Top tips buren aanspreken op houtstook

16-10-2021 12:42 147 berichten
Het is weer zover. Het is koud, de dagen worden korter. Tijd om gezellig met z’n allen voor de open haard te zitten. Een beetje jammer alleen voor alle buren, in die dichtbebouwde woonwijk.

Momenteel is het hier buiten alsof er een huis afbrandt, qua lucht en geur. Binnen alsof we een kampvuur aan hebben gehad in de woonkamer. De slaapkamers ruiken alsof er een nachtje flink doorgepaft is. En vanuit onze woning tel ik maar liefst 6 schoorstenen van houtkachels. Geen idee wie ‘m aan hebben.

Online lees ik dat gemeenten niet mogen handhaven en een goed gesprek vaak helpt; hoe hebben jullie je buurtbewoners ertoe bewogen minder en minder vaak te stoken en meer rekening te houden met de weersomstandigheden?
Alle reacties Link kopieren
In onze wijk heeft iemand zijn dochtertje gefilmd met een zware astma-aanval. Dat filmpje, plus een link naar een site die tips geeft over wanneer niet je houtkachel/allesbrander aan te zwengelen, in de buurtgroep op WA gezet.

Dat heeft wel het stoken bij windstil weer of mist omlaag geschroefd. De man is eerst bij mensen persoonlijk gaan praten maar dat werkte niet. In de WA kwamen meer reacties binnen van mensen die zich wild ergerden dus ik denk dat de gemiddelde houtstoker in onze wijk nu wel eerst kijkt naar het weer voordat ze stoken. Ik denk dat er ook nog wat mensen waren die zich er niet echt in verdiept hadden maar ook weer niet de slechtste zijn. Maar de ‘schijt aan alles en iedereen en hun moeder’ types blijf je toch houden.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Geen idee hoe de gemeente daarbij komt want ik heb nog nooit mensen met een houtkachel, vuurkorf etc. meegemaakt waarbij een goed gesprek hielp.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom ze die dingen niet gewoon verbieden.
óu sont les neiges d'antan

Van mij mag het ook verboden worden.

Ik heb ook een kind met hele gevoelige luchtwegen en een baby op komst. Krijg er zelf altijd erg hoofdpijn van. Ik lees online op veel plekken dat mensen zich blijkbaar niet bewust zijn van de overlast (hoe dan????).

Slim van dat filmpje in de buurt app, ik zal me eens laten toevoegen in de app. Dacht wel aan een berichtje in de buurt krant, omdat er zoveel schoorstenen zijn en ik niet goed kan beoordelen waar het vandaan komt, omdat het enorm blijft hangen.

Las net op de NOS ook dat het niet eens zo besparend werkt qua gas gebruik..
Alle reacties Link kopieren
Het scheelt al heel veel als er niet alles in de kachel gemikt wordt, hout met verfresten etc geeft vreselijke stank. Maar ook kijken hoe staat de wind? En je hebt ook mafketels die zich nergens iets van aantrekken en alleen aan zichzelf denken. Bij ouders een buurman die zelf zegt astma te hebben maar wel fijn zijn houtkachel opstookt wat je in hun huis ruikt en slaapkamerramen open is al helemaal geen optie.
Alle reacties Link kopieren
Hier is het in de groepsapp gegooid. De stokers vinden het allemaal hilarisch en aanstellerij maar om het gezellig te houden zijn ze nu zo goed om dit soort teksten te appen
'ramen dicht! Straks gaan we weer lekker stoken! 🤧'
' morgen is het zover! Dan gaat gezellig hier de kachel weer aan!'
De andere stokers reageren dan met 'nou dat wordt hoesten 🤣🤣' 'zet de muziek dan maar wat harder 😜' etc.
Heel leuk 🙄.
Surebaby schreef:
16-10-2021 13:18
Hier is het in de groepsapp gegooid. De stokers vinden het allemaal hilarisch en aanstellerij maar om het gezellig te houden zijn ze nu zo goed om dit soort teksten te appen
'ramen dicht! Straks gaan we weer lekker stoken! 🤧'
' morgen is het zover! Dan gaat gezellig hier de kachel weer aan!'
De andere stokers reageren dan met 'nou dat wordt hoesten 🤣🤣' 'zet de muziek dan maar wat harder 😜' etc.
Heel leuk 🙄.
Ongelooflijk zeg. Het is gewoon slecht voor de gezondheid ook, kan er niet bij, zoveel egocentrisme.
Surebaby schreef:
16-10-2021 13:18
Hier is het in de groepsapp gegooid. De stokers vinden het allemaal hilarisch en aanstellerij maar om het gezellig te houden zijn ze nu zo goed om dit soort teksten te appen
'ramen dicht! Straks gaan we weer lekker stoken! 🤧'
' morgen is het zover! Dan gaat gezellig hier de kachel weer aan!'
De andere stokers reageren dan met 'nou dat wordt hoesten 🤣🤣' 'zet de muziek dan maar wat harder 😜' etc.
Heel leuk 🙄.

Dat bedoel ik.

Nee hoor, je moet er een goed gesprek mee hebben. :nooo:
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat veel stokers ook niet weten dat anderen er zon last van kunnen hebben, dus als je ze nog nooit hebt aangesproken zou ik daar eens mee beginnen.
Je hebt er in ieder geval eentje bereikt To, zal voortaan naar het weer kijken :)
montblanc schreef:
16-10-2021 13:35
Ik denk dat veel stokers ook niet weten dat anderen er zon last van kunnen hebben, dus als je ze nog nooit hebt aangesproken zou ik daar eens mee beginnen.
Je hebt er in ieder geval eentje bereikt To, zal voortaan naar het weer kijken :)
Stookwijzer.nu schijnt te bestaan voor als je een houtkachels hebt, dan kan je zien hoe de weersomstandigheden zijn en of stoken wel/ niet verstandig is. Het probleem is dus dat ik niet goed weet waar het vandaan komt, en de mensen niet echt ken, maar ik denk dat we maar langs alle huizen met zo’n schoorsteen gaan..
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel een lastig punt eigenlijk. Mijn ouders veroorzaken bijvoorbeeld 0.0 overlast, behalve dat ze soms in het weekend (in de avond of op zondagmiddag) de haard aanhebben. En dat zou dan helemaal niet meer mogen?
Als ramen dichtdoen het probleem oplost, waarom niet gewoon doen?
Die vuurkorven veroorzaken veel meer stank.
Ik hoop dat het inderdaad niet meer mag eerdaags.

Of gewoon verbieden voor huizen waar binnen 10 meter ( of 20, roep eens wat) een ander huis aanwezig is.
Alle reacties Link kopieren
Ik mag toch aannemen dat dit zwaar vervuilende gedrag binnen een paar jaar verboden is. En mensen die nu nog niet weten dat bij windstil weer stoken echt enorm asociaal is, die moeten even hun hoofd uit hun schoorsteenpijp halen.
Flamingo schreef:
16-10-2021 13:38
Ik vind het wel een lastig punt eigenlijk. Mijn ouders veroorzaken bijvoorbeeld 0.0 overlast, behalve dat ze soms in het weekend (in de avond of op zondagmiddag) de haard aanhebben. En dat zou dan helemaal niet meer mogen?
Als ramen dichtdoen het probleem oplost, waarom niet gewoon doen?
Die vuurkorven veroorzaken veel meer stank.
Omdat ik gewoon mijn huis wil kunnen ventileren, daarnaast is mijn huis onlangs verduurzaamd en is mij geadviseerd altijd te ventileren dmv de ventilatieroosters. Wanneer moet ik ventileren als er altijd ergens iemand op zijn speciale middag of avond stookt? Nog los van dat er mensen zijn die gewoon standaard stoken. En daarnaast is het fijn als we ook gewoon buiten kunnen zijn/ in de speeltuin kunnen spelen zonder hoestaanvallen.

Omdat ik een kind heb met luchtwegproblemen en als ik iets te laat een raam dichtdoe mijn hele huis naar rook stinkt, ik dat vervolgens niet eruit krijg, omdat ik niet kan ventileren. Er zitten allerlei ongezonde stoffen in houtrook. Het is gewoon bekend dat zieke en kwetsbare mensen daar zieker van worden. Het is niet alleen een kwestie van stank, ik krijg zelf ook last van mijn longen en hoofd.

Je kunt best stoken als je ergens woont zonder buren in de nabijheid, of alleen onder hele gunstige weersomstandigheden met een goede installatie en goed hout.
anoniem_405524 wijzigde dit bericht op 16-10-2021 14:01
4.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik wist niet eens dat dit een ding was! Wij hebben geen open haard of hout kachel oid, maar ik vind het heeerlijk om die geur buiten te ruiken. En al helemaal als ik in bed lig. Heeft voor mij iets gemoedelijks.
Met de opkomende gas en energieprijzen zal het wel vaker voorkomen vrees ik voor TO. Vervelend als het op je longen slaat.
Alle reacties Link kopieren
Flamingo schreef:
16-10-2021 13:38
Ik vind het wel een lastig punt eigenlijk. Mijn ouders veroorzaken bijvoorbeeld 0.0 overlast, behalve dat ze soms in het weekend (in de avond of op zondagmiddag) de haard aanhebben. En dat zou dan helemaal niet meer mogen?
Als ramen dichtdoen het probleem oplost, waarom niet gewoon doen?
Die vuurkorven veroorzaken veel meer stank.
Die zijn vast van een generatie dat ze weten wanneer wel/niet stoken en de afvoer regelmatig (laten) onderhouden. Ik zeg het heel eerlijk, ik zou ook geen flauw idee hebben waar rekening mee te houden qua weer. Maar heb dan ook geen korf/kachel/haard, dat scheelt weer :-).

Ik merk ook dat de één echt een halve afvoerinstallatie heeft (en de rook echt over de daken gaat) terwijl de ander een afvoer heeft die uitkomt halverwege de eerste verdieping. Bij de één zie je een wolkje en bij de ander komen complete rookpluimen eruit.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Ronja schreef:
16-10-2021 13:59
Omdat ik gewoon mijn huis wil kunnen ventileren, daarnaast is mijn huis onlangs verduurzaamd en is mij geadviseerd altijd te ventileren dmv de ventilatieroosters. Wanneer moet ik ventileren als er altijd ergens iemand op zijn speciale middag of avond stookt? Nog los van dat er mensen zijn die gewoon standaard stoken.

Omdat ik een kind heb met luchtwegproblemen en als ik iets te laat een raam dichtdoe mijn hele huis naar rook stinkt, ik dat vervolgens niet eruit krijg, omdat ik niet kan ventileren. Er zitten allerlei ongezonde stoffen in houtrook. Het is gewoon bekend dat zieke en kwetsbare mensen daar zieker van worden. Het is niet alleen een kwestie van stank, ik krijg zelf ook last van mijn longen en hoofd.

Je kunt best stoken als je ergens woont zonder buren in de nabijheid, of alleen onder hele gunstige weersomstandigheden met een goede installatie en goed hout.
En dat laatste kunnen mensen niet aan die verantwoording blijkt, dus ik hoop dat ze echt gewoon gaan verbieden in woonwijken idd.
Babette2017 schreef:
16-10-2021 14:00
Ik wist niet eens dat dit een ding was! Wij hebben geen open haard of hout kachel oid, maar ik vind het heeerlijk om die geur buiten te ruiken. En al helemaal als ik in bed lig. Heeft voor mij iets gemoedelijks.
Met de opkomende gas en energieprijzen zal het wel vaker voorkomen vrees ik voor TO. Vervelend als het op je longen slaat.
Dan heb je denk ik alleen te maken gehad met mensen die goed stoken. Ik vind een vleugel ook lekker, maar het is hier zo erg dat ik mijn huis ga controleren om te kijken of de droger op zolder soms in brand staat oid. Hout stoken verminderd het gasverbruik amper, volgens milieu centraal gaat 90 procent van de warmte door de schoorsteen..
Overigens vind ik af en toe echt geen probleem, maar dat werkt nou eenmaal niet in een dichtbevolkte woonwijk..
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook het geluk dat binnen twee jaar beide buren een houtkachel hebben genomen. En nee daar valt niets mee te overleggen. Kan alleen maar heel hard hopen dat ze heel snel verboden worden. Kijk een sop de site van het longontsteking TO, gemeente moet wel handhaven bij aanhoudende klachten. Ik ga volgende maand inspreken bij de gemeenteraad .
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf luchtwegproblemen. We hebben een camper en dan denk je dat je in de natuur wel goed zit. Zijn er echt mensen die een allesbrander in hun camper zetten en die eeuwige smerige vuurkorven.

Ik snap dat dat gezellig is, maar het kan gewoon echt niet met andere mensen dichtbij.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Alle reacties Link kopieren
Flamingo schreef:
16-10-2021 13:38
Ik vind het wel een lastig punt eigenlijk. Mijn ouders veroorzaken bijvoorbeeld 0.0 overlast, behalve dat ze soms in het weekend (in de avond of op zondagmiddag) de haard aanhebben. En dat zou dan helemaal niet meer mogen?
Als ramen dichtdoen het probleem oplost, waarom niet gewoon doen?
Die vuurkorven veroorzaken veel meer stank.
Wat vind je er lastig aan? Houtstook veroorzaakt meer fijnstof dan een snelweg. Dat je ouders normaal geen overlast veroorzaken betekent niet dat ze dus hun kankerverwekkende rook gerust kunnen verspreiden. Overigens zou ik, als kind, me ook zorgen maken over mijn ouders. De hoeveelheid fijnstof in huis is ook ziekmakend als je een (open) haard hebt.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben sindskort een luchtreiniger in huis. Die verplaatsen we van woonkamer naar slaapkamer als we gaan slapen. Tijdens het tandenpoetsen dat ding even op maximaal (met ramen dicht) en dan heb je niet meer het gevoel dat je in een vuurkorf gaat slapen. Zeker nu in m'n zwangerschap en met luchtwegklachten voelt dat prettiger.

Dit lost natuurlijk het probleem niet op, maar in onze dichtbevolkte woonwijk is het meestal onmogelijk te achterhalen waar precies die stank vandaan komt (en waarschijnlijk zijn het ook steeds weer andere mensen).
Alle reacties Link kopieren
Ronja schreef:
16-10-2021 13:59
Omdat ik gewoon mijn huis wil kunnen ventileren, daarnaast is mijn huis onlangs verduurzaamd en is mij geadviseerd altijd te ventileren dmv de ventilatieroosters. Wanneer moet ik ventileren als er altijd ergens iemand op zijn speciale middag of avond stookt? Nog los van dat er mensen zijn die gewoon standaard stoken. En daarnaast is het fijn als we ook gewoon buiten kunnen zijn/ in de speeltuin kunnen spelen zonder hoestaanvallen.

Omdat ik een kind heb met luchtwegproblemen en als ik iets te laat een raam dichtdoe mijn hele huis naar rook stinkt, ik dat vervolgens niet eruit krijg, omdat ik niet kan ventileren. Er zitten allerlei ongezonde stoffen in houtrook. Het is gewoon bekend dat zieke en kwetsbare mensen daar zieker van worden. Het is niet alleen een kwestie van stank, ik krijg zelf ook last van mijn longen en hoofd.
Hoe kan dat dan?

Ik snap dat mensen met luchtwegproblemen last krijgen, en dat het in dichtbevolkte gebieden gewoon niet milieuvriendelijk is, maar hoe krijg je je huis zo dat het hele huis naar rook stinkt dat je er niet uit krijgt, alsof buiten een huis afbrandt, binnen een kampvuur aan hebben gehad en er een nachtje flink is doorgepaft? Van 6 schoorstenen ergens in de buurt. (Die laatste punten even uit de op).

Begrijp me niet verkeerd: in al die huizen waar ik gewoond heb is het nog nooit zo geweest dat je eigen huis rook als een kampvuur, laat staan een afgefikt huis of een doorpaffer op je slaapkamer, waarbij die laatste twee ook nog eens heel anders ruiken dan een haard of kachel. De k wil het gewoon weten, want ik kén het gewoon echt niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven