Kitten(s) bijvoeden? Ervaringen?

01-08-2021 07:22 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat is bevallen afgelopen donderdagmiddag. Ze doet het goed en de kittens ook. Ik weeg ze elke dag en de kleinste kitten (bij geboorte 97) groeit wat minder hard dan de rest. Ze was dag 1 99 gram, dag 2 125 en dag 3 132.

De andere kitten was 105 bij geboorte. 114 op dag 1, 127 op dag 2 en 140 op dag 3.

De laatste was 114 bij geboorte, dag 1 117, dag 2 133 en dag 3 151.

Een best groot verschil met de eerste vind ik zelf. Valt dit nog binnen de marges of drinkt de laatste teveel waardoor er voor de kleinste niet genoeg is? Moet ik kleinste wat bijgeven?
Ik zou nog niet gaan bijvoeden. Hij drinkt en groeit. Goed in de gaten blijven houden dat de moeder hem laat drinken.
Alle reacties Link kopieren
Ze groeit toch net zo hard als nr 2? Zit tussen geboorte en dag 3 bij beide 35 gram tussen. En nr 3 zit op 37 gram. Zie weinig verschil qua hoe hard ze groeit. Ja, ze is wat kleiner. Maar groeit in verhouding net zo hard, dus ik zou me niet zo druk maken. En als je je toch zorgen maakt, overleg met de dierenarts.
Alle reacties Link kopieren
Niet bijvoeden!! Hij doet het hartstikke goed!



Kittens moeten direct na de geboorte in gewicht toe gaan nemen. Het mooiste is dan ook als u een goede weegschaal in huis heeft om nauwkeurig de gewichten bij te houden. Het bijhouden hiervan in een dagboek raden we ten zeerste aan. We adviseren de eerste week de kittens dagelijks te wegen, daarna om de dag gedurende 3 weken. Kittens moeten de eerste weken 10-15 gram per dag groeien.

Ze zitten allemaal al op 37 gram groei ongeveer en dus prima
Alle reacties Link kopieren
Je maakt je onnodig zorgen. Alle kittens komen zo te lezen prima aan. Het kan trouwens ook gebeuren dat een kitten eens een dagje niets of bijna niets aankomt. Als ze afvallen ligt het anders, dat is niet goed. Maar ik zou nu absoluut niet gaan bijvoeren, ze doen het allerdrie perfect !
Je klinkt best bezorgd, ik heb ook even naar je vorige berichten gekeken.

Je hebt er zelf voor gekozen je htk-kat zwanger te laten worden. Nu moet je ook dealen met de gevolgen. Het is de natuur, dus de moederpoes weet prima wat ze doet. En soms komt het voor dat een kitten het niet haalt. Ook al is daar bij jou voor alsnog geen sprake van. Als je daar niet tegen kunt of je hebt stress van dit soort situaties dan had je de poes beter kunnen laten helpen. Dat is trouwens sowieso beter om te doen na dit nestje. Je doet er de poes geen plezier mee en de asielen ook niet.

En dan komen er nu verhalen van: ‘ja maar 4 maanden geleden was er geen enkele kat verkrijgbaar’. Dat is nu een heel ander verhaal. Alle mensen die tijdens het thuis zitten ‘leuk een kat/kitten’ hebben aangeschaft en er nu ineens achter komen dat ze geen oppas hebben tijdens de vakantie….
Huh? Ze groeien allemaal even hard, alleen hun begin gewicht was anders. Waar maak je je precies druk om?
Alle reacties Link kopieren
Peritau schreef:
01-08-2021 08:05
Je klinkt best bezorgd, ik heb ook even naar je vorige berichten gekeken.

Je hebt er zelf voor gekozen je htk-kat zwanger te laten worden. Nu moet je ook dealen met de gevolgen. Het is de natuur, dus de moederpoes weet prima wat ze doet. En soms komt het voor dat een kitten het niet haalt. Ook al is daar bij jou voor alsnog geen sprake van. Als je daar niet tegen kunt of je hebt stress van dit soort situaties dan had je de poes beter kunnen laten helpen. Dat is trouwens sowieso beter om te doen na dit nestje. Je doet er de poes geen plezier mee en de asielen ook niet.

En dan komen er nu verhalen van: ‘ja maar 4 maanden geleden was er geen enkele kat verkrijgbaar’. Dat is nu een heel ander verhaal. Alle mensen die tijdens het thuis zitten ‘leuk een kat/kitten’ hebben aangeschaft en er nu ineens achter komen dat ze geen oppas hebben tijdens de vakantie….
Wat een rare belerende post.
TO doet het prima ! Ze dealt toch met de gevolgen ? Ze wil het perfect doen, is bereid om meer te doen dan nodig, vraagt meermaals advies aan de DA en het forum.
De kittens zijn er nu eenmaal. Dan kan je beter de eigenaar advies geven en helpen in plaats van te sneren en op die manier iemand weg te jagen.
Alle reacties Link kopieren
Peritau schreef:
01-08-2021 08:05
Je klinkt best bezorgd, ik heb ook even naar je vorige berichten gekeken.

Je hebt er zelf voor gekozen je htk-kat zwanger te laten worden. Nu moet je ook dealen met de gevolgen. Het is de natuur, dus de moederpoes weet prima wat ze doet. En soms komt het voor dat een kitten het niet haalt. Ook al is daar bij jou voor alsnog geen sprake van. Als je daar niet tegen kunt of je hebt stress van dit soort situaties dan had je de poes beter kunnen laten helpen. Dat is trouwens sowieso beter om te doen na dit nestje. Je doet er de poes geen plezier mee en de asielen ook niet.

En dan komen er nu verhalen van: ‘ja maar 4 maanden geleden was er geen enkele kat verkrijgbaar’. Dat is nu een heel ander verhaal. Alle mensen die tijdens het thuis zitten ‘leuk een kat/kitten’ hebben aangeschaft en er nu ineens achter komen dat ze geen oppas hebben tijdens de vakantie….

Amen.

Als je dit soort dingen niet weet had je je poes al niet zwanger moeten laten worden. Sowieso niet eigenlijk.
Bah. Als je schattige kittens (en de hartbrekende gevolgen van overpopulatie) wilt zien kijk dan eens op de livestream van TinyKittens, enorm leerzaam.
Alle reacties Link kopieren
Ik werd getriggerd omdat de ene veel meer aankomt dan de andere. En die was al wat kleiner.
Maar ik houd het in de gaten.

Het klopt dat ik wat onzeker ben. Voor mij de eerste keer en ik voel me heel verantwoordelijk voor mama poes en de kleintjes. Het nestje was niet gepland, dat klopt en daar voel ik me al schuldig over. Ze wordt direct geholpen wanneer dat kan. Maar nu de situatie zo is wil ik graag mijn verantwoordelijkheid nemen voor gezondheid van mama poes en de kleintjes. De natuur doet haar werk vaak maar soms ook niet. Het zal mij niet gebeuren dat ik te laat heb ingegrepen onder het mom van dat komt wel goed.
Maar fijn om zo even mijn zorgen in perspectief te kunnen plaatsen hier (met mensen die wellicht ervaring hebben).
Ik wil ze gewoon de best mogelijke start geven en ze laten opgroeien tot gezonde blije poesjes die straks naar een goed huisje kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Peritau schreef:
01-08-2021 08:05
Je klinkt best bezorgd, ik heb ook even naar je vorige berichten gekeken.

Je hebt er zelf voor gekozen je htk-kat zwanger te laten worden. Nu moet je ook dealen met de gevolgen. Het is de natuur, dus de moederpoes weet prima wat ze doet. En soms komt het voor dat een kitten het niet haalt. Ook al is daar bij jou voor alsnog geen sprake van. Als je daar niet tegen kunt of je hebt stress van dit soort situaties dan had je de poes beter kunnen laten helpen. Dat is trouwens sowieso beter om te doen na dit nestje. Je doet er de poes geen plezier mee en de asielen ook niet.

En dan komen er nu verhalen van: ‘ja maar 4 maanden geleden was er geen enkele kat verkrijgbaar’. Dat is nu een heel ander verhaal. Alle mensen die tijdens het thuis zitten ‘leuk een kat/kitten’ hebben aangeschaft en er nu ineens achter komen dat ze geen oppas hebben tijdens de vakantie….
Mee eens

Hier zitten alle opvang nestjes vol met de oeps sorry nestjes. Want castreren is toch wel duur dus dan maar zwanger naar het asiel brengen.
Alle reacties Link kopieren
Druppeltjeswater schreef:
01-08-2021 08:45
Ik werd getriggerd omdat de ene veel meer aankomt dan de andere. En die was al wat kleiner.
Maar ik houd het in de gaten.

Het klopt dat ik wat onzeker ben. Voor mij de eerste keer en ik voel me heel verantwoordelijk voor mama poes en de kleintjes. Het nestje was niet gepland, dat klopt en daar voel ik me al schuldig over. Ze wordt direct geholpen wanneer dat kan. Maar nu de situatie zo is wil ik graag mijn verantwoordelijkheid nemen voor gezondheid van mama poes en de kleintjes. De natuur doet haar werk vaak maar soms ook niet. Het zal mij niet gebeuren dat ik te laat heb ingegrepen onder het mom van dat komt wel goed.
Maar fijn om zo even mijn zorgen in perspectief te kunnen plaatsen hier (met mensen die wellicht ervaring hebben).
Ik wil ze gewoon de best mogelijke start geven en ze laten opgroeien tot gezonde blije poesjes die straks naar een goed huisje kunnen.
Ik heb tientallen jaren ervaring en tientallen nesten grootgebracht en ik stress nog altijd 🙂
Blijf gerust posten wanneer je ergens mee zit, beter een keer teveel vragen stellen dan een keer te weinig.
Weet dat je poes na de bevalling snel terug krols kan worden ! Het is een fabeltje dat ze niet drachtig kunnen worden als ze zogen. Pas dus goed op dat je er geen verrassing bij krijgt.
Druppeltjeswater schreef:
01-08-2021 08:45
Ik werd getriggerd omdat de ene veel meer aankomt dan de ander.
Dat is dus al niet eens waar. Reken het zelf gewoon even na de volgende keer voordat je voor niks in de stress schiet.
Alle reacties Link kopieren
Dat klinkt prima.
Geen zorgen maken.
Alle reacties Link kopieren
Leyawiin schreef:
01-08-2021 08:52
Ik heb tientallen jaren ervaring en tientallen nesten grootgebracht en ik stress nog altijd 🙂
Blijf gerust posten wanneer je ergens mee zit, beter een keer teveel vragen stellen dan een keer te weinig.
Weet dat je poes na de bevalling snel terug krols kan worden ! Het is een fabeltje dat ze niet drachtig kunnen worden als ze zogen. Pas dus goed op dat je er geen verrassing bij krijgt.
Dankjewel, fijn te horen. Ze blijft lekker binnen totdat ze geholpen kan worden. 1 verrassing is inderdaad genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Colorado1975 schreef:
01-08-2021 09:01
Dat is dus al niet eens waar. Reken het zelf gewoon even na de volgende keer voordat je voor niks in de stress schiet.
De ene is 7 gram bijgekomen en een andere 27. Dat is toch een groot verschil of ligt dat nou aan mij?
Alle reacties Link kopieren
Druppeltjeswater schreef:
01-08-2021 09:07
De ene is 7 gram bijgekomen en een andere 27. Dat is toch een groot verschil of ligt dat nou aan mij?
In totaal toch 35, 35 en 37 gram? Daar moet je naar kijken, het totaal. De ene dag kan meer zijn dan de andere natuurlijk. Maar het totaal komt toch gewoon overeen.
Alle reacties Link kopieren
Druppeltjeswater schreef:
01-08-2021 09:07
De ene is 7 gram bijgekomen en een andere 27. Dat is toch een groot verschil of ligt dat nou aan mij?
Het is een vrij groot verschil maar niets abnormaals. Vergeet niet dat het ene kitten ook net geplast kan hebben en het andere niet. Het ene kitten kan ook een zwaarder type kat zijn.
Ga ervan uit dat het goed is als ze aankomen en tevreden lijken.
Druppeltjeswater schreef:
01-08-2021 09:07
De ene is 7 gram bijgekomen en een andere 27. Dat is toch een groot verschil of ligt dat nou aan mij?
Voor hetzelfde geld zat er bij de een net een voeding in de maag en had de ander net geplast.. Als je over de drie dagen kijkt groeien ze allemaal ongeveer even hard.
anoniem_650a466aa5189 wijzigde dit bericht op 01-08-2021 09:21
3.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Irregular_Choice schreef:
01-08-2021 09:13
In totaal toch 35, 35 en 37 gram? Daar moet je naar kijken, het totaal. De ene dag kan meer zijn dan de andere natuurlijk. Maar het totaal komt toch gewoon overeen.
Ah... het totaal... excuus. Ik dacht per keer. ‘Beetje dom’...
dankjewel. Ik snap m nu ☺️
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij gaat het goed hoor. En de een is nu eenmaal kleiner dan de ander, zolang ze aankomen groeit het kitten.

Hier een kittenkater die enorm groot is. Kitten van de buren is daarnaast weer kleiner dan gemiddeld. Ze schelen 3 dagen, de ander is ouder. Ze schelen een kilo in gewicht. (net geen 4 maanden en 2,5 kilo tegenover 1.5 kilo van de buren)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet zomaar bijvoeren. Altijd eerst overleggen met dierenarts. Hier zat ook een flinke kater in het nestje en het meisje bleef maar klein. Net als mensen groeien ze niet allemaal even hard.
...
Eens met bovenstaande.
Plus nog een kleine waarschuwing voor bijvoeden als het niet absoluut noodzakelijk is (per order van de dierenarts): bij heel kleine kittens kan een verkeerde flesjestechniek (van jou of van de kitten) tot een longontsteking leiden, waardoor ze snel dood kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren
ludwina schreef:
01-08-2021 11:16
Eens met bovenstaande.
Plus nog een kleine waarschuwing voor bijvoeden als het niet absoluut noodzakelijk is (per order van de dierenarts): bij heel kleine kittens kan een verkeerde flesjestechniek (van jou of van de kitten) tot een longontsteking leiden, waardoor ze snel dood kunnen gaan.
Dat is zeker een belangrijk punt. Zulke kleintjes flessen is niet makkelijk of zonder risico. Ik sondeerde zulke kleintjes dan ook liever.
En ook als het wel goed gaat, kunnen de kittens makkelijk diarree of verstopping krijgen van flesvoeding en dat is bij zulke jonge kittens snel fataal.
Dus als het niet écht noodzakelijk is, niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom weeg je die kittens überhaupt? En dan ook nog eens elke dag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven