Welke tafel (materiaal) is kidsproof (vlekvrij te houden)?

08-05-2010 23:02 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik overweeg om een nieuwe eettafel aan te schaffen. Ik heb nu een teakhouten tafel en vind het echt heel erg tegenvallen. Met name vetvlekken zijn moeilijk te verwijderen. alleen als ik de tafel in z'n geheel afschuur knapt ie echt op, maar om dat nou vaak te doen...



Dus...

Wat nu?

Wat voor soort tafel is wel goed vlek/kidsproof?



Ik vind een sloophhouten tafel leuk, maar weet niet of dat handig is met kinderen (splintertjes ed) Eiken vind ik ook mooi, maar dan wel de naturellook.

Weet iemand misschien een goede bescherming voor een dergelijke tafel? Iemand ervaring met parketlak bijvoorbeeld?

Of iets anders? Ik hoor het graag even!
Alle reacties Link kopieren
Je tafel lakken met Glitsa parketmeubellak? Gegarandeerd krasvast en vetwerend...
Alle reacties Link kopieren
poly-urethaanlak in een paar laagjes op de tafel en je kunt 'm gewoon afsoppen en drinken over knoeien. Ideaal!!!

Het slijt ook bijna niet, dus je hebt er jaren plezier van.
Alle reacties Link kopieren
De materialen die je noemt worden toch een stuk minder aantrekkelijk met zo'n glanslaag van parketlak o.i.d. eroverheen. Is het geen optie om de teakhouten tafel te houden tot de kinderen wat meer vlekvrij zijn?



Ik weet niet hoe het eruit ziet bij teak, maar bijvoorbeeld een sloophouten tafel of zo'n enorm ouderwets kloosterding of zo krijgt wat mij betreft alleen maar meer charme naarmate er vlekken, butsen, en andere levenstekens op komen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een teaktafel, heel makkelijk, alle vlekken zijn eruit te halen met goudzeep/groenezeep. Met een scheursponsje in de richting van de nerf scheuren afnemen en klaar.



Als je een gelakte tafel neemt kan je last hebben van hitte/warmte afdrukken.



Ik heb mijn tafel al meer dan 10 jaar, 3 kinderen en hij ziet er nog steeds uit als nieuw.

En van watervlekken heeft ie ook geen last, omdat teak hout een vettige houtsoort is en die neemt geen water op.
Alle reacties Link kopieren
die poly-urethaanlak is niet super hoogglans. Niet dof natuurlijk, maar je kunt er niet je haar in kammen.
Ik heb mijn teak salontafel met blanke parketlak gelakt. Niet de glans variant. En ik moet zeggen, ik vind het mooi. Het is een stuk goedkoper dan een nieuwe tafel en het brengt de tekening van het hout goed naar voren.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader heeft toen onze eettafel heel lang geleden gekocht werd een stuk plexiglas op maat laten maken en dit op de tafel gelegd. Zag er natuurlijk niet uit maar is praktisch gezien ideaal. Mocht er pas af toen we allemaal lang en breed het huis uit waren en tafel ziet er nog altijd prima uit. Tja ik moet zeggen ik vind het een uitstekende oplossing maar ik kan me voorstellen dat er veel mensen zijn die hier niet zo snel voor zouden kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een heule grote tweedehands eiken tafel gekocht, die mooi opgeschuurd en gebeitst, en ik heb vervolgens tegen mezelf gezegd:



Zo, een kindertafel.

Als mijn zoon groot is, komt er eentje voor de pronk, hier mag op geleefd worden.



Hij is nog best mooi, het is echt keihard hout, je ziet er bijna niks op.
Alle reacties Link kopieren
Ik zweer bij siliconenspray, 1 keer in de paar weken spuit ik dat op een doekje en doe daar de tafels mee. Ook ideaal voor afzuigkap, onderkant aanrechtkastjes en de tegels in de badkamer. Je maakt oppervlakken er waterafstotend mee en voorkomt dat vuil zich hecht.
Alle reacties Link kopieren
Een scheursponsje?...
Alle reacties Link kopieren
Ik had toen de kinderen klein waren glasplaten op maat laten maken op mijn salon en eettafel.Ideaal! glassex doekje erover na het eten..geweldig!Wel dik veiligheidsglas uiteraard,en met glasdopjes eronder,zodat het niet ging schuiven..

Ook knutselen en met autootjes rijden,alles kan.....
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties!

Ik ben op zich niet vies van een buts of een klein vlekje. Een tafel mag best doorleefd zijn, maar je ziet gewoon veel vetvlekken. Nog een paar jaar ermee doen zou kunnen...maar we gaan verhuizen en er moeten sowieso wat meubels veranderen en de vraag is dan of we dat gaan vervangen/aanvullen met een ander soort meubels...snap je...Vandaar dat ik er nu over nadenk.

Ik vind het best om tijdelijk een soort "kindertafel" te hebben zoals Greenleaf zegt. Lijkt me prima voor de eerste jaren. Of een IKEA tafel ofzo...iets lowbudgets...maar wel prettig als het alternatief wel een beetje kidsproof is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ligeia schreef op 09 mei 2010 @ 01:09:

Een scheursponsje?...Ken je die niet scheurt zo fijn onder je handen. Natuurlijk bedoel ik schUUrsponsje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven