starter zuid holland

27-08-2007 10:03 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter[21] wil graag gaan samen wonen maar verdient goed en daardoor komt ze voor weinig huizen onder de vrije sector in aanmerking .

Ze is nu drie jaar ingeschreven bij de gemeente en haar vriend heeft ook een eigen inschrijvings nummer

Hij verdient een stuk minder en komt daardoor voor meer woningen in aanmerking.

Nu willen ze op een inkomen gaan huren maar dat betekent wel dat zij bij hem intrekt en officieel hier ingeschreven blijft staan op ons adres .

Toch vraag ik mij af in hoeverre dit strafbaar is en ze ev als het uitkomt hun woning uitgezet kunnen worden?

Iemand ervaring en tips?
Alle reacties Link kopieren
Dat is lastig. Wij huren ook onder het inkomen van mijn vriend aangezien ik nog studeer en weinig bijverdien. Maar we hebben wel aangegeven dat we met z'n tweeen zijn. In principe moet ze haar inkomen er wel bij rekenen, want de woningen die hij aangeboden krijgt zijn dus ook voor mensen met een bepaald inkomen. Dus als zij dan met een dubbelinkomen in een huisje gaan wonen wat eigenlijk is voor mensen met een laag inkomen, doen ze wel iets wat niet mag. Maar ik denk niet dat er snel problemen van komen zolang zij nog bij jullie ingeschreven staat. Het is niet verboden om lang bij je vriend te logeren terwijl je officieel thuiswoont. Het enige punt is dat als ze uit elkaar gaan, zij geen rechten heeft op dat huis. Maar als het goed gaat tussen die twee is dat ook geen punt lijkt me.
Volgens mij mag het niet. Je moet ingeschreven zijn op het adres waar je woont.

Maar als je dochter goed verdient, waarom koopt ze dan niet een huis? Dat lijkt een hele stap, maar voor het geld dat je aan huur betaalt kun je ook een hypotheek betalen. I.p.v. iedere maand geld weggooien aan huur, betaal je aan je eigen huis en ben je dus min of meer aan het sparen. Als het uit gaat met vriend heeft ze altijd nog een eigen huis. Vriend zou huur kunnen betalen. Wel even alles vastleggen in een samenlevingscontract.
Alle reacties Link kopieren
Ze vind de stap om te kopen erg groot hoewel ze dan zeker meer zekerheid heeft als de relatie stuk loopt.

De bedoeling is om eerst te huren op een inkomen zodat ze kunnen blijven sparen en als de relatie goed blijft lopen op anderhalf inkomen een huis te kopen

Zodoende houden ze nu wat ruimte over en kunnen ze nog ev een opleiding erbij volgen[hbo]

Mijn dochter heeft nu een jaarcontract wat na afloop overgaat in contract voor onbepaalde tijd .

Dit wil ze eerst even afwachten voordat ze gaat kopen.

Wat kan je eigenlijk vast laten zetten in een samenlevingscontract en daarvoor ga je denk ik naar een notaris?
Ik weet niet of het strafbaar is, je zou even moeten kijken op de site van de betreffende woningbouwvereniging.

Maar, het is niet te controleren. Kijk maar hoeveel scheefwoners er zijn. Als dat strafbaar zou zijn zou half Amsterdam gedwongen moeten verhuizen.

Haar vriend kan een huis huren op zijn naam, en zij kan dan bij hem intrekken en inschrijven. Het huis staat dan wel op zijn naam, dus als het uitgaat heeft ze geen rechten bij de woningbouw. Maar daar valt ook wel mee te leven denk ik.

Ergens jammer dat ze dan in een huis wonen waar een bijstandsgezin in had gekund, maarja meeste mensen staan daar toch niet bij stil.
Alle reacties Link kopieren
Op de site staat duidelijk vermeld dat er een inkomenstoets is,logisch

Vana,je hebt gelijk dat ze dan in een huis wonen waar bv een bijstandsgezin in kan wonen.

Ik heb bij het huizenaanbod gekeken en de grens is hier vaan 1690 euro bruto

Als ik naar hun gezamelijk inkomen kijk komen ze alleen voor een huis in aanmerking in de slechtere buurten ,dat vind ik wel heel erg krom.

In de betere buurten is de inkomensgrens een stuk lager en kan haar vriend wel voor een huis in aanmerking komen ,het is dan wel logisch dat ze daar voor kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook gewoon op 1 inkomen gaan huren, dan is het gewoon zijn huis en schrijft zij zich er niet in. Dat controleren ze niet, want het is niet verboden om je vriendin te logeren te hebben. Dus zolang zij geen aanspraak maakt op dat huis is er niks aan de hand.
Alle reacties Link kopieren
Vind je het zelf geen probleem als ze bij jou ingeschreven staat terwijl ze daar niet meer woont? Haar inkomen wordt dan volgens mij meegerekend in jou belastingaangifte, en als ze die eventuele hbo studie gaat doen krijgt ze alleen een thuiswonende beurs.

Hoe reeel is de kans dat jij binnen 5 jaar zonder werk komt te zitten en geen uitkering krijgt omdat zij nog op jou adres ingeschreven staat en jij dus weinig/geen uitkering krijgt.



Wat doet de woningbouwvereniging als je eerst weinig verdient en dan een huis huurt voor mensen met een laag inkomen, maar op een gegeven moment meer gaat verdienen? Ik neem aan dat ze je dan niet uit je huis zetten.

Kan hij niet eerst het huis huren, waarna zij zich (na een maand of 2) gewoon op zijn adres inschrijft?

Zij kan dan wel haar inschrijving bij de woningbouwvereniging behouden, dus als de relatie stuk loopt heeft ze al een flinke inschrijvingsduur en zal ze makkelijker een woning kunnen vinden.
Alle reacties Link kopieren
Klopt Uggla,daarom schrijft hij zich na een paar maanden bij haar in of anders om

Ze is nu toevallig naar een bezichtiging van een flat in een redelijke buurt, op haar inschrijvingsnummer.

Het gezamelijk inkomen mag bij deze woning maximaal 4500 euro zijn en daar zitten ze nog onder Ze is nummer 15 op de lijst en de kans dat ze de woning krijgt is denk ik niet zo groot.
Alle reacties Link kopieren
Niet verwacht maar ze heeft het huis! Er kwamen van de vijtien mensen maar drie opdagen .

Morgen gaat ze het huurcontract tekenen



Iedereen hartstikke bedankt voor de tips!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven