Hoe is het wonen in Twente?

15-09-2021 21:24 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over enige tijd wil ik verhuizen uit de Randstad. Ik ben aan het rondkijken in dorpen rondom Enschede en Hengelo.

Maar die verschillen natuurlijk nogal van elkaar. Wie woont daar in de buurt en kan er iets over vertellen? Zo heb ik gehoord dat je met opgroeiende pubers liever niet in Haaksbergen woont, vanwege de drugs (ik heb het ook maar van horen zeggen...) In welk dorp hebben ze liever geen import uit de Randstad? Welke plaatsen zijn van oudsher katholiek of juist protestant, links of rechts, waar is men behoudend of juist niet, waar wonen boeren, kunstenaars of mafkezen, waar zit de elitaire bubbel? Waar is het nou echt heel fijn om te wonen?

Nog helemaal afgezien van of we het allemaal kunnen betalen natuurlijk, maar dromen mag...
Alle reacties Link kopieren
In geen enkel dorp willen ze import uit de Randstad. Wees dus verstandig en ga gewoon in een van de steden zitten.
Alle reacties Link kopieren
lizenlotte schreef:
15-09-2021 21:39
In geen enkel dorp willen ze import uit de Randstad. Wees dus verstandig en ga gewoon in een van de steden zitten.
Jij hebt net alle bewoners van alle dorpen persoonlijk bevraagd?

Ik heb familie in Twente en kom er daarom regelmatig. Wat ik hoor van hen is dat mensen van buitenaf er echt wel tussenkomen als ze zelf gewoon ook een beetje hun best doen. Bijv. bij een vereniging gaan, vrijwilligerswerk et cetera.

Borne is (van wat ik ervan kan zien) een leuke plek om te wonen, heel dichtbij Hengelo en ik heb de indruk dat daar niet alleen maar 'locals' wonen. Lonneker hoor ik ook wel goede verhalen over, maar schijnt duur te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Vroeger had Boekelo een katholiek deel rond de kerk en een ‘gewoon’ deel met openbare school.
Alle reacties Link kopieren
Hier een rasechte Twentse, geboren in Hengelo, opgegroeid in Borne en voor de liefde naar Nijverdal verhuisd ( nog wel aan de goede kant van de Regge ;-) ).

Borne is inmiddels zo'n beetje vastgegroeid aan Hengelo. Ik vond het zelf heel prettig wonen ( Stroom Esch, met uitzicht op de weilanden van de buurman uit Hertme), te groot om bij iedereen bekend te zijn, te klein om volledig anoniem door het leven te kunnen gaan. Voldoende scholen, leuke dorpskern met voldoende winkels, station, direct aan de snelweg ( A1 en A35). Het voelde heel vrij altijd om er te wonen. Nu is dat een dorp van zo'n 20.000 inwoners en is het daar wel anders tussenkomen dan in dorpen van zo'n 3000 inwoners. Buren van mijn ouders komen uit Utrecht en die leven gewoon hun leven. Ook alles afhankelijk van wijk/straat ed.

Delden is in mijn ogen wat meer elitair, prachtig ( duur!) wonen.

Mijn eigen ervaring is dat in de kleinere gehuchten het wat moeilijker kan zijn om er tussen te komen, zeker als je niet meedoet aan bepaalde activiteiten ( carnaval, voetbalclub e.d.). Hertme vond ik wat dat betreft echt niet leuk en mijn zusje woont in Beckum en heeft dat nu ook wel een beetje. Ze is 'import'. Dat zal mettertijd wel minder worden en zo niet, dan leeft ze haar eigen leven.
Ik heb gehoord dat Bornerbroek ook een prettig dorp moet zijn om als 'buitenstaander'tussen te komen, maar zelf geen ervaring mee.
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 15-09-2021 21:55
26.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heb je opgroeiende pubers? Dan zou ik een plaats kiezen waar je ook kunt uitgaan. Haaksbergen is volgens mij best prima hoor. Of Borne (momenteel heel populair). Losser kan ook, daar wonen ook redelijk veel gezinnen met pubers en er is een vmbo. Nergens in Twente zitten hele gelovige groepen, behalve in Rijssen. Ootmarsum is een kunstenaarsdorpje met heel veel toerisme. De Lutte is erg klein, daar zou ik met pubers niet willen zitten. Rossum, Denekamp en Weerselo hetzelfde.

Maar wat lizenlotte ook zegt, nergens zitten ze op mensen uit de Randstad te wachten. Het is ook niet zo dat je weggekeken wordt, maar verwacht in een dorp niet dat je er zomaar tussen komt. Dan zul je echt wel behoorlijk wat moeite moeten doen.
lizzy75 wijzigde dit bericht op 17-10-2021 22:12
0.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tja wat zoek je?

Ik vind zal of dat het heel wijkgebonden is. Enschede, Hengelo, maar ook Borne hebben hele mooie wijken maar ook vreselijke wijken waar ik niet wil wonen.
Budget is ook nog wel relevant.

Delden is ook mooi maar wat duurder. Dorpen zeg ik verder niets over want ik ben geen dorpsmens.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is er ook niets mis met haaksbergen hoor.
Drugs zijn overal tegenwoordig.
Alle reacties Link kopieren
Lizzy75 schreef:
15-09-2021 21:51
Heb je opgroeiende pubers? Dan zou ik een plaats kiezen waar je ook kunt uitgaan. Haaksbergen is volgens mij best prima hoor. Of Borne (momenteel heel populair) of Oldenzaal. Losser kan ook, daar wonen ook redelijk veel gezinnen met pubers en er is een vmbo. Nergens in Twente zitten hele gelovige groepen, behalve in Rijssen. Ootmarsum is een kunstenaarsdorpje met heel veel toerisme. De Lutte is erg klein, daar zou ik met pubers niet willen zitten. Rossum, Denekamp en Weerselo hetzelfde.

Maar wat lizenlotte ook zegt, nergens zitten ze op mensen uit de Randstad te wachten. Het is ook niet zo dat je weggekeken wordt, maar verwacht in een dorp niet dat je er zomaar tussen komt. Dan zul je echt wel behoorlijk wat moeite moeten doen.
Ik denk dat dat vooral afhangt van je eigen gedrag. Als je in een ‘ons-kent-ons-dorp’ nergens aan mee wil doen, je overal afzijdig van houdt, dan kan je het lastig krijgen denk ik. Als je in een landelijk gebied gaat klagen over tractoren die lawaai maken of mest die stinkt, dan zijn ze ook niet zo happig op je. Of als je meteen de Partij van de Dieren op je veehoudende buurman afstuurt. Of als je naast de crossbaan gaat wonen en vervolgens klaagt over de herrie.

Maar als je alle bovengenoemde dingen niet doet, dan kan je vaak prima wonen in zulke gebieden.
piepp wijzigde dit bericht op 15-09-2021 22:05
0.25% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik denk zomaar dat er in de Randstad meer drugs te vinden zijn dan in Haaksbergen...

Of je er in een kleine dorpsgemeenschap tussen komt, hangt heel erg af van je eigen instelling. Ik kom uit die regio en we hadden wel eens mensen 'uit het westen' die geen aansluiting zochten en vaak na een paar jaar weer weg waren. Maar ik herinner me ook buren die er nog steeds wonen en echt hun plekje hebben veroverd door actief mee te doen in het dorpsleven. Daarvoor hoef je niet elke avond in de kroeg te hangen, maar
wel op zaterdag je gezicht laten zien in het verenigingsleven bijvoorbeeld.
stippensokken wijzigde dit bericht op 15-09-2021 22:06
0.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Enter wel een leuk dorp. Veel winkels en horeca. Mooie natuur rondom. Is van oorsprong Katholiek.
Ook ik ben geboren en getogen in Twente.
Wat al gezegd is, het hangt heel erg van je eigen instelling af en van waar je gaat wonen.
In een stad zal het makkelijker zijn er tussen te komen dan in een dorp. Meedoen, je aanmelden bij verenigingen en vrijwilligerswerk helpt wel mee. Maar alleen daarmee kom je er niet. Wat piepp zegt is zeker waar, niet iedereen begrijpt deze ‘ omgangsvormen ‘ van het platte land.
Noordoost Twente is overwegend katholiek, al zijn er steeds minder echt praktiserende mensen. Menig kerk wordt met sluiten bedreigd. Ook hier geldt, hoe kleiner het dorp hoe geloviger de mensen.
Op de grens met Salland (Holten Bathmen ) wonen meer westerlingen. Wellicht is het daar makkelijker om er tussen te komen dan richting de Duitse grens.
Alle reacties Link kopieren
Ja Delden, heel mooi maar ook best prijzig. Borne lijkt me haalbaarder.

Dat verenigingsleven, waar moet ik dan aan denken? Is dat net zo plaatselijk als de schutterij in Limburgse dorpen? Want voetballen of majorettes of taarten bakken, dat gaat ‘m niet worden. Maar ik wil best bij de plaatselijke kunstvereniging, de leesclub of desnoods klaverjassen.
Alle reacties Link kopieren
xynix schreef:
15-09-2021 22:20
Ja Delden, heel mooi maar ook best prijzig. Borne lijkt me haalbaarder.

Dat verenigingsleven, waar moet ik dan aan denken? Is dat net zo plaatselijk als de schutterij in Limburgse dorpen? Want voetballen of majorettes of taarten bakken, dat gaat ‘m niet worden. Maar ik wil best bij de plaatselijke kunstvereniging, de leesclub of desnoods klaverjassen.
Nou dat gaat m dan niet worden. blijf lekker in de randstad… houden wij in ieder geval de huizen betaalbaar voor onze mensen. En niet voor die over het paard getilde mensen die zich beter voelen dan ons..
mb1986 wijzigde dit bericht op 15-09-2021 22:32
Reden: Typefout
0.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
mb1986 schreef:
15-09-2021 22:31
Nou dat gaat m dan niet worden. blijf lekker in de randstad… houden wij in ieder geval de huizen betaalbaar voor onze mensen. En niet voor die over het paard getilde mensen die zich beter voelen dan ons..
Waar maak je dat uit op, dat ik me beter zou voelen of een duurder huis kan kopen dan ‘onze mensen’’?
Alle reacties Link kopieren
Blondie68 schreef:
15-09-2021 22:06
Ik vind Enter wel een leuk dorp. Veel winkels en horeca. Mooie natuur rondom. Is van oorsprong Katholiek.
Ik heb van dichtbij meegemaakt dat Enter wel heel moeilijk is om van buitenaf tussen te komen. Mensen die ik goed ken zijn er na een jaar of 3-4 alweer weg gegaan omdat mensen die ze iedere dag tegen kwamen op hun rondjes met de hond nog steeds geen goedemorgen oid zeiden.

Borne en dan met name wijk Bornsche Maten is een dorp met heel veel import, juist omdat het dicht aan de snelweg zit.
Hengelo is wat groter maar heeft ook wel veel wijken met traditionele (kleine) arbeidershuisjes en dat moet je liggen.
Delden is inderdaad heel chique, maar als je geld hebt, wow wat een woningen daar!
Alle reacties Link kopieren
laylalala schreef:
15-09-2021 22:37
Delden is inderdaad heel chique, maar als je geld hebt, wow wat een woningen daar!
Mooi hè? Maar beetje buiten bereik...
Alle reacties Link kopieren
Maar met pubers is het ook wel belangrijk wat je zoekt. Borne heeft bijvoorbeeld geen middelbare school, dus dan moeten ze fietsen naar Hengelo of Almelo. Intercity-stations zijn in Almelo, Hengelo en Enschede en als je pubers graag naar de bios gaan of gaan stappen, moet je ook niet in de kleinere dorpen zijn. En ook qua hobbyclubs verschilt het aanbod.
Misschien is met pubers juist Enschede wel weer heel leuk omdat het wat meer te bieden heeft?
Alle reacties Link kopieren
Qua faciliteiten is een Hengelo, Enschede of Almelo wel anders dan de grotere dorpen, wat Laylalala ook zegt.

Ik heb zelf nooit last gehad van de fietsafstand, met 20-25 minuten was ik van de Stroom Esch ( kant Almelo) in Hengelo centrum. Middelbare school ook in 20 minuten te fietsen. Mijn leven was vanaf dat ik naar de middelbare ging vooral op Hengelo gericht, waar mijn vriendinnen toen allemaal woonden, waar ik winkelde, uit ging en ooit dacht te gaan wonen.

Borne heeft overigens wel een middelbare school ( Twickel Borne), waar de onderbouw in ieder geval gevolgd kan worden, daarna moet je naar Twickel Hengelo. Voor Delden idem.
Voor mij was dat een reden om direct op de locatie Hengelo te beginnen overigens. Mijn broertje heeft zijn middelbare schooltijd in Borne volbracht. Dat was toen nog een locatie waar vmbo volledig gevolgd kon worden.
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 15-09-2021 23:01
8.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kom een aantal plaatsen visiten, zeker de moeite om het met eigen ogen te zien. En google op wat er te doen is.
pulp wijzigde dit bericht op 15-09-2021 23:06
Reden: Wil plaats toch niet laten weten
79.82% gewijzigd
Doe als een ander dan vergaat het je als een ander
Alle reacties Link kopieren
Waarom wil je opgroeiende pubets wegrukken uit hun sociale omgeving? Ff bijzaak hoor.

Ik woon wat zuidelijker en ben ook import. Maar vermaak me prima hier bik sportvereniging, leuke buren en voordeel ik werk hier bij een grote werkgever dan hoor je er al snel bij. 'Nadeeltje' is dat ik collega's tegenkom bij de school van mn dochter, bij sporten, in de super en zelfs bij mij in de straat. Maar dat is niet erg want ik heb leuke collega's
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
mb1986 schreef:
15-09-2021 22:31
Nou dat gaat m dan niet worden. blijf lekker in de randstad… houden wij in ieder geval de huizen betaalbaar voor onze mensen. En niet voor die over het paard getilde mensen die zich beter voelen dan ons..
Doe eens normaal.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik ben juist vanuit Twente naar de Randstad verhuisd. In Twente groeten we elkaar op straat en hebben naoberschap. Daar moet je in de Randstad niet op rekenen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Pulp schreef:
15-09-2021 22:57
Kom een aantal plaatsen visiten, zeker de moeite om het met eigen ogen te zien. En google op wat er te doen is.
Ik heb verschillend plaatsen bezocht in de vakantie en in weekenden. Maar dan is alles mooi en leuk.
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
15-09-2021 22:59
Waarom wil je opgroeiende pubets wegrukken uit hun sociale omgeving? Ff bijzaak hoor.
De pubers in kwestie komen niet uit de Randstad, dus die ruk ik nergens weg. 🙂 Anders een goed punt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven