Zonnepanelen

31-07-2021 16:34 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben me aan het verdiepen in zonnepanelen. En zie door de bomen het bos niet meer.
Waar op te letten, kun je ze beter via een installatiebedrijf laten installeren , of beter via een bedrijf die niks anders doet dan alleen maar zonne energie.
Wat waren jullie kwijt ,ik zit te denken aan 8 panelen. En een omvormer waar kun je die het beste plaatsen. Nu las ik ergens op zolder dat je dan de minste bekabeling nodig hebt, maar maakt dat geen vreselijk veel lawaai, of valt dat mee. Zit er veel verschil in welke panelen.
En doe je er verstandig aan voor extra dakpannen te zorgen.
Alle reacties Link kopieren
Wij waren voor 12 panelen vorig jaar ongeveer €5500,- kwijt. Omvormer hangt hier idd op zolder, maakt 0 lawaai, echt helemaal niets.
Wij hebben ze laten plaatsen door een installateur die alleen zonnepanelen doet. Hebben meerdere offertes opgevraagd en uiteindelijk in zee gegaan met degene die niet het goedkoopst was maar wel de beste materialen gebruikte die lokaal/binnen Europa gemaakt worden. Er zijn bij ons 3 dakpannen vervangen tijdens de installatie, ik zou je dus sowieso aanraden om er een aantal reserve te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Waar op te letten: ik zou letten op dingen als het wattage per paneel en de garantie die je op het paneel kijkt. Voor garantie is het handig als je voor de wat bekendere merken gaat als AEG, LG etc. in plaats van de meer obscure Chinese merken. Daarnaast hangt je keuze af van je dak en de ligging. Wat voor dak heb je en heb je last van schaduw?

Kun je ze beter via een installatiebedrijf laten installeren , of beter via een bedrijf die niks anders doet dan alleen maar zonne energie: mijn persoonlijke ervaring was met een installatiebedrijf en ik vond dat erg prettig geregeld. Die zonnepaneel bedrijven doen vaak wel 2 of 3 adressen per dag en zijn vooral gericht op snelheid.

Wat waren jullie kwijt ,ik zit te denken aan 8 panelen: voor 8 panelen heeft familie van mij net 3600 betaald inclusief btw.

En een omvormer waar kun je die het beste plaatsen. Nu las ik ergens op zolder dat je dan de minste bekabeling nodig hebt, maar maakt dat geen vreselijk veel lawaai, of valt dat mee.
: wij hebben de omvormer op zolder en die horen we alleen aanslaan in de ochtend (een klikje) verder horen we hem niet. Hij straalt wel wat warmte af. Daarnaast kan je kiezen voor micro omvormers, die zitten onder elk paneel.

Zit er veel verschil in welke panelen.
En doe je er verstandig aan voor extra dakpannen te zorgen: dat ligt aan je situatie. Sowieso halen ze natuurlijk wat pannen weg om op het dak te kunnen lopen, als er daar eentje van valt is het wel handig om reserve te hebben.
Wij hebben sinds kort ook 8 panelen.
Ze zijn geplaatst door een bedrijf hier uit de buurt waar we de eigenaar van kennen. Het gaf ons een goed gevoel omdat hij betrouwbaar is.
We hebben iets duurdere panelen genomen, omdat dat kwalitatief net wat beter is.
Alles samen kostte zo'n €4500,- daar krijgen we nog zo'n 700,- van terug via de belasting.

Het is een beetje jammer dat het zo'n waterige zomer is, maar op goede dagen zien we echt een lekkere opbrengst (hele dag zon levert zo'n 19kwh op). Mager dagje komt op zo'n 8kwh en we hebben nu 2 dagen gehad sinds de aanschaf dat we maar 2kwh hebben, maar die dag had het echt de hele dag geregend.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben 16 panelen, iets duurdere genomen dan de standaard. 5.900,-- euro inclusief installatie en na teruggave bleef er nog iets minder dan 5000 euro over.

Via die Zweedse geel met blauwe meubelwinkel. Meer dan tevreden.

Omvormer hangt op zolder. Hoor je echt 0,0 iets van. Extra dakpannen niet nodig gehad.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ze laten installeren door een bedrijf die alleen zonnepanelen doet.
Diverse offertes gevraagd, er zat heel veel prijsverschil tussen. De duurste partij kon ons niet uitleggen waarom hun aanbieding zoveel duurder was (zelfde systeem en dezelfde panelen).
Wij hebben de omvormer in de garage hangen, omdat de panelen op het dak van de garage zitten. Ik hoor hem nooit, ook niet als ik in de garage aan het rommelen ben.
Bij ons is het super netjes opgeleverd. Alle rommel opgeruimd, er werd zelfs gestofzuigd en binnen een dag lag alles op het dak.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ze via collectief van Vereniging eigen huis. 16 panelen voor 5400. Daarvan al 900 geloof ik terug gekregem van belastingdienst en eerste jaar aan opbrengst voor 950 euro opgewekt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een maand geleden 6 panelen laten leggen via pure energie.
Ik kon overstappen van energieleverancier. Bij een 3 en 5 jarig contract krijg je een bepaalde korting.
Verder werd alles geregeld.
2 duidelijke opties, 1aanspreekpunt snel en netjes geregeld.

Vorig jaar had ik al veel offertes opgevraagd maar deze was zeer voordelig voor mij.

Netto 2277 voor 6 panelen in mijn geval.

Omvormer hangt op zolder. Die maken geen lawaai.
apatura wijzigde dit bericht op 31-07-2021 18:46
11.79% gewijzigd
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
31-07-2021 18:02
Wij hebben ze via collectief van Vereniging eigen huis. 16 panelen voor 5400. Daarvan al 900 geloof ik terug gekregem van belastingdienst en eerste jaar aan opbrengst voor 950 euro opgewekt.
Hier hetzelfde, ook via Eigen Huis, 16 panelen voor een vergelijkbaar bedrag. Erg fijne en goede service, we hebben ze nu alweer 2 jaar en zijn er erg blij mee!
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je zonnepanelen nemen?
Het salderen wordt langzaam afgebouwd. Bij de meeste mensen zullen het gaskosten veel hoger zijn dan hun elektriciteits kosten.
Er zijn nogal wat risico's: brand (omvormer), lekkages door de montage, bij storm: blijft alles op het dak liggen?

En dan de enorme kosten. De kans dat je dat ooit terugverdient lijkt mij erg klein. Of je moet ergens 25 jaar blijven wonen, maar zowel de panelen als de omvormer gaan niet eeuwig mee uiteraard.
Alle reacties Link kopieren
Aan die eigen huis hebben we ook gedacht, weet niet wat het voordeel van hun is.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben nu een jaar zonnepanelen. Via een zonnepanelenbedrijf aangeschaft en laten plaatsen. We hebben voor wat duurdere gekozen met een ruime garantie. Op de panelen hebben we 30 jaar, met een vermogensrendement van 90% na 25 jaar en 80% na 30 jaar. Op de omvormer hebben we 12 jaar garantie en de optimizers 25 jaar.
De opbrengst afgelopen jaar was meer dan ons was verteld.
Alle reacties Link kopieren
VanilleThee schreef:
31-07-2021 18:40
Waarom zou je zonnepanelen nemen?
Het salderen wordt langzaam afgebouwd. Bij de meeste mensen zullen het gaskosten veel hoger zijn dan hun elektriciteits kosten.
Er zijn nogal wat risico's: brand (omvormer), lekkages door de montage, bij storm: blijft alles op het dak liggen?

En dan de enorme kosten. De kans dat je dat ooit terugverdient lijkt mij erg klein. Of je moet ergens 25 jaar blijven wonen, maar zowel de panelen als de omvormer gaan niet eeuwig mee uiteraard.

Daarom hebben we ze ook nog niet, brandgevaar schijnt vnl bij panelen voor te komen die in het dak liggen en niet erop.
Terug verdienen 7 jaar dacht ik.
Alle reacties Link kopieren
Superhuisvrouw schreef:
31-07-2021 18:53
Daarom hebben we ze ook nog niet, brandgevaar schijnt vnl bij panelen voor te komen die in het dak liggen en niet erop.
Terug verdienen 7 jaar dacht ik.
Inderdaad is het risico op brand bij panelen in het dak groter dan bij panelen op het dak.
Bij ons is de terugverdientijd bijna 7 jaar. Op dit moment is ons verbruik gelijk aan het de opbrengst van de panelen.
Alle reacties Link kopieren
VanilleThee schreef:
31-07-2021 18:40
Waarom zou je zonnepanelen nemen?
Het salderen wordt langzaam afgebouwd. Bij de meeste mensen zullen het gaskosten veel hoger zijn dan hun elektriciteits kosten.
Er zijn nogal wat risico's: brand (omvormer), lekkages door de montage, bij storm: blijft alles op het dak liggen?

En dan de enorme kosten. De kans dat je dat ooit terugverdient lijkt mij erg klein. Of je moet ergens 25 jaar blijven wonen, maar zowel de panelen als de omvormer gaan niet eeuwig mee uiteraard.
Omdat we langzaam van het gas af moeten en we daarvoor elektriciteit in de plaats krijgen.

Daarnaast. De kans dat ze van je dak afwaaien is bijna 0.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven