Boetevrij hypotheek aflossen

15-09-2021 19:25 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als je boetevrij wil aflossen, hoe bereken je dan het bedrag wat je boetevrij mag aflossen?
Ik kan wel vinden dat ik 20% boetevrij per jaar mag aflossen, echter er staat niet bij of dit bedrag dan inclusief of exclusief de maandelijkse aflossingen is.

Stel hypotheek van 200.000 euro en dan mag je dus 40.000 euro per jaar boetevrij aflossen, maar bij de maandelijkse betaling los je ook bijvoorbeeld 500 euro per maand af.

Is de rekensom dan 40.000- 12 x 500= 34.000 wat je nog (extra) mag aflossen zonder boete rente of
kun je naast de maandelijkse aflossingen toch nog 40.000 aflossen.

Wie heeft dit bij de hand gehad?
Is het niet logischer om dit aan je eigen hypotheekverstrekker te vragen?
Die bepaalt de regels.
Alle reacties Link kopieren
Het is altijd een percentage van het oorspronkelijke hypotheek bedrag.

Dus als jouw hypotheek 200.000 was, en na een x aantal jaar 160.000 dan mag je nog steeds 20% van het oorspronkelijke hypotheek bedrag boetevrij aflossen.

Tenminste dit heeft de ING ons zo verteld, alleen bij ons is het 10% boetevrij aflossen.
Alle reacties Link kopieren
Als wij nu exclusief zeggen en je hypotheekverstrekker berekent toch een boete, wat dan?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb regelmatig afgelost. Je mag maximaal aflossen naast de maandelijkse aflossing. Hoe hoog het percentage is dat je maximaal af mag lossen ligt aan de kredietverstrekker.

Maar dit kun je terug vinden in de voorwaarden.
Alle reacties Link kopieren
20% van de oorspronkelijke leensom; staat helemaal los van wat je maandelijks aflost.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het navragen.

Mijn verstrekker neemt dit heel letterlijk - en dat lijkt me voor de hand liggen: ik mag elk jaar tien procent aflossen. Dat is 20.000 euro en inclusief maandelijkse aflossingen.

Inmiddels is de hypotheek bijna afgelost, maar ik mag nog steeds 10% van de oorspronkelijke hoofdsom per jaar aflossen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben dat in een overzicht staan van onze hypotheekverstrekker.

We hebben afgelopen 2 jaar maximaal afgelost door een meevaller en we betalen inmiddels 1/3 minder tov 5 jaar geleden.
Alle reacties Link kopieren
https://www.hypotheker.nl/begrippenlijs ... aflossing/

Dit zegt de Hypotheker
Alle reacties Link kopieren
Mijn bank heeft een tooltje waar je elk bedrag kunt invoeren en dan wordt weergegeven of je een boete moet betalen of niet. Dan pas ga ik door naar ideal.

Wel zo handig, nooit achteraf gezeik.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat alleen om het percentage van de hoofdsom, je maandelijkse betalingen tellen niet mee
Alle reacties Link kopieren
Alvast veel dank voor alle reacties, ik ben al stukje wijzer. En nee, ik ga geen beslissingen nemen puur op basis van de antwoorden van het forum.
Alle reacties Link kopieren
Altijd op basis van oorspronkelijke hoofdsom.
Volgens mij moet je je in deze tijd eerder afvragen waarom je dat zou willen!! Of als je er weinig van weet even financieel advies inwinnen. Maar als je wat geld overhebt zou ik dat zeker niet gebruiken om extra af te lossen. Sorry verder niet heel erg on topic.
Alle reacties Link kopieren
Loekie12345 schreef:
16-09-2021 06:48
Volgens mij moet je je in deze tijd eerder afvragen waarom je dat zou willen!! Of als je er weinig van weet even financieel advies inwinnen. Maar als je wat geld overhebt zou ik dat zeker niet gebruiken om extra af te lossen. Sorry verder niet heel erg on topic.
Hoezo niet? Ik ben niet heel erg financieel onderlegd maar mij leek dit juist een goed plan en ik wilde ook een flinke extra aflossing gaan doen. Op de bank moet ik er belasting over gaan betalen…. Dat vind ik zonde als ik ook nog een grote schuld open heb staan (hypotheek dus).

Hier staat het trouwens duidelijk in de voorwaarden. Met het magische woordje “extra” erbij, dus een percentagen buiten de maandelijkse aflossingen om. En andera heeft onze hypotheekverstrekken ook een chat functie voor snelle amtwoorden.
Alle reacties Link kopieren
Loekie12345 schreef:
16-09-2021 06:48
Volgens mij moet je je in deze tijd eerder afvragen waarom je dat zou willen!! Of als je er weinig van weet even financieel advies inwinnen. Maar als je wat geld overhebt zou ik dat zeker niet gebruiken om extra af te lossen. Sorry verder niet heel erg on topic.
En waarom niet?
Alle reacties Link kopieren
Loekie12345 schreef:
16-09-2021 06:48
Volgens mij moet je je in deze tijd eerder afvragen waarom je dat zou willen!! Of als je er weinig van weet even financieel advies inwinnen. Maar als je wat geld overhebt zou ik dat zeker niet gebruiken om extra af te lossen. Sorry verder niet heel erg on topic.
Oh why? Ik deed het wel, zodat ik dankzij lage lasten durfde te gaan ondernemen, bijvoorbeeld. Is toch heel persoonlijk?
Alle reacties Link kopieren
Vermogensrendementheffing en hypotheekrente betalen terwijl je geld en een hypotheek hebt is ook niet alles.
Uiteraard is het voor ieders situatie anders en er is zeker niet niet 1 optie voor iedereen het beste.

Maar... extra aflossen wordt nu over het algemeen niet aangeraden nu omdat de hypotheekrente zo gigantisch laag is. Als je wat extra geld hebt kun je het beter beleggen. Dan ben je na een paar jaar veel gunstiger uit, dan het beetje verschil dat je hebt in maandlasten.

Dan moet je uiteraard voor jezelf kijken hoeveel risico je durft te nemen en voor hoe lange termijn je zou willen gaan, maar dat is echt iets individueels. Zelf zou ik dan persoonlijk voor iets veiligs kiezen, zelfs daarmee ben je onder de streep nog beter uit dan vroegtijdig aflossen.

Hierover kun je best het een en ander op YouTube vinden waarin dingen worden uitgelegd. Of anders met een adviseur praten (sowieso een goed idee).

Maar goed, voor wie bijvoorbeeld het idee van schulden in het algemeen heel veel stress oplevert en graag z.s.m. schuldenvrij is, gaat misschien de voordeligste optie niet op en gaat de voorkeur altijd naar vroegtijdig aflossen. En dat is natuurlijk ook helemaal prima.
boontje89 schreef:
16-09-2021 06:53
Hoezo niet? Ik ben niet heel erg financieel onderlegd maar mij leek dit juist een goed plan en ik wilde ook een flinke extra aflossing gaan doen. Op de bank moet ik er belasting over gaan betalen…. Dat vind ik zonde als ik ook nog een grote schuld open heb staan (hypotheek dus).

Hier staat het trouwens duidelijk in de voorwaarden. Met het magische woordje “extra” erbij, dus een percentagen buiten de maandelijkse aflossingen om. En andera heeft onze hypotheekverstrekken ook een chat functie voor snelle amtwoorden.
Nee inderdaad gewoon op de bank laten staan is hartstikke zonde. Vanwege negatieve rente, belasting en inflatie. Maar kijk ook eens naar andere opties dan sparen. Er zijn heel veel manieren om geld te investeren, wie weet ook wel een manier die bij jou past.
Alle reacties Link kopieren
Loekie12345 schreef:
16-09-2021 12:46
Uiteraard is het voor ieders situatie anders en er is zeker niet niet 1 optie voor iedereen het beste.

Maar... extra aflossen wordt nu over het algemeen niet aangeraden nu omdat de hypotheekrente zo gigantisch laag is. Als je wat extra geld hebt kun je het beter beleggen. Dan ben je na een paar jaar veel gunstiger uit, dan het beetje verschil dat je hebt in maandlasten.
Dat "de hypotheekrente zo gigantisch laag is", heeft een individuele huizenbezitter toch niks mee te maken? Misschien heeft TO nog 10 jaar rentevast tegen 5%, en scheelt het voor haar dus wel heel veel.
Pozzebok schreef:
16-09-2021 12:54
Dat "de hypotheekrente zo gigantisch laag is", heeft een individuele huizenbezitter toch niks mee te maken? Misschien heeft TO nog 10 jaar rentevast tegen 5%, en scheelt het voor haar dus wel heel veel.
Zelfs als je tegen 5% leent kun je op andere manieren meer rendement halen. Maar goed, ik al gezegd dat iedere situatie anders is en het wellicht niet voor iedereen opgaat. Het kan mij verder natuurlijk niet schelen waar jij je geld stopt. Dus doe ermee wat je wilt. :thumbsup:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven