Hoeveel overbieden bij een nieuwbouwhuis?

20-10-2021 18:28 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag hoor ik jullie mening. De situatie is als volgt: de v.o.n. prijs van een woning is €440.000. Gelegen in het oosten van het land.
Moet je bij nieuwbouw vergelijkbaar overbieden als bij bestaande bouw?
8 tot 10% bovenop de vraagprijs bij bestaande bouw ben je zo kwijt als ik zo hoor maar overbieden op nieuwbouw is nieuw voor mij.

Wie heeft hier ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
Nee, bij een nog te bouwen woning ga je niet overbieden. Je wordt ingeloot of niet. En je wordt kaalgeplukt via de meer/minderwerk lijst.
Nee heb je, ja kun je krijgen
lemoos2 schreef:
20-10-2021 18:32
Nee, bij een nog te bouwen woning ga je niet overbieden. Je wordt ingeloot of niet. En je wordt kaalgeplukt via de meer/minderwerk lijst.
Tegenwoordig volgens mij wel

Ik zou het niet doen
anoniem_406188 wijzigde dit bericht op 20-10-2021 18:40
4.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nog nooit gehoord van overbieden bij nieuwbouw. Voor zover ik weet is het altijd een loting. Maar dat kan je informeren bij de projectontwikkelaar of de verkopend makelaar van het project.
Alle reacties Link kopieren
Gizmoreturns schreef:
20-10-2021 18:36
Tegenwoordig volgens mij wel
Oh misschien regionale verschillen? Mijn wijk breiden ze momenteel uit en dat ging via loting. Wie een optie mocht nemen moest eerst geloot worden. En dan had je een back-up lijst A en B (A= Financiering zeker, B= financiering niet zo zeker).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Is dat nieuw?
https://www.trouw.nl/nieuws/overbieden- ... ~b63db09c/

Al een paar jaar
Vreselijk zeg. Ik las laatste ook zal zoiets over gewone huurhuizen. Helemaal gestoord.
Het loopt echt geheel uit de hand.

Ik heb geen idee wat gemiddeld dan overboden wordt, zal misschien beetje zelfde gaan als bij bestaande huizen dan.
Alle reacties Link kopieren
Zou ik niet doen. Voor dat geld zou ik me in t oosten orienteren op zelf bouwen.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Bizar, ben ik zo dom dat ik zeg, als we allemaal gewoon beslissen dat we niet meer gaan overbieden, dan gaan de prijzen omlaag?
We laten ons allemaal ophitsen en het wordt alleen maar erger. In veel gevallen is de noodzaak tot verhuizen niet enorm, dus waarom je zo laten uitkleden??
Alle reacties Link kopieren
Toen wij ons huis jaren geleden verkochten, mocht je niet eens kopers tegen elkaar laten opbieden. Als je je huis voor het hoogste bod wilde verkopen dan ging dat nog netjes met een openbare veiling.

Wat mij betreft zou de overheid moeten ingrijpen nu de woningmarkt helemaal uit de hand loopt. Als er tegen elkaar opgeboden moet worden, dan zou dat volledig in de openheid moeten gebeuren, dus bijvoorbeeld weer die veiling instellen. Zelfwoonplicht voor woningen beneden bijvoorbeeld een half miljoen invoeren. Bij nieuwbouwprojecten van betaalbare woningen voor starters een anti-speculatiebeding invoeren. Als je bijvoorbeeld je huis binnen 5 jaar wilt verkopen dan krijg je daar niet meer voor dan je aankoopprijs + eventuele inflatiecorrectie. Je moet je huis dan terugverkopen aan een beheersmaatschappij die het huis weer te koop stelt voor nieuwe starters. Nu worden starterswoningen binnen no-time voor het dubbele verkocht. Helaas dan niet meer aan nieuwe starters.
Alle reacties Link kopieren
Hoe moet je overbieden dan? Je brengt geen bod uit toch? Je schrijft je in.
Je kunt hoogstens aangeven dat je geïnteresseerd bent in veel meerwerk.
AnAppleADay schreef:
20-10-2021 19:11
Hoe moet je overbieden dan? Je brengt geen bod uit toch? Je schrijft je in.
Je kunt hoogstens aangeven dat je geïnteresseerd bent in veel meerwerk.
Lees mijn artikel even
Alle reacties Link kopieren
Gizmoreturns schreef:
20-10-2021 19:12
Lees mijn artikel even
Blijkbaar komt het dus wel eens voor maar het is niet normaal.
Ik heb me zelf een paar maanden geleden nog ingeschreven voor een project. Niet geworden maar veel vrienden van mij hebben het afgelopen jaar wel een nieuwbouw gekocht en allemaal gewoon op inschrijven.
Ik ken alleen wel het principe dat je zonder uitbouw-plannen niet in aanmerking komt voor de ‘loting’.
AnAppleADay schreef:
20-10-2021 19:15
Blijkbaar komt het dus wel eens voor maar het is niet normaal.
Ik heb me zelf een paar maanden geleden nog ingeschreven voor een project. Niet geworden maar veel vrienden van mij hebben het afgelopen jaar wel een nieuwbouw gekocht en allemaal gewoon op inschrijven.
Ik ken alleen wel het principe dat je zonder uitbouw-plannen niet in aanmerking komt voor de ‘loting’.

Momenteel is niets meer normaal in de woningzoekerij
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
20-10-2021 19:11
Hoe moet je overbieden dan? Je brengt geen bod uit toch? Je schrijft je in.
Je kunt hoogstens aangeven dat je geïnteresseerd bent in veel meerwerk.
Nee je brengt gewoon een bod uit.

Ik had 25.000 overboden en ben het niet geworden (huis van 250.000 v.o.n) dus ik zou zeker daar een stuk overheen gaan.
Alle reacties Link kopieren
Wij moesten bij de inschrijving aangeven hoeveel we voor het huis wilde betalen. Ze gaven aan wat ze er minimaal en maximaal voor willen helpen. Naar aanleiding van die gegevens zouden ze de vraagprijs bepalen.
Alle reacties Link kopieren
ClaudiaGwendolyn schreef:
20-10-2021 19:31
Wij moesten bij de inschrijving aangeven hoeveel we voor het huis wilde betalen. Ze gaven aan wat ze er minimaal en maximaal voor willen helpen. Naar aanleiding van die gegevens zouden ze de vraagprijs bepalen.
Wat is dat voor idioterij én een gokspel o_o .

Dus als er iemand zegt dat ie rustig 1.000.000 euro voor een nieuwbouw-rijhuis wil neerleggen én een ander zegt dat ie 350.000 euro wil neerleggen wordt de prijs 600.000 euro?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
20-10-2021 19:35
Wat is dat voor idioterij én een gokspel o_o .

Dus als er iemand zegt dat ie rustig 1.000.000 euro voor een nieuwbouw-rijhuis wil neerleggen én een ander zegt dat ie 350.000 euro wil neerleggen wordt de prijs 600.000 euro?
Ik denk dat de hoogte bieder het huis krijgt. Je moest zodra het huis werd aangeboden om in te schrijven het huis gelijk liken door op een hartje te schrijven. Ben je de eerste, bied je hoog en krijg je de financiering rond (moest een bewijs meeversturen) dan krijg je het huis. Inderdaad totale idioterie.
Alle reacties Link kopieren
ClaudiaGwendolyn schreef:
20-10-2021 19:55
Ik denk dat de hoogte bieder het huis krijgt. Je moest zodra het huis werd aangeboden om in te schrijven het huis gelijk liken door op een hartje te schrijven. Ben je de eerste, bied je hoog en krijg je de financiering rond (moest een bewijs meeversturen) dan krijg je het huis. Inderdaad totale idioterie.
Compleet belachelijk. Ik vind dat de overheid, die immers de vergunningen voor zo’n nieuwbouwproject afgeeft, zou moeten ingrijpen. Desnoods wordt de wet er maar voor aangepast.
Wissewis schreef:
20-10-2021 19:35
Wat is dat voor idioterij én een gokspel o_o .

Dus als er iemand zegt dat ie rustig 1.000.000 euro voor een nieuwbouw-rijhuis wil neerleggen én een ander zegt dat ie 350.000 euro wil neerleggen wordt de prijs 600.000 euro?
Nee, die 1 miljoen.
Alle reacties Link kopieren
Oosten van Nederland… kan mij niet voorstellen dat in Gelderland en Overijssel zo’n toestanden zijn als in de Randstad. Toch?
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
20-10-2021 20:12
Oosten van Nederland… kan mij niet voorstellen dat in Gelderland en Overijssel zo’n toestanden zijn als in de Randstad. Toch?
Ondertussen blijkbaar wel. Wat hebben we toch een waardeloos (demissionair) kabinet. Ollongren heeft werkelijk niets gedaan om de woningmarkt vlot te trekken.
lemoos2 schreef:
20-10-2021 20:12
Oosten van Nederland… kan mij niet voorstellen dat in Gelderland en Overijssel zo’n toestanden zijn als in de Randstad. Toch?
Daar staan ze ook in de rij hoor
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
20-10-2021 20:14
Ondertussen blijkbaar wel. Wat hebben we toch een waardeloos (demissionair) kabinet. Ollongren heeft werkelijk niets gedaan om de woningmarkt vlot te trekken.
Dat haal ik niet echt uit die link die is geplaatst. Ik denk dat TO beter info kan inwinnen bij een deskundige ter plekke.
Nee heb je, ja kun je krijgen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven