Viva’s hondenveldje the sequel

24-05-2021 15:47 3374 berichten
Alle reacties Link kopieren
En welkom terug allemaal. Op verzoek van de mod een nieuw topic voor ons virtuele hondenveldje.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
moonenz schreef:
26-05-2021 22:15
De jongste is alweer 7 maand, ik gebruik een clicker/beloning, voor de oh een duif, ekster, blaadje, persoon in de tuin, auto, etc werkt dat prima om te herstellen, maar de focus wat meer vasthouden of krijgen als er een andere hond is... Begintijd vond ze andere honden eng onderweg en moest ze er niks van hebben, nu is elke hond een potentieel speelmaatje.
Oh jij hebt hetzelfde lees ik nu! Was nog niet helemaal bijgelezen, ik lees snel even wat jij voor tips hebt gehad :-)
Alle reacties Link kopieren
moonenz schreef:
27-05-2021 09:48
Praten doe ik al tegen dr onderweg, vind het ergens wel fijn om te lezen dat het bij meerderen niet vloeiend gaat op puber leeftijd en het er toch bij hoort, heb altijd het gevoel dat ik als enige met een ongeleid projectiel loop :hihi:
Nee hoor, je bent echt de enige niet. Een baasje die beweert dat een puberhond wel altijd luistert, verwijs ik met gezwinde spoed door naar de dierenarts, want dan is er duidelijk iets niet in orde. :P
Alle reacties Link kopieren
Baudolino schreef:
27-05-2021 10:46
Oh jij hebt hetzelfde lees ik nu! Was nog niet helemaal bijgelezen, ik lees snel even wat jij voor tips hebt gehad :-)
De samenvatting: vooral doorgaan, het ligt niet aan jou het is de leeftijd :-)
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Haha, gewoon doorgaan dus, alles komt goed :A:
Alle reacties Link kopieren
Ik was net wel 10 hele minuten van huis om even snel een kaartje te halen voor de buren, en nu ligt er dus 95 kilo op schoot met geen enkele intentie om te verkassen. ;-D
Vanochtend was de tuinman hier.
Hij heeft afgelopen week zijn Bordeaux Dog dood gevonden in de woning. Hartstilstand.
Ik kon het nauwelijks droog houden toen we aan de praat waren.

De hond was 10 geworden, blijkbaar oud voor een Bordeaux oud.

Ze staan nu op de wachtlijst voor een Micro Bully.
Ik weet dat ik me nergens tegenaan moet bemoeien, maar dat zijn toch juist hondjes die niet gezond meer zijn van het vele ellendige doorfokken tot ze voldoen aan de belachelijke eisen van hondeneigenaren?
anoniem_63b6a03408332 wijzigde dit bericht op 27-05-2021 13:22
0.40% gewijzigd
Meneertje had trouwens vanochtend zijn waakhondsensor weer gevonden.
De tuinman kwam eraan, stond ineens voor een raam. Nou, mooi niet dat hij dát accepteerde!
En toen tuinman vervolgens in de achtertuin aan de slag was heeft hij hem van seconde tot seconde vanachter het raam gevolgd. Gestrekte nek, oren strak naar achteren en zijn hele houding alert.

Ik had hem verteld dat het ok was dat de tuinman er was. Dat vrouwtje dat had afgesproken met die tuinman en dat die tuinman in onze tuin mocht werken. Vlak daarvoor was hij in staat van spanning. Vanaf het moment dat ik dat uitgelegd had was hij alert, maar veel minder gespannen.

Daaraan merkte ik hoe goed hij me eigenlijk begreep. En trots dat ik was op hem.
Hoe zit het eigenlijk met de etiquette wat betreft hondenuitlaatveldje?
We hebben er twee op 5 minuten loopafstand. Eentje is groot en daar komen veel mensen, eentje is kleiner en er komt nauwelijks iemand.

Bij die grote staan mensen altijd wat met elkaar te kletsen en de honden zijn aan het spelen. Omdat ik het nog niet zo goed aandurf om herder los te laten tussen andere honden, ga ik altijd naar het kleine veldje. Daar laat ik haar los en speel ik met haar. Kan ze even wat energie kwijt.

Nu is het al een paar keer gebeurd dat mensen met hond langs lopen, even hun pas vertragen, mij boos aankijken en dan weer verder lopen. Twee keer stond er iemand voor het toegangspoortje dus vroeg ik of ze naar binnen wilden. Ja dus, en dan pakte ik herder en ging naar buiten. Twee keer lieten ze hond daar alleen even poepen en waren ze na vijf minuten ook weer weg.

Maar wat is nu eigenlijk de bedoeling? Wordt het van je verwacht dat je weg gaat van zo'n veldje als iemand anders naar binnen wil en moet dat dan ook per se?
anoniem_64c15d5253ef6 wijzigde dit bericht op 27-05-2021 13:07
1.81% gewijzigd
Goede vraag!
Dat vraag ik me ook af, hoe dat allemaal hoort.

Hier een hondenuitlaatveldje op enige afstand. Eenmaal met meneertje erin, toen werd hij aangevallen door een hond. Sindsdien geen motivatie meer om daar “gezellig” naartoe te gaan. Eenmaal met hem als enige hond daar geweest. En enkele keren erlangs gelopen.
Mij valt op dat rondom dat veldje massa’s mensen verzamelen die hun hond los laten rondom dat veldje. Dus niet binnen de omheining. Vind ik maar vreemd.
Loop ik daar met mijn hond aan de lijn, rennen daar tig honden door elkaar heen. Die van mij is dan, uiteraard, niet verder te bewegen. Die gaat zitten, observeert alles. En als er een hond in de buurt is die hem bevalt komt hij in actie.
Ik ben trouwens erg benieuwd waar Lemoos woont, omdat Flodder ook (deels?) in mijn stadje is opgenomen :D
Thordîs schreef:
27-05-2021 08:56
Echt zo herkenbaar dit :hug:
Het wordt echt beter. Ik maak echt enorme sprongen afgelopen weken qua focus maar het was daarvoor echt 2 stappen vooruit en 1 (of 3) terug.

Het is wel echt goed om even te gaan lezen over de stress emmer bij honden. Ik doe nu gewoon minder als ik merk dat het teveel is, zelfs al ik niet snap waarom dat is. Want als hij ‘aan’ staat is wandelen gewoon niet leuk dus doen we dat niet, en daardoor wordt wandelen leuk. Want als we gaan wandelen gaat het goed. En anders is het plassen en naar huis.

De indeling: beetje rondscharrelen, iets actiefs doen/wandelen/oefenen, ontspannende activiteit zoals een bot of een kong of een likmat en daarna benchrust brengt hier een hoop. Een veel ontspannener hond. De hele dag rondlopen en prikkels en reageren maakt hem te alert. En uit zichzelf pakte hij zeker toen hij jonger was geen rust. En nu is de bench wel minder in gebruik maar nog steeds wel dagelijks. Hij doet het gewoon beter op soms geen keus hebben en z’n gemak moeten houden.
Het is overprikkeling, zijn emmer zit inderdaad vol. Verder hebben wij dezelfde indeling ;) en we geven ook verplichte benchrust, maar de lawaaierige verbouwing bij de buren maakt dat zelfs die benchrust niet lukt. :facepalm: Binnenkort zijn ze klaar. Wat zal dat fijn zijn!
AbsoFabso schreef:
27-05-2021 12:27
Hoe zit het eigenlijk met de etiquette wat betreft hondenuitlaatveldje?
We hebben er twee op 5 minuten loopafstand. Eentje is groot en daar komen veel mensen, eentje is kleiner en er komt nauwelijks iemand.

Bij die grote staan mensen altijd wat met elkaar te kletsen en de honden zijn aan het spelen. Omdat ik het nog niet zo goed aandurf om herder los te laten tussen andere honden, ga ik altijd naar de kleine. Daar speel ik altijd met haar. Kan ze even wat energie kwijt.

Nu is het al een paar keer gebeurd dat mensen met hond langs lopen, even hun pas vertragen, mij boos aankijken en dan weer verder lopen. Twee keer stond er iemand voor het toegangspoortje dus vroeg ik of ze naar binnen wilden. Ja dus, en dan pakte ik herder en ging naar buiten. Twee keer lieten ze hond daar alleen even poepen en waren ze na vijf minuten ook weer weg.

Maar wat is nu eigenlijk de bedoeling? Wordt het van je verwacht dat je weg gaat van zo'n veldje als iemand anders naar binnen wil en moet dat dan ook per se?
Ik ga daar niet met aangelijnde hond spelen. Want anderen gaan daar naartoe om de hond los te laten en ik zo het heel gek vinden dat die hun hond op een speelveldje aangelijnd moeten laten omdat ik met aangelijnde hond weiger te vertrekken. Door elkaar is onverstandig en aangelijnd spelen kun je er ook naast.
Thordîs schreef:
27-05-2021 13:05
Ik ga daar niet met aangelijnde hond spelen. Want anderen gaan daar naartoe om de hond los te laten en ik zo het heel gek vinden dat die hun hond op een speelveldje aangelijnd moeten laten omdat ik met aangelijnde hond weiger te vertrekken. Door elkaar is onverstandig en aangelijnd spelen kun je er ook naast.
Maar ik laat haar daar natuurlijk niet aangelijnd. Binnen de hekken is ze los.

Heb het in de originele post even aangepast zodat het maar duidelijk is :)
Hondenveldjes zijn voor maar heel weinig honden echt leuk. Ik ga er niet heen omdat ik zie dat dezelfde baasjes met elkaar staan te beppen en hun hond mag zichzelf moe maken. Ze zien niet wat hun hond doet, lezen totaal geen signalen en zijn drukker met elkaar en hun mobiel dan met die honden. Dus ik zie regelmatig hondjes die echt gepest worden ‘oh kijk ze eens leuk spelen’ of honden die op het punt van ontploffen staan ‘kijk hoe schattig’ en verbazing alom als de vlam in de pan slaat. Met al minutenlang signalen die daar op wijzen er voorafgaand.

Als honden elkaar kennen kunnen ze heus leuk samen spelen, maar als ze elkaar niet kennen ook heel vaak niet, en op zo’n veldje wordt de nieuweling regelmatig weggepest en/of het is mega stressvol voor verschillende honden maar niemand die het ziet. En die baasjes maar ‘ga maar spelen’ roepen....

Ik ben er in het begin wel eens geweest maar dan lijn ik de mijne na een tijdje aan om te vertrekken want z’n enthousiasme staat op punt van doorslaan, laat iemand een hond net los als ik weg wil en die spurt op de mijne af. Als je dan 30 seconden wacht ben ik weg en is er geen probleem. Nu werd het meteen gedoe. En dat kan een keer gebeuren maar hier zit het dus vol mensen die dat soort dingen écht niet zien. Dus veel te stressvol voor mij en monster
anoniem_404742 wijzigde dit bericht op 27-05-2021 13:18
3.18% gewijzigd
AbsoFabso schreef:
27-05-2021 13:06
Maar ik laat haar daar natuurlijk niet aangelijnd. Binnen de hekken is ze los.

Heb het in de originele post even aangepast zodat het maar duidelijk is :)
Oh als ze los is zou ik niks doen. Iedereen mag op zo’n veldje, en dit is wel wat er gebeurt als je met een herder ergens bent. Herders zijn vals en gevaarlijk en niet sociaal dus die moet je mijden. Dus heel veel mensen zullen een hondenveldje met 1 herdershond er op mijden. Zijn er meer honden èn een herdershond dan durven ze vaak wel.

Tenzij het echt een klein strookje gras is voor enkel poepen en plassen, dan snap ik dat mensen met bijv een uitvallende hond doorlopen en een beetje balen omdat ze hun hond niet kunnen laten poepen. Maar in geval van omheind speelveldje doe je niks geks.
Veranderling schreef:
27-05-2021 12:54
Het is overprikkeling, zijn emmer zit inderdaad vol. Verder hebben wij dezelfde indeling ;) en we geven ook verplichte benchrust, maar de lawaaierige verbouwing bij de buren maakt dat zelfs die benchrust niet lukt. :facepalm: Binnenkort zijn ze klaar. Wat zal dat fijn zijn!
Dat is superirritant. Dan zit die emmer gewoon de hele tijd vol en dat is ruk. Veel laten kauwen helpt hier dan. Een bot waar hij lang mee bezig is en al z’n eten ingevroren in een kong. Dat ontspant. De likmat heb ik net ontdekt en die doet ook wonderen: lepeltje pindakaas uitsmeren en ik heb er een half uur geen hond meer aan en daarna is ie op
Thordîs schreef:
27-05-2021 13:05
Ik ga daar niet met aangelijnde hond spelen. Want anderen gaan daar naartoe om de hond los te laten en ik zo het heel gek vinden dat die hun hond op een speelveldje aangelijnd moeten laten omdat ik met aangelijnde hond weiger te vertrekken. Door elkaar is onverstandig en aangelijnd spelen kun je er ook naast.
Op dat veldje, binnen de hekken, honden idd los. Maar in het gebied er omheen dan? Daar loop ik met mijn hond aangelijnd, en dan lopen daar al die honden van mensen die normaliter binnen de omheining zouden staan. Die mensen verzamelen zich en het krioelt daar dan van mens en hond.
Thordîs schreef:
27-05-2021 13:11
Hondenveldjes zijn voor maar heel weinig honden echt leuk. Ik ga er niet heen omdat ik zie dat dezelfde baasjes met elkaar staan te beppen en hun hond mag zichzelf moe maken. Ze zien niet wat hun hond doet, lezen totaal geen signalen en zijn drukker met elkaar en hun mobiel dan met die honden. Dus ik zie regelmatig hondjes die echt gepest worden ‘oh kijk ze eens leuk spelen’ of honden die op het punt van ontploffen staan ‘kijk hoe schattig’ en verbazing alom als de vlam in de pan slaat. Met al minutenlang signalen die daar op wijzen er voorafgaand.

Als honden elkaar kennen kunnen ze heus leuk samen spelen, maar als ze elkaar niet kennen ook heel vaak niet, en op zo’n veldje wordt de nieuweling regelmatig weggepest en/of het is mega stressvol voor verschillende honden maar niemand die het ziet. En die baasjes maar ‘ga maar spelen’ roepen....

Ik ben er in het begin wel eens geweest maar dan lijn ik de mijne na een tijdje aan om te vertrekken want z’n enthousiasme staat op punt van doorslaan, laat iemand een hond net los als ik weg wil en die spurt op de mijne af. Als je dan 30 seconden wacht ben ik weg en is er geen probleem. Nu werd het meteen gedoe. En dat kan een keer gebeuren maar hier zit het dus vol mensen die dat soort dingen écht niet zien. Dus veel te stressvol voor mij en monster
Begrijpelijk. En die indruk heb ik er ook van. En mijn man en mijn kind maar roepen.....veldje, veldje, veldje. Ik zoek het liever elders om heel eerlijk te zijn.
Ttroeteltje schreef:
27-05-2021 13:26
Op dat veldje, binnen de hekken, honden idd los. Maar in het gebied er omheen dan? Daar loop ik met mijn hond aangelijnd, en dan lopen daar al die honden van mensen die normaliter binnen de omheining zouden staan. Die mensen verzamelen zich en het krioelt daar dan van mens en hond.
Hier loopt een loslooppad door het park rondom het hondenveldje. Heel onduidelijk maar ze mogen in mijn stad daar dus los. Wist ik ook niet. Er blijken meerdere ‘loslooproutes’ te zijn. Had ik geen idee van want staat niet echt aangegeven

En los van dat het misschien niet mag: mensen houden zich daar niet aan blijkbaar. Voor mij een reden om niet naar zulke plekken te gaan. Want ik ga echt niet elke keer iedereen aanspreken op het aanlijnen van z’n hond en me elke keer ergeren heeft ook geen zin.

Sommige dingen vind ik logisch: je let op je hond, je kent signalen die honden gebruiken, je gooit niet met ballen en stokken als er meer honden aanwezig zijn en je lijnt je hond aan of houdt hem uit de buurt van aangelijnde honden als dat zonder lijn maar met een commando kan. En je communiceert al dan niet met woorden met andere baasjes ipv domweg je eigen ding te doen.

Die dingen vinden heel veel hondenbezitters niet zo logisch heb ik in 1,5 jaar geleerd dus die mijd ik. En op al die veldjes staan mensen ‘die er verstand van hebben’ en de meest schadelijke informatie delen. Gewoon geen fijne plek vaak
Helemaal waar!

Zoals die man die begon te toeteren over bloed dat moest vloeien toen er een beet.
Nou, dan kun je mij wel opvegen. Enerzijds van frustratie en boosheid, anderzijds van angst en met mijn mond vol tanden staan omwille van zo veel dommigheid die mij ter oren komt irt het willen beschermen en opkomen voor mijn hondenman.

Wat dat betreft zou ik maar al te graag een sterk hondengebit willen hebben. Om letterlijk van me af te kunnen bijten als iets niet deugt!
Alle reacties Link kopieren
AbsoFabso schreef:
27-05-2021 12:53
Ik ben trouwens erg benieuwd waar Lemoos woont, omdat Flodder ook (deels?) in mijn stadje is opgenomen :D
046
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
AbsoFabso schreef:
27-05-2021 12:27
Hoe zit het eigenlijk met de etiquette wat betreft hondenuitlaatveldje?
We hebben er twee op 5 minuten loopafstand. Eentje is groot en daar komen veel mensen, eentje is kleiner en er komt nauwelijks iemand.

Bij die grote staan mensen altijd wat met elkaar te kletsen en de honden zijn aan het spelen. Omdat ik het nog niet zo goed aandurf om herder los te laten tussen andere honden, ga ik altijd naar het kleine veldje. Daar laat ik haar los en speel ik met haar. Kan ze even wat energie kwijt.

Nu is het al een paar keer gebeurd dat mensen met hond langs lopen, even hun pas vertragen, mij boos aankijken en dan weer verder lopen. Twee keer stond er iemand voor het toegangspoortje dus vroeg ik of ze naar binnen wilden. Ja dus, en dan pakte ik herder en ging naar buiten. Twee keer lieten ze hond daar alleen even poepen en waren ze na vijf minuten ook weer weg.

Maar wat is nu eigenlijk de bedoeling? Wordt het van je verwacht dat je weg gaat van zo'n veldje als iemand anders naar binnen wil en moet dat dan ook per se?
Het veldje bij ons om de hoek wordt eigenlijk alleen gebruikt voor jonge honden waarvan de baas nog niet zeker is of het commando ‘hier’ echt geslaagd is. Dan kan de hond wel rennen met een balletje of andere honden zonder het gevaar dat ze de weg op knallen.
Het grote veldje is voor van alles en nog wat. Ik zie wel bepaalde baasjes en honden op vaste tijdstippen. Van 17.00 tot 18.00 zijn het vooral kleintjes tot middenslag, na 18.00 vooral de grote honden die dan samen met een boomstam tak slepen.

De etiquette bij de eerste is dat je geen hond erbij zet voordat je eerst hebt gekeken of je hond zich daar wel senang bij voelt (dus geen Maltezertje met de staart tussen de pootjes tussen de labradors schuiven met ‘Ga maar lekker spelen Fiji’). Bij de tweede is meer wie eerst komt wie het eerst maalt. Als je met twee staffies aan komt zetten en het veldje is vol met chi’s, golden retrievertjes, Schipperkes en ander klein tot middelgrote maatjes dan moet je wachten. Is het veldje vol met grote honden en jij hebt een kleintje dan heb jij even pech. Je ziet daar ook mensen staan die een kleintje aan de lijn hebben terwijl de grote hond op het veldje is. Vaak gooien ze dan voor die kleine wèl balletjes (en dat trekt weer andere kleine honden aan dus dat groepje dat naast het veldje rent is vaak de ‘wachtrij’).

Soms rennen er hele kleintjes tussen de grote honden (zoals jongedame) maar dan kennen de baasjes elkaar. Komt er een voor mij onbekende baas met onbekende hond dan pluk ik jongedame er tussenuit.
Nee heb je, ja kun je krijgen
lemoos2 schreef:
27-05-2021 18:46
046
:high5:
Nummer*Zoveel schreef:
27-05-2021 11:57
Ik was net wel 10 hele minuten van huis om even snel een kaartje te halen voor de buren, en nu ligt er dus 95 kilo op schoot met geen enkele intentie om te verkassen. ;-D
Veuls te lang ook. :rofl:
Alle reacties Link kopieren
AbsoFabso schreef:
27-05-2021 19:25
:high5:
👀 *gaat op de loer liggen voor Herders*
Nee heb je, ja kun je krijgen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven