Wonen in een woongroep

03-10-2009 16:29 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Even een vraagje van een nieuwbakken forummer.

Nadat ik op kamers heb gewoond in Utrecht tijdens mijn studie woon ik nu alweer een jaar thuis bij mijn ouders. Niet echt ideaal.

Ik ben dus op zoek naar iets voor mezelf. Bij gebrek aan vriendje naar iets in mijn eentje.

Dat vind ik best eng (bang voor alleen zijn) en daarom kwam ik bij centraal wonen/woongroepen terecht.

Het beeld dat ik heb is alleen erg alternatief (geiten wollensokken types?).



Heeft er iemand ervaring met het wonen in een centraal wonen project? Dan zou ik dat graag willen weten!



Groetjes
Alle reacties Link kopieren
Ik ga over 2,5 week verhuizen naar een Centraal Wonen project. Het geitenwollensokkengehalte verschilt volgens mij wel per project, maar een beetje alternatief is het vaak wel ja.



Ik ga even eten, ben straks weer terug.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Hé cool Solomio. Moet eerlijk zeggen dat het niets voor mij zou zijn, ben nogal gesteld op privacy enzo. Maar heb er wel het een en ander over op tv gezien en leek me erg gezellig.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb me er ook wel eens in verdiept en kreeg toen het idee dat het voor mij een beetje té zou zijn. Ik houd van gezelligheid, maar wil ook soms alleen eten op een tijd dat het mij uitkomt.

En vind het belangrijk om vrienden te kunnen uitnodigen, ook voor een nachtje. (en ook een hele groep, soms)



Het zal heel erg verschillen per groep denk ik. Ik lees belangstellend mee hier.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
Centraal Wonen is trouwens geen woongroep. Waar ik ga wonen is een flat met (ik geloof) 46 appartementen. Van 2-kamer tot 5-kamer. Er wonen ongeveer 60 mensen. En er is een gezamenlijke tuin, een gezamenlijke wasmachineruimte, een gezamenlijke ruimte waar je bijv een feestje kunt geven en waar op zondagochtend koffie gedronken wordt door iedereen die zin heeft. Niks is verplicht (behalve je inzet bij het schoonhouden van de gemeenschappelijke ruimtes).



Wat ik daar zie is vooral dat de contacten net wat soepeler gaan dan in een 'gewone' flat, maar dat iedereen ook erg gesteld is op zijn/haar privacy.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Hallo Kootjeka, ik heb zelf jarenlang in een Centraal Wonen-project gewoond, van mijn 10e tot 18e. Ik kan je vertellen dat eenzaamheid en bang om alleen te zijn geen goede motieven zijn om in een woongroep te willen wonen. (Ik kon als kind de mensen met die motivatie er trouwens al uit pikken). Je gaat jezelf echt tegenkomen als je van anderen verwacht dat ze jou 'innerlijke gaten' (angst om alleen te zijn) op gaan vullen. Ik weet het, makkelijker gezegd dat gedaan, maar probeer toch eerst gelukkig te worden op op eigen benen. Daarna kun je altijd nog een woongroep overwegen, gewoon omdat je denkt dat het leuk is om soms iets gezamenlijks te doen, en vooral om iets toe te kunnen voegen aan een groep.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik mijn vriend leerde kennen woonde hij in een woongroep. Met zes werkende mensen: twee geitenwollensokken in de lightvariant en vier mensen niet-geitenwollensok. Het geitenwollensokkengebeuren manifesteerde zich eigenlijk alleen in dat er ecologische schoonmaakmiddelen werden gebruikt en biologische groenten werden gegeten.



Je kon er intekenen om samen te eten, maar verplicht was dat niet. Ieder had een grote eigen kamer met entresol. Daarnaast waren er een gemeenschappelijke woonkamer en keuken. Je was wel verplicht om je wekelijkse corveetaken (plee schoonmaken, hal stofzuigen e.d.) uit te voeren. De woongroep had zelfs kippen (elke dag verse eieren!) en een gezamenlijk bootje. Ze deelden een krantenabonnement, wat flink in de kosten scheelde.



Maar goed, volgens mij verschillen de principes en sfeer per woongroep. Centraal wonen ken ik helaas niet. Kun je bij je inschrijving je wensen aangeven? En is het niet zo dat woongroepen bij een 'vacature' aangeven wat de instelling en mores binnen de groep zijn?
Alle reacties Link kopieren
quote:doeps schreef op 03 oktober 2009 @ 18:43:

Hallo Kootjeka, ik heb zelf jarenlang in een Centraal Wonen-project gewoond, van mijn 10e tot 18e. Ik kan je vertellen dat eenzaamheid en bang om alleen te zijn geen goede motieven zijn om in een woongroep te willen wonen. (Ik kon als kind de mensen met die motivatie er trouwens al uit pikken). Je gaat jezelf echt tegenkomen als je van anderen verwacht dat ze jou 'innerlijke gaten' (angst om alleen te zijn) op gaan vullen. Ik weet het, makkelijker gezegd dat gedaan, maar probeer toch eerst gelukkig te worden op op eigen benen. Daarna kun je altijd nog een woongroep overwegen, gewoon omdat je denkt dat het leuk is om soms iets gezamenlijks te doen, en vooral om iets toe te kunnen voegen aan een groep.Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten. Waar ik ga wonen wordt er bij de intake-procedure ook zeer nadrukkelijk gekeken naar wat jij de groep te bieden hebt. Angst om alleen te zijn is een heel slechte basis, want het samen moet je wel verdienen in zo'n groep. Je moet ook iets komen brengen, niet alleen komen halen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me echt afschuwelijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Stoeptegel schreef op 03 oktober 2009 @ 20:37:

Lijkt me echt afschuwelijk.Want?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen ook in een centraal wonen project

er is een gemeenschappelijke tuin en een centrale ruimte

voor vergaderingen, feestjes, eetclubjes etc.

iedereen woont er gewoon op zichzelf in zijn of haar eigen huis

maar je kunt elkaar gemakkelijk vinden.



Overigs is ' bang om alleen te zijn' bij ons een reden om niet door de selectie te komen.

je moet er echt w'illen wonen.
Alle reacties Link kopieren
quote:moods schreef op 04 oktober 2009 @ 12:13:



Overigs is ' bang om alleen te zijn' bij ons een reden om niet door de selectie te komen.

je moet er echt w'illen wonen.Dat is bij mij in de selectieprocedure ook uitgebreid besproken. Centraal Wonen is geen opvangproject voor mensen die het in hun eentje niet redden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Centraal Wonen zegt me zo niks, maar ik heb meerdere vrienden die in woongroepen wonen, allemaal een beetje de artistiekrige kant op. De leukste 2 die ik ken zitten in totaal waanzinnige panden, en hebben heel gemengde samenstellingen, van gezinnen tot alleenstaanden. Ik ben heel erg op mijn privacy gesteld, maar in zo'n soort groep zou ik nog wel kunnen aarden, inderdaad omdat er niets verplicht samen gebeurt.



Overigens denk ik dat een tijdje alleen wonen wel goed voor je zou zijn, als ik je openingspost zo lees. Iets nieuws is altijd eng. Maar het wordt vanzelf minder nieuw en daarmee minder eng
Alle reacties Link kopieren
Mijn woonplaats blijkt ook zo'n woongroep te hebben. Ik heb me er even in verdiept, maar het lijkt me ook niks voor mezelf, want ik ben erg op mezelf. Een praatje met de buurman op z'n tijd, maar ik wil ook alleen hallo kunnen zeggen, zonder sociaal te doen.

Toen ik een paar foto's bekeek, zag ik wel veel geitenwollensokken types, maar dat kan toeval zijn.

Dat je niet tegen alleen zijn kunt of je bent bang dat je het niet red om op jezelf te gaan wonen lijken me ook geen redenen om daar te kunnen wonen. Ik denk dat je er echt een typ voor moet zijn. En dan is zoiets natuurlijk hartstikke gezellig.
Alle reacties Link kopieren
TO: als ik jou was zou ik juist een tijdje eerst alleen gaan wonen. Angst om alleen te zijn lijkt me niet de juiste insteek om bij zo'n woongroep te gaan.



Verder lijkt het mij helemaal niets, maar dat komt ook omdat ik niet van verplichtingen hou. Ik snap best dat ze er zijn en belangrijk zijn, maar is niet mijn ding.

En idd vind ik mijn privacy veel te belangrijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Stoeptegel schreef op 03 oktober 2009 @ 20:37:

Lijkt me echt afschuwelijk.Mijn idee....ben ik teveel een einzelganger voor...vind het al heel wat dat ik uiteindelijk ooit nog getrouwd ben.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken trouwens een stel dat in een leuk project woont. Weet niet onder wat voor noemer het valt, wat zij hebben. Volgens mij is het uniek in hun stad.



Een kleine woning van twee etages in een appartementengebouw. In die woning is alles van henzelf, ze wonen daar met twee kinderen. De tuin is gedeeld met een heleboel bewoners.

Er zijn ook logeerkamers in het complex. Krijg je bezoek dan kun je als bewoner die logeerkamers reserveren. Ideaal.



Ik heb echt het idee dat ik the seventies in loop als ik daar kom. Geweldig.



TO, weet je in welke stad je wilt / gaat wonen? Heb je al een bepaald huis op het oog?
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
quote:juniper8 schreef op 03 oktober 2009 @ 18:28:

Hé cool Solomio. Moet eerlijk zeggen dat het niets voor mij zou zijn, ben nogal gesteld op privacy enzo. Maar heb er wel het een en ander over op tv gezien en leek me erg gezellig.



Juniper, even off topic; volgens mij heb jij in het boekentopic het boek 'Juniper" van Monica Furlong aangeraden. Ik ben t gaan lezen, geweldig leuk zeg. En ik lees nu deel 3, Colman. Ook heel mooi, spannend ook, en dat voor een jeugdboek.



Sorry dames, nu weer verder over het wonen in een woongroep, ik heb er geen ervaring mee. Ik heb er wel eens over nagedacht, leek me wel gezellig.
Alle reacties Link kopieren
quote:juniper8 schreef op 03 oktober 2009 @ 18:28:

Hé cool Solomio. Moet eerlijk zeggen dat het niets voor mij zou zijn, ben nogal gesteld op privacy enzo. Maar heb er wel het een en ander over op tv gezien en leek me erg gezellig.Ik ben ook erg gesteld op mijn privacy en ben ook nogal een einzelgänger. Gaat volgens mij best samen met Centraal Wonen. In een woongroep wonen lijkt mij dus weer niks, maar ook daar zullen wel verschillende vormen van zijn.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
je moet er inderdaad niet gaan wonen omdat je bang bent alleen te zijn....en nee, het is ook niet bedoeld voor mensen die niet op eigen benen kunnen staan. In Groningen is het CW project gebaseerd op gezellig samen dingen doen. Net even wat meer dan buren zijn...leuke feesten met elkaar organiseren, kinderkampen...samen tuinieren...samen speeltoestellen bouwen voor de kids...leuke sociale activiteiten....het waren allemaal leuke gezellige sociale mensen die je niet raar aankijken als je ze groet

Er was veel sociale controle....kids die bij elkaars huis naar binnen liepen...buren die even voor je kookte als je ziek was etc.

Maar waar nodig, kun je je dus ook terugtrekken in je eigen huis....
Een familielid woont met haar gezin in een ouderwetse verbouwde school als soort van woongroep. Ze hebben ieder een eigen leefruimte (woonkamer/ keuken/slaapkamers/badkamer), maar ook gezamenlijke ruimtes en een grote gezamenlijke tuin (dat was het schoolplein). Ze zijn allemaal heel artisiek en daar wordt je ook op uitgekozen, want anders pas je niet binnen de groep.



Ik vind het er altijd erg gezellig, maar je kunt beter geen smetvrees hebben .
Alle reacties Link kopieren
Ik heb jaren in een woongroep gewoond en stond ingeschreven bij een centraal wonen project (we hebben nu gelukkig een huis en is dat niet meer nodig en weet ook niet of ik er nog wel zin in zou hebben eerlijk gezegd).



Maar goed, ten eerste moet je het iet doen omdat je niet alleen wil/durft te zijn. Wel omdat je het gewoon gezelliger lijkt (is een andere insteek) en de manier van wonen je aanspreekt. Ik heb er erg goede en leuke herinneringen aan. Maar was er na een aantal jaar ook wel helemaal klaar mee. Omdat veel huishoudelijke problemen toch terug blijven komen. Ik ken echter ook woongroepen die draaien al jaren als een huis en hebben de mensen zelfs kinderen in gekregen. Dat zou echt niet mijn ding zijn. Maar geeft wel aan dat het kán werken, afhankelijk van de persoon.



Tja, en hoe alternatief is het? De woonvorm is op zichzelf al alternatiever te noemen dan een gewone studentenkamer. Als ik geen zin had in vragen oid, dan zei ik vaak dat ik op kamers woonde/studentenhuis en noemde het al niet eens. Gewoon geen zin in bepaalde oordelen daarover.

Maar er zijn woongroepen met een ontzettend hoog studentikoos karakter (doen studenten immers in veel studentenhuizen vaak niet een beetje hetzelfde? Gemeenschappelijke keuken/woonkamer, samen eten, krantenabonnementje hebbben, etc.)



Voor mij zat mijn woongroep wel echt in een alternatievere hoek. Maar he, ik ben zelf ook een alto, dus voelde me als een vis in het water hoor

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven