2 lampen ophangen en maar 1 aansluitpunt: Hoe?

05-07-2010 17:02 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag Viva-dames (en heren),



Een klusvraagje hier: Ik wil graag 2 lampen boven de eettafel op hangen maar er zit maar 1 inbouwdoos in het plafond. Hoe doe ik dit?



Nu ben ik zelf al op onderzoek uit geweest en heb al een uitbreidingsdoos/lasdoos gevonden in de bouwmarkt maar toen ik thuis kwam bleek dit alleen maar een soort plastic doosje te zijn wat ik straks over de inbouwdoos kan plaatsen. Maar hoe ik van de twee draadjes die uit het plafond komen (1 blauwe, 1 zwarte) vier draadjes kan maken (2 blauwe, 2 zwarte) kan ik nergens vinden...



Ik heb voor de rest alles in huis: zo'n uibreidingsdoos dus, genoeg huishoudsnoer en gaten boren kan ik tegenwoordig ook zelf Ik mis dus nog maar 1 stukje van de puzzel volgens mij. (Is hier een speciaal soort kroonsteentje voor ofzo?)



Wie kan mij helpen? Alvast super bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Daarvoor heb je van die kleine blokjes nodig. Dat zijn lichtgrijze dingetjes met aan een kant een stuk of zes gaatjes om draden in te steken. Daar kun je de draad die je wilt splitsen insteken en de twee die eruit moeten komen ook. Weet alleen niet meer hoe ze heten. Heb er hier nog veel liggen
Alle reacties Link kopieren
De binnenkant van die plastic blokjes is van geleidend materiaal, waardoor alle draden die erin gestoken worden met elkaar verbonden zijn. Jij hebt dus twee van die blokjes nodig, een voor de zwarte draden en een voor de blauwe.
Bedoel je kroonsteentjes delphicat?
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik bedoel geen kroonsteentjes. Die hebben aan beide kanten gaten, deze maar aan een kant. Het is iets met doppen...



Kroonsteentjes zijn bedoeld om twee draden te koppelen tot een draad, niet om een draad te splitsen.
Alle reacties Link kopieren
Lasdoppen! Hè, hè...



(heeft dus niks met lassen te maken, rare naam...)
Alle reacties Link kopieren
Ha Delphicat,



Helemaal goed! Hier ben ik echt mee geholpen. (Wel weer terug naar de bouwmarkt dus, maar ach...)



Dank u, dank u, dank u!
Alle reacties Link kopieren
Graag gedaan

Ja, als je klust moet je voortdurend terug naar de bouwmarkt, dat kost een derde van je tijd... Veel succes ermee. Ik heb al een poosje niks hoeven klussen, maar vind elektra altijd het leukst. Je wordt er niet zo vies of moe van als bv schilderen, en het geeft leuk resultaat
Alle reacties Link kopieren
hallo,

een lasdop werkt niet omdat je er geen soepele draad in kunt drukken. Je moet gewoon een kroonsteen gebruiken waar je aan 1 kant de draad uit de lasdoos(die in het plafond zit) vastdraaien en aan de andere kant de 2 draden (1 van elk snoer) naar de lampen. Wel eerst de isolatie er afhalen anders maken de draden geen contact.suc6
Alle reacties Link kopieren
Ja, wizzard heeft gelijk, ik ga uit van gewoon elektradraad, dus dat heel stijve spul. Niet van heel soepel draad.
Alle reacties Link kopieren
als dat maar goed gaat...
Alle reacties Link kopieren
quote:wizzard schreef op 05 juli 2010 @ 17:36:

hallo,

een lasdop werkt niet omdat je er geen soepele draad in kunt drukken. Je moet gewoon een kroonsteen gebruiken waar je aan 1 kant de draad uit de lasdoos(die in het plafond zit) vastdraaien en aan de andere kant de 2 draden (1 van elk snoer) naar de lampen. Wel eerst de isolatie er afhalen anders maken de draden geen contact.suc6Ja heb ik ook gedaan. Wel een beetje priegelen om 2 draden in één gaatje van het kroonsteentje te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Ben ik weer. Het is gelukt!



Gewoon huishoudsnoer werkte inderdaad niet in een lasklem maar dat gepriegel met kroonsteentjes zag ik ook niet zitten. Nog maar een keer naar de bouwmarkt dus en instalatiedraad gehaald (die stevige dus) en dit werkt prima. Deze draden gaan nu door een gootje naar de lampen en zijn in de lamp met kroonsteentje verbonden.



Wederom dank allemaal! :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven