Veilig over straat als vrouw.

23-07-2021 22:33 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Je hoort het vaak en veel; straatintimidatie. Van kleine situaties; fluiten/naroepen, tot de meest heftige en nare situaties.
Mijn moeder waarschuwde me al van jongs af aan en ik had ook zekere 'regels' waar ik me aan moest houden (altijd 2/3 stappen afstand van een volwassene). Nu houd ik me nog steeds aan deze regels en zijn er voor mezelf nog een aantal bijgekomen; busje met draaiende motor aan de zijkant van de weg? Oversteken. Overdreven? Misschien wel, maar ik heb dan ook iets te veel true crime boeken gelezen in m'n leven.

Gelukkig heb ikzelf in mijn leven nooit iets 'heel heftigs' wat betreft straatintimidatie meegemaakt. En terwijl ik dit typ bedenk ik mij hoe erg het eigenlijk is dat ik naroepen, ongewenst meefietsen en funzige gesprekken met me proberen te voeren eigenlijk al als 'normaal en niet heftig' ben gaan zien.

Zijn er mensen die willen delen wat ze hebben meegemaakt? Ik ben ook benieuwd welke 'acties' jullie ondernemen om veilig over straat te kunnen.
Hier kun je je hart ophalen:

overig/ben-je-wel-eens-lastig-gevallen- ... ges/469902

relaties/moet-een-man-een-vrouw-thuisbr ... ges/469885
Alle reacties Link kopieren
Ik lees dat je jezelf allerlei regels opgelegd hebt m.b.t. het over straat lopen. Word je niet alleen maar banger als je in dit topic allerlei rampverhalen gaat lezen?

On topic:
Ik onderneem weinig tot geen acties wat dit onderwerp betreft behalve dat ik mijn intuïtie volg. En ben eigenlijk nog nooit echt in een nare situatie terechtgekomen op straat.
.
Alle reacties Link kopieren
Barnsteen schreef:
23-07-2021 22:41
Ik lees dat je jezelf allerlei regels opgelegd hebt m.b.t. het over straat lopen. Word je niet alleen maar banger als je in dit topic allerlei rampverhalen gaat lezen?

On topic:
Ik onderneem weinig tot geen acties wat dit onderwerp betreft behalve dat ik mijn intuïtie volg. En ben eigenlijk nog nooit echt in een nare situatie terechtgekomen op straat.
Ik ben niet bang eigenlijk, wel op m'n hoede.
Alle reacties Link kopieren
Thanks! Ik merk dat de Google zoek functie eigenlijk niet echt werkt, klopt dat?
Alle reacties Link kopieren
Enige wat ik doe is m'n sleutels in m'n hand houden als ik bijvoorbeeld vanuit de tramhalte/het station naar huis loop.

Enerzijds zodat ik niet voor de deur in m'n tas hoef te zoeken, anderzijds omdat je die ook kan "gebruiken" om jezelf te verdedigen.
Ik doe niets van de in de OP genoemde voorzorgsmaatregelen. Die 2/3 stappen begrijp ik niet eens. Ik zal wel heel naïef door het leven gaan. Ik sta ook ‘s avonds laat op bushaltes en treinperrons als het zo uitkomt. Ik fiets ‘s ook in het holst van de nacht naar huis. Ik woon wel in de stad, misschien scheelt dat. Echt alleen ben je nooit.

Nageroepen, -gesist of -gefloten ben ik natuurlijk wel eens. Niet oké natuurlijk, maar voor mij verder geen traumatische beleving. Maar het zou niet moeten natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Wel herkenbaar hoor helaas. Toen ik in de Randstad woonde was het erger dan nu in de provincie.
Wat mij heeft geholpen was pepperspray bij me dragen. Klein flesje, paste in mn jaszak. Officieel verboden, maar dat boeide me echt niet als het me van hele nare ervaringen kon redden.
-
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nogal fatalistisch, je kunt om 4 uur s nachts iets vervelends meemaken en ook om 4 uur s middags als je met je kinderen in de speeltuin zit.
Ik laat me daar niet door leiden en doe waar ik zin in heb.
Ik ben helemaal niet op mijn hoede eigenlijk. Woon in de stad en ga gerust nog heel laat wandelen, ook in het donker. In het winter ga ik vaak ‘s avonds hardlopen, ook in het donker dus.
Gefloten of geroepen is er weleens maar dat interesseert me echt helemaal niets.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet bang, maar ik ben me er wel van bewust dat ik niet onkwetsbaar ben. Ook een groot fan van true crime, dat helpt misschien niet helemaal mee.
Ik wandel veel, maar er zijn best wel wat favoriete routes die ik niet graag in mijn eentje in het donker of laat in de avond loop. Gewoon omdat het wel erg afgelegen is.
Ik ben niet bang, maar ik heb wel een erg grote fantasie. Ik liep laatst, alleen (met mijn hond, maar het is een klein beestje) een vrij afgelegen route, links van mij grote maïsvelden, de maïs staat heel hoog nu, rechts bomen en verderop een snelweg. Ik ben als wandelaar niet zichtbaar vanaf de snelweg. Hoewel het geen angst is, gaat mijn fantasie de vrije loop. Er kan opeens van alles: van monsters (of voor mijn part monsterlijke honden) die uit de maïs komen, en dan denk ik weer aan Children of the corn, tot ontvoering door enge mannen in een busje. Ik besef dat het gewoon fantasie is, en niet een realistische mogelijkheid. Ik vermaak me er zelfs wel mee.
Maar ik zoek het niet op; ik zou me niet fijn voelen om zo'n route in mijn eentje in het donker te lopen.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een stadje en loop s avonds alleen buiten, ook om 1 uur s nachts als het moet. Dan kom je eerder niemand tegen als een gevaarlijk persoon.
En ja ik sta ook soms op een perron of bij een bushalte s avonds, alleen.
Ik ben dan ook niet echt bang, wel oplettend.
Maar wat iemand anders al zei, ik luister naar mijn intuitie, die schijnt goed te werken want ik ben alleen overdag lastiggevallen, nagefloten of aangesproken en dan binnenblijven kan niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een stad en ben wel op m'n hoede, maar zeker niet bang. Ik ga gerust in het donker over straat, maar fiets/loop dan niet altijd de snelste route (over dat ene donkere fietspad langs het spoor bv), maar zorg dat ik waar mogelijk de hoofdwegen neem. Er zijn dan altijd wel mensen op straat, wat gewoon een prettig gevoel geeft.

Maar oversteken als er een busje met draaiende motor staat? Nee, daar heb ik nog nooit aan gedacht. Hoe groot is de kans dat er in dat busje iemand zit met kwade bedoelingen? Ultraultraultra klein toch?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb overigens wel ooit nare dingen meegemaakt. Ik heb twee keer een stalker gehad, toen ik nog jong was en alleen woonde, en zo'n 'ik ben niet op mijn hoede want mij gebeurt niets' houding had. Niet dat er iets mis is met zo'n houding, maar dat raak je daarna wel een beetje kwijt dus.
Gelukkig allemaal goed afgelopen, en het is al ruim twintig jaar geleden, maar ik ben niet meer naïef.
Ook inbraak heb ik twee keer meegemaakt, dus ik ben ook erg zorgvuldig met ramen en deuren afsluiten, ook al ben ik maar heel even weg. Niet uit angst, maar uit voorzorg.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er ook geen last van.
Heel soms heb ik wel zo'n gevoel.
Dan hou ik er meer rekening mee.
En zoals wat geschreven werd over sleutels paraat hebben, ja dat doe ik dus wel, maar ook omdat ik het irritant vind om die dan nog eens te moeten zoeken in het donker.
Deo heb ik ook vaak bij me, gewoon voor het oorspronkelijke doel, maar ik weet ook dat ik het anders kan gebruiken indien nodig.
Van die 2-3 stappen kende ik niet, vroeger niet geleerd dus.
Alle reacties Link kopieren
Nope, geen probleem hier. Ik ga ook in afgelegen gebieden wandelen als het donker is, steek de straat niet over bij zulke situaties en dergelijke. Gelukkig maar! Lijkt me vreselijk om zo op je hoede te moeten zijn.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
stippensokken schreef:
23-07-2021 23:25

Maar oversteken als er een busje met draaiende motor staat? Nee, daar heb ik nog nooit aan gedacht. Hoe groot is de kans dat er in dat busje iemand zit met kwade bedoelingen? Ultraultraultra klein toch?

Klopt hoor, ooit eens in een voorlichting van de politie op de middelbare school gehoord. Neem het advies nog altijd mee ;p
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
23-07-2021 23:26
Ik heb overigens wel ooit nare dingen meegemaakt. Ik heb twee keer een stalker gehad, toen ik nog jong was en alleen woonde, en zo'n 'ik ben niet op mijn hoede want mij gebeurt niets' houding had. Niet dat er iets mis is met zo'n houding, maar dat raak je daarna wel een beetje kwijt dus.
Gelukkig allemaal goed afgelopen, en het is al ruim twintig jaar geleden, maar ik ben niet meer naïef.
Ook inbraak heb ik twee keer meegemaakt, dus ik ben ook erg zorgvuldig met ramen en deuren afsluiten, ook al ben ik maar heel even weg. Niet uit angst, maar uit voorzorg.
Ik werd toen ik in een grote stad woonde als begin 20er elke week wel een keer achtervolgd. Maar ik ging dan een winkel in of ik nam heel veel straatjes om naar mijn huis, zodat ik ze wel altijd afschudde. Dat heeft me nooit echt geimponeerd verder.
Misschien ben ik ook wel nuchter over dit soort dingen omdat ik nu 45 ben. Dan is de tijd van massaal lastigvallen allang voorbij.
Alle reacties Link kopieren
Oh en de 2/3 stappen regel:

Wanneer een volwassene naar mij toe kwam als kind om iets te vragen moest ik altijd buiten ' direct grijpafstand' blijven. Zoals mijn moeder zei; waarom zou een volwassene hulp van een kind vragen.

Tevens was en is mijn moeder totaal geen bang persoon. Gaat zelf ook savonds laat overal alleen heen, zonder problemen.
Alle reacties Link kopieren
SamMaan schreef:
23-07-2021 23:32
Oh en de 2/3 stappen regel:

Wanneer een volwassene naar mij toe kwam als kind om iets te vragen moest ik altijd buiten ' direct grijpafstand' blijven. Zoals mijn moeder zei; waarom zou een volwassene hulp van een kind vragen.

Tevens was en is mijn moeder totaal geen bang persoon. Gaat zelf ook savonds laat overal alleen heen, zonder problemen.
Voor een kind snap ik het dat je dat meegeeft na deze uitleg.
Maar een volwassene grijpen doe je niet zomaar, dus nu zou ik het zelf nooit overwegen ( oke nu wel met de 1,5 meter ).
whateverever wijzigde dit bericht op 23-07-2021 23:35
11.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tja, ik heb twee keer iemand van me af moeten slaan, met succes. Eenmaal ben ik lastig gevallen op het station, door een nette meneer met koffertje, en ben toen geholpen door twee jonge gasten met hoodies en joggingbroeken, terwijl ik dus de inschatting had gemaakt dat ik beter in de buurt van de nette meneer kon gaan staan. De enige keer dat het echt bijna mis ging was ik in een zogenaamd veilige omgeving.
Ik ben eigenlijk nooit bang op straat, maar let altijd wel goed op. ‘s avonds al mijn sleutel pakken voordat ik uit de auto stap, altijd met ferme pas in een rechte lijn op mijn bestemming af e.d.
SamMaan schreef:
23-07-2021 23:29
Klopt hoor, ooit eens in een voorlichting van de politie op de middelbare school gehoord. Neem het advies nog altijd mee ;p
Ik denk dat de kans dat je wordt aangereden terwijl je oversteekt groter is dan de kans dat er iets verdachts met die bus gaande is.
Alle reacties Link kopieren
*Sally* schreef:
23-07-2021 23:35
Ik denk dat de kans dat je wordt aangereden terwijl je oversteekt groter is dan de kans dat er iets verdachts met die bus gaande is.
Dat denk ik ook.
Maar ik ben misschien te onvoorzichtig, wie weet.
Ik las laatst over een armbandje waar je op kan drukken en dan komt er een enorme stank vrij 😂 Ik ken ook iemand die de armband nu gebruikt.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
23-07-2021 23:34
Tja, ik heb twee keer iemand van me af moeten slaan, met succes. Eenmaal ben ik lastig gevallen op het station, door een nette meneer met koffertje, en ben toen geholpen door twee jonge gasten met hoodies en joggingbroeken, terwijl ik dus de inschatting had gemaakt dat ik beter in de buurt van de nette meneer kon gaan staan. De enige keer dat het echt bijna mis ging was ik in een zogenaamd veilige omgeving.
Ik ben eigenlijk nooit bang op straat, maar let altijd wel goed op. ‘s avonds al mijn sleutel pakken voordat ik uit de auto stap, altijd met ferme pas in een rechte lijn op mijn bestemming af e.d.
Ik let ook op en loop stevig door maar verder ga ik meestal niet. Dat is ook niet nodig, tenzij ik het gevoel heb dat ik beter moet opletten dan gewoonlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven