Hoe parket schoonmaken??

07-10-2007 17:13 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!



Ik heb de volgende vraag aan jullie: hou houden jullie het parket schoon?

Ik heb kersenparket - het is geolied (dus zit geen laklaag overheen). Ik wil het heeeel graag schoonmaken alleen: als ik het met een beetje water doe dan wordt het super dof en lijkt het hout wel 'uitgedroogd' en wordt het vreselijk lelijk! Ik heb geen zin om elke keer met olie schoon te maken, dus ben ik op zoek naar een tussenoplossing.. wie of wie heeft tips??



:blob
Alle reacties Link kopieren
Ik, bezitter van een beukenparket dat niet gelakt is maar wel met een op lak gelijkende finish is behandeld, ben persoonlijk nogal fan van de Dumby producten. Ik heb een Bruynzeelvloer maar vond hun producten niet goed genoeg schoonmaken en verzorgen. Dumby heeft voor allerlei vloeren wel een goede oplossing.



De meest gangbare onderhoudsproducten voor regulier onderhoud (reiniging en polish/finish) kun je bij de Gamma kopen. De intensief reinigers zijn via de website te bestellen. Kijk op www.dumby.nl wat ze allemaal hebben en dan bij de Gamma of je het daar kunt kopen. En misschien dat iemand het in jouw omgeving gebruikt, dan mag je het vast wel eens lenen om te proberen. (ik heb het van mijn schoonmoeder, zij heeft een gelakte parketvloer, en mijn vriend gebruikte de laminaat-spullen voor zijn huis).



Succes!

TD
Alle reacties Link kopieren
HG heeft een speciale reiniger voor geolied parket, daar kun je het goed mee reinigen en het geeft voeding aan de vloer. Maar ik denk, dat jouw vloer eerder toe is aan een nieuwe behandeling met olie, deze vloeren moeten nl. regelmatig opnieuw in de olie gezet worden. Een intensief werkje en lastige bijkomstigheid is tevens, dat je er een dag niet op mag lopen.

Maar de vloer moet je nooit reinigen met een normale allesreiniger, die maakt alles echt heel dof en het is slecht voor de olielaag.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben voor onze geoliede houten vloer een speciaal spulletje gekocht wat je aan het water toevoegt. Als je daarmee (licht vochtig) dweilt, voedt het inderdaad de vloer.

Het zou ook kunnen, wat Pom zegt, dat jullie vloer opnieuw geolied moet worden. Bij ons viel de droogtijd trouwens wel mee, 4 tot 6 uur (afhankelijk van de luchtvochtigheid).
Alle reacties Link kopieren
Een parketvloer schoonhouden is afhankelijk van wat er voor afwerkingslaag op de vloer aanwezig is.

Lak: is makkelijk in onderhoud

Olie: is intensiever in onderhoud

Hardwax-olie: is makkelijker in onderhoud

[verwijderd ivm reclame]
Alle reacties Link kopieren
hoi, ik weet dat dit een oud topic is, vond het bij google. Sinds een tijdje heb ik een huis met gelakt parket. Niet zo lastig in onderhoud dus blijkbaar en de droogtijd van de reinigingsproducten is te overzien. Maar een beetje een domme vraag misschien: hoe doe je dat met meubels? Of reinig je de vloer daaronder niet omdat het daar minder vies wordt oid? Ik heb geen idee hoe ik dat (in m'n eentje) zou moeten aanpakken...
Alle reacties Link kopieren
quote:Laura289 schreef op 13 maart 2010 @ 04:00:

hoi, ik weet dat dit een oud topic is, vond het bij google. Sinds een tijdje heb ik een huis met gelakt parket. Niet zo lastig in onderhoud dus blijkbaar en de droogtijd van de reinigingsproducten is te overzien. Maar een beetje een domme vraag misschien: hoe doe je dat met meubels? Of reinig je de vloer daaronder niet omdat het daar minder vies wordt oid? Ik heb geen idee hoe ik dat (in m'n eentje) zou moeten aanpakken...Als ik nu dweil met onderhoudsmiddel gaat de bank echt niet aan de kant, want dat is niet te doen om dat iedere week te doen. Als ik echt ga onderhouden met alleen olie (wat ik nog nooit gedaan heb ) denk ik dat ik het wel doe. Vriendin van mij doet alleen de stukken waar geen meubels staan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven