Huis verkopen zonder makelaar

10-06-2021 22:44 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Heeft iemand hier ervaring met je huis verkopen zonder makelaar? Er lijken best redelijke alternatieven te zijn waar je naar wens servicepakketten kunt inkopen, bijv. de onderhandeling en contractzaken die van je worden overgenomen. Ik overweeg mijn huis te verkopen en wil deze optie niet overslaan. Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die hun ervaringen zouden willen delen. Hoor het graag!
Alle reacties Link kopieren
Omgeving Gooi dan misschien? ;). Ik heb zelf geen ervaring, maar volgens mij is je huis verkopen in deze markt inderdaad zonder makelaar prima te doen - mits je goed bent met foto's en teksten. Kopers smeken bijna om je huis.
Dat een verkoopmakelaar de verkoopprijs in deze markt nog kan maximaliseren durf ik eigenlijk wel te betwijfelen; vaak mag iedereen 1 uiterst bod indienen en wordt het hoogste bod de koper. Soms blijft een verkoopmakelaar zelfs gewoon beneden zitten en laat hij je zelf door het huis lopen.
Alle reacties Link kopieren
Hier in de buurt (wel België) neemt niemand nog een makelaar.

Als het al niet door fluisterverkoop - nog voor er een bord aan de deur hangt - verkocht is dan is het wel binnen 2 dagen verkocht als er een bordje "te koop" aanhangt.

Zelfs op een website zetten of foto's trekken is de moeite niet meer :-).


Ze staan hier in de straat nog net niet te vechten voor een huis.
En er hoeft maar iemand te kuchen dat hij misschien binnen dit en 2 jaar zijn huis gaat verkopen of er staat 7 man voor zijn deur "via via".
Die allemaal met veel plezier minstens de vraagprijs bieden.


Als je dus in een gegeerde buurt woont ... gewoon proberen.
Die 3 % makelaarskosten kan je nog altijd maken als je huis na termijn X nog altijd niet verkocht zou zijn.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
11-06-2021 00:18
Hier in de buurt (wel België) neemt niemand nog een makelaar.

Als het al niet door fluisterverkoop - nog voor er een bord aan de deur hangt - verkocht is dan is het wel binnen 2 dagen verkocht als er een bordje "te koop" aanhangt.

Zelfs op een website zetten of foto's trekken is de moeite niet meer :-).


Ze staan hier in de straat nog net niet te vechten voor een huis.
En er hoeft maar iemand te kuchen dat hij misschien binnen dit en 2 jaar zijn huis gaat verkopen of er staat 7 man voor zijn deur "via via".
Die allemaal met veel plezier minstens de vraagprijs bieden.


Als je dus in een gegeerde buurt woont ... gewoon proberen.
Die 3 % makelaarskosten kan je nog altijd maken als je huis na termijn X nog altijd niet verkocht zou zijn.
Dank voor je reactie. Makelaars die ik sprak bieden idd. ook o.a. 360 graden foto’s en een video aan. En ik vraag me vooral af wat dat nog toevoegt.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ons huis zelf op sociale media gegooid, geen pakket ergens. Wel een regionale makelaar gevraagd of die dan koopcontract kon opmaken en doorsturen naar de notaris. Scheelde flink geld en met deze markt was de woning zo verkocht. Rondleiden was echt niet mijn ding, zou het daarom misschien niet direct weer zelf doen.
Alle reacties Link kopieren
Stradit schreef:
11-06-2021 00:27
Dank voor je reactie. Makelaars die ik sprak bieden idd. ook o.a. 360 graden foto’s en een video aan. En ik vraag me vooral af wat dat nog toevoegt.
Leuke extraatjes voor een moeilijk verkoopbaar huis.

Maar als je huis gegeerd lijkt zou ik het bij "gewone" foto's houden.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
10-06-2021 23:35
Nee, belegger. Dus veel woningen aangekocht.
Oh TO, door dit argument lijkt mij het al een top idee om het zelf te doen. Veel prettiger om aan mensen te verkopen die er ook daadwerkelijk willen wonen.

Succes!
... high heels and a bad attitude
Alle reacties Link kopieren
Ja, via Makelaar1 hier. Geen goede ervaring, ze kwamen over als een eenmansbedrijfje op een zolderkamer met flutservice. Vergaten fotos op funda erbij te zetten, vulden de verkeerde verdieping in, vergaten hoogste bieder op de hoogte te stellen waardoor die zich terug heeft getrokken. Het duurde een week voor we erachyer kwamen en toen hadden nummer 2 en 3 al een ander huis. Koste ons dus eigenlijk 8 K.

Het zelf verkopen an sich beviel me prima. Zelf fotos gemaakt en rondgeleid, vond dat wel grappig om te doen. De onderhandeling was hier wachten op biedingen om de animo te peilen en dan een mail rondsturen met voor dan en dan je hoogste bod. Werkte prima. Zij deden het contract opstellen en op funda zetten voor me. Scheelde wel dat het een echte verkoperstijd was, als de markt anders was geweest had ik het niet gedaan.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
10-06-2021 23:06
Maar een goede makelaar maximeert het resultaat. Gevalletje penny wise, pound foolish.
Nou, niet altijd hoor. Ik verkocht ooit een huis wat onderdeel was van een blok identieke huizen die allemaal zo'n 10 jaar eerder door de woningbouwvereniging waren verkocht. Wij hadden ons huis helemaal op en top gerenoveerd, mooie tuin erbij, en net om de hoek van een zeer gewilde straat in de Randstad. Wij waren de eersten die ons huis gingen verkopen van dat blok en elke makelaar die wij binnenkregen ging uit van de oorspronkelijke aankoopprijs. Na er drie langs te hebben gehad snapten we welke rekenmodule ze gebruikten en dat we zo dus nooit de prijs die wij in gedachten hadden zouden krijgen.
Dus ik heb zelf een bord in de tuin gezet en foto's op internet. Ik had ook redelijk snel door wie een serieuze potentiele koper was en wie ons huis echt niet kon betalen. Binnen een paar weken verkocht voor 15% meer dan al die makelaars wilden gaan vragen.

Weliswaar meer dan 10 jaar geleden, maar de service van die makelaars viel me flink tegen.
Alle reacties Link kopieren
ik vind het verschrikkelijk om een huis te moeten bekijken terwijl de eigenaar op mijn vingers kijkt. daarom alleen al zou ik het nooit doen. Veel mensen vinden verkoop en aankoop verhuizen etc. super stressvol en zou ik dat nooit aanraden om het alleen te doen
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben hebben zonder makelaar verkocht. Helemaal zonder, ook niet zo een internet makelaar.
We hebben het huis via via verkocht. Met een makelaar hadden we er misschien/waarschijnlijk net wat meer voor gekregen maar dat geld waren we dan aan de makelaar kwijt geweest. Nu was het vooral ook “gunnen” aan de kopers (starters die er moeilijk tussenkwamen op de huizenmarkt, bij ons kregen ze rustig de tijd).
Koopcontract hebben we van internet geplukt en voor een hele kleine bijdrage door een notaris laten checken.

Voor ons werkte het prima!
Alle reacties Link kopieren
daenerys79 schreef:
11-06-2021 06:44
ik vind het verschrikkelijk om een huis te moeten bekijken terwijl de eigenaar op mijn vingers kijkt. daarom alleen al zou ik het nooit doen. Veel mensen vinden verkoop en aankoop verhuizen etc. super stressvol en zou ik dat nooit aanraden om het alleen te doen
Helemaal mee eens. Ik heb de kijkers dus eerst rondgeleid en me daarna buiten teruggetrokken zodat ze zelf nog even konden kijken en ongestoord konden bespreken wat er lelijk was.
Maar eerlijk gezegd denk ik dat je daar als koper momenteel niet over kunt vallen. Voor jou tien anderen.
Als het je niet om de hoogste prijs gaat, zou je het via social media kunnen doen.

Mocht geld wel een kwestie zijn, bedenk dan dat makelaars tegenwoordig heel goed voor elkaar weten te krijgen dat er 80.000 euro wordt overboden op de vraagprijs. Als je huis althans een beetje courant is. Dus in deze markt zeg ik: júist een makelaar. Een beetje grote.
Alle reacties Link kopieren
Stradit schreef:
11-06-2021 00:27
Dank voor je reactie. Makelaars die ik sprak bieden idd. ook o.a. 360 graden foto’s en een video aan. En ik vraag me vooral af wat dat nog toevoegt.
Is absoluut leuk, vooral voor mensen die eigenlijk niet zo veel tijd hebben om huizen te bekijken. Zo krijg je gewoon een iets beter beeld voordat je kiest om te bezichtigen. Maar dat kan je ook krijgen door bij de foto's bijvoorbeeld geen groothoeklens te gebruiken (dat zou ik sowieso echt aanraden, huizen waarvan de foto's zijn gemaakt met een groothoeklens vallen eigenlijk altijd tegen in het echt). Is dus zeker niet nodig. In deze markt echt genoeg mensen die willen zonder een filmpje.
leather schreef:
11-06-2021 01:10
Oh TO, door dit argument lijkt mij het al een top idee om het zelf te doen. Veel prettiger om aan mensen te verkopen die er ook daadwerkelijk willen wonen.

Succes!
Ik ben inmiddels alweer bezig met verkopen. Nu nog instappen als belegger: dan ben je echt te laat.

Zelf denk ik dat als to over 3 maanden hoort van een vergelijkbare woning die voor fors meer is verkocht dat ze dan nog eens zichzelf achter de oren krabt.

Als opbrengst totaal niet van belang is, dan kun je ook voor de woz waarde verkopen aan degene met het meest zielige verhaal. ;)
liza schreef:
11-06-2021 05:37
Nou, niet altijd hoor. Ik verkocht ooit een huis wat onderdeel was van een blok identieke huizen die allemaal zo'n 10 jaar eerder door de woningbouwvereniging waren verkocht. Wij hadden ons huis helemaal op en top gerenoveerd, mooie tuin erbij, en net om de hoek van een zeer gewilde straat in de Randstad. Wij waren de eersten die ons huis gingen verkopen van dat blok en elke makelaar die wij binnenkregen ging uit van de oorspronkelijke aankoopprijs. Na er drie langs te hebben gehad snapten we welke rekenmodule ze gebruikten en dat we zo dus nooit de prijs die wij in gedachten hadden zouden krijgen.
Dus ik heb zelf een bord in de tuin gezet en foto's op internet. Ik had ook redelijk snel door wie een serieuze potentiele koper was en wie ons huis echt niet kon betalen. Binnen een paar weken verkocht voor 15% meer dan al die makelaars wilden gaan vragen.

Weliswaar meer dan 10 jaar geleden, maar de service van die makelaars viel me flink tegen.
Er zijn ook slechte makelaars.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn huis verkocht zonder tussenkomst van makelaar aan een belegger. Geen gedoe met verkoopsites, mensen over de vloer.

Alles werd geregeld bij de notaris, ging echt heel makkelijk en scheelde mij 4000 euro aan een makelaar.
Alle reacties Link kopieren
Hastadepasta18 schreef:
11-06-2021 06:58
Wij hebben hebben zonder makelaar verkocht. Helemaal zonder, ook niet zo een internet makelaar.
We hebben het huis via via verkocht. Met een makelaar hadden we er misschien/waarschijnlijk net wat meer voor gekregen maar dat geld waren we dan aan de makelaar kwijt geweest. Nu was het vooral ook “gunnen” aan de kopers (starters die er moeilijk tussenkwamen op de huizenmarkt, bij ons kregen ze rustig de tijd).
Koopcontract hebben we van internet geplukt en voor een hele kleine bijdrage door een notaris laten checken.

Voor ons werkte het prima!
Zo heeft mijn vriendin het twee jaar geleden ook gedaan. Is prima gegaan!
DS1971 schreef:
10-06-2021 23:06
Maar een goede makelaar maximeert het resultaat. Gevalletje penny wise, pound foolish.
Alleen zijn er heel veel niet goede makelaars momenteel.....
Toen wij zochten (3 uur reizen van woonplaats) ook wel gehad dat makelaar niet kwam opdagen. Bij bellen kreeg ik dan keihard te horen nee hoor wij hadden geen afspraak.... toen ik de mailbevestiging stuurde kon er net een sorry... vanaf. Maar alsnog geen afspraak (en dit was pre woningmarkt hype.....).
In deze tijd waarin ieder huis zich vanzelf verkoopt.... weinig toegevoegde waarde van een makelaar imo.

Hier ook ooit huis zonder makelaar verkocht. Was prima te doen.
Alle reacties Link kopieren
ludwina schreef:
11-06-2021 07:56
Als het je niet om de hoogste prijs gaat, zou je het via social media kunnen doen.

Mocht geld wel een kwestie zijn, bedenk dan dat makelaars tegenwoordig heel goed voor elkaar weten te krijgen dat er 80.000 euro wordt overboden op de vraagprijs. Als je huis althans een beetje courant is. Dus in deze markt zeg ik: júist een makelaar. Een beetje grote.
Dat krijgt een makelaar helemaal niet persoonlijk voor elkaar. Kopers staan in de rij om over te bieden.
Alle reacties Link kopieren
Lobidabasi14 schreef:
10-06-2021 23:36
Ik ben nu wel heel erg benieuwd waar je woont :) mijn vriend en ik zijn namelijk op zoek naar een woning in of rondom Rotterdam. Wil je me een pb sturen?
.
Ik heb jou een PB gestuurd.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Een paar dingen waar je op moet letten:

- Hoe ga je om met kritiek van potentiële kopers op zaken waar jij trots op bent?
- Als de kopers een handige/slimme/sluwe aankoopmakelaar hebben, hoe handel je dan?

En verder: Huizen verkopen en kopen is een vak, net zoals het werk van ons allemaal een vak is.
Alle reacties Link kopieren
Bitje93 schreef:
11-06-2021 19:14
.
Ik heb jou een PB gestuurd.
Ooeeeeh mag ik ook een pb? Voor vriend van mij ;)
Alle reacties Link kopieren
Zanahoria schreef:
11-06-2021 17:59
Dat krijgt een makelaar helemaal niet persoonlijk voor elkaar. Kopers staan in de rij om over te bieden.
En jij weet dan wanneer je een inschrijving in moet zetten en hoe?
En je weet ook hoe je rustig moet blijven bij een take it or leave it bod met reactie binnen tijdsbestek.
Je weet hoe je een keuze moet maken tussen biedingen met verschillende financiëringsvoorwaarden etc.?
Tsja…. Dan moet je het zeker zelf doen.


Ik ben ervan overtuigd dat een makelaar zich bijna altijd terug verdient, met meestal zelfs nog wat extra’s. En dan heb je niet de zorgen en lasten van afspraken maken en notariële rompslomp etc.
Alle reacties Link kopieren
Onze makelaar kostte ons 3500 euro, daarvoor kregen we mooie foto’s, filmpje, 360 graden foto’s (dan kom je hoger in de ranking op funda) en een hele kekke folder. Twee volle dagen bezichtigingen warvan ik er niet aan had moeten denken om dat zelf te regelen en uiteindelijk meerdere forse biedingen waarvan een bod van 23% boven de vraagprijs. Denk niet dat we zelf dat resultaat bereikt hadden, vond het de 3500 in elk geval dik waard.
Alle reacties Link kopieren
Wat een goede reacties, bedankt allemaal. Ik heb er zeker wat aan, zowel voor als tegen. Ik zal hierna wat posten op individuele reacties. Nogmaals veel dank!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven