Advies gevraagd maat stoelen bij eettafel

19-10-2009 16:44 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag,



Wij hebben een nieuwe eettafel gekocht, helemaal blij natuurlijk maar daar horen ook nieuwe stoelen bij. De tafel is 1.90 lang, maar de poten zijn ieder 18 cm breed. Blijft er dus een ruimte over van 1.54.



Wat is dan een mooie maat voor de stoel? Ik twijfel hier heel erg over. Ik had stoelen gezien die 60 cm breed zijn, maar volgens mij zijn die te groot, anders zit je echt op elkaar lip of niet? Of met je benen tegen de poten..



Hmm lastig hoor..
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde even fotos plakken van de stoelen, weten jullie hoe dit moet? (zag namelijk ook nog andere stoeltjes, van die simpele houten teak dingen... daar zou ik er misschien wel 6 stuks van kunnen kopen)
Alle reacties Link kopieren
Let er op dat de stoelen onder de tafel kunnen (als je dat wilt natuurlijk).



Ik heb gisteren 2 ontzettende leuke stoelen gekocht met armleuning. Die natuurlijk niet passen.....



Maar gelukkig waren ze maar 5 euro per stuk (vlooienmarkt)



Persoonlijk houd ik wel van een mix van stoelen. Oud en modern gaan heel goed samen!
Alle reacties Link kopieren
De leuningen passen er gelukkig onder, maar ik zit zo te twijfelen of ze niet te breed zijn. Of het niet te propperig wordt..
Alle reacties Link kopieren
3 stoelen van 60cm. gaat sowieso niet onder de tafel passen (3x 60 = 180 cm, terwijl je 154 cm hebt). En hou er idd rekening mee of de tafel nog een rand aan de onderkant wanneer je stoelen met armleuningen wil.



Een soort van vuistregel is per stoel 10 cm. extra rekenen, voor de ruimte tussen de stoelen. Voor het gemak reken je dan bij de stoelen van 60 cm dus 70 cm breedte om te kijken of dat nog tussen de tafelpoten past.



Zou je dus 3 stoelen naast elkaar willen hebben bij je tafel, zouden de stoelen ongeveer 40 cm breed (154-30cm= 124 en dat gedeeld door 3 ).
Alle reacties Link kopieren
2 stoelen van 60 cm. naast elkaar zou wel kunnen trouwens. Dan wordt de rekensom zo: 154-20= 134 en dat gedeeld door 3 is ongeveer 66cm.
Alle reacties Link kopieren
Hi Deb83,



Die brede stoelen worden inderdaad 2 aan 1 kant.

Ik ga even de winkel opbellen voor de exacte maten.. had even vlug vlug gemeten.. kan het maar beter zeker weten. V
Alle reacties Link kopieren
wat je evt. ook nog kan doen, is zelf nog een keer naar de winkel gaan. De stoelen zo naast elkaar zetten zoals jij ze zou willen en dan die lengte opnemen en kijken hoe breed dat wordt.



Het makkelijkste is zelfs denk ik om in de winkel dan bij een tafel vanaf de ene tafelpoot de 154 cm af te meten (leg bv. een boek om het einde van die 154 te markeren) en de twee stoelen onder de tafel te zetten. dan krijg je net een beter beeld van hoe dat staat, en hoeveel ruimte er tussen de stoelen is. want ook al geldt die vuistregel, uiteindelijk bepaal je zelf hoeveel ruimte je tussen de stoelen wilt hebben...
Alle reacties Link kopieren
Ja dat is ook zo, je hebt helemaal gelijk. Ik ga er gewoon nog een keer heen. Dan heb ik een beter beeld. Maar in zo'n winkel wordt ik altijd snel verleid door de verkoper haha... Maar bedankt voor je tips. Ik sla ze iig op in mn hoofd :-)
Alle reacties Link kopieren
aha, houdt dan in de winkel vooral dit zinnetje in de gaten: 'ik moet tegen de de tafel en stoelen aankijken en eraan eten, dus het moet naar mijn zin zijn'



zeg dit desnoods ook tegen de verkoper, wanneer je het idee hebt dat die je in een andere hoek duwt dan jij wilt



Succes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven