praktische samenwoontips

04-09-2007 11:52 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
In navolging van het topic praktische verhuistips start ik hier een nieue topic over samenwonen.



Ik ga binnenkort samenwonen met mijn vriend en nu vraag ik me af of er naast het samenlevingscontract en de financien en verzekeringen nog praktische dingen zijn waar we aan moeten denken?



:couple: :jump:
Alle reacties Link kopieren
weest een beetje lief voor elkaar .... dat helpt heel erg in het hele samenwoongebeuren !!
Alle reacties Link kopieren
Yamuna schreef op 04 september 2007 @ 12:11:

weest een beetje lief voor elkaar .... dat helpt heel erg in het hele samenwoongebeuren !!


:-p



Ik zal mijn best doen .. hihih
Alle reacties Link kopieren
Van tevoren nadenken over hoe je de geldzaken gaat regelen is altijd wel handig...
Alle reacties Link kopieren
Karan schreef op 04 september 2007 @ 12:24:

Van tevoren nadenken over hoe je de geldzaken gaat regelen is altijd wel handig...
dat hebben we al gedaan.. dus dat is geregeld.
Een goed gesprek over huishoudelijke klussen en de verdeling er van.

Gewoon neutraal ens bespreken hoevaak je vind dat er gestofzuigd moet worden, hoe vaak de WC en de badkamer, wanneer schoon beddengoed en wie zet de vuilnis buiten.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon ook net 2 maanden samen, maar ik heb zo niet echt tips voor je, misschien kom ik nog wel op iets.. :smile:

Als je eenmaal samenwoont dan kun je wel wat regeltjes maken met wie wat doet in huis.

Ik weet niet of jullie fulltime werken of nog studeren ofzo, maar dat is misschien wel fijn om te doen.

Ik ben (nu nog) hele dagen thuis, terwijl mijn vriend hele dagen werkt, dus vind ik het logisch dat ik het meeste in huis doe, aangezien ik er ook de tijd voor heb.. maar niet iedereen denkt zo :) dus is het misschien handig het daar ook over te hebben, kijken of jullie op 1 lijn zitten.



In ieder geval veel plezier met samenwonen :heart:
Alle reacties Link kopieren
Krengiserweer schreef op 04 september 2007 @ 13:22:

Een goed gesprek over huishoudelijke klussen en de verdeling er van.

Gewoon neutraal ens bespreken hoevaak je vind dat er gestofzuigd moet worden, hoe vaak de WC en de badkamer, wanneer schoon beddengoed en wie zet de vuilnis buiten.






Dat is een goede.. Hij is nogal opruimerig en schoonmakerig en ik niet..

Komt bij dat hij in het wekeend alleen thuis is...ik heb hem al gewaarschuwd voor mijn sloddervoskant ..
Alle reacties Link kopieren
Heb het van tevoren eens over jullie smaak qua inrichting etc. Dan sta je ook niet voor een verrassing als blijkt dat jullie op dat gebied totaal elkaars tegenpolen blijken te zijn (wat best lastig is met het uitkiezen van meubels etc.)
Alle reacties Link kopieren
hij is binnenhuisarchitect en onze smaken komen overeen... dus dat is ook al opgelost..
Alle reacties Link kopieren
iedereen trouwens bedankt voor de tips... :hug:
Alle reacties Link kopieren
een gezamelijke agenda, erg handig zodat je je afspraken een beetje op elkaar kan afstemmen

zeker als je allebei je eigen sport, hobbies of vrienden hebt loop je de kans om elkaar minder te zien/spreken dan daarvoor omdat je toen nog bewust afsprak
Alle reacties Link kopieren
In navolging van Fientjuh:



Plan standaard 1 dag/avond in de week die echt voor jullie 2tjes is. Voor je het weet ben je iedere avond apart van elkaar weg of hebben jullie altijd vrienden over de vloer en is jullie enige moment met z'n tweetjes als jullie al in bed liggen. (maar dat hoeft natuurlijk ook niet negatief te zijn... ;-P)
Alle reacties Link kopieren
Ik woon ook sinds ongeveer 2 maanden samen en kan zo even nergens op komen.
Alle reacties Link kopieren
Kijk het eerst allemaal eens maar eens aan...



En je zult zien alles komt op z'n pootjes terecht...
Alle reacties Link kopieren
Ik lees even mee! Ga binnenkort ook samenwonen en das best spannend!
Alle reacties Link kopieren
Fratsen schreef op 10 september 2007 @ 15:32:

Ik lees even mee! Ga binnenkort ook samenwonen en das best spannend!




Zeker spannend, maar ook heel erg leuk!

Geniet ervan (f)
Alle reacties Link kopieren
welkom fratsen..

wanneer gaan jullie samenwonen? Wij krijgen 1 oktober de sleutel en dan gaan we rustig aandoen met verven en laminaat leggen en verhuizen.
Alle reacties Link kopieren
1 tip: bedenk even dat samenwonen in het begin niet alleen maar leuk en gezellig is......mijn vriend en ik kenden elkaar al een jaar of 5 toen we gingen samenwonen, maar toch hebben we behoorlijk moeten wennen aan het samenwonen (en aan elkaar!!).

Opeens zie je elkaar heel erg veel, verbouwing/verhuizing en daarnaast het wennen aan alles wat er komt kijken bij een eigen huis (opeens zelf moeten zorgen dat zo'n huis schoon en netjes blijft, al het papierwerk wat er bij komt etc etc) en daarnaast allebei een drukke baan gaf toch best veel stress. En daarbij het feit dat je dankzij de hypotheek opeens toch veel minder geld te besteden hebt maandelijks. En door die stress en vermoeidheid kun je niet altijd alleen maar leuk en aardig zijn. En dat gaf bij ons nogal eens aanleiding tot een ruzie. Ook bleken we over enkele dingen nogal verschillend te denken (ik ben bv vrij netjes en mijn vriend is echt een sloddervos) en dat kan natuurlijk nogwel eens botsen.En bij zo'n ruzie kun je niet meer zo makkelijk weglopen van elkaar....

In het begin heb ik echt wel eens gedacht: waar ben ik aan begonnen!!



Maar we wonen nu 2 jaar (met veel plezier hoor!!) samen, en als we hier op de bank zitten kunnen we nog echt vol bewondering rond kijken in ons eigen huis, en denken: jee, dit is echt van ons!!



Oh ja, nog een tip: maak veel foto's tijdens de bouw/verbouwing: het blijft gewoon superleuk om die foto's na de tijd weer terug te zien.



Veel plezier met het samenwonen!! Pien
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen nou zo'n 8 jaar samen en kan wel zeggen zonder problemen(mss wat kleine dingen) maar het voornaamste is: laat elkaar vrij in de dingen die je voor jezelf wilt doen...



Wat betreft het huishouden..tja daar moet je samen uitkomen,hier doe ik 99%alleen maar dat is mijn keus(doe graag alles zelf) maar wil ik hulp dan krijg ik die van vriendje....en hij doet ook zat uit zichzelf...



En verder? nee ik denk dat jullie het gewoon over je heen moeten laten komen en kijken wat er gebeurt..en je zult zien het valt harstikke mee en je moet er vooral van genieten en geen beren op de weg zien....



Heel veel samenwoon plezier!...
Alle reacties Link kopieren
Ik ga ook samenwonen, maar dan pas in april, omdat het niet eerder kan ivm werklocaties. Ik vraag me af wat voor andere dingen er geregeld moeten worden. We hebben al wel besproken hoe we het financieel willen regelen, hoe we de taken in huis willen verdelen etc. Hierbij hebben we ook gezegd dat we gaan kijken hoe het werkt en dat we na een tijdje zullen gaan kijken hoe het verloopt. Het is voor ons beide voor het eerst op ons zelf, dus we beginnen vanaf 0.



We hebben ons nu samen ingeschreven bij de woningbouwvereniging, maar wat moet er nog meer geregeld worden als je gaat samenwonen. Moet je een samenlevingscontract afsluiten bv.



Ik hoop dat mensen hier mij kunnen helpen (hoef ik ook geen eigen topic te openen)



Bedankt,

Tica
Alle reacties Link kopieren
Bespreek eens je dagritme met elkaar. Ben je een vroege opstaander, vind je het fijn samen te ontbijten, ga je op dezelfde tijd naar bed of niet, in wat voor stemming ben je als je thuis komt?



Als voorbeeld, mijn Lief heeft echt even omschakeltijd nodig als hij uit zijn werk komt. Dus niet meteen enthousiaste plannen over de avondindeling, klusjes, het eten, of hele verhalen van hoe mijn dag was. Hij wil graag even rustig thuiskomen. Dan gaat hij de tuin in, even de vissen voeren, een sigaretje roken, beetje lummelen. Daarna heeft hij dan ook weer echt aandacht voor mij. Sinds we dat samen door hadden is het een stuk relaxeder geworden voor ons allebei!



Ik denk dat je dit ook zo af en toe weer bij moet stellen, door moet spreken. Vind hij het wel leuk dat jij 's ochtends zingend door het huis loopt? Sta je elkaar niet in de weg bij de wasbak? Is het misschien heel fijn om 's ochtends wat tijd in te bouwen om samen een kop koffie te drinken? Of wil je juist geen gezeur aan je kop, brood smeren en weg wezen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven