Welke mobiele airco

21-06-2021 19:50 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi..wij willen graag airco want met warm weer wordt het erg warm in ons huis. Ik ben al even aan het informeren..maar vaste airco (split) gaat waarschijnlijk niet lukken...de regels zijn nl sinds 1 april dit jaar veel strenger waardoor de buitenunit aan elke kant een heel stuk van de erf grens moet hangen ivm het geluid. En wij wonen in een smalle tussenwoning.

Dus toch ook na aan het denken over een mobiele airco...
Voor de slaapkamer, die is 16 vierkante meter..en dan zou het fijn zijn als hij zo stil mogelijk is.
En de woonkamer is ongeveer 32 vierkante meter...daar is stil iets minder belangrijk..iemand een tip?
Alle reacties Link kopieren
Er is nauwelijks geluid met een split unit.
Geen een, echt jammer, ik snap het, maar die mobiele airco's zijn crap.
Alle reacties Link kopieren
Als je voor een mobiele gaat, ga dan altijd voor groter dan je denkt nodig te hebben. Tenminste, dat is mijn ervaring
Je wil het niet horen maar doe het gewoon niet, ze maken een klere herrie en ze werken (ook de duurdere) maar heel erg matig. Je zit ook altijd met die afvoerbuis die dan weer door een raam moet (en waar je dus weer iets op moet verzinnen omdat anders weer die warme lucht net zo hard naar binnen komt)


Wij hebben inmiddels zo'n 10 jaar een split unit in de slaapkamers. Beste investering ooit!
Alle reacties Link kopieren
Eens met de anderen: mobiele airco's zijn over het algemeen niet zo goed.

Duurder schijnt vaak nog wel iets beter te zijn, maar het blijft behelpen.

En het vreet stroom.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Nova66 schreef:
21-06-2021 20:00
Er is nauwelijks geluid met een split unit.
Dit....
Ik heb er sinds vorige zomer 1 en ik zit buiten naast de buitenunit en je hoort hem nagenoeg niet.. Bij mij staat hij op de grond, is misschien betere optie voor jou ook dan aan de muur, dan hangt hij niet naast de slaapkamers..
Alle reacties Link kopieren
Toch geven de bedrijven die split aircos plaatsen aan dat het sinds de regels vanaf 1 april dit jaar veel lastiger wordt...maar ik zal nog eens informeren.
Alle reacties Link kopieren
We hebben er eentje op de slaapkamer van mijn dochter, 2e verdieping op zuid. Heb zelf een gat in de muur naar buiten gemaakt voor de aansluiting. Uit he raam met goede afdichting is best moeilijk.
Hier een duurdere De Longhi, bijna 800 euro. Doet het goed, maar maakt echt best wel herrie. Dochter kan er mee leven want hij koelt goed.
Denk dat je voor verschillende verdiepingen meerdere mobiele airco’s nodig hebben want ze zijn echt loodzwaar. Als je het nog een zomer uit kan zingen zou ik toch voor een vaste gaan. Moet echt wel lukken om iets te vinden dat stil genoeg is voor buiten.
Alle reacties Link kopieren
Als een vaste of split niet lukt, zou ik zeker een mobiele airco nemen. Ze werken misschien niet zo goed als een vaste, maar maken mijn leven zeker een héél stuk aangenamer! Ik zou echt niet zonder kunnen

Wat hierboven al werd genoemd, neem er een die meer vermogen heeft dan de berekeningen zeggen dat je nodig hebt voor de ruimte. Verder heb je veel verschillen. Ik heb er één met een blazer aan de voorkant en één met een blazer bovenop. Voorkant vind ik fijner. De ene kan in de ventilatiestand zonder de slang naar buiten te moeten doen, de ander blaast dan ook nog door de slang. Knopjes aan de bovenkant versus knopjes aan de voorkant (met kat blijkt aan de bovenkant niet zo ideaal te zijn)

Stil wordt misschien wat moeilijker. Dus ik weet niet hoe bezwaarlijk dat gaat zijn voor jullie (ik vind dat geluid juist fijn, dus ik kan niet zo goed inschatten hoeveel lawaai ze nou maken)
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen ook in een rijtjeshuis, onze buitenunit staat bijna tegen de erfgrens aan. We hebben er zelf een kast omheen gemaakt met geluidsabsorberend schuim (op eigen initiatief hoor, niet omdat die regels toen al waren ingevoerd). Daardoor hoor je er bij de buren (en ons eigen slaapkamerraam er recht boven) nauwelijks meer iets van. Volgens mij kan je dergelijke kasten ook kopen, dat kan wel vrij prijzig zijn. Wel het overwegen waard: echt veel beter en effectiever dan een mobiele unit.
Alle reacties Link kopieren
Informeer nog eens naar de regels bij verschillende bedrijven. Moest vaste airco echt niet lukken, ga dan heel veel reviews lezen van mobiele airco's. Ze koelen redelijk als je ze laat aanstaan, maken wel lawaai en het effect is zo goed als onmiddellijk weg als je ze uitzet. Maar het doet wel iets.
Life is short. Eat dessert first.
Ik lees dat de airco bedrijven het niet aankunnen en dat je inmiddels misschien volgend jaar aan de beurt bent als je er een wilt laten installeren. Het zal dus wel loslopen met die haalbaarheid om te voldoen aan die nieuwe geluidseisen.

40DB is ook echt niet zoveel. Bij ons zijn de units 10 jaar oud, volgens mij gaan die daar echt niet overheen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorig jaar of het jaar ervoor (tijd is zo raar nu met dat tussenjaar) een zelfde soort topic gestart. Toen ook advies van een vaste airco etc. Maar goed dat ging bij mij niet dus toch een mobiele gekocht. En ik ben zoooo tevreden. Echt de beste aankoop in lange tijd. Ik woon in het zuiden en afgelopen weken dus flink warm. Maar met die airco aan zo goed te doen! Krijg het soms koud haha.

Let er op dat hoe meer BTU, hoe beter. Mijn woonkamer is 30 vierkante meter en slaapkamer weet ik even niet, maar gaat echt prima.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou heel goed uitzoeken of een split unit echt niet mag, want die zijn echt veel beter.

Maar anders is een mobiele airco een prima alternatief. Ik heb er zelf één en die houdt mijn hele appartement lekker koel. Hier wordt het normaal makkelijk 35 graden als het buiten 30 is, maar met de airco aan kan ik nog lekker onder een dekentje met sloffen zitten. Hij maakt het geluid van een oude brommende koeling, dus stil is hij niet maar ik vind het geluid niet storend, het raakt snel op de achtergrond. Je merkt het het meeste als hij aanslaat na even uit geweest te zijn.

Ze zijn wel extreem zwaar dus even van beneden naar boven tillen is niet te doen, als je slaapkamer op een andere verdieping zit dan de woonkamer is voor beiden dezelfde airco gebruiken niet echt een optie. Tenzij je met minimaal 2 mensen bent en je elke dag de broekhoest wil tillen.

Ik heb een Eurom Coolperfect 180 WiFi, die was toentertijd 550 euro. Deze airco was degene met het meeste vermogen. De meeste merken gaan maar tot 12.000 btu, deze is 18.000 btu. Als je je grote woonkamer wil koelen, zou ik tenminste 12.000 btu nemen, maar liever meer. Helemaal als je huis slecht geïsoleerd is. Hou er ook rekening mee dat de buis naar buiten moet en dat je dat ook dicht moet maken, daar bestaan gelukkig raamafdichtingskits voor. Action heeft ze nu van 7 euro ofzo, en Bol heeft varianten die op deuren passen, mocht je geen raam hebben die geschikt is. Je bent nu wel laat voor goede deals, maar omdat we nog maar weinig mooie dagen gehad hebben heb je nog wel kans op wat mooie prijzen denk ik. Als er een,aal een hittegolf is, schieten de prijzen gigantisch omhoog.
Alle reacties Link kopieren
Yavanna, welk merk heb jij?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven