schoonmaken/ dweilen houten vloer?

26-09-2007 10:54 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft er iemand tips hoe ik mijn houten vloer het beste kan schoonmaken? de vloer is net nieuw en ik wil 'm zo mooi mogelijk houden, maar volgens mij is te veel dweilen niet echt goed. Het is een eikenvloer met whitewash en olie bewerkt.

Welke schoonmaakmiddel kan ik het beste gebruiken? Hoe vaak mag ik de vloer dweilen? Hoe vaak moet de vloer opnieuw in de olie?
Alle reacties Link kopieren
heb je geen advies gekregen van die winkel waar je hem hebt gekocht ?



Dat zou ik doen als ik jou was, even de winkel bellen, weet je zeker dat je goed zit.



SUcces.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de fabrikant van de vloer even bellen. Vaak zit de garantie daarook aan gekoppeld.



Bij onze quickstep laminaat vloer, hebben we alleen garantie als we hem met quick-step cleaner schoonmaken.
Alle reacties Link kopieren
HG heeft speciaal schoonmaakspul voor vloeren die met olie behandeld zijn. Dit werkt heel erg goed. Het geeft weer nieuwe voeding aan de vloer.

Het is niet te adviseren om met allesreinigers de vloer te behandelen, deze zijn te agressief en maken de vloer vaal.



De vloer moet wel regelmatig geolied worden, tegen mij zeiden ze om de 3 maanden. Dat is haast ondoenlijk, omdat je er een dag niet op mag lopen en de dagen daarna niet zwaar mag belasten.

Zo een keer per jaar volstaat wel.

Krassen op de vloer kun je tussendoor wel even bijwerken en dat is wel prettig.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook even gaan vragen bij de winkel waar je de vloer gekocht hebt, maar wij gebruiken noorse natuurzeep. 1 keer in de 6 weken dweilen en 1 keer per jaar opnieuw in de olie.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een houten vloer die onbehandeld is (die lag er al in toen ik er kwam wonen). Weet iemand hoe ik deze het beste kan schoonmaken?
Alle reacties Link kopieren
hey

ik zou ook de fabrikant bellen, maar ook een persoonlijke tip geven:

wij hebben laminaat gelegd-nieuw-en gebruiken de laminaat reiniger van de kruidvat; ruikt lekker, is goedkoop en is erg handig.



niet teveel water gebruiken in het begin, want het hout kan nog uitzetten

wij dweilen hem een keer in de week



hoop dat je hier wat aan hebt!

groetjes
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een houten vloer in de witte olie.



Ik gebruik de produten van dumby (met het olifantje als logo)

Ideaal spul,kan je via internet bestellen.



Hoe ik mijn vloer schoonheid:

Regelmatig stofzuigen.

Dweilen met dumby witte zeep,ongeveer een keer per week (afhankelijk hoe vies het is)

Voor vetvlekken gebruik ik dumby intensief vlekken spray,werkt ook goed. Ff sprayen,in laten werken voordat je je vloer gaat dweilen.

I keer per jaar dweilen met intensief reiniger en daarna in de olie zetten.

Dit gaat als volgt:

Olie in een lege spuitfles gieten(glassex ofzo),daarna met een speciale vloer wisser (een soort sponsachtig ding aan een stok,kan je ook bij dumby bestellen,of bij een vloeren winkel) uitwrijven. idere keer een vierkante meter sprayen en daarna met die stok,zo gebeurd,hoef je ook niet na te boenen,en daar gaat je vloer anders ook van glimmen,met die vloerwisser blijft hij mat.

Krassen en hardnekkige vlekken kan je plaatselijk bijwerken.Zie je even kleurverschil,maar dat trekt snel weg.

Anders evt. de winkel bellen waar je hem hebt gekocht.

Succes!! ik vind het een hele fijne vloer,echt weinig onderhoud hoor,het klinkt bewerkelijker dan dat het in praktijk is. Zo'n vloer kan echt veel hebben.

Wel geknoeide vloeistoffen snel verwijderen,maar dat doe je op iedere vleor toch?



Magnolia,weet je zeker dat je vloer onbehandeld is? als het in de olie is lijkt het ook onbehandeld.

Groetjes

Iry
Alle reacties Link kopieren
Overigens,als je je vloer niet te nat dweilt kan je hem zo vaak dweilen als nodig is.
Alle reacties Link kopieren
Iry: nee 100% zeker weten doe ik het niet. Weet ook niet hoe ik dat kan zien. En heb het ook niet aan de verkoopster/makelaar gevraagd. Misschien zie ik de verkoopster nog tijdens een VvE vergadering want zij moet nog aftreden. Maar hoe kan ik zien of de vloer geolied is?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Magnolia.

Tsja ,dat zie je dus niet als leek.

Weet je ook het houtsoort niet?

Je kan natuurlijk altijd professioneel advies vragen. gewoon een parketzaak binnenstappen,en een afspraak maken of ze een keer komen kijken.Zij zullen er wel kijk op hebben.



Ziet je vloer er nog goed uit? Als er veel krassen,deuken of verkleuringen inzitten,is het waarschijnlijk een slecht onderhouden vloer. Misschien inderdaad zelfs onbehandeld want dat is killing voor hout. Een zachte houtsoort zal meer diepere krassen en deuken vertonen (vooral deuken)



Je kan je vloer altijd schuren en opnieuw op iedere gewenste manier behandelen. Dit schuren is een heel lastig karwei en zal ik dan wel aan een prof overlaten.



Uit je verhaal kan ik denk ik wel concluderen dat het niet om een gelakte vloer gaat (tenminste...de nieuwste soorten lak zien er ook heel mat uit en dan moet je toch goed kijken)

Een gelakt vloer heeft een duidelijk glans,en bij deuken zie je vaak dat de lak is beschadigd (grijze plekken, scheuren in de lak herken je ook wel snel,afbladdering van de lak).

Als je je vloer daar niet in herkend,kan je er wel vanuit gaan dat hij in ieder geval niet is gelakt.

Dan is deze :

Onbehandeld

in de olie

in de zeep.

Dit zijn de meest voorkomende behandelingen.

In alle gevallen kan je het volgende doen.

Reinig de vloer goed met dumby intensiefreiniger volgens gebruiksaanwijzing,evt hardnekkige vlekken voorbehandelen met vlekkenspray.

Daarna kan je kiezen om hem met olie te bewerken. Olie geeft een harde toplaag,maar blijft veerkrachtig (werkt dus met de vloer mee). Verzadigd een houten vloer zodat er niet snel vloeistoffen in trekken.met deze behandeling behoudt je ook de natuurlijke uitstraling van hout.

De vloer behandel je met olie zoals ik al eerder in mijn posting heb beschreven.

Alleen herhaal je dit en aantal keer zodat je vloer goed verzadigd met olie. Laat deze ook goed intrekken en belast je vloer niet(ik geloof 24 uur niet op lopen.maar ik doe het altijd s'avond en loop er de volgende dag op).

In het begin kan je vloer een paar dagen "plakken" maar dit gaat over zodra de olie is uitgehard.



Er bestaat nog een merk,ik geloof wocca. Google maar eens. deze hebben ook een zeer uitgebreid assortiment producten waar je mee aan de slag kan. Je kan je vloer zelfs donkerder of lichter maken.

Succes!!
Alle reacties Link kopieren
We hebben de vloer gekocht bij een bedrijf wat eigenlijk keukens verkoopt. Vloeren doen ze erbij, maar daar is dan ook alles mee gezegt. Ze hebben verder niks verteld over het schoonmaken en aangezien we veel problemen hebben met de keuken (ook daar gekocht) heb ik weinig zin ze erover te bellen.

Ik heb nu bij de Gamma HG gekocht voor houten vloeren. Dit ga ik binnenkort eens even uitproberen. Heb het nu twee keer met allesreiniger gedaan, maar vermoed dat het niet echt goed is voor de vloer. Het scheelt dat het een vloer is die oud lijkt dus geen hele strakke vloer waar je elk vlekje en krasje op ziet.
Alle reacties Link kopieren
Iry: bedankt voor je uitgebreide antwoord! Het is (denk ik) een grenen vloer en ik zie wel verkleuringen en deuken, dus het is vrij zacht hout. De verkleuring is ontstaan op een plek waar de vorige bewoonster een kast had staan, dat stukje is ook lichter dan de rest. De lelijke plekken hebben we met de had gedaan met van dat meubelolie spul en daardoor werd het wel beter.

Ik wil sowieso een nieuwe vloer over 3-4 jaar
Alle reacties Link kopieren
Graag gedaan magnolia,ik hoop dat je er wat mee kan.



Snoepie,

Nooit met allesreiniger op je houten vloer !



Ik raad je ècht de producten van dumby aan!

Veel succes ermee.
Alle reacties Link kopieren
Heel oud topic, maar had ik het maar eerder gezien. Ben vandaag aan de slag gegaan met de vloer in de onderhoudsolie zetten. Heb alleen de gang gedaan op mijn knieen, wat een takkenwerk. Olie in een spuitfles doen is een super idee. Zal ook eens gaan kijken voor zo'n polish mop.
Alle reacties Link kopieren
Er is al vaker over geschreven, maar hier mijn verhaal

Eiken planken, in de hardwaxolie. Vloer is 5 jaar oud, dweil m om de week met speciale reiniger van de vloerenman. Vloer ziet er prima uit, eiken kan uitstekend tegen water. Ik dweil m altijd vochtig (dus niet zeiknat) en de vloer is binnen 5 minuten weer droog.

Van de winter met de sneeuw en pekel ed dweilde ik de loop wat vaker. 1 x per jaar de loop ff in de onderhoudsolie zetten, bijna geen werk dus.
Alle reacties Link kopieren
Goh, ik zwabber onze houten vloer altijd eerst droog - kun je trouwens echt dus wel vaak doen. Eerst deed ik dat met die swifferdoekjes, maar dat komt toch wel duur uit als je ze iedere keer moet weggooien. Ik doe dat nu met een zwabbermop in microvezels. Niet zo'n zwabber als mijn moeder vroeger had, maar een rechthoekige mop met franjes. Je schudt hem nu ook niet meer uit, is eigenlijk niet nodig want die nieuwe mops zijn statisch geladen net als de swifferdoekjes, en dus blijft alles erin hangen. Super handig.
Met dezelfde stok doe ik de vloer dan soms vochtig. Zeker niet nat nat, echt amper nat. Doe ik ook met zo'n mop. Heb ik speciaal gekocht voor houten vloeren. Nu, misschien werkt een andere ook goed, maar deze is echt wel heel fijn in het gebruik!
En als ik dan nat heb gezwabberd, doe ik die mop in de wasmachine voor de volgende keer. (doe ik echt niet super vaak hoor, met nat, behalve aan de deur).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven