Voor/nadelen houten vloer

22-10-2021 15:19 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag jullie advies over de vloer. Na jaren laminaat in de woonkamer gaan we verbouwen en wil ik hout.
Bij winkel geweest. Die stuurde heel erg naar pvc. Maar ik wil hout... (in olie)...

Wie heeft een echt houten vloer en kan voor- maar ook nadelen noemen?

Ik vind t mooi. Echter dan pvc.
Volgens winkel is hout met olie moeilijker schoon te houden. En gaat t altijd krimpen en uitzetten waardoor je soms kieren hebt....

Wie helpt?
Alle reacties Link kopieren
Hey!

Wij hebben net voor de tweede keer een houten vloer gelegd. Krimpen en uitzetten kun je opvangen door voldoende afstand tussen de muur en de vloer te houden. En de lijm kan ook heel erg uitmaken. We hebben lamelparket, die kan doorgaans ook op vloerverwarming. Olie is beter dan lak ivm wegwerken van eventuele krassen(die ga je namelijk toch wel krijgen). Wij kregen vanuit de verkoop de tip om schoon te maken met groene zeep, dat zorgt mede voor een goede bescherming.

Veel plezier met (laten) leggen! Ik ben er thuis weer zo blij mee ! :-)
Alle reacties Link kopieren
Keramisch Parket al overwogen?
Ikzelf moet er niet aan denken, als ik alleen al kijk naar wat hier drie keer per dag onder de tafel ligt als mijn kinderen ontbeten, geluncht en avond gegeten inclusief pasta rode saus dan ben ik blij dat daar elke dag zonder problemen een natte dweil overheen kan. Een huis vraagt onderhoud genoeg dus ik zou echt geen zin hebben om eens in de zoveel tijd ook nog eens een vloer te olieen. Een volgende vloer wordt bij ons (weer) keramisch parket. De look van hout maar het onderhoud van een tegel, love it. Zeker met (jonge) kinderen en eventuele huisdieren.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie geen nadelen in hout, afgezien van de prijs, maar ik zou wel gelakt doen. Natuurlijk kan het beschadigen, maar dat is de prijs die je betaalt voor leven. Het maakt zo’n vloer alleen maar karakteristieker.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen zijn de deur uit. Daarom hebben we t laminaat dat erin lag toen we t huis kochten, ook laten liggen.
Maar ik heb gemerkt dat we niet zulke enorme knoeiers zijn.

Keramisch parket... niet naar gekeken... ga ik googlen
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
22-10-2021 15:32
Ik zie geen nadelen in hout, afgezien van de prijs, maar ik zou wel gelakt doen. Natuurlijk kan het beschadigen, maar dat is de prijs die je betaalt voor leven. Het maakt zo’n vloer alleen maar karakteristieker.
De pvc vloer was bijna net zo duur... Nou.. Nee... dat is niet waar. Pvc was 20 euro pm goedkoper.
Voordeel van olie is dat je t gemakkelijker plaatselijk bijwerkt.
Dus in mijn keuken kan ik een keer vaker bijwerken
haantje69 wijzigde dit bericht op 22-10-2021 15:38
7.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben hout, de planken zijn eeuwen oud (gelegd in de vorige, vorige eeuw) en tja, we zetten ze wel eens opnieuw in de kleurbeits, maar echt, dat is weinig werk.
Je kunt lelijke plekken eenvoudig even bijwerken.
Het is verder heel fijn, dweilen kan gewoon met water etc. Praktisch, mooi, warm, geluidsarm. Wat wil je nog meer?
lilalinda wijzigde dit bericht op 22-10-2021 15:56
1.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben gelakt hout. Van krimpen en uitzetten hebben wij geen last, maar we hebben dan ook oude planken gekocht en die zelf opgeschuurd. Ik vind het erg mooi. Het enige jammere vind ik dat wij relatief zacht hout hebben, dus we hebben veel butsen en krassen. Ook de verf is vrij kwetsbaar dus we hebben vaak krassen, maar gelukkig is het vrij makkelijk om dat bij te werken. Onze peuter knoeit veel, maar we hebben gewoon een zeiltje onder haar stoel en je kunt gewoon dweilen, geen probleem.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
22-10-2021 15:38
Wij hebben hout, de planken zijn eeuwen oud (gelegd in de vorige eeuw) en tja, we zetten ze wel eens opnieuw in de kleurbeits, maar echt, dat is weinig werk.
Je kunt lelijke plekken eenvoudig even bijwerken.
Het is verder heel fijn, dweilen kan gewoon met water etc. Praktisch, mooi, warm, geluidsarm. Wat wil je nog meer?
Dank je... Ik slaap vannacht weer rustig!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een houten vloer, heel strak gelegd, zonder knoesten echt prachtig!!


Maar heb er zo een spijt van.
Je hoeft er maar naar te kijken of er zit weer een kras, vlek, put of deuk in.

Wellicht bij een minder strakke vloer met veel knoesten etc staan al die beschadigingen mooi maar zoals wij hem hebben gelegd en bedoeld ziet het er nu na 5 jaar niet meer zo uit.

En dan heb ik het nog niet over het onderhoud gehad.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een houten vloer, lag er in toen we het huis kochten.
Ik ben er enorm blij mee. Hebben de lak er afgeschuurd en hem volledig in de olie gezet. Dat is inmiddels 4 jaar geleden. We gaan het binnenkort opnieuw doen maar meer omdat ik een iets lichtere tint wil.

Ik vind het een warme uitstraling. Dweil amper, met twee kleine kinderen en een huisdier. Heb een stoomreiniger en de vloer kan daar prima tegen. Dat doen we gemiddeld eens in de 6 tot 8 weken? Voor de rest een robot stofzuiger en een keertje per week zelf. Heb dan ook geen last van een kruimel of iets onder de tafel.
Kieren die je ziet werken ook verschillend in de seizoenen. Ene keer erger dan een andere keer. Ik hou er van.
De krakende plank die we opeens hadden was op te lossen met grafiet poeder en nu is dat ook weer klaar.
Alle reacties Link kopieren
haantje69 schreef:
22-10-2021 15:37
De pvc vloer was bijna net zo duur... Nou.. Nee... dat is niet waar. Pvc was 20 euro pm goedkoper.
Voordeel van olie is dat je t gemakkelijker plaatselijk bijwerkt.
Dus in mijn keuken kan ik een keer vaker bijwerken
dat is een van de redenen waarom wij destijds ook voor olie hebben gekozen. In de praktijk doe ik dat echter nooit en valt het me best tegen. Vloer verkleurt behoorlijk dus muebels verschuiven is er niet echt bij. Hij ligt hier nu 10 jaar en bij evt vervanging ga ik zeker voor PVC. Ik vind dat net zo mooi en is veel praktischer.

Last van krassen hebben wij overigens niet echt, wel her en der wat vervelende watervlekken, vooral van kwijlende hond ;-) en onhandige werksters die knoeien met emmer sop.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het onderhoud wel meevallen. Zuigen en af en toe dweilen, en bij een gelakte vloer een keer per 15 (?) jaar lakken. Geen idee eigenlijk, zolang heb ik nog niet ergens gewoond :)
Alle reacties Link kopieren
Frietmetmayo schreef:
22-10-2021 15:39
Wij hebben een houten vloer, heel strak gelegd, zonder knoesten echt prachtig!!


Maar heb er zo een spijt van.
Je hoeft er maar naar te kijken of er zit weer een kras, vlek, put of deuk in.

Wellicht bij een minder strakke vloer met veel knoesten etc staan al die beschadigingen mooi maar zoals wij hem hebben gelegd en bedoeld ziet het er nu na 5 jaar niet meer zo uit.

En dan heb ik het nog niet over het onderhoud gehad.
heb je wellicht een zachte houtsoort gekozen?
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
22-10-2021 15:42
heb je wellicht een zachte houtsoort gekozen?
Wij hebben nu een eiken vloer gezien. 2 cm dik, 18 breed. Kan door de winkel al in de olie (licht/wittig/naturel) worden gezet.
Alle reacties Link kopieren
Ik had in mijn vorige huis parket en nu (kwaliteits en dus dure) pvc. Dat is qua onderhoud wel heerlijk en perfect met vloerverwarming. Ja, echt hout is nog iets mooier, en als je per sé echt hout wil dan moet je dat zeker doen, maar het scheelt veel minder dan ik had verwacht. Andere mensen denken overigens altijd dat onze vloer van hout is.

Als je niet gevoelig bent voor geluid kun je ook keramisch parket overwegen. Heb je mooie varianten in maar vanwege het harde gevoel en geluid van een tegel was dat voor ons geen optie.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er vreselijke spijt van.
Als wij eten schuiven wij absoluut niet met de stoelen ivm krassen. Als we eters krijgen zitten daarna echt diepe krassen in de vloer. Onze prachtige nieuwe houten vloer van 1 jaar oud heeft al een hoop sporen van gebruik. Als er een keer wat hard op valt, heb je een deuk. Als er een keer een hond op plast (wij hebben honden) of overgeeft en je ziet het niet direct heb je een dikke vlek. Onze grote plantenpot was laatst lek en die heeft een enorme donkere vlek achtergelaten.

Hij is overigens niet gelakt. Dus dat zal vast verschil maken. Verder heb ik een knoeiende baby. En ik mag van partner niet met schoenen lopen op de vloer wat heel onhandig en spastisch gedoe is.

Ik doe t nooit weer.
Alle reacties Link kopieren
haantje69 schreef:
22-10-2021 15:37
De pvc vloer was bijna net zo duur... Nou.. Nee... dat is niet waar. Pvc was 20 euro pm goedkoper.
Voordeel van olie is dat je t gemakkelijker plaatselijk bijwerkt.
Dus in mijn keuken kan ik een keer vaker bijwerken
Ik heb een gewaxte houten vloer.

https://www.hisspaparket.nl/blog/635-ho ... n-of-olien
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Maída schreef:
22-10-2021 15:54
Ik heb er vreselijke spijt van.
Als wij eten schuiven wij absoluut niet met de stoelen ivm krassen. Als we eters krijgen zitten daarna echt diepe krassen in de vloer. Onze prachtige nieuwe houten vloer van 1 jaar oud heeft al een hoop sporen van gebruik. Als er een keer wat hard op valt, heb je een deuk. Als er een keer een hond op plast (wij hebben honden) of overgeeft en je ziet het niet direct heb je een dikke vlek. Onze grote plantenpot was laatst lek en die heeft een enorme donkere vlek achtergelaten.

Hij is overigens niet gelakt. Dus dat zal vast verschil maken. Verder heb ik een knoeiende baby. En ik mag van partner niet met schoenen lopen op de vloer wat heel onhandig en spastisch gedoe is.

Ik doe t nooit weer.
Het ene hout is het andere niet. Jij hebt kennelijk iets wat redelijk zacht is.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Maída schreef:
22-10-2021 15:54
Ik heb er vreselijke spijt van.
Als wij eten schuiven wij absoluut niet met de stoelen ivm krassen. Als we eters krijgen zitten daarna echt diepe krassen in de vloer. Onze prachtige nieuwe houten vloer van 1 jaar oud heeft al een hoop sporen van gebruik. Als er een keer wat hard op valt, heb je een deuk. Als er een keer een hond op plast (wij hebben honden) of overgeeft en je ziet het niet direct heb je een dikke vlek. Onze grote plantenpot was laatst lek en die heeft een enorme donkere vlek achtergelaten.

Hij is overigens niet gelakt. Dus dat zal vast verschil maken. Verder heb ik een knoeiende baby. En ik mag van partner niet met schoenen lopen op de vloer wat heel onhandig en spastisch gedoe is.

Ik doe t nooit weer.
ook hier: vast een te zachte houtsoort
Ik heb in bijna al mijn huizen een houten vloer gehad. Nooit problemen mee ondervonden. Gewoon zo nu en dan in de was of olie zetten.

Ja, het is kwetsbaarder dan pvc. Maar ik vind het mooier en je hoeft echt niet speciaal voorzichtig te zijn. Aanvulling: Met eiken in ieder geval niet. .
anoniem_407909 wijzigde dit bericht op 22-10-2021 16:01
8.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
22-10-2021 15:57
ook hier: vast een te zachte houtsoort
Ja, lijkt mij ook.
https://parketwerk.com/houtsoorten/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
22-10-2021 16:00
Ja, lijkt mij ook.
https://parketwerk.com/houtsoorten/
we hebben op onze vloer kinderen groot gebracht, feesten gegeven, mensen houden hun schoenen aan hoor, kattennagels, onhandige types (ik zelf), spullen laten vallen etcetc.
En soms pakken we de wax er even bij, we hebben kleurwax en een blanke voor extra beschermlaag. En het is weer strak. Dat doen we ongeveer 1x 5 jaar grondig, en verder als er al eens een beschadiging is. Boodschappenkratje ondersteboven eroverheen, nachtje drogen en je ziet er niks meer van
Alle reacties Link kopieren
Keramisch parket is natuurlijk geen echt hout, dus als je voor hout wilt gaan, kun je keramisch parket wel skippen.

Wij hebben in ons huidige huis een houten vloer (met vloerverwarming) en gaan daar in ons nieuwe huis (volgend jaar) weer voor. Onderhoud is nihil, onze schoonmaakster dweilt wekelijks met alleen water. Alleen in de keuken zitten wat vlekken, maar dat is meer laksigheid van onszelf, want ip heb je iets van 12-24 uur om een vlek/vocht weg te halen.

We hebben boven PVC en ja, daar heb je echt geen omkijken naar, maar het heeft gewoon niet de uitstraling en het gevoel van echt hout.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven