Huis witten

15-09-2021 20:39 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Voor m'n nieuwe huis zou ik graag wat advies willen over verschillende soorten tinten 'wit'. Welke tint hebben jullie gebruikt en waarom? Ik neig naar RAL 9016 om een frisse en schone look te creëren, wat vinden jullie? Hoor graag jullie ervaringen :) Het is overigens een jaren 30 woning, mocht dat meespelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb Strong White van Farrow & Ball op de muur. Neutrale kleur wit met een drupje grijs waardoor het niet steriel lijkt maar wel fris:

https://www.farrow-ball.com/paint-colours/strong-white
Hoe wit uitpakt hangt heel erg van de lichtinval en ligging van je huis af. Ik zou zelf nooit voor RAL 9016 gaan, want ik vind het dan een ziekenhuis worden.

Hier staat een goede uitleg over kleurgebruik:
https://www.farrow-ball.com/how-light-affects-colour

Ook in wit zitten ondertonen, dus heb je een kamer op het noorden, gebruik dan geen wit met een blauwe of groene ondertoon, want dat slaat grijs uit. In zo'n kamer kan je al bijna een crèmetint pakken, en die ziet er dan waarschijnlijk wit uit. In een kamer op het zuiden of het westen zal je dat snel te geel vinden.

Als je een proefpotje van je gewenste kleur op een schildercanvas zet (paar euro bij de Big Bazaar of Xenos) kan je op verschillende plekken in je huis kijken hoe het uitpakt.
anoniem_407041 wijzigde dit bericht op 15-09-2021 21:02
13.26% gewijzigd
even gegoogeld op ral 9016. Dat lijkt mij niet het witste wit dat er bestaat.
En dat zou ik ook niet doen. Gaat pijn doen aan je ogen! Ook gebroken wit, eischelp, ... misschien zelfs ivoor (alhoewel het niet té geel mag worden) is allemaal wit als je het op de muren ziet. En mooier dan blanc-de-blanc.

Succes met het verven hé.

ps: nu zie ik dat het voor binnen is, dan kan ivoor wel (vind ik).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb RAL 9010 - zuiver wit- en vind dat eerder een 'frisse en schone look' geven dan RAL 9016. Ik heb een wat Scandinavisch interieur met licht hout en lichte/ zachte kleuren. Ben er heel blij mee.
maline wijzigde dit bericht op 16-09-2021 02:00
0.00% gewijzigd
Maline schreef:
15-09-2021 21:09
Ik heb RAL 9010 - zuiver wit- en vind dat eerder een 'frisse en schone look' geven dan RAL 9016. Ik heb een wat Scandinavisch interieur met licht hout en lichte/ zachte kleuren. Ben er heel blij mee.
Hier ook 9010 binnen en buiten

Fijn fris wit !
Alle reacties Link kopieren
Ik heb RAL 9016. Fantastische kleur. Absoluut niet ziekenhuiswit. Volgens mij is dat 9003. Dat is spierwit.
Alle reacties Link kopieren
Dautz38 schreef:
15-09-2021 21:01


Ook in wit zitten ondertonen, dus heb je een kamer op het noorden, gebruik dan geen wit met een blauwe of groene ondertoon, want dat slaat grijs uit. In zo'n kamer kan je al bijna een crèmetint pakken, en die ziet er dan waarschijnlijk wit uit. In een kamer op het zuiden of het westen zal je dat snel te geel vinden.

Dit is heel belangrijk! Jaren geleden ging ik mijn huis verven, niet gehinderd door enige wit-kennis, kocht ik potten warm wit voor de muren en de kozijnen (alles zelfde merk/kleur, maar wel muur- en houtverf). En vervolgens werden mijn kozijnen grijzig... Tegenwoordig dus altijd grondig onderzoek. Wat voor wit is het, hoe is de lichtinval, en zelfs neem ik de kleur van de grote meubels mee.
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren
venessa schreef:
15-09-2021 21:15
Ik heb RAL 9016. Fantastische kleur. Absoluut niet ziekenhuiswit. Volgens mij is dat 9003. Dat is spierwit.
Klopt inderdaad over de 9003, 9016 is iets blauwig, 9010 iets gelig. Daardoor verschilt de uitstraling

9016 is dus iets koeler, zelf voor 9010 gekozen. Is kwestie van smaak, beide prima kleuren.
Alle reacties Link kopieren
Paar jaar geleden woonkamer laten witten. Schilder adviseerde om andere kleur wit op muren te nemen dan op plafond. Weet niet meer precies welke dat waren.
Alle reacties Link kopieren
Zelf ben ik voor Flexa “fresh linen” gegaan. RAL 9010 vond ik te geel/ouderwets en RAl 9016 te kil. Had niet gedacht dat een wit kiezen zo lastig zou zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb RAL 9010 (zuiver wit genoemd; het wit van de Nederlandse vlag) en het maakt in elke kamer weer een andere indruk. Ook per merk verf is dit nummer verschillend. Ik heb voor sommige vertrekken, zoals badkamer en keuken een nog wittere tint moeten bijmengen omdat dat beter combineerde met de aanwezige tinten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Het hangt er ook vanaf hoe licht of donker je huis is; in mijn oude huis had ik 9016 in de hal omdat dat een vrij donkere ruimte was maar nu woon ik een huis met veel licht en is 9010 beter omdat ik anders waarschijnlijk de hele dag een zonnebril op zou moeten...
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
4 jaar geleden 9016 gebruikt en spijt van. Het is niet mooi fris hard wit. Ik zou nu of voor iets echt wits gaan of iets meer creme.
Alle reacties Link kopieren
9016 zit hier op de kozijnen. Prachtig!! Maar de wanden zou ik niet doen
Alle reacties Link kopieren
Plafond wil je liefst behoorlijk wit, dat scheelt een hoop in licht en door lichtinval lijkt plafond altijd wat minder fel.

Tegenwoordig is 9016 steeds meer de norm voor witte muren. 9010 wordt alweer snel als gelig gezien, terwijl dat voorheen de wit was die je vaak zag. Wat meespeelt: hoogte en licht in je ruimte. Nieuwe huizen zijn vaak van binnen 2:60 hoog en dat is niet veel, oudere woningen kunnen hoger zijn waardoor licht verder de ruimte in komt en je wat minder helder wit kunt nemen zonder dat het gelig wordt.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook verkeersborden wit (9016) op de deuren en kozijnen binnen. Vind het heel mooi persoonlijk maar wel met een kleurtje op de muren. Hier hebben we urban taupe en dat steekt fantastisch af met dit type wit.
Vind zelf 9010 te gelig en na een tijd wordt dat alleen maar erger. Alsof er in huis gerookt is en of wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ga je binnen of buiten witten?
Alle reacties Link kopieren
Thanks allemaal voor jullie ervaringen! Ik weet het nog steeds niet echt... neig toch meer naar 9016, ook omdat we verder best wel gezellige/warme kleuren hebben (hout, planten, groen, warme lampen, op een grote muur komt een lichtgroene kleur (connecting green van Flexa), donkergrijze/antraciete bank).
Hecamel schreef:
16-09-2021 13:05
Ga je binnen of buiten witten?
Binnen :)
Ik blijf erbij: probeer het uit want je ziet het pas goed als je het in je eigen huis bekijkt. Zo'n canvas kost een paar euro, je kunt ze dan op verschillende plekken in je huis hangen om het effect te bekijken. Ik zou ook de groene kleur die je hebt bedacht zo uitproberen om te zien of hij in je huis net zo goed kleurt als op de foto waar je hem van uitgezocht hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven