Visite krijgen of op bezoek gaan?

24-10-2021 06:18 141 berichten
Alle reacties Link kopieren
In elk woonprogramma wil men die fantastische woonkeuken met die lange eettafel met veel stoelen.

Zodat er gezellig gegeten kan worden met vrienden. En dan niet wat makkelijks maar een ingewikkeld recept want iedereen houdt van koken en lekker eten.

In de tuin moet een grote loungeset zodat er op lange hete zomeravonden geborreld kan worden met vrienden en dan mag de vuurkorf en of barbecue nier ontbreken.

Maar volgens de viva topics is het een beetje gechargeerd helemaal niet leuk om bezoek te krijgen.

Bezoekers zijn viezerikken die hun schoenen aan willen houden met kinderen komen die je huis afbreken en vies maken die vooral niet te lang mogen blijven. Ongezellige mensen die altijd wat te zeuren hebben en bakken met energie kosten.

Krijg jij graag visite of ga je liever op bezoek bij anderen?

Blijft het dan bij een uurtje wat drinken en dan wieberen of blijf jij of je bezoek uren lang plakken?
Vind beiden soms erg leuk en soms niet, dat ligt aan mijn gestel.

Maar koken voor mensen nee, ik vind koken voor gezin al pure noodzaak/noodzakelijk kwaad. :roll:
En altijd heel ongezellig als visite komt.

Ik kan het wel best goed, dat is het gekke maar ik zal geen eetafspraken maken bij mij thuis. Ga liever ergens wat eten of wat bestellen, of gewoon niet rond etenstijd afspreken.

Maar ik heb geen moeite met schoenaanhouders of de meeste kinderen, al heb ik wel voorkeuren. Maar dat ligt dan ook vaan de ouders die voor geen meter opletten of niet ingrijpen als hun bloedje rare dingen doet.
Alle reacties Link kopieren
Ik hou van visite en vind het leuk om voor een groep mensen te koken, bbq-en of wat dan ook. De drank koelkast weet iedereen te vinden dus ik loop niet de hele avond de ober uit te hangen. Een paar mensen op bezoek of heel veel voor een feestje of de feestdagen: allemaal gezellig. Kinderen over de vloer vind ik (naast neefjes/nichtje) wel lastiger. Die zitten overal aan en laten zoveel troep achter.
Onverwacht bezoek houd ik ook niet zo van.

Op visite ga ik ook graag, maar we houden allebei van een drankje, dus dan is het soms een beetje gedoe met of de een moet bob-en, of OV of fiets.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind zowel visite krijgen als op visite gaan gaan wel leuk. Wel ga ik liever op visite. Dan kan ik gaan wanneer ik wil en heb dus geen last van plakkers die stille hints niet begrijpen. Bij sommige mensen heb ik liever dat ze bij mij komen. Dan vind ik hun huis niet prettig. (Ingewikkeld) koken voor anderen hou ik niet van.
Alle reacties Link kopieren
Aurorus schreef:
24-10-2021 10:17
Ik vind bezoek krijgen wel gezellig, maar liever ga ik zelf op bezoek. Dan hoef ik niet eerst mijn huis schoon te maken.

Haha, het liefst zeem ik nog alle ramen van binnen en buiten als ik weet dat er bezoek komt. Vaak ben ik compleet gesloopt als er visite is geweest, omdat ik het dan op alle fronten bijna perfect heb willen doen.
Is iets wat ik mezelf aandoe, want ik zou niet weten wie dit van mij verlangt.
Ik leg de lat altijd hoog! Ook als het gewoon mijn broer en schoonzus zijn die langskomen.
Alle reacties Link kopieren
Buitenshuis.

Ofwel op restaurant zodat niemand werk heeft, ofwel bij een ander.

Ik ben 3 dagen bezig met voorbereidingen (boodschappen doen, huis poetsen, koken, ...) en daarna kan ik terug 2 dagen beginnen met de opruim en da's dus alleen maar 1 grote stressboel. Dat doe ik mezelf liefst zo weinig mogelijk keren aan.

Je komt hier dus ook niet binnen zonder afspraak want dan heb ik én niks in huis én is mijn huis een stort én word ik weer eens 5 jaar achtervolgt met die stempel. (En bij mijn ouders heb ik sowieso al "levenslang". Die komen er dus niet meer in zonder dat ik - en man - een week hebben lopen poetsen.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Heerlijk als er zomaar mensen voor de deur staan. Echt een cadeautje.

Zelf zal ik dat minder snel doen omdat ik anderen niet lastig wil vallen als ik niet zeker zeker weet dat ze er zin in hebben.

Bij een ander langs vind ik overigens ook gezellig.

Hoe lang: tot een van ons het zat is, of de verplichtingen roepen.

Mensen die aanwaaien mogen altijd mee-eten. Ik vraag dat ook vaak.
Echt etentjes organiseren doen we weinig.
Dat is puur onzekerheid mijnerzijds, want ik ben dol op mensen om me heen en kook graag.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind op bezoek gaan heel erg leuk en visite ontvangen ook. Mijn huis is altijd wel schoon en opgeruimd dus ik heb er geen stress van.
Ik heb dus zo’n keuken met een eiland waar ik lekker sta te koken en ondertussen klets ik met de gasten. En ook de tuin is leuk om mensen te ontvangen. Ik vind koken en bakken en gezelligheid te creëren echt heel fijn. Als ik iedereen zie genieten aan tafel wordt ik daar echt blij van.
Of er 2 mensen komen of 6 of heel veel, allemaal leuk.
Op visite gaan vind ik ook gezellig. Of we nou formule1 kijken met een zak chips of ergens blijven eten, allemaal goed.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Haha ik maak dus echt niet schoon als ik bezoek ga krijgen. Wel even alles opruimen natuurlijk maar stofzuigen en het toilet enzo laat ik juist liggen tot naderhand.
Alsof iemand er op let dat er stof ligt of een kruimel op de grond.
Ik ben een horecamens. Ik spreek niet graag thuis af, niet bij mij, niet bij een ander.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga liever op visite, omdat ik een rommelig persoon ben en stress krijg van alles opruimen. Bij een ander kan het me trouwens niet schelen of het rommelig is of opgeruimd.
Afspreken in een horecagelegenheid doe ik ook regelmatig.
Ik vind het fijn om eruit te zijn als ik afspreek.
Alles komt goed
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
24-10-2021 06:27
Ik spreek bij voorkeur buiten de deur af.
Ik hou niet van bezoek krijgen en niet van op bezoek gaan.
Ik hou ook niet van woonprogramma's.
💯
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
24-10-2021 10:46
Haha ik maak dus echt niet schoon als ik bezoek ga krijgen. Wel even alles opruimen natuurlijk maar stofzuigen en het toilet enzo laat ik juist liggen tot naderhand.
Alsof iemand er op let dat er stof ligt of een kruimel op de grond.

Ja! Stom hé.. ik wil dat ze 'bij wijze van' van de wc bril kunnen eten...
Om vervolgens, als iedereen weer weg is,, alles overnieuw te mogen doen.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
24-10-2021 10:40

(En bij mijn ouders heb ik sowieso al "levenslang". Die komen er dus niet meer in zonder dat ik - en man - een week hebben lopen poetsen.)
Wat triest, als ik naar mijn kinderen ga, kom ik voor mijn kinderen en niet voor hun huis. Maar ik ken het gevoel wel. Sommige mensen zijn openlijk kritisch. Ik voel me ook niet zo op mijn gemak als er mensen over de vloer komen. Met mijn kinderen heb ik dat niet,die weten hoe het hier is. Mij boeit het nooit hoe het er bij een ander uitziet. Als ik drinken uit een schoon glas krijg, vind ik het prima en als het sanitair schoon is,is het ook fijn.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
24-10-2021 10:46
Haha ik maak dus echt niet schoon als ik bezoek ga krijgen. Wel even alles opruimen natuurlijk maar stofzuigen en het toilet enzo laat ik juist liggen tot naderhand.
Alsof iemand er op let dat er stof ligt of een kruimel op de grond.
Hier letten ze daar dus écht wel op.

Heb je 3 dagen lopen opruimen en poetsen krijg je 5 jaar lang te horen dat er daar en daar nog een vlek of iets zat of dat dat hoekje niet perfect gedaan was.

Iedereen weet sowieso al dat ik een huishoudelijke ramp ben.
Ik vraag me dus soms af of ik het niet écht eens zou laten liggen in modus "stort" :-).

(Ik hoor soms wel "nou, bij jou is het al héél erg*, maar bij X is het zo waar nog erger".
Ik dien dus voor mijn omgeving gewoon al als afmeet-ding :-).)



*In de versie dat ik 3 dagen bezig ben geweest.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
24-10-2021 10:56
Hier letten ze daar dus écht wel op.

Heb je 3 dagen lopen opruimen en poetsen krijg je 5 jaar lang te horen dat er daar en daar nog een vlek of iets zat of dat dat hoekje niet perfect gedaan was.

Iedereen weet sowieso al dat ik een huishoudelijke ramp ben.
Ik vraag me dus soms af of ik het niet écht eens zou laten liggen in modus "stort" :-).

(Ik hoor soms wel "nou, bij jou is het al héél erg*, maar bij X is het zo waar nog erger".
Ik dien dus voor mijn omgeving gewoon al als afmeet-ding :-).)



*In de versie dat ik 3 dagen bezig ben geweest.
Lekker boeiend tegen je ouders zeggen en verder gaan met je leven.
De open keuken met kookeiland lijkt mij echt vreselijk. Heel af en toe geef ik een etentje omdat ik vind dat ik soms ook eens wat moet doen (en ik kan best goed koken). Dan ben ik zoooo blij met mijn aparte keuken waar ik lekker kan koken zonder dat mensen me op de vingers kijken. En zonder geurtjes in de kamer. Ik bereid het dan wel heel goed voor zodat ik niet steeds lang weg ben.
Alle reacties Link kopieren
Ik schaam me echt om het toe te geven, maar ik vind bezoek ontvangen dus echt verschrikkelijk. Ik ben enerzijds bang dat ik niet leuk en gezellig genoeg ben, maar mijn huis voelt voor mij ook echt als een veilige plek waar ik niet graag anderen toelaat, want dan word ik mega onrustig. Buiten de deur afspreken vind ik altijd leuk, en dan ben ik ook gewoon ontspannen, maar als mensen bij mij thuis zijn ben ik constant hyper alert, voel ik me enorm ongemakkelijk, en tel ik de minuten totdat ze weer weg gaan. Dus ja, ik ben gewoon niet gastvrij, en daar schaam ik me enorm voor, maar ik probeer het gewoon te accepteren.
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg mij hetzelfde af als TO. Mensen hebben het altijd over vrienden ontvangen e.d.. Ik loop veel met mijn honden buiten, en op zomerse avonden kijk en groet ik wel eens als ik langs tuinen met mensen loop. Ik zie niet zo heel vaak "groepen" mensen in die mooie tuinen. Soms loop ik langs grote huizen met afgeschermde tuinen en hoor ik wel dat er een feestje aan de gang is, een verjaardag denk ik dan of een bbq. Ik denk dat mensen die dit doen, dit ook niet iedere week doen, mensen uitnodigen dus.

Ik het verleden heb ik vaak mensen uitgenodigd. Nu woon ik kleiner, doe dat nog steeds, maar voor een select groepje. Ik heb echt een hekel aan onverwacht bezoek.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken wel heel veel van Wis hoor!
En dan kunnen anderen roepen "wat zal jou het jeuken!"
Maar zoiets zit ingebakken.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap wel dat sommigen van jullie er geen zin in hebben als ik dingen lees als: dagen van tevoren opruimen, schoonmaken, boodschappen doen en koken.

Mijn lat ligt aanzienlijk lager. Geen ingewikkeld eten, iets simpels koken, bbq’tje met salade erbij, iets lekkers thuis laten bezorgen, dat soort ongein.
De boel een beetje aan de kant is nog tot daar aan toe (en probeer ik ook echt wel), maar ik ga echt niet stoffen omdat er visite komt. Visite die daar wat van vindt, komt vanzelf vast niet meer.
En na afloop heb ik ook geen twee dagen opruim. Gewoon vaatwasser twee keer volladen, glas naar de glasbak, vuilnisbak keertje extra legen, stofzuiger erdoorheen en door.
Alle reacties Link kopieren
Op bezoek gaan en bezoek krijgen allemaal prima. Ik kook graag en ik vind het ook prima om te improviseren als het ongepland is. Blijven slapen mag ook, we hebben een logeerkamer met eigen badkamer, dus dat is heel luxe en makkelijk.
Vriendjes van zoon mogen ook vrijwel altijd onverwachts blijven eten. Welzijn de meeste afspraken in het weekend. Door de week hebben wij toch veel afspraken rond sport en komt dat meestal niet uit. Maar de vrienden wonen ook grotendeels wat verder weg en dus gaat voor iedereen de voorkeur uit naar het weekend.
Alle reacties Link kopieren
Oh logé’s vind ik trouwens wel verschrikkelijk. Alleen m’n neefjes en nichtjes blijven hier logeren.
Een enkele keer als iemand ergens gestrand is is natuurlijk geen probleem maar ik probeer dat wel altijd af te houden.
Alle reacties Link kopieren
Bloemetjefresia schreef:
24-10-2021 07:48
Onverwacht bezoek vind ik ook vreselijk.
Zo grappig dat mensen daarin zo verschillen. Het komt gewoon echt niet in me op en ik vind het echt heel vervelend als iemand onaangekondigd langskomt hoe goedbedoeld ook.
Ik vind het gewoon een verstoring van mijn dag. Ook al heb ik niks bijzonders ik heb wel iets van een planning ofzo in mijn hoofd en dan is het gewoon irritant als dat verstoord wordt.

Voorheen bleef ik ook gewoon op de bank zitten als de bel ging. Was vaak de overbuurvrouw die geen werk en gezin had en die verveelde zich vaak. Door de luxaflex kon ze me niet zien en deed ik of ik niet thuis was.

Nu wonen we in dorp en is t gebruikelijk om achterom te komen. De buren zijn geweldige mensen maar die komen ook gewoon zomaar langs en dan zit ik of net in bad ( ja dat kan soms zomaar om 4 uur smiddags zijn) of ik loop in mn plunje de plee te schrobben.
Ik doe steeds vaker de deur op slot.

Ik zou meer gastvrij willen zijn maar ja het zit er gewoon niet in.

Mijn moeder was een thuisblijfmoeder net als velen van haar vriendinnen. Er waren er een paar die vaak rondjes gingen fietsen langs iedereen en wie open deed gingen ze op de koffie.
Ik vond het als kind al irritant al die vriendin weer met de fiets voor het voorraam verscheen. Voelde als een verstoring voor mij terwijl die vrouw helemaal niet voor mij kwam en ik prima alleen kon spelen. Maar gewoon t feit dat dat niet was afgesproken vond ik irritant.

Raar mens ben ik eigenlijk…
Zo herkenbaar! Hier achterdeur op slot terwijl het eigenlijk not done is hier in het dorp. Jammer dan, ik wil geen onverwachts bezoek.

Daarentegen ben ik erg gastvrij met aangekondigd bezoek. Iedereen mag altijd mee eten, leg mijn bezoek graag in de watten. Maak tijd voor ze. Maar onaangekondigd vind ik rottig.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind aan de ene kant bezoek leuk, aan de andere kant word ik er een beetje zenuwachtig van. Koken voor bezoek vind ik bijzonder ingewikkeld. De druk ligt hoog zeg maar.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 24-10-2021 13:45
0.58% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Allebei niet leuk. Maar om niet helemaal een kluizenaar te worden, hoort het er toch wel bij. Dan heb ik eigenlijk liever dat iemand bij mij komt dan andersom. En liefst 1 op 1. En liefst een kopje thee met wat lekkers en dan weer naar huis. Gelukkig weten mijn vriendinnen dit ook van mij en zijn we niet geheel zonder reden vriendinnen. Zij zijn bijna precies zo.

Toevoeging: ik lees net over onverwacht bezoek. De horror! Als het lukt, duik ik de keuken in en hoop ik dat ze me niet zien. Net als een appje sturen: ik ben in de buurt, ben je thuis? Of ik sta dan in de negeerstand, of ik app terug dat ik weg ben / op het punt sta weg te gaan.
mockturtle wijzigde dit bericht op 24-10-2021 11:39
27.87% gewijzigd
I'm not crazy. My reality is just different than yours.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven