wonen in een recreatiewoning

15-10-2007 08:19 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand hier ervaring mee?

Ben me aan het oriënteren op landelijk wonen buiten de randstad en kom veel leuke recreatiewoningen tegen...
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



let er wel op dat je in een recreatiewoning niet permanent (je mag je er dus niet op inschrijven) mag wonen. Vaak worden door gemeenten gedoogbeschikkingen afgegeven voor de bewoners die er nu wonen, die beschikking gaat niet over op de nieuwe eigenaar. Succes met zoeken!



groetjes
Alle reacties Link kopieren
Heb zelf ook in een recreatie woning gewoont en eerlijk is eerlijk prachtig huisje op pracht lokatie,maar o wat hebben we last gehad van de gemeente! Ik moest mijn postadres bij mijn ouders laten, want je mag je inderdaad niet officieel ingeschreven staan zoal noena1 zegt! En dan de controlle's moest soms mijn auto op 20 minuten lopen zetten, want overal werd opgelet! In onze gemeente was het zo dat je er 8 maanden permanent mocht wonen en 4 maanden wel overdag, maar geen overnachtingen! Beetje snap ik het wel, maar voor mij was dat toen ideaal! Gewoon kopen was te duur en dit was echt spotgoedkoop! En o zo leuk huisje! Heb er 3 jaar gewoond en opzich kan je de regels wel omzeilen, maar veel huisjes werden ook echt verhuurd aan toeristen en dat was wat minder! Wel het uiteindelijke doel natuurlijk! En houd er rekening mee dat een huisje lang staat op moment dat je wilt verkopen, omdat er dus geen permanente bewoning is toegestaan! Mijn huisje heeft bijna 2 jaar te koop gestaan! denk er goed over na!
Alle reacties Link kopieren
ik heb er zelf geen ervaring mee, maar mn tante wel.

die heeft een recreatiewoning gekocht in een park dat nog gebouwd moest worden. is heel erg van kastje naar de muur gestuurd met de hamvraag: mag ik me inschrijven? heeft een hele tijd een postbusadres gehad en dat soort dingen. sinds 1,5 jaar mag ze er permanent wonen-ik zou het goed informeren als ik jou was; per gemeente verschilt de wet-en regelgeving dan ook. daarnaast: zij woont tussen de vakantiewoningen in,maw: ze heeft nooit permanente buren. tis wat je er voor over hebt;) succes!!
Alle reacties Link kopieren
In heel Europ (muv NL) mag er gewoon in recreatiewoningen gewoond worden. In NL verschilt het idd per Gemeente of je gedoogd wordt of niet. Af en toe hoor je van Gemeentes die ineens roepen dat het niet mag en zijn dan volop in het nieuws. Maar uiteiendelijk blijft een ieder er gewoon wonen.



Ik woon zelf ook in een recreatiewoning en sta er ook ingeschreven. Goeie gemeente die mij er nog uit krijgt. En als ze dan ooit bedenken om er over te gaan zeuren, dan heb ik tot die tijd heerlijk gewoond. Dat risico durf ik met gemak te nemen omdat er in de EU een heleboel over te doen is, en ik niet verwacht dat met één Europa met dezelfde regels er in alle landen permanente bewoning afgeschatf gaat worden omdat NL het niet wil.

En anders inderdaad een postadres bij een familielid of iemand anders die daartoe bereid is. En dan als reden opgeven dat je veel weg bent naar het buitenland. Zoek in iedergeval naar een recreatiewoning die op een afgesloten park ligt. Dan mogen mensen die daar niets te zoeken hebben niet komen (de gemeente in dit geval) Als je een recreatiewoning aan de openbare weg koopt is de kans op gezeur aanzienlijk groter.



NL wil het niet hebben om te voorkomen dat de verstedelijking optreed in recreatiegebieden. Ze bedenken natuurlijk niet dat mensen die daar gaan wonen juist komen voor de rust. En niet om flatgebouwen te gaan bouwen.



Een tweede reden dat NL het niet wil is dat ze bang zijn dat op het moment dat de EU beslist dat het wel mag de huizenprijzen omhoog schieten en de huidige eigenaren dus ineens bij verkoop een hele hoop centjes gaan verdienen, en tja, dat mag natuurlijk ook niet. Dat de mensen hun huisje niet willen verkopen omdat het er zo lekker recreeren is geloven ze natuurlijk ook niet.



Gewoon het risico nemen en de gemeentelijke belastingen betalen en dan lekker wonen in alle rust!



(Nu wil je natuurlijk weten hoe het kjomt dat ik sta ingeschreven.....De beheerder van het park heeft een verklaring afgegeven aan de gemeente dat ik veel in het buitenland verblijf en alleen tijdelijk kom recreeren als ik weer eens in het land ben. )



Ik was toen ik dit huisje te koop zag staan ook heel erg bang dat dat niet goed zou gaan, maar ik woon er al 15 jaar met heel veel plezier en heb nog nooit wat gehoord of gezien van de gemeente anders dan de normale aanslagen gemeentelijke belastingen.....en zo'n makkelijke gemeente is het hier heus niet.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Fame, dank je wel voor je uitgebreide antwoord, daar kan ik wat mee :-]



Heb jij ook last van de vakantiegangers die natuurlijk ook op zo'n park rondlopen? Of zit er genoeg ruimte tussen jouw woning en de buren?

De buitenlandreden gaat voor mij niet op maar ik zou wel kunnen zeggen dat ivm mijn werk ik daar niet altijd zal zijn want ik ben van plan een flink eind van mijn huidige baan te verhuizen, inderdaad, de rust opzoeken, en na verloop van tijd natuurlijk wel een baan in de buurt X-D



En hoe zit het met huisdieren? Ik heb een hond en een kat....zou dat per locatie anders zijn? Wat weet jij ervan?
Alle reacties Link kopieren
Het park waar ik woon is deels huisjes en deels camping met caravans, tenten etc. Handig ook een campingwinkel die ook op zondag open is (voor de lekkere franse croissantjes) ;-)



Huisdieren zijn hier toegestaan volgens de regels van het park. Dus dat kan idd per park verschillen.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de luxe dat mijn stuk "pachtgrond" ongeveer 2000 m2 groot is. Over deze grond betaal ik erfpacht waarvan ik ook weer een deel per jaar terug krijg van de belastingdienst. Dit gaat makkelijk omdat het ook mijn woonadres is. Indien je het niet voor elkaar krijgt om er daadwerkelijk ingeschreven te staan, maar je verblijft er een groot deel per jaar, dan kan je op basis van je water en energierekeningen aan de belastingdienst aantoonbaar maken dat je er woont en heb je ook recht op teruggaaf.



In de zomer zijn er veeeeeel meer mensen op het park dan in de winter, maar last heb ik er niet van. Ik heb als voordeel dat mijn straatje net een beetje uit de wandelroute ligt, maar de gezellige vakantiegangers komen hier ook voor hun plezier en niet om het mijne te vergallen. In de winter kan het inderdaad heel stil zijn, en als het dan een keertje heeft gesneeuwd blijft de sneeuw ook heel lang maagdelijk.



Wat ook een voordeel is van een besloten park is dat er niemand die er iets te zoeken heeft er iig met de auto op kan komen. Meestal zijn dat soort parken dmv een hek of slagboom afgesloten en heb je een cardkey oid nodig om er op te rijden. Dit heeft als heel groot voordeel dat er bijna nooit onverwacht bezoek komt en dat het voor het inbrekersgilde al helemaal niet aantrekkelijk is omdat het toch zwaar opvallend lopen is met een pc en flatscreen onder je arm. ;-) Ik vindt het geweldig waar ik woon en ben blij dat ik destijds toch overstag ben gegaan en de grote stap heb genomen.



Ik hoop dat ik hier heel oud mag worden en dat ik nog mag meemaken dat het oficiele bewoning mag worden. We hebben notabene woningnood in dit land, en er zijn genoeg recreatiewoningen.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Fame jouw verhaal klinkt heel positief!

Ik leer veel van alle reacties en ook via internet kwam ik erachter dat er nogal wat haken en ogen aan zitten maar dat het niet onmogelijk is.

Ik merk dat een eigen brievenbus en auto bij huis en internetaansluiting niet overal mogelijk is. Weet nu wel beter waar ik op moet letten. Maar ik sta ook open voor een leuke landelijk gelegen betaalbare hoekwoning....maar een recreatiewoning lijkt me ook wel erg leuk!
Alle reacties Link kopieren
Van de gemeente Ermelo kreeg ik de reactie dat als ik een woning zie die mij wat lijkt ik moet informeren of er overgangsrecht op de woning zit. Je hebt nl ook gedoogbeleid maar dat is persoonlijk en overgangsrecht staat op het huisje zelf. Dan zou de nieuwe eigenaar er ook permanent mogen wonen. Maar mij werd wel geadviseerd dit dus dan bij de gemeente weer na te vragen.
Alle reacties Link kopieren
Iemand bekend of je in de gemeente Ermelo permanent in een recreatiewoning mag wonen?



Ook als het je enige huis is en geen 2de vakantiehuisje?
Fame en anderen, heb jij ook een eigen adres / huisnummer? Heb ik niet en ik heb veel moeite om een inboedelverzekering te krijgen. Iemand nog tips?
quote:noena1 schreef op 15 oktober 2007 @ 09:16:

Hallo,



let er wel op dat je in een recreatiewoning niet permanent (je mag je er dus niet op inschrijven) mag wonen. Vaak worden door gemeenten gedoogbeschikkingen afgegeven voor de bewoners die er nu wonen, die beschikking gaat niet over op de nieuwe eigenaar. Succes met zoeken!



groetjesDat mag in bepaalde plaatsen/bungalowparken wel, volgens mij. Mijn broer woonde in een recreatiewoning, het hele jaar door. Was wel gekocht trouwens.
Ingrid: Er zijn parken in Ermelo (en daar zo ongeveer tegenaan zoals Horst) waar je permanent mag wonen geloof ik. Bekende van me hebben er een tijdje gewoond en hun buurvrouw woont er permanent sinds niet al te lange tijd. Dus het kan wel, maar je moet het goed uitzoeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven