Nog verbouwen of toch maar niet...?

11-06-2021 07:36 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb getwijfeld in welke categorie dit topic te plaatsen, toch maar hier.

Situatie: ik ben 39 weken zwanger (eerste kind). Vriend en ik hebben vorige week de sleutel gekregen van ons nieuwe huis. Dit is vrij snel gegaan: de verkopers wilden graag een vlotte oplevering.

We hebben eerder afgesproken dat we pas eind augustus gaan verhuizen: we wonen nu in een huurhuis dat we per dan hebben opgezegd. Dit geeft mij de tijd om in vertrouwde omgeving de bevalling en kraamtijd te doen (nieuwe huis is op +/- 30 minuten rijden). Bovendien wilden we graag nog eea verbouwen aan het nieuwe huis. Het is sterk verouderd daar en er moet nog veel aan worden gedaan. Dit was tot nu toe de afspraak.

Gisteren echter een gesprek gehad met vriend. Ik ben tot nu toe degene die steeds bezig is om te proberen vakmensen te vinden, offertes op te vragen,...Dit is niet makkelijk: bijna iedereen zit vol. Toch heb ik een goede aannemer die veel voor mijn ouders heeft gewerkt, die zou kunnen.

Ik vroeg mijn vriend gisteren om hulp. Ik ben fysiek en emotioneel moe en kan niet alles alleen regelen. Hij rijdt geen auto, dus ik ben ook al onze chauffeur. Ik doe het huishouden in ons 'oude' huis, kook en doe boodschappen. Ik heb hem gevraagd om meer te helpen, bijvoorbeeld bij het afspraken maken met vakmensen. Hij gaf echter aan dat hij me niet kan helpen. Het is hem teveel. Heb gesuggereerd dat hij wat vrij kan nemen van zijn werk (hij heeft nog veel vakantiedagen), maar dat wil hij niet. Hij wil liever de verbouwing laten zitten en toch gewoon zo in het huis trekken.

Wat zouden jullie doen? We hebben nu nog 3 maanden waarin eea gedaan zou kunnen worden voor we erin gaan. Maar op deze manier zie ik het niet gebeuren; ik kan niet vanuit mijn kraambed nog alles organiseren...Moet ik proberen toch mijn vriend over te halen hierin meer verantwoordelijkheid op te nemen? Of kan ik het maar beter laten zitten? Ik weet het even niet zo goed.
Hoe nodig is de verbouwing?
Is het grondig of alleen keuken vervangen bijvoorbeeld? Moet er een andere vloer in? Leidingwerk vervangen? Hak/breekwerk? Veel stoffige werkzaamheden of alleen verven?

Als het stoffige werkzaamheden zijn, een ruimte helemaal leeg moet of je tijdelijk niet zou kunnen koken/douchen/... in je huis, dan zou ik je huurbaas bellen om te vragen of je nog een paar maanden langer mag huren, en de verbouwing doen voor je verhuist.
Het gaat nog veel drukker worden. Als partner het nu al niet aankan, dan zijn jullie na de bevalling beiden overspannen.
Mijn eerste gedachten: ziet je vriend niet dat je hoogzwanger bent en fysiek en mentaal ook moe bent? Waarom doe jij nog zoveel. Zo komt het iig over. En waarom wil hij niets extra's doen. Ja hij is moe maar dat ben jij ook.

Verder eens met Gibbon
Waar is je vriend dan allemaal zo moe van? Hij voert geen flikker uit.
Alle reacties Link kopieren
Laten zitten. Het kan nu niet.
Alle reacties Link kopieren
Oké, jullie zitten allebei aan jullie grenzen. Spannende tijd allemaal.

Wat moet er allemaal gedaan worden aan het nieuwe huis? Is het echt noodzakelijk om dit voor augustus te doen? Of kunnen zaken ook uitgesteld worden?

Is het een idee dat je met iemand (denk aan je ouders) om de tafel te gaan zitten. Inventariseer wat er allemaal gedaan moet worden in het nieuwe huis. Wat binnen 3 maanden moet gebeuren en wat langer kan wachten. En in de meest ideale situatie vraag of dat deze persoon de verbouwing/klussen kan overzien. Want er komt een periode dat je niet even in de auto stapt voor 30km om in je nieuwe huis te kijken.

Maak nu een prioriteit van jezelf en de baby. Boodschappen online bestellen, het is mooi weer dus vriend kan fietsen, etc
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Bizarre timing
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Van zo’n zelfde soort situatie is mijn man ooit overspannen geraakt. Natuurlijk niet van de verhuizing an zich, maar het gaf hem wel met dat zetje bovenop jarenlange stress van een slechte werkgever, overlijden in de familie en mantelzorg.

Vanaf hier is het moeilijk in te schatten of zoiets aan de hand kan zijn of dat je vriend gewoon een lamlul is.

Verbouwen als je er al woont is overigens ook erg pittig weet ik uit eigen ervaring. Het worden gewoon ff tropenjaren voor jullie.
Is dit hoe het normaal gesproken gaat? Dat jij alles regelt?

Waarom regelt hij niets?
Waarom wil hij geen dagen vrij nemen?

Beseft hij dat je meer hinder hebt van verbouwen als je dat moet doen als je er eenmaal woont? Zeker met een dan nog kleine baby.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt al een kind en krijgt samen met hem nog één.

Waarom hoort hij niet wat jij zegt?
Je betaalt nog huur tot augustus en de aannemer kan. Ik zou hem laten verbouwen.

En met vriend stoomcursus verwachtingsmanagement. Wat verwachten jullie van elkaar nu, tijdens de verbouwing en tijdens de bevalling?
Hoe wordt de taakverdeling zodra de baby er is? Want het leest alsof hij daar dan ook niks voor zou kunnen doen.

Wees duidelijk.
Als hij niet reageert nog duidelijker.
Hij komt zo niet over als een fantastische partner die ik in mijn team zou willen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ja, het gaat om grote en ook stoffige werkzaamheden die nodig zijn.

Hij is iemand die alles altijd heel goed wil uitzoeken, afwegen,...Daar is nu gewoon niet zoveel tijd voor: nu e.e.a. aanpakken betekent ook snel kunnen schakelen, handelen en beslissen. Hij wil geen tijd vrijnemen om eea zelf uit te zoeken, maar vindt wel dat dat 'moet'. Als ik zeg dat er dan wel veel druk/verantwoordelijk bij mij komt te liggen, geeft hij aan dat ik dat ook niet hoef te doen. Maar ja, dan gebeurt er dus niks....

Ik vind eigenlijk dat eea zou moeten gebeuren voor we er ingaan. Maar ik heb (ook toen we dit kochten!) wel aangegeven dat ik daar dan samen voor wil zorgen. Ik wil me ook op de baby kunnen richten, niet steeds met aannemers aan de lijn hangen.

Extra tijd in het huurhuis blijven: zou misschien kunnen, maar daar zijn natuurlijk ook kosten aan verbonden...
Jij brengt hem met de auto naar het nieuwe huis?

Wat doet hij daar? Opruimen, kleine klussen?

Ik zag de optie langer blijven in jullie oude huis. Wat heeft dat voor zin? Je zult precies hetzelfde moeten regelen als nu, maar dan met nog een baby erbij. Daar zal hij dan ook wel weer moe van zijn, dus nog minder zin.
anoniem_275457 wijzigde dit bericht op 11-06-2021 08:09
74.47% gewijzigd
De tip van gibbon vind ik een goede, zo geven jullie jezelf meer ruimte. Als dubbele lasten niet teveel is.

Wij weten natuurlijk niet wat er allemaal speelt in jullie leven en waarom (en wat) teveel is voor je man. Het klinkt wel zorgelijk, want er komt nog heel veel meer drukte op jullie af. Een baby, verhuizen, verbouwen. Kunnen jullie dat wel bolwerken? Hebben jullie een goed vangnet?

Succes met alles!
Alle reacties Link kopieren
Voor de reactie ivm de timing: ja, die is k*t, maar het vinden van een koophuis in deze markt (we wonen in de Randstad) was op zichzelf al superlastig. Ik ben blij met de plek die we hebben gevonden op zich, maar idealiter was het natuurlijk of een meer 'af' huis, of een wat andere timing.
Alle reacties Link kopieren
Hoe is de taakverdeling normaalgesproken?

Hier verbouwd met zwangere vrouw en peuter. En baby is nu opgeleverd (haha).

En al het zorgen komt me mijn strot uit

Maar hee het hoort erbij had ik maar geen kinderen moeten krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Ja, we hebben betrokken ouders en een goed vangnet. Zijn ouders kunnen en willen ook helpen met het eventueel coördineren van verbouwing, is ook eerder met hen besproken (zijn zelf ook handige mensen, dus ik vertrouw hen daarin zeker).

Mijn ouders zijn lief en steunend, maar zijn vooral druk met eigen werk en wat minder het type 'ik kom een keer bij je poetsen/koken/...'.

Mijn vriend heeft minder stresstolerantie dan ik, als ik het zo mag zeggen. Maakt zich sneller zorgen, is meer een piekeraar,...Hij werkt fulltime vanuit huis sinds corona. Dat vindt hij echter prima (want: echt een introvert).
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het goed is om nu te accepteren dat je partner niet zoveel bijdraagt aan de grotere dingen in jullie leven samen. Dan kun je op basis daarvan beslissingen nemen: als jij het niet trekt om in je kraamtijd een verbouwing te regelen, kun je nu beter niet gaan verbouwen. Dan hou je nog twee opties over: langer huren en de verbouwing doen als je weer een beetje bent bijgekomen, of accepteren dat je huis een meerjarenproject wordt en af en toe iets doen terwijl je er woont.
Alle reacties Link kopieren
Je vriend is dus perfectionistisch, als ik het goed begrijp?
Wij hebben een goed werkbare methode: ik zoek alles uit en kies bijvoorbeeld twee opties die ik beide goed vind. Hij maakt een keuze tussen die twee. Als hij dan iets totaal anders wil, is het zijn pakkie aan en niet het mijne, zolang het maar op tijd rond is. We vinden het beiden een prettige werkwijze.

Uit ervaring: ga absoluut niet verbouwen met een baby. Voordat een baby er is, is het al zwaar, met baby is het niet meer te doen.
Is het jouw man alleen maar teveel omdat hij het lastig vindt om zo snel te schakelen?
Als er geen andere, zwaarwegende redenen voor zijn zou ik voet bij stuk houden. Dat is echt belachelijk.
Alle reacties Link kopieren
Normaal gezien werk ik ook fulltime. Ik krijg soms de indruk dat het voor hem voelt alsof ik nu vooral veel 'vrij' heb. Maar hoewel mijn zwangerschap op zich goed verloopt, heb ik natuurlijk niet voor niets nu verlof: zowel fysiek als mentaal kan ik gewoon minder op een dag dan anders. Dat zegt hij wel te snappen, maar daar ook praktisch naar handelen/schakelen is blijkbaar moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
11-06-2021 08:07
Ik denk dat het goed is om nu te accepteren dat je partner niet zoveel bijdraagt aan de grotere dingen in jullie leven samen. Dan kun je op basis daarvan beslissingen nemen: als jij het niet trekt om in je kraamtijd een verbouwing te regelen, kun je nu beter niet gaan verbouwen. Dan hou je nog twee opties over: langer huren en de verbouwing doen als je weer een beetje bent bijgekomen, of accepteren dat je huis een meerjarenproject wordt en af en toe iets doen terwijl je er woont.
Lekker gelijkwaardig.

Ik heb al een donkerbruin vermoeden wie de zorg voor het kind gaat doen......
Ik vind dat hij het zichzelf zo wel erg makkelijk maakt.
Alle reacties Link kopieren
@Isabella, ja, dat probeer ik wel te doen. Maar vaak heeft hij dan allerlei vragen over het geen ik heb uitgezocht, tot zo in detail dat ik inderdaad op een gegeven moment zeg: zoek het dan zelf uit!

De ideeën uitstellen verbouwing en/of meer tijd creëren lijken me toch allebei het meest haalbare scenario, ook als ik jullie reacties zo lees. Vandaag nog maar weer eens verder praten hier...
Alle reacties Link kopieren
hekate1987 schreef:
11-06-2021 08:09
Normaal gezien werk ik ook fulltime. Ik krijg soms de indruk dat het voor hem voelt alsof ik nu vooral veel 'vrij' heb. Maar hoewel mijn zwangerschap op zich goed verloopt, heb ik natuurlijk niet voor niets nu verlof: zowel fysiek als mentaal kan ik gewoon minder op een dag dan anders. Dat zegt hij wel te snappen, maar daar ook praktisch naar handelen/schakelen is blijkbaar moeilijk.

Met dit in gedachten: handel op basis van wat jij kunt dragen, niet op de geschatte draaglast van jullie samen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven