"Nieuwe hond"?

18-10-2021 17:23 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Wij hebben een hond van 8 jaar, een ontzettend leuk en lief dier. Helaas is een maand of 2 geleden naar boven gekomen dat hij leukemie heeft (de niet te genezen variant).

We vonden en vinden dit verschrikkelijk en zouden er alles aan gedaan hebben om hem te laten genezen, alleen is dit dus niet mogelijk. In overleg met de dierenarts dus besloten het zo te laten, uiteraard wel pijnstilling geven indien nodig.

Tot vorige week merkte we niets aan de hond, liep gemiddeld 10 km per dag, was erg speels en at en dronk als een malle. Tot een aantal dagen geleden. We merken dat hij aan zn laatste fase is begonnen.
Hond krijgt pijnstillers eet en drink zeer matig. Hebben besloten om niet verder af te wachten maar om hem naar de dierenarts te brengen voor euthanasie.

We willen absoluut niet dat dit een lijdensweg gaat worden.

Maar nu......we zouden dolgraag weer een hond willen en nu wil het geval dat er bij ons op het dorp een nestje puppies is. Deze mogen binnen nu en 2 weken het nest verlaten.

We zouden dolgraag weer een andere hond willen ( dat is zeker), maar is dit niet een beetje snel?

Hoe denken jullie er over?

groet,
Kippetje
Alle reacties Link kopieren
Oja, de puppies zijn van hetzelfde "ras" als onze hond!
Alle reacties Link kopieren
Vroeg of niet, dat bepaal je zelf.

Maar wat ik je wel wil meegeven - pas goed op met wat voor fokker of zogenaamd hobbynestje je in zee gaat!

In mijn omgeving hebben 2 verschillende stellen alle rode vlaggen genegeerd. Pup 1 moest worden ingeslapen na een niet mals dierenarts traject. Enorm nare ervaring. Pup 2 leeft nog, maar zal nooit een gezonde hond zijn + ook een flinke dierenarts rekening.

Neem de tijd voor het vinden van een goede fokker, die ook fokt met oog voor de gezondheid van het ras!
Alle reacties Link kopieren
Doen wat je zelf wilt. Het kan je heel goed helpen met je verdriet. Dit is voor iedereen anders. En veel sterkte!
Kippetje1974 schreef:
18-10-2021 17:58
Oja, de puppies zijn van hetzelfde "ras" als onze hond!
Wat vind jezelf/ je gezin?

Dat lijkt mij het belangrijkste
Alle reacties Link kopieren
Toen onze kat overleed na 16 jaar hebben we het ook eerst even een plek gegeven. De kinderen waren er erg verdrietig om. Eigenlijk wilde ik een jaar wachten, maar toen kwam er via een zwerfkattenstichting (was me aan het orienteren) echt een schatje voorbij die perfect bij ons zou passen. Dus dat jaar werd uiteindelijk 7 maanden. En ze is perfect voor ons gezin.
Je krijgt nu een kans en wil die gelijk grijpen. Snap ik wel. Maar hoe koosjer is die verkoper? Wat Phloxx zegt dus.
Alle reacties Link kopieren
Zolang de andere hond er nog is.. geen puppy erbij. Word andere hond echt niet blij van. Moet je puppy steeds gaan afremmen in zijn speelgedrag. En daarbij.. een puppy is hard werken, en ik vind dat alle aandacht naar de andere hond moet gaan.

Is het beestje inmiddels overleden?
Dan zeg ik: waarom niet.
Het één sluit het ander niet uit.
Toen mijn hond overleed had ik last van een heel onrustig gevoel: Ik kon mijn liefde en alles wat komt kijken bij het hebben van een niet meer kwijt.Dus kwam er ook snel een andere. Het rouwen en het genieten van een ander beestje kan heel goed naast elkaar staan.

Veel sterkte, het verlies doet zo’n pijn💓
kiddootje wijzigde dit bericht op 18-10-2021 18:09
6.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen verstand van honden, maar ik heb toen mijn kat (waar ik ontzettend gek op was) overleed na twee weken een kitten genomen. Sommige mensen vinden dat te snel, maar ik voelde me daar fijn bij en had helemaal geen zin om een verplichte poesloze periode te hebben.
Mijn oude kat is stokoud geworden en heeft een fantastisch leven gehad, en ik was heel verdrietig om haar, maar vond niet dat ik me schuldig hoefde te voelen vanwege een te korte rouw of zo.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb met kerst mijn hondje weg moeten doen vanwege veiligheidsredenen voor zowel hem als mij. Ik was er heel verdrietig van en riep ook voorlopig geen hond te willen. Maar in februari begon het toch weer te kriebelen en kwam ik niet veel later mijn nieuwe hondje tegen. Het was liefde op het eerste gezicht en zo blij met haar. Het was voor mij mentaal ook veel beter dat er “snel” weer een nieuwe zou komen. Maar niet als vervanging van maar als nieuwe invulling.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
18-10-2021 17:50
Toen mijn kat doodging riep ik in eerste instantie ook dat ik eerst een jaar zou gaan zitten rouwen, maar na een week stond ik al bij het asiel voor de deur voor een nieuwe poes. Veels te saai, zonder poes in huis.
Ik ook. Niet dat we de oude poes gelijk vergeten waren hoor.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Dat blijft persoonlijk, ik zou het niet overwegen of enige interesse hebben op dit moment (als de hond zelfs nog niet ingeslapen is) en m'n totale aandacht bij m'n huisgenoot van zoveel jaar hebben.
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet kunnen in ieder geval.

Ik zou alle aandacht bij mijn oude zieke hond willen houden.
Een pup is immens veel werk en ik zou mijn tijd en aandacht niet kunnen verdelen.

En daarna zou ik echt moeten rouwen om mijn overleden hond.
Dat zou ik de pup weer niet aan willen doen.

Maar hey, dan ben ik
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Daar kan niemand wat van vinden want dat ligt volledig aan jullie.

Toen mijn liefste kater een spuitje kreeg heb ik vrij rap twee nieuwe katers uit het asiel gehaald. Vervanging zullen ze nooit worden en soms mis ik mijn liefste kater nog steeds. Hij was dan ook heel bijzonder. Maar ik houd net zo van deze twee meneren. Met al hun eigen dingetjes. Dat kan heel goed naast elkaar bestaan.

Sterkte met ouder hond
.
Hebben de pups een stamboom? Zijn de ouderhonden getest op de erfelijke afwijkingen? Mag je de testresultaten inzien? Vraag aan de fokker waarom hij/zij voor die 2 honden heeft gekozen om mee te fokken.
Alle reacties Link kopieren
Snel een ander dier is heel persoonlijk en een keuze die ieder voor zich maakt, maar ik vind dat je het echt niet kunt maken om een zieke oudere hond met een pup op te schepen. Gun dat beestje een rustig en vertrouwd thuis met alle aandacht in zijn laatste dagen.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
18-10-2021 17:50
Toen mijn kat doodging riep ik in eerste instantie ook dat ik eerst een jaar zou gaan zitten rouwen, maar na een week stond ik al bij het asiel voor de deur voor een nieuwe poes. Veels te saai, zonder poes in huis.

Dit zou ik ook hebben. Mijn huis voelt vreselijk leeg zonder huisdieren
Alle reacties Link kopieren
De herkomst van de pupjes is veel belangrijker dan het tijdstip waarop je een pup ‘mag’ nemen. Dat laatste beslis je zelf op basis van gevoel.

Een nieuwe pup is tegenwoordig helaas geen gevoelskwestie meer: het stikt van de malafide handelaren. Wil je niet ongewild meewerken aan dierenmishandeling dan zul je je moeten verdiepen in hun afkomst.
Heb je je al verdiept in de fokker en de herkomst van de pups?
Nummer*Zoveel schreef:
18-10-2021 19:05
Snel een ander dier is heel persoonlijk en een keuze die ieder voor zich maakt, maar ik vind dat je het echt niet kunt maken om een zieke oudere hond met een pup op te schepen. Gun dat beestje een rustig en vertrouwd thuis met alle aandacht in zijn laatste dagen.
Helemaal mee eens. Als je zieke hond is overleden, moet je doen wat je hart je ingeeft.
Maar zolang je oude zieke hond nog leeft, ga je hem in zijn laatste zieke periode toch geen jonge drukke pup aandoen?
Dat vind ik van weinig liefde voor je hond getuigen.
Alle reacties Link kopieren
Uiteraard zet je geen pup bij je zieke hond maar ik denk ook niet dat dit jullie bedoeling is aangezien jullie maatje zeer binnenkort gaat en de pup pas binnen 2 weken komt.
Ik geef de voorkeur aan een asielhond en die komt ook niet met allerhande papieren met testen van de ouders en zo, vind ik helemaal niet belangrijk.
Ik vermijd wel probleemrassen: misvormde honden met een platte snuit, herders met een kromme rug, enz.’’

Veel sterkte...
Attraverso schreef:
18-10-2021 19:17
Uiteraard zet je geen pup bij je zieke hond maar ik denk ook niet dat dit jullie bedoeling is aangezien jullie maatje zeer binnenkort gaat en de pup pas binnen 2 weken komt.
Ik geef de voorkeur aan een asielhond en die komt ook niet met allerhande papieren met testen van de ouders en zo, vind ik helemaal niet belangrijk.
Ik vermijd wel probleemrassen: misvormde honden met een platte snuit, herders met een kromme rug, enz.’’

Veel sterkte...
Ik snap je helemaal, maar bij een grote hond vind ik wel belangrijk dat de heupen nagekeken zijn. Of beter nog bewijs van goede heupen en elle bogen bij een fokker van de ouderdieren (belangrijker dan een stamboom vind ik). Er is niks ergers dan een jonge hond in te moeten laten slapen door een heupafwijking, en het komt jammer genoeg best veel voor.

TO alleen de pup nemen als de oude hond er dan niet meer is.
Alle reacties Link kopieren
Yolo666 schreef:
18-10-2021 19:22
Ik snap je helemaal, maar bij een grote hond vind ik wel belangrijk dat de heupen nagekeken zijn. Of beter nog bewijs van goede heupen en elle bogen bij een fokker van de ouderdieren (belangrijker dan een stamboom vind ik). Er is niks ergers dan een jonge hond in te moeten laten slapen door een heupafwijking, en het komt jammer genoeg best veel voor.
Dat is natuurlijk heel erg...
Alle reacties Link kopieren
Als het goed voelt, waarom niet? Ga kijken, zorg dat je zicht hebt op betrouwbaarheid fokker. En als ze over 2 weken uit het nest mogen, dan zal het over 3 weken vast ook mogen van de fokker. Of is het bij pups zo dat ze allemaal tegelijk weggaan?
Alle reacties Link kopieren
Attraverso schreef:
18-10-2021 19:17
Uiteraard zet je geen pup bij je zieke hond maar ik denk ook niet dat dit jullie bedoeling is aangezien jullie maatje zeer binnenkort gaat en de pup pas binnen 2 weken komt.
Ik geef de voorkeur aan een asielhond en die komt ook niet met allerhande papieren met testen van de ouders en zo, vind ik helemaal niet belangrijk.
Ik vermijd wel probleemrassen: misvormde honden met een platte snuit, herders met een kromme rug, enz.’’

Veel sterkte...
De keuze voor een asielhond is een heel bewuste natuurlijk.
Alleen kun je zo ‘makkelijk’ tegenwoordig niet voor een pupje kiezen. Daar kan zoveel ellende achter zitten. Om die ellende te stoppen zullen we moeten ophouden met het kopen bij malafide handelaren. Dat heeft weinig met allerhande papieren en geteste ouders te maken. Daar is pas sprake van als je voor een raszuivere hond kiest.
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, wat fijn dat er al zoveel reacties zijn en wat een verschil in meningen! 10 jaar geleden stonden we ook voor zo'n situatie. Hond overleed van ouderdom (19 jaar) en toen heeft het ruim 2 jaar geduurd voordat we er aan toe waren om aan een ander hondje te beginnen. En als deze niet zomaar op ons pad was gekomen had t nog veel langer geduurd!

Overigens is onze hond geen rashond, althans moeder wel (Jack Russel) maar vader een "Roteb Terrier". Nestje waar onze hond toen vandaan kwam, was bij de buren.
"Zusje" van onze hond heeft nu dus puppies......

Ik heb overigens 3 kinderen, waarvan de jongste 10 jaar is. Zijn dus gewend aan honden.

Onze hond is er nog, je merkt dat hij echt last gaat krijgen. Maar blijft heel matig eten en drinken en gaat met moeite nog mee uit. Maar erger als dit willen we hem niet aandoen. Donderdag staat dus de afspraak met de dierenarts!
Hij zal dus geen kennis maken met een puppy (als die er überhaupt al komt)

Groet,
Kippetje
Voor de kinderen zou ik het wel doen de nieuwe pup, en het is ook wel heel leuk dat de zus van jullie hond de moeder is. Gewoon doen wat goed voelt, en praat er met de kinderen over..
Alle reacties Link kopieren
Geen advies maar sterkte gewenst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven