Wonen bij snelweg?

13-10-2021 22:41 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij overwegen om te verhuizen. We hebben een perfect huis gezien. Het ligt gunstig, het huis is kant-en-klaar, de tuin is prima en het valt binnen ons budget. We twijfelen omdat het huis niet ver van de snelweg ligt. Je kunt de snelweg niet zien maar wel horen. Bij de bezichtiging hoorde je in de tuin een constante ruis van auto’s, binnen hoor je door de goede isolatie niets. Behalve geluid twijfelen we ook door de fijnstof.

Wie heeft er ervaring met het wonen bij de snelweg? Wen je daaraan?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er zelf niet aan moeten denken, helemaal omdat het zo ongezond is.
Alle reacties Link kopieren
Hoe ver is niet ver ervandaan?

Ik woon op zo'n 500 meter van de snelweg af met 2x 5 banen waar je 100 of 's nachts 120 kan rijden en heb er geen last van. Langs de snelweg staan wel geluidsschermen, ligt een soort bos en een woonwijk voordat het geluid hier is. Het ligt er ook aan hoe de wind staat, soms hoor ik niets en soms een ruis. Die ruis hoor ik alleen als ik er op let 's ochtends vroeg of 's avonds laat als het overal stil is op straat.


Op de site van het longfonds staat een soort meetinstrument. Geen idee hoe ze het berekenen en hoe betrouwbaar het is.
https://www.longfonds.nl/gezondelucht/check
huisduif wijzigde dit bericht op 13-10-2021 22:50
9.88% gewijzigd
Ik heb jaren in een appartement aan de (oprit) van een snelweg gewoond.
De eerste 2 weken hoorde ik het. Daarna echt niet meer.

Het went heel snel.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het altijd vrij apart dat er geen scholen en kinderdagverblijven binnen zoveel meter van een snelweg meer gebouwd mogen worden, maar dat je op diezelfde afstand wel gewoon mag wonen en werken. Een jaar of vijftien geleden is er langs mijn woonplaats een snelweg doorgetrokken, dat is qua verbinding heel prettig maar ik hoor die weg wel goed. Ik loop 's avonds laat altijd met mijn kat een blokje om en omdat het dan verder vrij stil is, hoor je het echt heel goed. Vanochtend hoorden we hem in onze slaapkamer heel goed, ik zei het nog tegen mijn man. Je zou denken dat de wind dan onze kant op stond maar het waaide niet. Toch hoorden we het heel duidelijk, terwijl ons dat anders in onze slaapkamer niet zo opvalt. Hemelsbreed ligt de snelweg op ongeveer een kilometer. Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken om er nog dichter bij te wonen. Maar ik ben wel iemand die echt een redelijk grote hekel heeft aan verkeersgeluiden.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Hoe ver is het er vanaf? Ik woon hemelsbreed zo’n 800m van de A2 af. Ik hoor geruis als de wind deze kant op staat. Nu zit er nog wel een stuk bos tussen en een stuk woonwijk, maar als het stil is ‘s nachts hoor ik het wel als het raam open staat in de zomer. Ben er aan gewend, dus het stoort me niet. Qua gezondheid wonen we ver genoeg. Fijnstof van uitlaatgassen is binnen een straal van 300m geloof ik slecht voor je. Maar langs onze wijk loopt een doorgaande weg die als sluiproute wordt gebruikt als er file staat op de snelweg en daar hebben we wel echt last van. De afrit is hier vlakbij. In en uit komen van de wijk is drama tijdens de spits en ook de fijnstof zie ik hier op de kozijnen. Daar zou ik dus wel naar kijken ook. Zit je vlak bij de op- of afrit en zorgt dat niet voor veel verkeer langs het huis.

-edit- volgens die test op de site van het longfonds is de luchtkwaliteit hier matig met een 3.4
irregular_choice wijzigde dit bericht op 13-10-2021 22:55
5.63% gewijzigd
Yella78 schreef:
13-10-2021 22:50
Ik vind het altijd vrij apart dat er geen scholen en kinderdagverblijven binnen zoveel meter van een snelweg meer gebouwd mogen worden, maar dat je op diezelfde afstand wel gewoon mag wonen en werken. Een jaar of vijftien geleden is er langs mijn woonplaats een snelweg doorgetrokken, dat is qua verbinding heel prettig maar ik hoor die weg wel goed. Ik loop 's avonds laat altijd met mijn kat een blokje om en omdat het dan verder vrij stil is, hoor je het echt heel goed. Vanochtend hoorden we hem in onze slaapkamer heel goed, ik zei het nog tegen mijn man. Je zou denken dat de wind dan onze kant op stond maar het waaide niet. Toch hoorden we het heel duidelijk, terwijl ons dat anders in onze slaapkamer niet zo opvalt. Hemelsbreed ligt de snelweg op ongeveer een kilometer. Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken om er nog dichter bij te wonen. Maar ik ben wel iemand die echt een redelijk grote hekel heeft aan verkeersgeluiden.

Is dat nieuw? Waar ik woonde staat nl wel een school.
Al wel een oud gebouw maar nog steeds in gebruik.
Alle reacties Link kopieren
Ik woonde ooit op zo’n 300m van de snelweg. Echt last had ik er niet van, maar hoorde het wel regelmatig.

Maar nu woon ik in een zijstraat van een 50-weg en hoor ik ook regelmatig wat. Niet zoveel getoeter.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Het is zo’n 200 meter en er staan geen echte geluidsschermen. Er is wel een soort muur zodat je niet zomaar de snelweg op kunt lopen maar die is maar 2 meter hoog. Er staan wel veel bomen tussen het huis en de snelweg.

Qua verkeer maak ik me geen zorgen. Fijnstof wel. Maar het meeste maak ik me zorgen om het geluid. We wonen nu in een buitengebied waar het zeker ‘s avonds/ ‘s nachts doodstil is.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon dicht bij de snelweg, het geluid vind ik absoluut niet vervelend, je hoort het inderdaad wel, maar het is maar hoe geluidsgevoelig je bent denk ik?

Wel is het luider bij regen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet doen. Ik woonde vlak bij een drukke weg en heb er nooit aan kunnen wennen. Bovendien is het slecht voor je luchtwegen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet kunnen wennen aan het geluid denk ik. En dan is het jammer dat je betaalt voor een tuin waar je niet van kan genieten.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het ook niet doen. Wij hebben 11 jaar geleden aan een treinspoor gewoond, echt letterlijk ernaast. Dat wende op zich wel, het was overigens geen druk spoor dat zal ook gescheeld hebben. Maar een snelweg zou ik nooit aan kunnen wennen. Vroeger tijdens schoolreisje in België ooit een week naast een snelweg geslapen in een hostel. Ik vond het echt verschrikkelijk... ik weet het nu nog.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Ik ben opgegroeid op minder dan 400 meter van een drukke snelweg. Daarna langs treinspoor gewoond, andere snelwegen, etc. Als ik op plekken sliep met nachtelijke stilte, deed ik juist geen oog dicht. Een snelweg geeft een soort roze ruis, heerlijk slaapgeluid.
Ik woon nu aan een 50km weg, doorgaande route waar vroeger 70 gereden mocht worden en de mensen blijkbaar moeilijk wennen aan de nu al vijf jaar geldende snelheid. Dat geeft me pas een nare herrie, de hele dag en nacht om de minuut 1 auto, motor of vrachtauto. Telkens een poosje stil, en dan weer herrie. Daar wennen je oren/hersenen niet aan. Bij een snelweg wel. Geef mij maar de snelweg.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon op bijna 2km van de snelweg maar hoor hem vanavond erg luid, ligt er ook aan hoe de wind staat. Ik vind het geen vervelend geluid maar ben dan ook niet gewend aan totale stilte. Wat is de kans dat je een zelfde soort huis vind dat niet naast een snelweg ligt en je kan betalen? En is dit een consessie die je wil maken of heb je bijvoorbeeld minder moeite met een huis dat nog niet kant-en-klaar is.
Alle reacties Link kopieren
Net ff bij het longfonds gekeken..wij wonen op < 1 km van de A15 + treinspoor ernaast en de luchtkwaliteit is goed (2.1). Onze achtertuin ligt aan de kant van de snelweg en daar hoor je een ruis als je erop let, binnen niet. Nu is het bij ons nooit stil, want ook een hoop industrie in de buurt (Havengebied Rotterdam). Ik heb er geen last van.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Zo dichtbij zou ik denk ik niet doen. Inderdaad vanwege de gezondheid. 200 Meter is wel heel dichtbij vind ik.
Het huis ligt dus helemaal niet gunstig. Het ligt zo dicht bij de snelweg dat je de auto’s hoort.
Zou voor mij een no go zijn.

Hoewel je aan geluid heel snel kunt wennen. Denk aan de mensen die op een vliegroute liggen, of bij een treinstation. Of midden in het centrum van een grote stad.
Alle reacties Link kopieren
.
viva1981 wijzigde dit bericht op 15-10-2022 13:50
99.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet doen, ik woon onder een aanvliegroute van Schiphol en dat went echt niet. Gaan mede daarom ook verhuizen.

En dan hebben het nog niet over fijnstof.
Alle reacties Link kopieren
Mommy2018 schreef:
14-10-2021 07:17
Ik zou het niet doen, ik woon onder een aanvliegroute van Schiphol en dat went echt niet. Gaan mede daarom ook verhuizen.

En dan hebben het nog niet over fijnstof.
Ik vind een aanvliegroute bij Schiphol wel echt wat anders dan de snelweg qua geluid. Onder Schiphol zou ik ook niet willen wonen, maar de snelweg qua geluid is heel anders dan vliegtuigen natuurlijk. Sowieso is de snelweg een vrij constant geluid en het maakt veel minder herrie dan een vliegtuig dat over komt zo laag.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een paar jaar op 400 meter van de grootste trein-as van België gewoond (tussen Antwerpen en Brussel) waar ook de Thalys langs komt razen.
Niet helemaal vergelijkbaar dus, maar wou t maar meegeven.

Eerste dagen hoorde ik die trein enorm, toen we een paar jaar later verhuisden vond ik t zo stil omdat ik de treinen niet meer hoorde (onbewust). - maw: heel snel aan gewend.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor het delen van jullie ervaringen! We gaan er nog even goed over nadenken.
Alle reacties Link kopieren
Ga naar dat huis toe tijdens een ochtend- of avondspits. Gewoon even in de buurt gaan luisteren. Stel je voor dat je het raam open hebt of lekker in de tuin zit. Hoe zou dat zijn?

Ik woon iets van 800 meter vanaf de snelweg en volgens die link van Longfonds is de luchtkwaliteit 3,3 en alles wat boven de 3 is, is slecht. Het is niet eens spitsuur. Ik heb zelf astma, maar tot nog toe weinig last gehad hier. In mijn vorige woning woonde ik echt in een houtstookwijk en daar had ik veel meer last van astma.

Ik moet wel vaker de ramen lappen trouwens. Zwarte aanslag en vlekken. Ik geloof zo dat dat van de snelweg komt.

Denk er trouwens ook aan of het huis weer goed verkoopbaar is (ook als de markt dus heel anders is dan nu).
Als je redelijk snel geïrriteerd kan raken van hinderende geluiden, kan je het beter niet doen. Of na een drukke werkweek vol stress en al en je wilt heerlijk rustig in de tuin zitten in de zon, dan ga jij je meer irritatie opkroppen door het hinder van de snelweg.
Je thuis moet een rustige, veilige en comfortabele woning en omgeving zijn. Mijn mening is dat dicht bij een snelweg wonen dat niet is. Vooral sinds de laatste jaren de drukte alleen maar toe neemt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven