Schapenvacht stinkt

09-11-2009 07:12 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Mijn zoontje heeft bij zijn geboorte een echt schapenvachtje van iemand gekregen. Maar het ding stinkt enorm naar schaap, zo'n vettige lucht. Misschien dat sommige van jullie dat wel kunnen waarderen, maar het is zo penetrant dat ik er haast koppijn van krijg. En als Sproetekind er op heeft gelegen, ruikt hij er ook helmaal naar!

Wie weet hoe ik deze geur er het beste uit kan krijgen?
Alle reacties Link kopieren
Volgens Ikea kun je een schapenvacht op de handwas wassen..tot 30C.



Verder hier even kijken: http://schapen.startpagin ... acht-reinigen#msg-8101473
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij moet dat inderdaad te reinigen zijn. Kun je anders eens bellen met een stomerij? Die kunnen vast advies geven.

Ik heb mijn Uggs een keer in de wasmachine gegooid en dat is prima gegaan (ook schapenvacht aan de binnenzijde).
Niet wassen, heb ik ook en keer gedaan en daarmee heb ik hem goed verpest. Dat vet beschermt de wol namelijk ook tegen vuil (of zoiets). Volgens de vloerkledenverkoper van de Bijenkorf moet je wol reinigen met mineraalwater met bubbels - geen zeep dus, wel bubbels. Maar daarmee krijg je die lucht er natuurlijk niet uit.
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel! Ik was bang dat het door wassen in de wasmachine misschien hard zou worden aan de achterkant (het leer dus). Maar nu heb ik even verder gezocht en las ergens dat je de vacht heel langzaam moet laten drogen, gewoon buiten (en niet bij de verwarming ofzo), dan moet het goed gaan. Overigens zag ik nu dat de ene schapenvacht van de IKEA wel wasbaar is en de andere niet. Raar.
van een ander forum geplukt:



*********************

Aanwijzingen voor het onderhoud van de schapenvacht



De natuurlijke geur van vacht&leer die in het begin aan de vacht zit is heel normaal en wordt bij deze vachten niet chemisch bestreden omdat deze ook na enige tijd vanzelf vervliegt. Voor kenners is dit een kwaliteits kenmerk.

Vooral wanneer de vachten enige tijd zonder ventilatie in een doos opgerold gezeten hebben kun je ze het beste eerst even goed uitschudden en in een warme, droge ruimte laten luchten. Hoe kouder het is hoe langer het duurt voor de geur verdwijnt.

In het gebruik neemt de vacht de geur van mens en dier zeer snel aan.



!!! De vacht alstublieft niet vanwege de geur wassen!!!



Ongeduldige of overgevoelige neuzen kunnen het proces enigszins versnellen door de vacht 30 minuten in de droger te laten luchten op 30 graden, je kunt ook een zakje met lavendel toevoegen.



Wat ook helpt is een textiel verfrisser tegen geurtjes zoals bijv.Domol (geen idee of dat in NL te krijgen is) of een vergelijkbaar product (2 euro bij de drogist) deze producten zijn natuurlijk dermatologisch getest en huidvriendelijk. ( zou ik nooit gebruiken maar dat is persoonlijk)

Daarna de vacht goed uitgeschud op de grond leggen en horizontaal 2-3 maal besproeien zodat er een fijne nevel in de haartjes kan "nestelen".

(De vacht niet kletsnat maken) Even inmasseren en dan de vacht oprollen om de geur te laten intrekken. Dan weer uitrollen de vacht even kammen of borstelen en zonodig dit alles nog een keer herhalen.

Parfum schijnt ook te helpen, maar dat hebben wij nog nooit geprobeerd omdat de andere versies prima werken. Maar ja misschien geeft iemand de voorkeur aan een chanel schaapje



Omdat er zich in de vacht geen kiemen, virussen en bacterien kunnen vestigen, hoeven de vachten maar heel soms gereinigd te worden.

Wel moeten ze regelmatig uitgeschud, geborsteld en gelucht worden.

Vlekken krijg je er het makkelijkst uit door de vacht te laten drogen en te borstelen. Eventueel kun je wat water met azijn gebruiken.



Een oud huismiddeltje kan in de winter toegepast worden om de vacht te reinigen: De vacht een nacht in de sneeuw leggen en insneeuwen laten, daarna uitborstelen. In de zomer liggen ze graag in de zon.(als ze droog zijn)

Van te veel en te lang vochtig zijn houden ze dan weer niet.



De vachten zijn "droog" te wassen met de hand, gebruik niet te veel water en laat de vacht nooit inweken. Gebruik ten allen tijde een terugvettend wolwasmiddel of een lamsvel shampoo omdat de wol anders uitdroogt en niet meer zo zacht is.

****************
Alle reacties Link kopieren
Dat is wel zonde Korenwolf. Wat was er dan precies verpest? Was de achterkant misschien hard geworden, of is het gaan vervilten? Ik geloof inderdaad wel dat dat vet goed is voor die haartjes, maar hij ligt nu steeds opgeborgen omdat we hem zo vinden stinken, dus nu gebruiken we hem helemala niet, is ook zonde.
Alle reacties Link kopieren
Zeniiba, dank je wel! We hebben de vacht al wel eens buiten laten luchten, maar dat schoot niet op. Ik heb blijkbaar een ongeduldige én overgevoelige neus .

Misschien dus in het 'doorlucht' programma van m'n droger doen.

Had ik hem toch al bijna in de wasmachine gestopt....
De achterkant was bobbelig geworden, niet meer mooi vlak; de wol was niet echt vervilt maar wel pluiziger; en hij werd snel heel grijs.
Alle reacties Link kopieren
Wollen kleden (en schapenvachten?) kun je een nacht in de sneeuw buiten laten liggen. Leg het met de wollen kant (dus op de kop) naar beneden. Het schijnt dat het vuil er dan uit trekt.



Maar ergens is het wel normaal dat wol in het begin een bepaalde geur heeft. Dat gaat vanzelf over. Mijn vachtjes ruiken al lang niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Tja, maar waar haal ik dan zo snel sneeuw vandaan?

Hij is ook niet vuil dus, maar het schaapje heeft gewoon z'n geur achtergelaten.
Alle reacties Link kopieren
dubbel
Alle reacties Link kopieren
Effe wachten sproet, effe wachten...
Alle reacties Link kopieren
Niet wassen! Heb ik 1 x gedaan met een schapenvacht van de ikea...heb hem direct weggegooid daarna. Was gewoon niet mooi meer, niet meer lekker zacht etc. Iemand zei dat de ene schapenvacht van de ikea wel gewassen kan worden en de ander niet. Heb bij ikea idd 2 verschillende schapenvachten gezien: 1 lelijke en 1 hele mooie, zachte, witte vacht. Die mooie was na het wassen net zo lelijk als die ene lelijke van de ikea (die wrsch wél gewassen mag worden)
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik heb hem nu 2 keer in het doorluchtprogramma van de droger gedaan, maar hij stinkt nog steeds. Nu ligt hij over een stoeltje op het balkon. Misschien moet ik hem gewoon een paar weken zo laten liggen. En als dát niet helpt, leg ik hem misschien toch maar in een bad met wasmiddel.
Alle reacties Link kopieren
Toch snap ik dat niet. De vachten zijn ooit gelooid in de looierij en dan zijn ze toch ook ooit nat geweest.



http://www.vanburenbolsward.nl/hetproces.htm
Alle reacties Link kopieren
Ik was wat nieuwsgierig dus heb ik het even uitgeprobeerd; een van de pootjes natgemaakt onder de koude kraan, een beetje elke dag shampoo van Andrelon er doorheen gekneed, koud uitgespoeld, met een handdoek drooggewreven en daarna met een fijne kam opgekamd, en hij ziet er keurig uit. Zo laten drogen en dan knapt hij er volgens mij van op. De kroes is weg en hij is sneeuwwit en donzig.



Moet wel zeggen dat het een lamsvacht is en een heel volle en witte.
Heb mijn schapenvachtje gewoon in de wasmachine gedaan op het wolwasprogramma en met speciaal schapenvachtwasmiddel. (Had ik via een ruitersportzaak besteld) Ging prima!



Bijvoorbeeld van Christ of Mattes



(Speciaal wasmiddel voor bont/lamsvel artikelen.

Een wasmiddel op basis van natuurlijke stoffen zorgt ervoor dat alle eigenschappen behouden blijven tijdens het wassen.



Let op! Bij gebruik van een normaal wasmiddel kan lamsvel hard worden, hierbij gaan de drukverdelende eigenschappen verloren!
Wat dacht je van gewoon weggooien? Voilá! Lucht ook weg.....



Maar ja, ik vind schapenvachten niet mooi......
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me echt af waarom iemand zo iets cadeau geeft voor de geboorte van een baby....dat ding moet bij aankoop toch al gestonken hebben? Ok, een baby kan er soms ook wat van maar meestal hebben die een lekker Zwitsalgeurtje....dat jaag je met zo'n stinkvacht wel weg. Wat mij betreft is dan ook DE tip van Xander.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb m weleens gewassen en daar gaat hij echt niet beter van ruiken..

Zelfs niet als je hem met voldoende waspoeder draait, plus dat hij nooit meer zo zacht wordt.
Viva naar de knoppen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Arthemis schreef op 15 november 2009 @ 21:13:

Ik heb m weleens gewassen en daar gaat hij echt niet beter van ruiken..

Zelfs niet als je hem met voldoende waspoeder draait, plus dat hij nooit meer zo zacht wordt.Inderdaad....het leer is vrij hard geworden en hij heeft nu KRULLETJES...
Alle reacties Link kopieren
Hahaha zo herkenbaar, ik schrok toen ik zag dat hij fijne krulletjes had gekregen, terwijl de vacht daarvoor nog zo lekker zacht was...

Dus ik ben met een borstel gaan proberen om die krulletjes weer zacht te krijgen, maar hij is nooit meer in oude staat hersteld.
Viva naar de knoppen.
Alle reacties Link kopieren
[..]
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 23-11-2014 16:28
Reden: spam verwijderd
% gewijzigd
Die van hierboven stinken vreselijk, niet kopen;

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven