Nog verbouwen of toch maar niet...?

11-06-2021 07:36 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb getwijfeld in welke categorie dit topic te plaatsen, toch maar hier.

Situatie: ik ben 39 weken zwanger (eerste kind). Vriend en ik hebben vorige week de sleutel gekregen van ons nieuwe huis. Dit is vrij snel gegaan: de verkopers wilden graag een vlotte oplevering.

We hebben eerder afgesproken dat we pas eind augustus gaan verhuizen: we wonen nu in een huurhuis dat we per dan hebben opgezegd. Dit geeft mij de tijd om in vertrouwde omgeving de bevalling en kraamtijd te doen (nieuwe huis is op +/- 30 minuten rijden). Bovendien wilden we graag nog eea verbouwen aan het nieuwe huis. Het is sterk verouderd daar en er moet nog veel aan worden gedaan. Dit was tot nu toe de afspraak.

Gisteren echter een gesprek gehad met vriend. Ik ben tot nu toe degene die steeds bezig is om te proberen vakmensen te vinden, offertes op te vragen,...Dit is niet makkelijk: bijna iedereen zit vol. Toch heb ik een goede aannemer die veel voor mijn ouders heeft gewerkt, die zou kunnen.

Ik vroeg mijn vriend gisteren om hulp. Ik ben fysiek en emotioneel moe en kan niet alles alleen regelen. Hij rijdt geen auto, dus ik ben ook al onze chauffeur. Ik doe het huishouden in ons 'oude' huis, kook en doe boodschappen. Ik heb hem gevraagd om meer te helpen, bijvoorbeeld bij het afspraken maken met vakmensen. Hij gaf echter aan dat hij me niet kan helpen. Het is hem teveel. Heb gesuggereerd dat hij wat vrij kan nemen van zijn werk (hij heeft nog veel vakantiedagen), maar dat wil hij niet. Hij wil liever de verbouwing laten zitten en toch gewoon zo in het huis trekken.

Wat zouden jullie doen? We hebben nu nog 3 maanden waarin eea gedaan zou kunnen worden voor we erin gaan. Maar op deze manier zie ik het niet gebeuren; ik kan niet vanuit mijn kraambed nog alles organiseren...Moet ik proberen toch mijn vriend over te halen hierin meer verantwoordelijkheid op te nemen? Of kan ik het maar beter laten zitten? Ik weet het even niet zo goed.
Alle reacties Link kopieren
Athena1905 schreef:
11-06-2021 08:43
Niet alleen voor het kind. Ook voor het huis, auto, huishouden etc.
Ja maar mijn man doet de auto en het vuilnis. Dus we hebben de taken wel verdeeld hoor.
TO, laat zijn ouders de verbouwing regelen en coordineren. Als zij willen helpen zou ik dat graag toelaten. Jij moet gewoon gaan bevallen en moederen. Hopelijk schrikt je man wakker tijdens de bevalling en komt hij in actie.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb verbouwd met een jonge baby en vond dat heel goed te doen. Wij woonden destijds echter wel om de hoek en mijn man nam zijn verantwoordelijkheid.

Mijn tip: regel die aannemer, neem war beslissingen en als je geld hebt, huur een gemeubileerd huis vlak bij je nieuwe huis, laat een verhuizer alles inpakken en in de opslag doen en neem alleen wat kleding en babyspul mee naar dat gemeubileerde huis.

Dan zit je op loopafstand van het klushuis waar verbouwd wordt.

Ik heb het destijds zo gedaan en dat kostte geld maar geen stress, bloed, zweet of tranen en dat was heel fijn.

Ik zou nooit gaan verbouwen met baby terwijl ik er al woon. Dat lijkt me echt de hel.
Alle reacties Link kopieren
En hem een schop onder zn hol dat hij niet zo star moet zijn en gewoon hulp moet inschakelen... is ie helemaal...
Mauwen dat hij moe is en het niet trekt maar geen vrij nemen.
Los van de maffe taakverdeling…. Je hebt nu een schoon (huur)huis om te verblijven en een aannemer met tijd!!

Straks zitten alle aannemers propvol, zit jij met een verse baby in een verouderd huis en ga je echt geen grote stoffige verbouwing meer doen hoor. Daarna ga je misschien weer werken en komt het er ook zeker niet meer van.
Alle reacties Link kopieren
mabelle schreef:
11-06-2021 08:52
En hem een schop onder zn hol dat hij niet zo star moet zijn en gewoon hulp moet inschakelen... is ie helemaal...
Mauwen dat hij moe is en het niet trekt maar geen vrij nemen.
Gaat natuurlijk helemaal niet lukken met deze autist maar ach, we hebben het geprobeerd.
Alle reacties Link kopieren
Als je man het nu al zwaar vind dan gaat hij het in de tropenjaren nog zwaarder hebben. Dat wordt nog wat dit.
Alle reacties Link kopieren
Kunnen jullie niet meer uitbesteden? Ik heb zelf geen ervaring met verbouwen etc, maar heb me er een tijdje geleden wel in verdiept ivm een huis waar we zelf ons oog op lieten vallen. Ik kwam toen bedrijven tegen die zijn gericht op 'bouwbegeleiding'. Volgens mij helpen ze je ook met het maken van de benodigde keuzes - dus dan gebeurt dat 'uitzoeken' waar hij behoefte aan heeft.. Anders zou je inderdaad misschien ouders kunnen vragen of zij willen helpen>

Hoewel ik het sneu voor jou en je vriend vindt, zou het voor mij absoluut geen mogelijkheid zijn om dit uit te stellen. Met een baby wil je niet in een huis dat nog door een grote verbouwing heen moet. Je zou, zoals iemand hierboven suggereert, nog kunnen kijken of je iets langer in je huurhuis kunt blijven zodat er meer tijd is voor de verbouwing. Maar ik denk eigenlijk dat het met een baby al helemaal niet te doen is om dit te regelen - ik ben bang dat dergelijk uitstel al snel afstel wordt. Of heel lang uitstel.
Alle reacties Link kopieren
Verbouwen als je er eenmaal zit en een druk leven hebt is een crime. Ik zou echt verbouwen voordat je er in gaat. Je kan ook iemand huren die de werkzaamheden in nieuwe huis controleert. Dat neemt zowel je man als jou werk uit handen en ja daar zit een kostenplaatje aan maar het zijn wel mensen met een bouwkundige achtergrond die zien wat jij niet ziet. Je kan dit zo duur maken als je zelf wilt afhankelijk van de uren die de toezichthouder moet besteden aan je huis.

Ik lees dat je man veel vragen stelt als jij alles hebt uitgezocht. Misschien moet je hem vertellen dat hij de antwoorden op de vragen zelf moet uitzoeken want dit is wat jij er qua tijd en moeite instopt. Je hoeft niet voortdurend te reageren op knopjes die hij indrukt. Richt je op je zwangerschap en bevalling en probeer inderdaad iets langer te huren. Dubbele lasten zijn echt heel naar maar nu verbouwen scheelt je echt heel veel ergernis later want dan komt vaak afstel van uitstel en dat heeft een hoop stress en ergernis.
Alle reacties Link kopieren
Oké allemaal, ik ga vandaag hierover verder het gesprek aan en zal later een update geven! Bedankt voor de input tot nu toe!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou 1x met je man gaan zetten en alles bespreken wat jullie nu gaan doen. Daarna de aannemer bellen, lijst doorgeven, offerte opvragen en laten beginnen. Laat je schoonouders het coördineren. Op het moment dat jij bevalt, zal je vriend/man zelf zijn verantwoordelijkheid moeten pakken en je schoonouders kunnen als 1e aanspreekpunt dienen.

Ik ben sinds vanochtend klaar met een verbouwing (in huis) en ben 34 weken. Ik vond het prima te doen, maar heb wel veel verantwoordelijkheid bij de aannemer gelaten.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou wel gaan verbouwen maar je schoonouders vragen dat te gaan coördineren. En dan zijn de dingen maar even anders dan hij had gewild.
Ik vraag me wel af hoe hij dit straks met een baby gaat doen, is hij zich bewust van het slaaptekort dat hij gaat krijgen en de zorgen? Hoe lang heeft hij vrij genomen na je bevalling? En hoe ziet hij het thuiswerken voor zich als jij nog met verlof bent met de baby?
En ik zou hem een rijbewijs laten halen. Even voor nu heel praktisch, wie rijdt jou naar het ziekenhuis met weeën? Stel je krijgt een keizersnede wie rijdt dan de weken dat je niet mag rijden? Wat als het kind een keer naar het ziekenhuis moet in de kraamtijd?
Alle reacties Link kopieren
mariposa2 schreef:
11-06-2021 09:02
Ik zou wel gaan verbouwen maar je schoonouders vragen dat te gaan coördineren. En dan zijn de dingen maar even anders dan hij had gewild.
Ik vraag me wel af hoe hij dit straks met een baby gaat doen, is hij zich bewust van het slaaptekort dat hij gaat krijgen en de zorgen? Hoe lang heeft hij vrij genomen na je bevalling? En hoe ziet hij het thuiswerken voor zich als jij nog met verlof bent met de baby?
En ik zou hem een rijbewijs laten halen. Even voor nu heel praktisch, wie rijdt jou naar het ziekenhuis met weeën? Stel je krijgt een keizersnede wie rijdt dan de weken dat je niet mag rijden? Wat als het kind een keer naar het ziekenhuis moet in de kraamtijd?
Nu is dat niet meer mogelijk in de tijd dat ze nog hebben maar inderdaad rijbewijs laten halen. Hoe kan het dat hij nog geen rijbewijs heeft? Dat is niet meer van deze tijd.
Lady*Voldemort schreef:
11-06-2021 07:47
Waar is je vriend dan allemaal zo moe van? Hij voert geen flikker uit.
Dit. Echt.

Waar ben je aan begonnen TO?

Heel veel sterkte aankomende paar jaar.
Alle reacties Link kopieren
Athena1905 schreef:
11-06-2021 08:46
TO, laat zijn ouders de verbouwing regelen en coordineren. Als zij willen helpen zou ik dat graag toelaten. Jij moet gewoon gaan bevallen en moederen. Hopelijk schrikt je man wakker tijdens de bevalling en komt hij in actie.
Dit helemaal. TO, mijn man is ook introvert, overdenkt en heeft toevallig geen rijbewijs. Wat ons hielp is de auto de deur uitdoen nu ik m zelf niet voor m'n werk nodig heb. We wonen in de stad en dat bleek ook gewoon makkelijk te kunnen, je denkt vanzelf anders, het gaf hem zelfs rust. Wél ziet mijn man en waardeert hij wat ik voor regel- en besliswerk doe mbt inderdaad vakanties en het kopen van een huis. En oja, de verhuizing gewoon uitbesteden, geen geklooi met familie of vrienden die helpen maar gewoon laten doen. Succes met bevallen!

Edit: hmm ik lees wel erg veel passiviteit? Waar komt dat vandaan? Niet dat jij dat hoeft uit te zoeken, maar het lijkt me wel héél vervelend eerlijk gezegd.. mijn man kan ook minder tegen spanning rond zaken als verhuizen of het krijgen van een kind, maar reageert daar dan op door bijv zes weken vrij te nemen rond verhuizen en in geval van onze kinderen, steeds al vanaf week 39 minder te werken en daarna maand vrij + het eerste jaar 2 x 30 uur per week gewerkt. Ik weet dat dit niet overal financieel kan, maar wij hebben ons huis en leven erop aangepast dat we allebei met 30 uur werken ruim rondkomen.
cypresshill wijzigde dit bericht op 11-06-2021 09:39
27.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Neemt hij wel zijn partnerverlof volledig op? Dit is tegenwoordig 1 week 100% betaald + 5 weken 70%, had ie overigens al wel moeten aangeven bij z'n werkgever. 6 weken vrij bij je eerste kind én een verhuizing op touw is het minste

En heeft hij nagedacht over bijv 30 uur gaan werken het eerste jaar? Zeker gezien zn geklaag over 'moe' lijkt me dat geen overbodige luxe. En ik zou er ook even een fikse ruzie ingooien, evt iemand anders hem wakker laten schudden, dit klinkt wel godsgeklaagd passief
cypresshill wijzigde dit bericht op 11-06-2021 09:36
36.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ExodusRedux schreef:
11-06-2021 09:18
Nu is dat niet meer mogelijk in de tijd dat ze nog hebben maar inderdaad rijbewijs laten halen. Hoe kan het dat hij nog geen rijbewijs heeft? Dat is niet meer van deze tijd.
Taxi is er in 5 minuten als je dat afspreekt, of als je goed contact hebt in de straat, paar mensen vragen. Er kunnen redenen zijn waarom iemand geen rijbewijs heeft. Sommige mensen zijn écht te dromerig of gestresst om een prettig mede-weggebruiker te zijn of ze hebben bijv. kinderepilepsie gehad. Het is echt niet erg hoor, als je in een stad leeft.
Helemaal niet raar als je geen rijbewijs hebt. Zeker in een grote stad en in deze tijd, juist iets wat volgens mij prima kan.


Maar waarom TO hem overal heen moet rijden?? Hij kan geen buskaart kopen?

En nu helemaal met haar hoogzwangere lichaam? Hij kan lekker met OV.
Alle reacties Link kopieren
Cypresshill schreef:
11-06-2021 09:32
Taxi is er in 5 minuten als je dat afspreekt, of als je goed contact hebt in de straat, paar mensen vragen. Er kunnen redenen zijn waarom iemand geen rijbewijs heeft. Sommige mensen zijn écht te dromerig of gestresst om een prettig mede-weggebruiker te zijn of ze hebben bijv. kinderepilepsie gehad. Het is echt niet erg hoor, als je in een stad leeft.
Ja, dat dacht mijn zwager ook. Toen het puntje bij het paaltje kwam heeft hij 3 taxibedrijven gebeld voordat hij er eentje had gevonden die een vruchtwater lekkende, vol in de weeën zittende vrouw wilde vervoeren.
Ik zou dan eerder iets regelen met buren of vrienden waar je altijd op kunt rekenen.
Alle reacties Link kopieren
Westerpaviljoen schreef:
11-06-2021 08:38
Hier ook. Jij weet ook wat hier allemaal is gebeurd. En ik heb mijn vrouw maar vier keer geslagen. Netjes toch?
Wat ben je toch een ideale partner :heart:
Geronimo2 schreef:
11-06-2021 08:21
Ik heb ook een "wikken en wegen" man en ik regel dus gewoon alles wat ik wil en wacht niet op hem. Hij is dan eerst geïrriteerd en vervolgens blij dat alles in gang is gezet. Kortom, regel alles met de aannemer en tegen de tijd dat je het niet meer kan vanwege je zwangerschap schuif je het door naar zijn bordje (of schoonouders). Prima dat hij zijn "dingetje" heeft maar jij en jullie kind kunnen niet wachten tot hij er mentaal een keer klaar voor is. Hij kan dan mooi al zijn vrije dagen opnemen als jij niet meer kan. Soms moet je over de grenzen van je partner walsen als je zelf gaat lijden onder de gevolgen. Zet 'm op en laat je niet leiden door de wensen van je man in deze situatie.
Mijn man is precies zo. Zo heb ik bijvoorbeeld de koop van ons huis er echt doorheen gedrukt. Hij is er nu gigantisch blij mee, maar als het aan hem lag, woonden we nog steeds in ons vorige huis waar de huur inmiddels hetzelfde zou hebben gekost als onze huidige hypotheek. Hij is enorm secuur en voorzichtig, heel analytisch. Maar ik ben veel daadkrachtiger en ook opportunistischer waardoor ik vaak meer voor elkaar krijg. En ja, ik weet zeker dat hij er achteraf OK mee is want hij noemde deze eigenschappen van mij in zijn trouwgelofte vorig jaar ;-D.

TO, JIJ moet kiezen wat je wilt. En als jij inderdaad wilt verbouwen voordat je erin trekt, dan moet je aanvaarden dat jij het regelt zolang je het kan. Schakel inderdaad je schoonouders in om je man te ondersteunen.

Enneh, leuk dat hij én aangeeft dat het allemaal teveel wordt én geen hulp wil zoeken. Dat is natuurlijk een belachelijke combo. Vooral gezien het feit dat hij het vervolgens alsnog op jouw bord plempt. Hier ook ooit in die situatie gezeten en ik ben op m'n strepen gaan staan: Hulp zoeken of niet zeiken. Ook dat heeft hele positieve effecten gehad op onze relatie en zijn gemoedstoestand.
Als je nu nog mensen moet zoeken vrees ik het ergste.

Ik zou eerst bevallen en settelen en dan pas verbouwen. Plan dan volgend voorjaar
Alle reacties Link kopieren
Ik vond verbouwen en alles regelen lekker tijdens mijn verlof met een baby toch veel makkelijker dan later met een peuter moet ik zeggen. Maar dat hangt ook veel af van je situatie/hoe bevalling loopt/hoe je baby is.

Verder wil ik je alleen meegeven dat het oke is om direct om hulp te vragen. Je zegt dat je ouders niet echt het -ik kom bij je poetsen- type zijn. Dat is helemaal prima natuurlijk. Maar je mag gewoon op de man af vragen: pap, mam, ik zit hiermee en ik heb eigenlijk nodig dat jullie voor mij dit laminaat ophalen en leggen. Kunnen jullie dat dan en dan doen? Zo niet is het ook prima dan vraag ik iemand anders.

En als ze niet kunnen vraag je dan vrienden enzovoorts. Iedereen heeft af en toe even hulp nodig. Ik heb ook (te) lang geprobeerd alles maar zelf te doen. Mijn man is minder belastbaar geworden door nah. Ik ben er inmiddels achter dat je er uiteindelijk aan onderdoor gaat en je soms gewoon moet toegeven dat je niet alles kan, en dan niet alleen aan partner maar juist aan je cirkel eromheen.
Alle reacties Link kopieren
laylalala schreef:
11-06-2021 09:44
Ja, dat dacht mijn zwager ook. Toen het puntje bij het paaltje kwam heeft hij 3 taxibedrijven gebeld voordat hij er eentje had gevonden die een vruchtwater lekkende, vol in de weeën zittende vrouw wilde vervoeren.
Ik zou dan eerder iets regelen met buren of vrienden waar je altijd op kunt rekenen.
Had hij van tevoren een bedrijf gebeld om alvast te polsen? Want dat had ik wel gedaan en 2 x prima gegaan hoor, waarvan 1 x midden in de nacht. En het is m dus wel gelukt, binnen 3 telefoontjes.
Alle reacties Link kopieren
Athena1905 schreef:
11-06-2021 08:46
TO, laat zijn ouders de verbouwing regelen en coordineren. Als zij willen helpen zou ik dat graag toelaten. Jij moet gewoon gaan bevallen en moederen. Hopelijk schrikt je man wakker tijdens de bevalling en komt hij in actie.
ja dit inderdaad

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven