Katten, thuis/in eigen tuin houden of de buurt is laten

05-04-2021 20:54 450 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een plaatselijke oproep om de katten in eigen tuin/huis te houden.

Hoe denken andere mensen hierover?
Ik vind het behoorlijk ergelijk al die katten in m'n tuin, tuin lijkt hier een soort een soort van santiago de compostella.
De buurtkatten poepen dagelijks in m'n tuin, vroeger ook in zandbak.
Ook wel eens kattenkots en haren op m'n lounge bank.

Wij hebben hier een hond maar die moet ik toch ook aan de lijn? Belasting betalen en de poep opruimen op plaatsen buiten het losloop gebied.

Ik snap niet zo goed waarom
sommige "kattenmensen" er schijt 😜 aan hebben dat andere mensen met de kattenstront moeten zitten....
Een beetje jij de kat, wij de kak....
miekemv schreef:
07-04-2021 23:07
De buurkatten zitten ook gewoon in mijn tuin. In mijn voortuin slaapt altijd wat, wat niet van mij is.
Oh nou, da’s genieten dan voor jou!
Pinaco schreef:
07-04-2021 23:15
Dat lijkt me nou echt gezellig weet je dat? :heart:
Ja soms zijn het wel een stuk of drie, liggen ze lekker onder de struikjes.
novaviva schreef:
07-04-2021 23:23
Oh nou, da’s genieten dan voor jou!
O.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
07-04-2021 22:42
Nou, jij kan je katten toch ook niet opvoeden als je ze niet op eigen erf kunt laten blijven?
Maar goed, ik zeg niet dat die mensen niet kúnnen opvoeden. Ze doen het gewoon niet. Klaar. De meeste kattenmensen zijn zo.
Ik zou misschien best iets met katten kunnen, maar dat kost veel meer tijd en moeite dan ik er voorheen ingestoken hebt. Het behelst veel meer dan alleen eten geven en een beetje aaien. Maar dat is met honden ook zo.
Als er een volgende keer komt, moet het anders.
Mijn kat is toch geen hond? Die ga ik ook niet als hond behandelen. Hoewel de vorige misschien wel last had van een identiteitscrisisje.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
07-04-2021 23:07
De buurkatten zitten ook gewoon in mijn tuin. In mijn voortuin slaapt altijd wat, wat niet van mij is.
Ja, hier ook. Sinds wij katten hebben poepen ze echter niet meer in onze tuin. De buurstaten dan, die van ons dan weer wel.
De beste remedie tegen piepende buurkatten lijkt mij....tadaaa... eigen katten.
Mevrouw75 schreef:
08-04-2021 06:31
Ja, hier ook. Sinds wij katten hebben poepen ze echter niet meer in onze tuin. De buurstaten dan, die van ons dan weer wel.
De beste remedie tegen piepende buurkatten lijkt mij....tadaaa... eigen katten.
Katten kunnen juist ook weer andere katten aantrekken. En sommige mensen moeten vooral geen katten nemen.
Alle reacties Link kopieren
Onze kat blijft voornamelijk in onze eigen tuin en poept altijd op de kattenbak. Ze is echt een kat en verder heel tevreden/blij. Het kostte wat tijd, maar het is gewoon gelukt.

Ik vind het heel vreemd dat mensen een kat nemen en het prima vinden dat er maar overal gepoept worden; want het is een kat. Het is jouw besluit geweest om voor een kat te gaan. Niet die van de buren, die wel met de poepzooi blijven zitten :).
That’s how Sue c’s it
Alle reacties Link kopieren
Het hangt denk ik echt af van waar je woont. Ben zelf opgegroeid op het platteland. Wij hadden katten, de meeste buren ook en die kwamen af en toe bij elkaar op bezoek, maar gezien de grootte van de tuin bleef de kat vaak in eigen tuin. Kon me er oprecht ook niets bij voorstellen dat iemand een hekel had aan een kat in de tuin... Behalve dan aan die half wilde egyptische katten die een mafkees liet loslopen en de cavia's van ons jaagde en de konijnen van de buren opat.

Totdat ik naar de stad ging verhuizen. Veel mensen hebben 1 of meerdere katten. Zelf ook vaak een tegeltuin, waardoor de katten ergens anders gaan graven. Mijn vriendin en ik houden van tuinieren en onze tuinen zijn bijzonder geliefd. Met een wildlife camera (bedoelt voor egels) kom ik op zo'n 12 verschillende katten. Egels voeren heeft hier bijna geen zin. Eten de katten op. Ze worden s avonds niet binnen gelaten, maken dan ruzie (hels kabaal). Komen bij ons aan de deur miauwen als het vriest... Ze hebben nog niet gepoept op kussens :) maar wel in mijn bloempotten, onder het afdakje en gekotst op mijn boardwalk en bloemen...

En ja ben het nu ook zat. Als ik ze zie jaag ik ze weg met water. Ik ben een dierenliefhebber en het ergert mij vooral dat een groot deel van de katteneigenaren niet goed voor hun katten zorgt. En er zou een max aan katten (en andere huisdieren) moeten zijn als je een postzegeltuin hebt, zodat lokale wilde dieren ook een kans krijgen.
Maar ja egels voeren...daar komt natuurlijk van alles op af. En egels zijn soms zelf erg vervelend. Ik kan in de zomer geen deur open laten staan op de avond want ze komen gewoon binnen, gaan via berging en keuken zelfs de kamer in. En ze schieten snel onder de kast als ze betrapt worden om daarna doodleuk weer verder te gaan met brokken jatten. Dat heeft me twee jaar geleden een vlooienplaag opgeleverd.

En toen ik een groepje zwerfkatten verzorgde kwamen de egels op een drafje aangerend om maar sneller bij de brokjes te zijn en had ik zelfs een egel in de vangkooi de volgende dag.

Maar ja, als je voer buiten neer gaat leggen trek je meer beesten aan, ook muizen en ratten.
Alle reacties Link kopieren
Zeker waar, daarom voer ik ze ook niet meer. Maar was een voorbeeld om aan te geven dat veel katteneigenaren hier hun katten 's avonds niet naar binnen halen, ook niet met barre omstandigheden. Terwijl het advies toch echt is om katten binnen te houden als er ijs ligt (brede sloot achter) ivm verdrinkingsgevaar.
SueSylvester87 schreef:
08-04-2021 09:55
Onze kat blijft voornamelijk in onze eigen tuin en poept altijd op de kattenbak. Ze is echt een kat en verder heel tevreden/blij. Het kostte wat tijd, maar het is gewoon gelukt.

Ik vind het heel vreemd dat mensen een kat nemen en het prima vinden dat er maar overal gepoept worden; want het is een kat. Het is jouw besluit geweest om voor een kat te gaan. Niet die van de buren, die wel met de poepzooi blijven zitten :).
Mijn katten hebben ook een eigen grote tuin en kattenbakken. Wat kostte jou dan tijd?
Watson schreef:
08-04-2021 13:44
Zeker waar, daarom voer ik ze ook niet meer. Maar was een voorbeeld om aan te geven dat veel katteneigenaren hier hun katten 's avonds niet naar binnen halen, ook niet met barre omstandigheden. Terwijl het advies toch echt is om katten binnen te houden als er ijs ligt (brede sloot achter) ivm verdrinkingsgevaar.
Dat vind ik heel erg dat katten niet op hun baasjes kunnen rekenen en dan ergens anders aanbellen.
Alle reacties Link kopieren
Watson schreef:
08-04-2021 13:44
Zeker waar, daarom voer ik ze ook niet meer. Maar was een voorbeeld om aan te geven dat veel katteneigenaren hier hun katten 's avonds niet naar binnen halen, ook niet met barre omstandigheden. Terwijl het advies toch echt is om katten binnen te houden als er ijs ligt (brede sloot achter) ivm verdrinkingsgevaar.
Ik sprak laatst de dierenarts en die vertelde dat katten heel erg ver gaan om toch naar buiten te komen, tot aan opengebroken kattenluiken aan toe.

Onze schuift ook zo een stapel bakstenen opzij die voor een uitgang staan.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
08-04-2021 13:45
Mijn katten hebben ook een eigen grote tuin en kattenbakken. Wat kostte jou dan tijd?
In ons eerste huis hadden we een middelgrote tuin met een schutting. Soms klom ze er overheen en ging ze weg. Wij pakten haar dan steeds weer op en brachten haar terug de tuin in. Nu heeft ze een grote tuin en ook geen interesse meer. Met de middelgrote tuin was die interesse er wel af en toe.
That’s how Sue c’s it
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
07-04-2021 23:22
Zoals ik al aangaf, hier is het normaal dat de katten vrij rondlopen. Dus je hoeft je niet in allerlei krampachtige bewegingen te manouvreren om denkbeeldige mensen met denkbeeldige problemen tevreden te stellen.
Jij verschuilt je achter het feit dat het wettelijk is geoorloofd andere mensen lastig te vallen met jouw kat. Op hetzelfde moment bekritiseer je mensen wanneer ze hun hond niet aanlijnen. Het is gewoon dubbel.
Mevrouw75 schreef:
08-04-2021 06:27
Mijn kat is toch geen hond? Die ga ik ook niet als hond behandelen. Hoewel de vorige misschien wel last had van een identiteitscrisisje.
Opvoeden is niet 'als hond behandelen". Kinderen moet je ook opvoeden, maar daarmee behandel je ze nog niet als hond.
Verder valt onder opvoeden ook training. En ik noemde een paar voorbeelden van mensen die hun katten getraind hebben op eigen terrein te blijven, omwille van de veiligheid van de dieren. En dat had ik zelf ook moeten doen met mijn katten die ik destijds had. Dan was die ene niet na een paar maanden al doodgereden.
Er wordt hardnekkig beweerd dat je een kat niet kunt trainen, maar dat klopt niet.
Om even een voorbeeld te geven hoe ver je daar zelfs in kunt gaan: https://www.facebook.com/RTnews/videos/903860340401875
miekemv schreef:
08-04-2021 09:51
Katten kunnen juist ook weer andere katten aantrekken. En sommige mensen moeten vooral geen katten nemen.
Nou ben ik het toch eens een keer helemaal eens met jou. Mensen die niet van katten houden, moeten er zeker geen aanschaffen. Dat is vreselijk voor de dieren. Dat kun je hierboven wel lezen, als mensen hun kat niet eens meer binnen laten met rotweer. Wat erg! Toen Loki alleen achter bleef toen zijn broertje stierf, had ik het hart niet om hem buiten te zetten. Hij kon slapen in de stal, maar hij wilde bij ons binnen. En dan hield ik hem binnen. Ik kon hem niet buiten sluiten.
En het klopt, daar waar katten gevestigd zijn op een boerderij, komen ook andere katten. Hier zie je ze nagenoeg niet. Maar als er ooit op een dag een in de paardenstal zich vestigt, ben ik de eerste waarvan hij eten en water krijgt. Ik ken een ouder stel, en die nemen katten op die niemand meer wil. Daar komt er nog al eens een in hun schuur om daar het eten van de buitenkatten op te eten.
iones wijzigde dit bericht op 08-04-2021 18:42
65.79% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
08-04-2021 18:33
Jij verschuilt je achter het feit dat het wettelijk is geoorloofd andere mensen lastig te vallen met jouw kat. Op hetzelfde moment bekritiseer je mensen wanneer ze hun hond niet aanlijnen. Het is gewoon dubbel.



Opvoeden is niet 'als hond behandelen". Kinderen moet je ook opvoeden, maar daarmee behandel je ze nog niet als hond.
Verder valt onder opvoeden ook training. En ik noemde een paar voorbeelden van mensen die hun katten getraind hebben op eigen terrein te blijven, omwille van de veiligheid van de dieren. En dat had ik zelf ook moeten doen met mijn katten die ik destijds had. Dan was die ene niet na een paar maanden al doodgereden.
Er wordt hardnekkig beweerd dat je een kat niet kunt trainen, maar dat klopt niet.
Om even een voorbeeld te geven hoe ver je daar zelfs in kunt gaan: https://www.facebook.com/RTnews/videos/903860340401875
Een kat opvoeden is niet hetzelfde als een hond opvoeden, daar maak je de denkfout.
Ik heb niet beweerd dat je een kat niet kunt trainen, dat hoef je mij niet te vertellen.
Ik had dus zelf een kat met een identiteitscrisis.
Alle reacties Link kopieren
[quote=iones post_id=32741990 mok.


Nou ben ik het toch eens een keer helemaal eens met jou. Mensen die niet van katten houden, moeten er zeker geen aanschaffen. Dat is vreselijk voor de dieren.
En het klopt, daar waar katten gevestigd zijn op een boerderij, komen ook andere katten. Hier zie je ze nagenoeg niet. Maar als er ooit op een dag een in de paardenstal zich vestigt, ben ik de eerste waarvan hij eten en water krijgt. Ik ken een ouder stel, en die nemen katten op die niemand meer wil. Daar komt er nog al eens een in hun schuur om daar het eten van de buitenkatten op te eten.
[/quote]

Alsof ik ook 1 letter serieus was. Heel grappig.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
08-04-2021 18:40
Een kat opvoeden is niet hetzelfde als een hond opvoeden, daar maak je de denkfout.
Ik heb niet beweerd dat je een kat niet kunt trainen, dat hoef je mij niet te vertellen.
Ik had dus zelf een kat met een identiteitscrisis.
Jij maakt een denkfout. Want ik heb niet gezegd dat je een kat op dezelfde manier moet opvoeden. Waar lees je dat?
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
08-04-2021 18:42
[quote=iones post_id=32741990 mok.


Nou ben ik het toch eens een keer helemaal eens met jou. Mensen die niet van katten houden, moeten er zeker geen aanschaffen. Dat is vreselijk voor de dieren.
En het klopt, daar waar katten gevestigd zijn op een boerderij, komen ook andere katten. Hier zie je ze nagenoeg niet. Maar als er ooit op een dag een in de paardenstal zich vestigt, ben ik de eerste waarvan hij eten en water krijgt. Ik ken een ouder stel, en die nemen katten op die niemand meer wil. Daar komt er nog al eens een in hun schuur om daar het eten van de buitenkatten op te eten.
Alsof ik ook 1 letter serieus was. Heel grappig.
[/quote]

??????
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
08-04-2021 14:09
Ik sprak laatst de dierenarts en die vertelde dat katten heel erg ver gaan om toch naar buiten te komen, tot aan opengebroken kattenluiken aan toe.

Onze schuift ook zo een stapel bakstenen opzij die voor een uitgang staan.
Bij honden heb je rassen die beter niet meer gefokt zouden worden, omdat dit veel leed veroorzaakt in de maatschappij. Maar een fokverbod helpt niet. Er zou een andere oplossing voor moeten komen. Maar er zijn veel mensen die honden kopen die totaal niet bij ze passen.

Met katten is het eigenlijk ook zo. Als je niet vrij af woont in buitengebied, zou je geen kat moeten willen die persé rond wil trekken buiten. Want dan val je er anderen lastig mee en je stelt je dier bloot aan gevaren.
Er zijn kattenrassen die je heel goed op eigen terrein kunt houden, die niet die sterke behoefte hebben om er op uit te trekken. En net als bij honden, zouden mensen er goed aan doen om een kat te kiezen die past bij wat ze hem te bieden hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
07-04-2021 22:06
Ik ken dus alleen mensen met katten of honden of geen dieren.

Ik vind kattenmensen eerlijk gezegd juist helemaal niet sympathieker. Ik wilde het uit mezelf niet schrijven.
Ik merk ook in real life dat ik meer aansluiting vind en voel bij hondenmensen, zonder van meet af aan te weten of iemand een hond heeft of een kat.
Bij mij is het dus precies andersom. Maar dat was wel duidelijk.

Tegeltuin en hond. Poeh. Dan mis je een hoop lol hoor.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
08-04-2021 18:49
Bij mij is het dus precies andersom. Maar dat was wel duidelijk.

Tegeltuin en hond. Poeh. Dan mis je een hoop lol hoor.
Tegeltuin is inderdaad niets aan. Maar ik zou niet meer zonder hond kunnen. Zonder hond mis je een hoop lol. Maar ja, dat is hetzelfde als tegen mij zeggen over kinderen "je weet niet wat je mist" als ik vroeger zei ze niet te willen. Het zei me niets.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
08-04-2021 18:58
Tegeltuin is inderdaad niets aan. Maar ik zou niet meer zonder hond kunnen. Zonder hond mis je een hoop lol. Maar ja, dat is hetzelfde als tegen mij zeggen over kinderen "je weet niet wat je mist" als ik vroeger zei ze niet te willen. Het zei me niets.
Ach honden kunnen best lief zijn.

Tegeltuin en anti-kat. Dán mis je wat.
Alle reacties Link kopieren
Dopperfles schreef:
05-04-2021 21:45
Ja die hebben onze buren ook. Knetter gek word je daar van. Zo’n hoog kut geluid. Dan liever een kat in m’n tuin.
Daarnaast komen de katten hier langs omdat er konijnen in de tuin wonen. Die zitten veilig in een ruime ren, dus hebben nu geen last van de katten. Ik denk dat ze wél last zouden hebben van die pieper...
Mevrouw75 schreef:
08-04-2021 18:40
Een kat opvoeden is niet hetzelfde als een hond opvoeden, daar maak je de denkfout.
Ik heb niet beweerd dat je een kat niet kunt trainen, dat hoef je mij niet te vertellen.
Ik had dus zelf een kat met een identiteitscrisis.
Hier ooit een hond met een ID-crisis. Die hing doodleuk in de gordijnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven