook daar in de zomer boven de 30 graden dus komen ze volgende week maandag daar ook een unit plaatsen!

Het kost wel behoorlijk wat stroom, manlief dacht ik wil op 18 graden slapen dus dat ding moet dan 24 uur aan staan totdat ik opzocht wat het kost :-D

Wij gebruiken hem alleen om het een paar graden te laten afkoelen dat je lekker in slaap valt, overdag niet aangehad.
Airco in combinatie met zonnepanelen is natuurlijk het meest ideaal.
Maar dat zijn twee flinke investeringen.
Hier is het ook een aantal weken per jaar 36 graden of meer binnen. Niet te harden. In mijn volgende huis investeer ik in goede airco en in ramen die open kunnen zonder dat dat het risico op inbraak vergroot.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven