Dure afzuigkap beter dan goedkope?

17-09-2021 01:07 22 berichten
Welke afzuigkap hebben jullie en ben je er tevreden over?

Wij willen een zwarte wand-afzuigkap, maar wat vreselijk veel keuze o_o

Voorbeeld:
https://www.bol.com/nl/nl/p/zugspitze-9 ... uctPageUrl

Ik vind ze vanaf €120,- tot boven de €1000,- Dus graag jullie ervaringen. Is een dure echt veel beter? Stiller, degelijker, zuigt hij beter? (Klinkt onderhand alsof dit topic op een andere pijler hoort :biggrin: )

Voor zover ik nu kan vinden wordt het merk Novy aangeprezen omdat deze stil zijn. Wie heeft daar ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
Een ingebouwde in de inductiekookplaat. Nooit meer die rotkap poetsen :yes:

Voor de nieuwe keuken wel twee ‘kappen’ versleten. Na de eerste keek ik niet meer naar zo stil mogelijk. Het is geen koelkast die 24/7 draait. Toen was ik echt toe aan eentje die:
- breed genoeg was om ook daadwerkelijk alle ‘pitten’ te kunnen afzuigen
- voldoende zuigkracht had
- mijn belangrijkste punt: makkelijk schoon te maken en te demonteren onderdelen voor die schoonmaak.
- nog iets te bieden had qua opslagruimte m.a.w.: dat ik er nog potjes kruiden op kwijt kon i.p.v. dat model uit jouw link (zo zag de eerste van ons er ook uit). De tweede zag eruit als dat model Sabrina (via jouw link onder ‘anderen bekeken ook’)
Nee heb je, ja kun je krijgen
Ik denk niet dat duurder altijd beter is, wat wel belangrijk is de zuigkracht. Verder is het handig als die makkelijk schoon te maken is en het hoeft niet stil te zijn maar ook niet al te veel herrie. Heb een afzuigkap gehad die goed afzoog maar ook veel herrie maakte waardoor ik geen gesprek meer kon volgen als ik stond te koken waardoor ik hem op een gegeven moment maar half of niet gebruikte. Nu heb jk er een die goed afzuigd, waarbij de filters in de vaatwasser kunnen en die een stuk minder herrie maakt.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben deze, erg tevreden over:

https://www.cendo.nl/product/schuine-af ... gKkO_D_BwE

Hij neemt weinig ruimte in en het design is praktisch als je lang bent. Alleen met koken klappen we hem uit, de rest van de tijd hangt ie niet in de weg. Montage is aan de muur.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Hier een novy, wel normale en geen schuine afzuigkap. Echt heel erg blij mee, stil en zuigt goed af.

Bij het zoeken van een kap vooral naar aantal db gekeken en hoeveel vermogen hij af kan zuigen, dat vinden we het meest belangrijk.
Wij hebben nu een normale maar als we een nieuwe keuken laten plaatsen dan gaan we voor een afzuigsysteem dat in het blad verwerkt is. Een schuine zou ik nooit willen, ik vind dat net alsof je in een snackbar staat.
Alle reacties Link kopieren
Een schuine afzuigkap vind ik echt tegenvallen. Die zijn veel minder krachtig dan een gewone en maken meer lawaai. Was niet leuk met een open keuken. Je kon altijd roken wat je gegeten had, gordijnen altijd vies en lawaai.

Nu een gewone afzuigkap in een dichte keuken, heel stil en goede zuigkracht. We hebben er een van Siemens met touchscreen zodat er geen knopjes kapot kunnen. Hij is wel duur, 1200 euro. Mijn beste afzuigkap tot nu toe.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook een duur model maar hij is het geld wel waard. Als ik hem vergelijk met die van ouders en andere vrienden/familieleden zuigt hij echt een stuk beter af. Wat misschien ook scheelt is dat hij maar een klein stukje tot de buitenmuur moet.
Alle reacties Link kopieren
Een dure afzuigkap op een slecht kanaal werkt slechter dan een goedkope op een goed kanaal.
Eisen voor een goed afvoerkanaal:
Gladde pijpen
Weinig bochten
Diameter 15cm
Zo kort mogelijk

Duurdere zullen vooral makkelijker schoon te maken zijn en soms zijn ze mooier. Er zijn ook goedkope redelijk stille kappen met veel zuigkracht.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
De manier van koken maakt meer verschil voor de geurtjes en dampen denk ik.

Als je vlees verhit in een flink hete pan met vet, dan gaat dat enorm kwalmen. Als je frituurt geeft dat flink vette dampen. Daar krijg je een vette keuken van.
Door iets minder heet te bakken, niet te frituren, valt het wel mee allemaal qua geuren en aanslag. Zolang de spruitjes in een gesloten pan staan te koken, komen er geen geuren vrij en hoeft dat lawaai ding nog niet aan. Na het afgieten en tijdens het uitdampen wel. Een deksel op de pan heeft meer effect dan een afzuigkap.

Vergeet niet om iets van vilt tussen de kap en de muur te plaatsen. Die van ons resoneert nu heel gezellig tegen de muur aan. Ik vond een fijne verlichting op de goede plek ook heel belangrijk. Een afzuiging in de kookplaat is wel mooi strak maar goede verlichting vind ik heel belangrijk, en dat was een reden om toch voor een kap te gaan.
Bedankt voor de reacties!
lemoos2 schreef:
17-09-2021 02:04
Een ingebouwde in de inductiekookplaat. Nooit meer die rotkap poetsen :yes:
Hebben wij niet voor gekozen. Valt daar niet van alles in? :blond:
TsumTsum schreef:
17-09-2021 02:29
Ik denk niet dat duurder altijd beter is, wat wel belangrijk is de zuigkracht. Verder is het handig als die makkelijk schoon te maken is en het hoeft niet stil te zijn maar ook niet al te veel herrie. Heb een afzuigkap gehad die goed afzoog maar ook veel herrie maakte waardoor ik geen gesprek meer kon volgen als ik stond te koken waardoor ik hem op een gegeven moment maar half of niet gebruikte. Nu heb jk er een die goed afzuigd, waarbij de filters in de vaatwasser kunnen en die een stuk minder herrie maakt.
Ja, één die makkelijk schoon te maken is is heel fijn. Die we hiervoor hadden kregen we amper uit elkaar >:-(

Welk merk/type heb je nu?
schorpioentje28 schreef:
17-09-2021 07:20
Wij hebben deze, erg tevreden over:

https://www.cendo.nl/product/schuine-af ... gKkO_D_BwE

Hij neemt weinig ruimte in en het design is praktisch als je lang bent. Alleen met koken klappen we hem uit, de rest van de tijd hangt ie niet in de weg. Montage is aan de muur.
Ik denk inderdaad heel praktisch, maar ik zie het niet voor me in onze nieuwe keuken. Maar bedankt voor je tip :)
TinyTiny schreef:
17-09-2021 08:11
Hier een novy, wel normale en geen schuine afzuigkap. Echt heel erg blij mee, stil en zuigt goed af.

Bij het zoeken van een kap vooral naar aantal db gekeken en hoeveel vermogen hij af kan zuigen, dat vinden we het meest belangrijk.
Wil je vertellen welke precies?
Alle reacties Link kopieren
Ik lees even mee binnenkort ook een nieuwe nodig
aardbeienslof schreef:
17-09-2021 08:17
Wij hebben nu een normale maar als we een nieuwe keuken laten plaatsen dan gaan we voor een afzuigsysteem dat in het blad verwerkt is. Een schuine zou ik nooit willen, ik vind dat net alsof je in een snackbar staat.
Wat is een normale? :confused:
ExodusRedux schreef:
17-09-2021 09:26
Een schuine afzuigkap vind ik echt tegenvallen. Die zijn veel minder krachtig dan een gewone en maken meer lawaai. Was niet leuk met een open keuken. Je kon altijd roken wat je gegeten had, gordijnen altijd vies en lawaai.

Nu een gewone afzuigkap in een dichte keuken, heel stil en goede zuigkracht. We hebben er een van Siemens met touchscreen zodat er geen knopjes kapot kunnen. Hij is wel duur, 1200 euro. Mijn beste afzuigkap tot nu toe.
Welke heb je nu precies? En wat is een gewone afzuigkap?

Roken wat je gegeten hebt zou ik sowieso niet doen :biggrin:
madamecannibale schreef:
17-09-2021 09:55
Wij hebben ook een duur model maar hij is het geld wel waard. Als ik hem vergelijk met die van ouders en andere vrienden/familieleden zuigt hij echt een stuk beter af. Wat misschien ook scheelt is dat hij maar een klein stukje tot de buitenmuur moet.
Welke heb je? Bij ons zit de afvoer op de buitenmuur, dus korter kan niet.
ninanoname schreef:
17-09-2021 10:54
Een dure afzuigkap op een slecht kanaal werkt slechter dan een goedkope op een goed kanaal.
Eisen voor een goed afvoerkanaal:
Gladde pijpen
Weinig bochten
Diameter 15cm
Zo kort mogelijk

Duurdere zullen vooral makkelijker schoon te maken zijn en soms zijn ze mooier. Er zijn ook goedkope redelijk stille kappen met veel zuigkracht.
Dank voor de tips.

Helaas vind ik geen goedkopere dan Novy die redelijk stil zijn. Heb bergen reviews gelezen O_o
-Lucille- schreef:
17-09-2021 12:19

Vergeet niet om iets van vilt tussen de kap en de muur te plaatsen. Die van ons resoneert nu heel gezellig tegen de muur aan. Ik vond een fijne verlichting op de goede plek ook heel belangrijk. Een afzuiging in de kookplaat is wel mooi strak maar goede verlichting vind ik heel belangrijk, en dat was een reden om toch voor een kap te gaan.
Goeie tip, bedankt!
Alle reacties Link kopieren
nachtvlinder1977 schreef:
17-09-2021 23:10
Welke heb je nu precies? En wat is een gewone afzuigkap?

Roken wat je gegeten hebt zou ik sowieso niet doen :biggrin:
Ik heb deze. Hij is breder dan de kookplaat zodat je meer kook damp op kan vangen.

https://www.siemens-home.bsh-group.com ... /LC91BUR50

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven