Vaste airco

03-04-2021 18:39 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi..na een paar zomers met hittegolven overwegen wij de aanschaf van een vaste airco. Maar ze zijn behoorlijk duur...hoe is jullie ervaring hiermee? Is het het geld waard voor een paar warme weken per jaar? En hoeveel kostte het bij jullie? We hebben een standaard rijtjeshuis...woonkamer ongev 30m2. Boven 3 kamers en 1 slaapkamer op zolder. We weten nog niet precies wat we willen....we zijn even ideeën aan het opdoen.
Alle reacties Link kopieren
bia-pia schreef:
04-04-2021 16:28
Hier is het ook een aantal weken per jaar 36 graden of meer binnen. Niet te harden. In mijn volgende huis investeer ik in goede airco en in ramen die open kunnen zonder dat dat het risico op inbraak vergroot.
Dat is niet normaal. Zelfs bij een hittegolf (die in Nederland doorgaans echt niet langer dan 5-6 dagen duurt) is het bij mij in huis de eerste dagen nog 22-24 graden, en langzamerhand bouwt dat dan op naar 27 of 28 graden. Maar zodra de hittegolf weg is, is het ook weer binnen een dag/twee dagen op de normale temperatuur binnen. Als het bij jou wékenlang achter elkaar 36 graden is binnen, moet er een andere oorzaak zijn, want zelfs de buitentemperatuur is nóóit wékenlang 36 graden of hoger, hooguit haalt het buiten 1 of 2 dagen die temperatuur.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
04-04-2021 16:39
Als het bij jou wékenlang achter elkaar 36 graden is binnen, moet er een andere oorzaak zijn, want zelfs de buitentemperatuur is nóóit wékenlang 36 graden of hoger, hooguit haalt het buiten 1 of 2 dagen die temperatuur.
Misschien woont ze zonder te weten op een vulkaan. Of zet ze zelf de kachel hoog tijdens het slaapwandelen. Kan maar zo een oorzaak zijn.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
04-04-2021 16:39
Dat is niet normaal. Zelfs bij een hittegolf (die in Nederland doorgaans echt niet langer dan 5-6 dagen duurt) is het bij mij in huis de eerste dagen nog 22-24 graden, en langzamerhand bouwt dat dan op naar 27 of 28 graden. Maar zodra de hittegolf weg is, is het ook weer binnen een dag/twee dagen op de normale temperatuur binnen. Als het bij jou wékenlang achter elkaar 36 graden is binnen, moet er een andere oorzaak zijn, want zelfs de buitentemperatuur is nóóit wékenlang 36 graden of hoger, hooguit haalt het buiten 1 of 2 dagen die temperatuur.
Een aantal weken per jaar. Niet achter elkaar.....

Maar ik herken het hoor, hier wordt het ook gewoon echt gillend heet (echt, 40 graden als ik alles helemaal dicht heb.....) Maar ja; 12m2 glas op het zuid/westen aan de kust wil wel hoor, en ook een plat dak. En het waait hier áltijd (ook altijd z/w) maar natuurlijk nooit als het zo godsgruwelijk heet is, dan is er een vaag briesje uit het oosten :-? Dat doet dus niks.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
04-04-2021 16:39
Dat is niet normaal. Zelfs bij een hittegolf (die in Nederland doorgaans echt niet langer dan 5-6 dagen duurt) is het bij mij in huis de eerste dagen nog 22-24 graden, en langzamerhand bouwt dat dan op naar 27 of 28 graden. Maar zodra de hittegolf weg is, is het ook weer binnen een dag/twee dagen op de normale temperatuur binnen. Als het bij jou wékenlang achter elkaar 36 graden is binnen, moet er een andere oorzaak zijn, want zelfs de buitentemperatuur is nóóit wékenlang 36 graden of hoger, hooguit haalt het buiten 1 of 2 dagen die temperatuur.
Bij mij was het vorige week al 27/28 graden binnen. Zodra de zon schijnt, is het raak bij mij. Dan hoeft het helemaal geen 36 graden te zijn buiten. Ook met 25-30 graden buiten haal ik die 36 binnen, als de zon schijnt. Jouw binnenklimaat klinkt echt als een droom voor mij
Alle reacties Link kopieren
Liv8 schreef:
04-04-2021 17:04
Bij mij was het vorige week al 27/28 graden binnen. Zodra de zon schijnt, is het raak bij mij. Dan hoeft het helemaal geen 36 graden te zijn buiten. Ook met 25-30 graden buiten haal ik die 36 binnen, als de zon schijnt. Jouw binnenklimaat klinkt echt als een droom voor mij
Hoe kan je met een buitentemperatuur van 22 graden (zoals vorige week in Zuid-Nederland) een binnentemperatuur van 28 graden bereiken? Heb je de verwarming nog aan dan?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
04-04-2021 16:39
Dat is niet normaal. Zelfs bij een hittegolf (die in Nederland doorgaans echt niet langer dan 5-6 dagen duurt) is het bij mij in huis de eerste dagen nog 22-24 graden, en langzamerhand bouwt dat dan op naar 27 of 28 graden. Maar zodra de hittegolf weg is, is het ook weer binnen een dag/twee dagen op de normale temperatuur binnen. Als het bij jou wékenlang achter elkaar 36 graden is binnen, moet er een andere oorzaak zijn, want zelfs de buitentemperatuur is nóóit wékenlang 36 graden of hoger, hooguit haalt het buiten 1 of 2 dagen die temperatuur.
De vorige bewoners hebben het huis zó ontstellend goed geïsoleerd dat er op de hele benedenverdieping 2 piepkleine raampjes open kunnen. Als het dus eenmaal heel warm is binnen, krijg ik die hitte heel moeilijk weg. Ik zou er 's nachts de voordeur voor moeten openzetten en dat lijkt me dan weer een inbraakrisico.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
04-04-2021 17:07
Hoe kan je met een buitentemperatuur van 22 graden (zoals vorige week in Zuid-Nederland) een binnentemperatuur van 28 graden bereiken? Heb je de verwarming nog aan dan?
Mijn ouders hebben bv enorme ramen en alleen gordijnen. Geen rolluiken. Verder nog een grote veranda. Bloedheet binnen in de zomer. Gelukkig hebben ze daar weinig last van. Maar zodra de zon op die ramen schijnt, warmt het ontzettend snel op. Ook soms in de winter trouwens.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
04-04-2021 17:22
Mijn ouders hebben bv enorme ramen en alleen gordijnen. Geen rolluiken. Verder nog een grote veranda. Bloedheet binnen in de zomer. Gelukkig hebben ze daar weinig last van. Maar zodra de zon op die ramen schijnt, warmt het ontzettend snel op. Ook soms in de winter trouwens.
Daar moet je dan rekening mee houden met stoken. In principe kan de binnentemperatuur nooit veel hoger worden dan de buitentemperatuur, dus is het buiten 22 graden, dan zal het (zonder extra opwarming van een andere bron zoals verwarming) ook binnen niet warmer worden dan die 22 graden. Als het daarentegen opeens 28 graden wordt terwijl het buiten slechts 22 graden is, dan moet er een andere verwarmingsbron zijn die bijdraagt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
doornroosje9 schreef:
04-04-2021 17:22
Mijn ouders hebben bv enorme ramen en alleen gordijnen. Geen rolluiken. Verder nog een grote veranda. Bloedheet binnen in de zomer. Gelukkig hebben ze daar weinig last van. Maar zodra de zon op die ramen schijnt, warmt het ontzettend snel op. Ook soms in de winter trouwens.
O dat kan ook nog een factor zijn: mijn werkkamer heeft twee ramen van 3 bij 2 en ook geen rolluiken.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
04-04-2021 17:25
Daar moet je dan rekening mee houden met stoken. In principe kan de binnentemperatuur nooit veel hoger worden dan de buitentemperatuur, dus is het buiten 22 graden, dan zal het (zonder extra opwarming van een andere bron zoals verwarming) ook binnen niet warmer worden dan die 22 graden. Als het daarentegen opeens 28 graden wordt terwijl het buiten slechts 22 graden is, dan moet er een andere verwarmingsbron zijn die bijdraagt.
Toch wel. Wel eens je auto buiten in de zon gezet? Een veranda kan ontzettend warm worden als de zon schijnt. Zelfde met grote ramen op de zuidkant bijvoorbeeld.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
04-04-2021 17:25
Daar moet je dan rekening mee houden met stoken. In principe kan de binnentemperatuur nooit veel hoger worden dan de buitentemperatuur, dus is het buiten 22 graden, dan zal het (zonder extra opwarming van een andere bron zoals verwarming) ook binnen niet warmer worden dan die 22 graden. Als het daarentegen opeens 28 graden wordt terwijl het buiten slechts 22 graden is, dan moet er een andere verwarmingsbron zijn die bijdraagt.
Ja, die verwarmingsbron heet de zon....


Ben je wel eens in een kas geweest? De reden dat je daar groente en fruit kan laten groeien die dat (normaal gesproken) buiten niet overleven in Nederland, is dat het achter glas veel en veel warmer wordt..... Kon je dat écht niet zelf bedenken? Heeft echt níks met stoken te maken (ja, behalve dan dat dat in een huis zoals een aantal van ons heeft) erg voordelig is, want zodra de zon schijnt, kan de verwarming laag ;) (en daarom verbruiken wij bijvoorbeeld ook maar weinig gas).
En binnen waait er bijvoorbeeld ook geen wind.....
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
04-04-2021 17:07
Hoe kan je met een buitentemperatuur van 22 graden (zoals vorige week in Zuid-Nederland) een binnentemperatuur van 28 graden bereiken? Heb je de verwarming nog aan dan?
Nee die staat standaard op zo'n 15 graden, in hartje winter iets hoger, maar altijd onder de 20.
Wat ik zeg, zodra de zon schijnt, loopt de temperatuur op. En als je dan de hele middag de zon erop hebt staan zoals vorige week, dan wordt het 27/28 graden. Maar met een paar normale dagen er weer achter, is het ook zo weer op fijne temperatuur hoor. Dat is echt hartje zomer dat dat niet meer lukt. Maar dit is gewoon pech met het binnenklimaat. Ik hoop dan ook met een paar jaar hier weg te kunnen
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
04-04-2021 17:32
Toch wel. Wel eens je auto buiten in de zon gezet? Een veranda kan ontzettend warm worden als de zon schijnt. Zelfde met grote ramen op de zuidkant bijvoorbeeld.
Een auto wordt voornamelijk heet vanwege het vele metaal dat eraan zit en dat extreem veel hitte opneemt en weer afgeeft. Want zelfs met alle ramen open wordt het dan in een auto nog bloedheet daardoor.

Thuis is het beste dat je kunt doen: aan de zonzijde alles dicht (ramen, gordijnen, zonwering) en aan de "koele" zijde een raam open om zo veel mogelijk koele lucht binnen te laten.

En heus, wij hebben ook wel dagen gehad dat het binnen te warm was om lekker te zijn, maar dan was het 27-28 graden een paar dagen lang tijdens een hittegolf, maar echt niet, zoals iemand anders hier schreef, dat het weken- en wekenlang 36 graden binnen is.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Maar we wonen dan ook niet allemaal in hetzelfde huis.
Dit is niet het eerste huis waar ik ooit heb gewoond. Het was niet overal zo.
En ik weet niet wat rolluiken kosten, maar ik vermoed dat dat de prijs van een airco niet echt heel erg ontloopt.
Alle reacties Link kopieren
Hier gaat alles onmiddellijk dicht hoor. Rolluiken overal. Maar dat kan dus niet overal.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
04-04-2021 17:38
Een auto wordt voornamelijk heet vanwege het vele metaal dat eraan zit en dat extreem veel hitte opneemt en weer afgeeft. Want zelfs met alle ramen open wordt het dan in een auto nog bloedheet daardoor.

Thuis is het beste dat je kunt doen: aan de zonzijde alles dicht (ramen, gordijnen, zonwering) en aan de "koele" zijde een raam open om zo veel mogelijk koele lucht binnen te laten.

En heus, wij hebben ook wel dagen gehad dat het binnen te warm was om lekker te zijn, maar dan was het 27-28 graden een paar dagen lang tijdens een hittegolf, maar echt niet, zoals iemand anders hier schreef, dat het weken- en wekenlang 36 graden binnen is.
Ik heb geen koele zijde. Ik heb maar één zijde. En een plat dak. Alles wat ik heb gaat dicht zodra de zon schijnt. Helaas geen buitenzonwering op de grootste ramen.
Alle reacties Link kopieren
Liv8 schreef:
04-04-2021 17:48
Ik heb geen koele zijde. Ik heb maar één zijde. En een plat dak. Alles wat ik heb gaat dicht zodra de zon schijnt. Helaas geen buitenzonwering op de grootste ramen.
In de nacht als het koel is, ramen open, en in de ochtend, voordat de zon echt kracht krijgt, alles dicht, gewoon gelijk om 6 uur als je opstaat. En dicht laten tot de zon verdwenen is. Meer kan je niet doen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
04-04-2021 17:52
In de nacht als het koel is, ramen open, en in de ochtend, voordat de zon echt kracht krijgt, alles dicht, gewoon gelijk om 6 uur als je opstaat. En dicht laten tot de zon verdwenen is. Meer kan je niet doen.
Ja klopt, voorlopig is dat ook echt nog wel prima te doen. En in de zomer lekker voor de airco slapen en ook dat overleven we dan wel weer.
En hopen dat ik ooit in een huis als die van jou terecht kom
pejeka schreef:
04-04-2021 17:52
In de nacht als het koel is, ramen open, en in de ochtend, voordat de zon echt kracht krijgt, alles dicht, gewoon gelijk om 6 uur als je opstaat. En dicht laten tot de zon verdwenen is. Meer kan je niet doen.

Niet iedereen heeft hetzelfde huis.
Wij hebben in de woonkamer/keuken in totaal zo'n 7 meter ramen van boven tot beneden. En ja, we hebben zonwering aan de buitenkant en toch is de airco onmisbaar in de zomer.
Het warmt heel snel op als de zon er goed op staat.
Aan de andere kant hoeven we niet veel te stoken in de winter en kan de verwarming snel uit en pas later aan in het najaar.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
04-04-2021 17:38
Een auto wordt voornamelijk heet vanwege het vele metaal dat eraan zit en dat extreem veel hitte opneemt en weer afgeeft. Want zelfs met alle ramen open wordt het dan in een auto nog bloedheet daardoor.

Thuis is het beste dat je kunt doen: aan de zonzijde alles dicht (ramen, gordijnen, zonwering) en aan de "koele" zijde een raam open om zo veel mogelijk koele lucht binnen te laten.

En heus, wij hebben ook wel dagen gehad dat het binnen te warm was om lekker te zijn, maar dan was het 27-28 graden een paar dagen lang tijdens een hittegolf, maar echt niet, zoals iemand anders hier schreef, dat het weken- en wekenlang 36 graden binnen is.
Nou wees lekker gelukkig met je koele huis en laat ander mensen lekker een airco aanschaffen als ze dat fijn vinden. Pfffffff........ wat een non discussie.
Ik ga m’n airco op markplaats zetten. Ik lees net dat ik een raam moet openzetten. Dankjewel Pejeka!
Alle reacties Link kopieren
kindrebel schreef:
04-04-2021 22:09
Ik ga m’n airco op markplaats zetten. Ik lees net dat ik een raam moet openzetten. Dankjewel Pejeka!
Niet vergeten om je gordijnen dicht te doen aan de warme kant he! :sun: komt alles goed! slaap lekker :sheep:
Alle reacties Link kopieren
Hier 3 of 4 jaar geleden airco’s laten plaatsen. 1 buiten unit en 3 binnen units. Alle slaapkamers eentje. Kosten waren iets van 4500 euro. Wel had manlief geholpen met installeren.

Die van ons en dochter draaien het meeste.
Man heeft ook nachtdiensten, en daarvoor is het ook prettig. Als je overdag met de die hitte wilt slapen.
Zoon gebruikt de airco amper, slaapt aan de koele kant van het huis. Maar zet hem in de winter veel op verwarmen. En zeker met al dat thuis onderwijs, was dat heel fijn.

Echt zo blij dat we die airco’s hebben laten plaatsen. Heel eerlijk, voor mij hoefde het niet eens perse, want sliep prima in de hitte.
Maat de rest van het gezin sliep echt heel slecht.

En normaal met die hitte dan deed ik gewoon niks. Nu kan ik best nog wat doen in het huishouden of andere actieve dingen. Want met airco aan prima te doen.
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar op een van de laatste hete dagen laten installeren. Ik ben er zo blij mee.
Wij hebben hem bovenaan de trap.
Door ons platte dak wordt het boven ontzettend heet. Ook aan de achterkant van het huis wordt het door de vele ramen heet. Door die ene unit trek je beneden de ergste hitte weg en kun je boven comfortabel slapen. Afhankelijk van de instellingen en stand van de roosters. We hoeven het niet overal 20 graden te hebben, maar niet die extreme hitte meer binnen hebben is wel heel comfortabel.
Lach hard, duik diep, kom terug..
Alle reacties Link kopieren
eckano schreef:
04-04-2021 15:03
Waar komt die herrie vandaan dan?! o_o
De buren/de buurt. Binnen een straal van 50 meter 8 honden en 10 gillende kinderen. Vorig jaar 8 verbouwingen, inclusief tegeltuin (3 dagen zagen). Eindeloze tuinfeestjes met de muziek op orkaansterkte, die 's middags beginnen en duren tot 3 uur 's nachts. Dronken gezang en gegil.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven